X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה מטרת החוק שמציע היועמ"ש, להסתרת חקירות מהציבור? הסתרת נתונים היא פרקטיקה מקובלת בישראל רבים המקרים שעובדי ציבור עוברים על החוק בארה"ב מפרסם כל נבחר ציבור את דוחותיו למס הכנסה ואת הצהרת ההון שלו - למה אין הדבר כך גם בישראל? חופש המידע - סממן מובהק לדמוקרטיה
▪  ▪  ▪

הסתרת מידע מן הציבור

החוק שמציע היועץ המשפטי לממשלה, להסתרת חקירות מהציבור, אינו תמים כפי שהוצג בתקשורת. כבר היום קיימים הכלים למניעת הדלפות מחקירות ומהליכים משפטיים. אכיפה ראויה, כבמקרה של גלאט-ברקוביץ, הייתה מחסלת את התופעה. סעיף 117 לחוק העונשין קובע שעובד ציבור (לרבות פרקליט) המוסר ללא סמכות ידיעה שקיבל בתפקיד, דינו מאסר שלוש שנים. גם הסנגורים, הנאשם או החשוד יימנעו מפרסום הפוגע בהליך המשפטי אם ייאכף סעיף 244 לחוק העונשין, הדן בשיבוש מהלכי משפט וחקירה פלילית.
מה אם כן מטרת החוק? העברת האשמה אל העיתונאי המפרסם את החומרים. אין כאן הגנה על נחקרים או נאשמים (שניתן להשיגה בחוקים הקיימים) אלא הסתרת מידע מן הציבור, בעיקר בחקירות של אנשי ציבור. עם חוק כזה לא היינו יודעים את פרטי המקרים של דרעי, אולמרט, הירשזון, קצב, בניזרי וליברמן, ואף של היועמ"ש עצמו בעניין העובדת הזרה שהועסקה בביתו (על-ידי אשתו כמובן). אם הציבור לא יידע פרטים, קל יהיה לקבל החלטות לסגירת תיקים או לעסקות טיעון.
ההצעה מצטרפת לשורת הצעות שמטרתן דומה, כחוק ההשתקה המונע תחקירים באמצעות סנקציות כספיות מוגזמות, והחוק למניעת תרומות לעמותות חופש מידע וזכויות אדם. חברי הכנסת והיועמ"ש אינם היחידים הפועלים להסתרת מידע. מנהל לשכת העיתונות הממשלתית איים על עיתונאים זרים שאם יצטרפו למשט לעזה ייענשו בכל חומר הדין - הודעה שראש הממשלה נאלץ לבטלה.

הסתרת נתונים - פרקטיקה מקובלת

הגופים הציבוריים בישראל אינם חולקים במידע. שרי אוצר מתלוננים זה שנים כי תקציב הביטחון, המהווה רבע מסך תקציב המדינה, מתנהל ללא שקיפות ופיקוח. משרד האוצר בתורו מסרב לשתף את מבקר המדינה בהליך התקצוב הממשלתי בזמן אמיתי, דבר הפוגע באיכות הביקורת ובשיפור הליכי התקצוב. משרד האוצר אינו מעביר לכנסת את נתוני התקציב באופן שיאפשר דיון רציני לקראת אישורו. הסתרת נתונים היא פרקטיקה מקובלת בישראל.

עובדי ציבור עוברים על החוק

כך נוהגות הרשויות גם כלפי הציבור. חוק חופש המידע חוקק ב-1998 וספק אם היה מאושר בהרכבה הנוכחי של הכנסת. בהיעדר סנקציות, רבים המקרים שעובדי ציבור עוברים על החוק. רשם העמותות מעניק חסיונות לעמותות כך שתסתרנה את התורמים להן, ומסרב לפרט את העמותות ואת שיקוליו, דבר המעלה חשש לשיקולים פוליטיים.
משרד הבריאות מסרב לפרסם השוואה בין קופות החולים, שתאפשר למבוטחים בחירה מושכלת בין הקופות. הנהלת בתי המשפט (האחראית על שמירת החוק) נאבקת כדי לא לחשוף את מספר התיקים שנמצאים אצל כל שופט ומשך הטיפול בהם. המידע נמסר לציבור רק בצווי בית משפט.

