X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ועדה שמינה שר המשפטים לבדיקת בעיית "מירוץ הסמכויות" המליצה לאחרונה כי יצומצמו סמכויותיו של בית הדין הרבני בכל הנוגע לעיסוק במשמורת ובמזונות, אך תישאר בידיו הסמכות לדון בהסכמה בענייני ממונות הקשורים לגירושין. דיינים בכירים מתרעמים על קיצוץ גובר והולך בסמכויותיו של בית הדין הרבני ורואים בהמלצת הוועדה רק תירוץ להחלשת כוחם
▪  ▪  ▪
בית הדין הרבני האזורי בפתח תקוה [צילום: עידן יוסף]
המחלוקת
פוליטיקאים חרדים כבר מאיימים במשבר קואליציוני; אך משפטנים וארגוני זכויות נשים מברכים: בית הדין איבד את אמון הציבור, שמעדיף לפנות לבתי המשפט לענייני משפחה

בעשור האחרון נקלעו בתי הדין הרבניים למציאות סבוכה בעניין סמכויותיהם. על-פי החוק, מסמכותו של בית הדין לפעול בענייני נישואין וגירושין ובנושאים הכרוכים בהם. אלא שלחוק אין תמיד שיניים. לא פעם בתי הדין נאלצים להיאבק על סמכויותיהם, שמועברות באופן הדרגתי לבית המשפט לענייני משפחה.
כך לדוגמה קרה לאחרונה בעקבות ועדה שהקים משרד המשפטים לבדיקת בעיית "מירוץ הסמכויות" בין בתי הדין הרבניים לבין בית המשפט לענייני משפחה. הוועדה, בה היו שותפים עורכי דין בכירים המתמחים בדיני אישות ומשפחה, הוציאה מסמך ובו המלצות שעיקרן - קיצוץ סמכויותיהם של בתי הדין, וזאת מבלי ליידע ולשתף בדיון את הדיינים ואף לא את נשיא בית הדין הגדול, הרב עמאר.
הרב עמאר, שידע על התכנסותה של הוועדה רק בדיעבד, כשנציג הביא ללשכתו את המסמך עם המלצות הוועדה, שלח בתגובה שליח מיוחד לשר המשפטים יעקב נאמן עם מכתב אישי שבו תקף בחריפות את הוועדה והביע את הסתייגותו ממנה. "בתי הדין הרבניים הם בבת עינו של העם היהודי וסוד קיומנו כעם במשך אלפיים שנות גלות - 'והיא שעמדה לאבותינו'", ציין הרב עמאר במכתבו. עוד פרט הרב כי לא ידע על הקמת הוועדה ואף לא שוחח על כך עם איש, למרות שבראש הוועדה ישב הרב שלמה דיכובסקי, שאמור לייצג את עמדת בתי הדין ואת עמדתו שלו כנשיא בית הדין הגדול. הרב עמאר ביקש בפנייתו לעכב את פעילות הוועדה והציע לעבוד בשיתוף פעולה, כפי שהציע קודמו, פרופ' דניאל פרידמן, ולהקים ועדה משותפת שייקחו בה חלק דיינים ונציגי משרד המשפטים.
"השר נאמן עשה מעשה שלא ייעשה, לא רק שראש הממשלה לא ידע על הוועדה, גם הרב עמאר לא ידע. איך ייתכן שמקימים ועדה מבלי לערב את נשיא בית הדין הגדול, הרב עמאר?", אומר חבר הכנסת משה גפני מסיעת יהדות התורה. "דבר כזה לא היה עובר לסדר היום בבתי משפט. תארו לכם שהיו מקימים ועדה על סמכויות בית המשפט העליון מבלי לערב את נשיאת בית המשפט, השופטת דורית ביניש?". לטענת ח"כ גפני, השר נאמן פעל בניגוד להסכמים קואליציוניים ובניגוד לסטטוס-קוו, ולכן אין להכיר בוועדה זו.

מי תבע ראשון

מהו, למעשה, מירוץ הסמכויות שבגינו הוקמה הוועדה במשרד המשפטים?
"מירוץ הסמכויות" הוא תופעה קשה ומסורבלת המוכרת לכל מי שבא בשערי המשפט לדיני משפחה. הכלל קובע כי היכן שנפתח לראשונה תיק התביעה, שם יתנהל כל הדיון לגבי התיק ולאותו גורם תינתן הסמכות בעניינו. לדוגמה, אם הבעל רץ לבית הדין, פתח שם את תיק הגירושין וכרך אותו עם פירוק שיתוף, הסמכות תהיה לבית הדין לדון בדבר, והאישה תהיה מנועה מפתיחת תיק פירוק שיתוף בבית המשפט. וכן להפך; אם נפתח תיק בבית משפט למשמורת, הסמכות תינתן לבית המשפט לדון והאיש מנוע מפתיחת תיק בבית הדין הרבני.
מציאות זו מביאה פעמים רבות לכך שהצדדים מוצאים את עצמם רצים בין ערכאות ומתווכחים בשאלה למי הסמכות לדון. הדבר כמובן מסב נזק רב לשני הצדדים. לעתים ספורות קורה שהחלטות ניתנות למרות שאין סמכות, ואז הצדדים צריכים להגיש ערעור על חוסר סמכות, כל זאת לפני שהם התחילו בכלל לדון בתביעתם העיקרית.
את הקושי ב"מירוץ הסמכויות" היטיב להגדיר מנכ"ל בתי הדין, הרב דיכובסקי, בשבתו כדיין בבית הדין הגדול באחד התיקים בהם פסק וציין: "במציאות המשפטית המאוד לא הגיונית של שתי ערכאות העוסקות בחיי המשפחה ומתנגשות ביניהן לעתים קרובות, אולי אין מנוס מכך. חוששני, שעד שלא ייתן המחוקק את דעתו למצב בלתי נסבל זה, ימשיכו עורכי הדין לחגוג והצדדים לסבול".
מדברי הרב דיכובסקי עולה כי לעתים נוצרים מצבים אבסורדיים שבהם הצדדים דנים בעת ובעונה אחת באותו נושא בשתי ערכאות, כאשר לבית המשפט מוגשת תביעה לפירוק שיתוף על-ידי הבעל, ובאותה עת מגישה האשה צו ל"מדור ספציפי" (דרישה להישאר בבית בו גרה במהלך הנישואין) בבית הדין הרבני, המסכל את מכירת הנכס. וכשבית הדין הרבני נותן צו ל"מדור ספציפי" ובית המשפט נותן החלטה על פירוק שיתוף, הצדדים תלויים בין שמים לארץ.
משפטן בכיר, מומחה בדיני משפחה, מקדם בברכה את המלצות הוועדה. הוא סובר כי הגיע הזמן לשים קץ למערבולת ולהסתבכויות שמכבידות על המתדיינים, על עורכי הדין ועל המערכת השיפוטית. מחד-גיסא, הוא סובר, המלצות הוועדה עושות סדר ומגדירות מחדש את הסמכויות ואת שלבי ההתדיינות, חוסכות כסף למתדיינים ולאוצר המדינה, מאפשרות לצדדים לבחור את הערכאה השיפוטית, ובמקרה של מחלוקת ברירת המחדל היא בית המשפט לענייני משפחה; מאידך-גיסא, הן נותנות לבתי הדין סמכות לדון בנושאים הכרוכים בגירושין ובממונות בהסכמה. אי-אפשר, לדבריו, לקבל מצב שבו שתי ערכאות יאחזו באותה סמכות במקביל. לדעתו, בתי הדין חוששים מהצעות הוועדה לא בגלל ההמלצה שלפיה לצדדים תהיה האפשרות לבחור את הערכאה, אלא משום שהדיינים חוששים שדווקא הציבור הדתי, שבחלקו סובל מחוסר אמון בבתי הדין הרבניים, ידיר עצמו מבתי הדין ולא ירצה להתדיין בפניהם אפילו בהסכמה.
גם רעות (שם בדוי) סוברת שהמקום הנכון בשבילה הוא בית המשפט לענייני משפחה ולא בית הדין: "אחרי ההשפלה הנוראית שעברתי מול הדיינים, אני שמחה שפתחתי את תיק המשמורת והמזונות בבית משפט, למרות היותי אישה דתיה מהזרם הציוני".