מידע על ח"כים ושרים - מוצפן

גם המידע הקשור באופן אישי לחברי הכנסת ולשרים מוסתר מפנינו. בארצות הברית מפרסם כל נבחר ציבור את דוחותיו למס הכנסה ואת הצהרת ההון שלו, דבר המאפשר לדעת האם וכיצד התעשר בעת כהונתו.
בישראל, למרות המלצות ועדות ציבוריות, לא נדע האם חבר הכנסת, השר או הפקיד הבכיר התעשר במהלך תפקידו הציבורי. חברי הכנסת, התומכים בשימועים פוליטיים פומביים לשופטים, נמנעים מכל גילוי הקשור בהם עצמם.

זכות לדעת - במדינה דמוקרטית

הזכות לדעת אינה חסד שהרשות מעניקה, היא נובעת מעצם היות המדינה דמוקרטית. מחקרים משווים מראים כי חופש המידע הוא אחד הסממנים המובהקים לדמוקרטיה אמיתית, בעוד ששלטון רודני רואה במידע חופשי סכנה לקיומו, ומונע חופש עיתונות, טלוויזיה ואינטרנט. אנו רואים דוגמאות לכך בכל יום, ממדינות ערב ועד רוסיה, ומקוריאה הצפונית ועד סין ואירן.
יש לאזן בין צנעת הפרט, למשל על-ידי איסור צילומים משפילים או פרסומם, לבין זכותנו לחיות במדינה חופשית בה השקיפות תאפשר לנו גיבוש עמדה בנושאים החשובים לנו.

תאריך:  22/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על חופש המידע ועל הזכות לדעת
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא הבנתי אתה בעד או נגד אולמרט ל"ת
רחב  |  23/12/11 10:07
2
מאמר מצוין -המחבר דמוקרט אמיתי ל"ת
eric  |  23/12/11 18:07
3
לא רוצה לדעת
תושב ותיק  |  24/12/11 11:12
4
הסתרת מידע על חברי נבחרי ציבור
מלכה טייכר-מילר  |  24/12/11 17:35
5
לסתום פיות לכול המלכלכים
חרד למגינה  |  27/12/11 14:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
אך על חלקו בעניין 'התנועה האיסלאמית' בישראל ונדיבותו כשר הפנים כלפי הרשויות שזכו לתמיכת התנועה, כלל לא שמענו, מעבר לעדותו של ראש השב"כ, ובוודאי לא שמענו את אריה דרעי מבקש סליחה על כך. דומני שאם אריה דרעי חיפש תיקון לדרכו, אשר הביאה אותו לכלא ולהרשעות כה חמורות - זו הנקודה המשמעותית ביותר עליה עליו לעשות תיקון
אורי שרגיל
לפני שאנחנו מכופפים את הראש ומקבלים עלינו תענית, ראוי לבדוק שוב מי הם אותם כוהני דת אירופים ובשם איזו דת הם מבקשים לכופף את ראשנו הפעם. כי גם אצלם חל אביב עמים ולא ידוע בשם איזה אביב הם מדברים אלינו הפעם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - גרסת שמיר, ההרוג האחרון, מנצחים בינתיים, העשן והאש, שיעור בווטרינריה ולא-משתלם    חנוכה שמח!
הלל ויס
השמאל הנאור מעולם לא כיבד את הערבי כמו שהוא אלא ניצל אותו לטובת החרבת העולם הישן. הוא לא התעמק בעולמם של הערבים. אלא הטיף להם בעקיפין כמו מאמרו של אלדר על 'הדרת נשים' לטובת קידום נורמות חד מיניות שאותן הוא מנסה להשתיל הן באסלם הו בנצרות והן ביהדות. צרות החשיבה והאתיקה האנטי אנתרופולוגית הזאת תורמת יתר מכל לסילוק קוויי ההגנה של מדינתנו כמדינה יהודית
אלכס נחומסון
אותה היד שלא רעדה לחתום על חנינת אלף מחבלים מרצחים וחוננת עשרות עבריינים במהלך כל שנת עבודה, לא מצאה לנכון למחוק רישום פלילי בלבד של אזרח שמעד כשמילא את תפקידו כמשרת ציבור, שילם את חובו וכעת קיבל עונש נוסף מכבוד נשיא המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il