צמצום בבג"ץ

אין זו הפעם הראשונה בה נוגסים בסמכויותיו של בית הדין הרבני. למעשה, מדובר בתהליך מתמשך והולך התופס תאוצה בעשור האחרון, וראשיתו בפסק דין תקדימי של בית המשפט העליון.
באופן עקרוני, סמכותם של בתי הדין נובעת מכוח סעיף 1 לחוק שיפוט בתי-דין רבניים (נישואין וגירושין) התשי"ג-1953, הקובע: "ענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל, אזרחי המדינה או תושביה, יהיו בשיפוטם היחידי של בתי הדין הרבניים". סעיף 3 לחוק זה מסמיך את בתי הדין הרבניים לדון גם בנושאים הכרוכים אגב גירושין: "יהא לבית הדין שיפוט ייחודי בכל עניין הכרוך בתביעת הגירושין".
עד שנת 2006 התנהלו בתי הדין הרבניים בצילו של חוק זה, כמו כל ערכאה שיפוטית אחרת, וליתר דיוק כמו בית המשפט לענייני משפחה. הם דנו בכל הסוגיות הכרוכות בגירושין ובנוסף גם בדיני ממונות בהסכמה. אך בג"ץ שהוגש באותה שנה, המכונה בג"ץ אמיר, הפך את היוצרות.
במהלך דיון בתביעה שהוגשה על-ידי עו"ד מיכאל קורנלדי נגד בית הדין הרבני הגדול, נדרש בג"ץ בין היתר לשאלות המהותיות: מנין שואבים בתי הדין הרבניים את סמכותם? האם לבתי הדין יש סמכות לפסוק במחלוקת בין בני זוג לאחר תום הליך הגירושין ביניהם? והאם קנויה לבית הדין הרבני סמכות שיפוט מכוח חוק הבוררות? פסק הדין הכריע: סמכותם של בתי הדין נובעת מעצם התעסקותם בגירושין ובנישואין, ולכן אין להם שום סמכות לדון אחרי שבוצע הגט - לא בענייני אישות, ודאי לא בענייני ממונות, לא כבוררים ואפילו לא בהסכמה(!). כל סמכותו של בית-הדין סובבת סביב עניין הגירושין ותו לא.
החלטה זו של בג"ץ קבעה, למעשה, כי כל עיסוק במחלוקות שנוצרות לאחר מתן הגט נתון בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה בלבד ואין לבית הדין הרבני כל נגיעה בעניין. אך השאלה שעולה מאליה היא מה יקרה במקרים שבהם יתעוררו אצל בני הזוג, לאחר הגירושין, סוגיות שבהן דן בית הדין לפני מתן הגט? מי ימשיך לדון בהן? על-פי בג"ץ אמיר ברירת המחדל היא של בית המשפט לענייני משפחה. כדי להרחיב את סמכויות בתי הדין לדון לאחר מתן הגט יש לעגן את הדבר בחקיקה מפורשת.

שינוי בחקיקה

לאחר בג"ץ אמיר, מתוך חשש למעמדם המתערער והולך של בתי הדין, החלו חברי הכנסת הדתיים לקדם הצעות חוק שיחזירו לבית הדין הרבני את סמכויותיו. הן המפד"ל והן יהדות התורה התגייסו למשימה ויחד הן פעלו במשנה מרץ במהלך שנת 2009 כדי להסדיר מהר ככל האפשר את הנושא בחקיקה. בדברי ההסבר להצעות החוק שהוגשו על-ידי חברי הכנסת זבולון אורלב (מפד"ל), משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה) טענו חברי הכנסת: "בית המשפט העליון הכיר בצורך של קבוצות רבות בקרב הציבור בישראל ליישב סכסוכים אך ורק בבתי הדין הפוסקים לפי דין תורה. זכות זו נובעת מזכות היסוד לגישה חופשית לערכאות משפטיות, לרבות בתי הדין הרבניים". אשר על כן, טענתם היא ש"מן הראוי לעגן בחוק את הסמכויות הנלוות של בתי הדין הרבניים לדון בתובענה שעילתה בפסק דין שנתן בית הדין הרבני או בהסכם שאישר בית הדין, אם זה באכיפת פסק הדין, בביטולו, בשינויו, בתוצאות הפרתו או בפרשנותו".
הצעת חוק זו ביקשה להשאיר את סמכותם של בתי הדין לדון בנושאים הכרוכים בגירושין גם לאחר מתן הגט, וכן בעניינים ממוניים אחרים שאינם קשורים דווקא באישות ומשפחה, כמעין בורר מוסכם, אלא שלמעשה הצעת החוק אפילו לא עלתה בקריאה ראשונה. לדברי ח"כ משה גפני היה זה בגלל התנגדותן של המפלגות החילוניות אשר היו "מפילות" את ההצעה כבר בשלבים הראשונים. גפני מתרעם על כך שדווקא המפלגות החילוניות הנושאות את דגל הליברליות, הנאורות וההכרה בצורך של האחר, הן החשוכות, חודרות לחייו של האדם הדתי, ומפרות את זכותו של כל אדם לבחור את הערכאה המתאימה לו על-פי ערכיו. לדעתו של גפני מדובר כאן בלא פחות ממלחמת תרבות.
יש הטוענים כי את הצורך בבתי דין שדנים לפי דין תורה ניתן ללמוד גם מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. מטרתו של חוק יסוד זה היא לעגן את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כאשר חופש הדת הוא חלק ממטרה זו. ממילא, כיוון שיש ציבור דתי רחב שרוצה לדון בעניינים ממוניים ובדיני אישות בדין תורה, לא ניתן לחייבו ללכת "לערכאות", ואין מנוס, אלא לעגן את תפקידם של בתי הדין הרבניים בחקיקה מוסדרת.
טענה נוספת שנשמעה מפי דיין אתו שוחחתי היא המצדדת בהרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים לאחר מתן הגט, מתייחסת לרצון להקל על המתדיינים. לדבריו, האפשרות לדון לאחר הגט בעניינים שכבר דנו בהם לפני הגט, כגון ענייני משמורת, הסדרי ראיה או פירוק ושיתוף, היא הגיונית ולגיטימית, ואין שום סיבה לחייב את המתדיינים לפתוח תיק חדש בבית המשפט לענייני משפחה, עניין הכרוך בהוצאות כספיות נוספות של אגרת פתיחת תיקים בבית משפט ותשלום שכר טירחה לעורכי דין. עוד מציין הדיין כי העברת הדיון לבית המשפט לענייני משפחה יחייב את השופטים ללמוד את התיקים מההתחלה, דבר שיגרור סחבת רבה והארכת הדיונים בכמה שנים, בייחוד לאור מצבה הקשה של מערכת בתי המשפט, הקורסת תחת עומס רב של תיקים ומחסור בשופטים.
גם שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, סובר כי יש מקום להרחיב את סמכויות בתי הדין. בכנס שיזמה לשכת עורכי הדין לרגל צאת ספרו החדש של פרופ' אליאב שוחטמן "סדרי הדין בבית הדין הרבני", הצהיר רובינשטיין על תמיכתו בהרחבת סמכויות בתי הדין בהסכמה ואף כתב זאת מפורשות בהקדמה לספרו של פרופסור שוחטמן:
  • "כשלעצמי מסכים אני אישית כי במדינה יהודית ודמוקרטית יש מקום בגדרי מורשתו הלאומית של המשפט העברי, לאפשר לבתי הדין הרבניים הממלכתיים ולא רק הפרטיים לדון דיני ממונות בהסכמה, ועל כך תומך אני עקרונית בתיקוני חקיקה שיאפשרו זאת – ככל שהדבר ייעשה תוך הבטחה כי ההסכמה תהא כפשוטה ברצון חופשי, שמירת זכויות הנשים וקביעתם של כללים רלוונטיים, ובעקבות היערכות מערכתית ופרסונלית ראויה."

לא יותר מתירוץ

גם הפוליטיקאים הזדעקו
הצעות הוועדה לקצץ בסמכויות בתי הדין הקימו קול מחאה וזעקה לא רק בלשכתו של הרב עמאר, אלא גם בקרב דיינים ופוליטיקאים חרדים. "האם לזה התכוון המחוקק כאשר הסמיך את בתי הדין לדון בגירושין ובעניינים הכרוכים בגירושין?", שואל דיין בכיר המקורב לרב עמאר. "הצעות הוועדה בעניין "מירוץ הסמכויות" הוא תירוץ שעליו מבססים רעיון לסגור את בתי הדין"

עוד לא התאוששו בתי הדין הרבניים וחברי הכנסת הדתיים מבג"ץ אמיר, וכבר נפלה עליהם גזירה חדשה, והפעם מבית. כאן אנחנו חוזרים להמלצות הוועדה שהוביל נאמן. המלצות הוועדה לבחינת "מירוץ הסמכויות" היו להעביר את כל העניינים הכרוכים בגירושין כגון משמורת, מזונות ופירוק שיתוף לפני הגט, לבית המשפט לענייני משפחה, ולהשאיר בידי בתי הדין את הסמכויות לדון, אך ורק בהסכמה, גם בעניינים הכרוכים בגירושין וגם בממונות.
הצעות הוועדה לקצץ בסמכויות בתי הדין הקימו קול מחאה וזעקה לא רק בלשכתו של הרב עמאר, אלא גם בקרב דיינים ופוליטיקאים חרדים. "האם לזה התכוון המחוקק כאשר הסמיך את בתי הדין לדון בגירושין ובעניינים הכרוכים בגירושין?", שואל דיין בכיר המקורב לרב עמאר. "הצעות הוועדה בעניין "מירוץ הסמכויות" הוא תירוץ שעליו מבססים רעיון לסגור את בתי הדין".
ראוי לציין שבשנים האחרונות נעשה מחקר של בתי-הדין בעניין "מירוץ הסמכויות", ומתברר שדווקא מאז פסיקתה של השופטת ביניש ב"הלכת פלמן", בה היא מדגישה את הצורך בכיבוד הדדי בין הערכאות, נחלש "מירוץ הסמכויות" במידה רבה מאוד. עוד טוען אותו דיין, כי ההצעה של הוועדה לקצץ בסמכויות של בתי הדין פוגעת ביכולתם להילחם בסרבני גט, שכן דווקא הסמכויות הנוגעות למשמורת, פירוק שיתוף ומזונות, הן המאפשרות לנהל משא-ומתן עם הסרבן.
עוד טוען מקורבו של הרב עמאר כי ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, הכיר גם הוא בצורך לבתי דין רבניים ובסמכויות שהוקנו להם על-פי חוק. "תפקידם העיקרי של בתי הדין הוא לשמור על צביונו של עם ישראל ולמנוע מחנות ופילוגים, כדי שיוכלו להתחתן זה בזה, ואוי לנו אם נגיע למצב שבו תהיינה רשימות שחורות", הוא מסכם. "הוועדה טעתה בכך שלא כללה נציגים של הדיינים ולא שיתפה את הרב עמאר בהקמת הוועדה".
כתוצאה מהמלצות הוועדה התכנסו כמאה דיינים מכל רחבי הארץ בכנס חירום שהתקיים בלשכת הרב עמאר. הדיינים החליטו פה אחד להוציא מנשר שבו הם דוחים מכול וכול את המלצות הוועדה, מסתייגים ממנה ומבקשים מהרב עמאר ומשר המשפטים לחזק את השיפוט הרבני במדינת ישראל.
גם חברי הכנסת החרדים לא נשארו אדישים. מיד עם פרסום מסקנות הוועדה פנה ח"כ גפני לראש הממשלה לבטל את הוועדה שפעלה בניגוד להסכמים הקואליציוניים. "על סוגיה זו תקום או תיפול הממשלה", מזהירים חברי הכנסת.

דיין סרבן

ארגון הנשים "מבוי סתום" שמח על הצעת הוועדה לבטל את סמכויות בתי הדין בעניינים הכרוכים בגירושין, אך מצר על הצעתה להרחיב את הסמכויות בנושאים ממוניים ואישות, אפילו בהסכמה. נשות הארגון סוברות כי נסתם הגולל על בתי הדין הרבניים.
מנכ"ל "מבוי סתום", עוה"ד בתיה כהנא-דרור, מתארת את בית-הדין כמערכת שיפוטית שנכשלה בתפקידה הייחודי המוקנה לה בחוק. "בתי-הדין לא רק שלא הצליחו לפתור את בעיית הנשים מסורבות הגט, הם אף העצימו אותה. מדובר בגוף שבו אפליית הנשים לרעה היא חלק מתפישת הדיינים את דיני הגירושין, ורמיסת זכויותיהן הינה משהו שקורה יום ביומו".
ב"מבוי סתום" דוחים את הצעת חברי הכנסת הכנסת הדתיים להרחיב את סמכויות בתי הדין גם לתחום האזרחי ובחסות החוק, ומודאגות מן השאלה מי יהיה הגורם המפקח על פסיקות בית הדין ומי יהיה ערב לכך שעקרונות של זכויות אדם, זכויות נשים ושוויון בין המינים יישמרו בבתי הדין הרבניים. יתרה מזו, טוען הארגון כי מתן סמכות גורפת בממונות לבתי הדין הרבניים מחייב את המדינה להעניק רשת הגנה מספקת לאלו העלולים להיפגע מהרחבת סמכות גורפת זו, כלומר, לצד החלש בין הצדדים המתדיינים שהם הנשים, קטינים וכיו"ב.
"כדי להקנות לבית הדין סמכות בעניינים אזרחיים צריך את הסכמת שני הצדדים המתדיינים. אך במציאות הפוליטית והחברתית במדינת ישראל, מי ערב לנו כי "הסכמה" שתינתן על-ידי הצד החלש יותר, אכן תהיה הסכמה? האם אלו התומכים בהצעות החוק הללו חשבו על כל ההבטים שקיימים כאן? האם בתי הדין הפרטיים העולים ופורחים אינם יכולים לתת את המענה שאותו מחפשים אלה הרוצים להרחיב את סמכויות בתי הדין, ולא על חשבון משלם המסים?", תמהים בארגון.
לדעת עו"ד כהנא-דרור כל עוד הוועדה למינוי דיינים שרוב מוחלט מתוכה חרדים (שבעה מתוך עשרה) יבחרו דיינים שמרנים המנותקים מהציבור, שמעדיפים להחמיר, אף שההלכה מאפשרת פתרונות – אין להרחיב שום סמכות ואין לאפשר התדיינות בנושאים אזרחיים. "הרבה נשים הן מסורבות גט – לא בגלל הבעל הסרבן, אלא בגלל הדיין הסרבן", היא מצהירה.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
הכותבת היא עו"ד וטו"ר ממשרד הורביץ גרוסמן מתמחה בטיפול במסורבות גט ובעגונות
תאריך:  30/12/2011   |   עודכן:  30/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל רוזנר
הרשעתה של הסופרת נעמי רגן בהעתקה ספרותית נחשבת למקרה נדיר יחסית בסוג כזה של תביעות. "זהו תחום סבוך למדי", מבהירים משפטנים מומחים, "הנתון יותר לתחושותיו של השופט מאשר להוכחות"; וגם סופרות ידועות מודות: את ההשראה ליצירות אנו מקבלות גם מספרים שקראנו
יהודה יפרח
דבריה של השופטת נאור לאחרונה מצטרפים לדברי בכיר בפרקליטות המבטאים יאוש מוחלט מהשתלטותו של השיח הפוליטי על הליך מינוי השופטים. במקום לדון לגופו של מועמד, הם טוענים, מתקיים משחק תקשורתי הצובע את המועמדים בצבעים פוליטיים. ח"כ אורי אריאל דוחה את הטענות ומצהיר: עבודתנו מקצועית. נקודה
אריה גלוזמן
בארה"ב ארגון שמקבל כספים ממדינה זרה מוכרז כסוכן זר וחלות עליו מגבלות רבות. ד"ר נבי פאי מווירג'ניה הפר את החוקים הללו כשפעל למען חבל קשמיר בהודו והוא עומד לשלם על כך מחיר יקר
ליאון אלי
הצגה בה משתתפים מלצרים מהמקום שהם חרשים וכבדי ראיה. בהצגה מדברים בשפת הסימנים כאשר הדברים "מתורגמים" לעברית על-ידי כבדי הראיה תוך כדי מהלך ההצגה וכחלק ממנה. כולנו בני אדם שווים אך יש השונים מאיתנו
שולמית קיסרי
הסרט החדש של רומן פולנסקי, "אלוהי הקטל", הוא יצירה גאונית נוספת של סופר יוצר ונרדף, בן 75, עם ניסיון חיים רב    הסרט מציג קשת רחבה של התנהגויות וחולשות אנושיות ידועות    אסור לפספס
רשימות נוספות
ה"דיל" שיאפשר את חוק גרוניס  /  זאב קם
שר החינוך לשעבר עוכב בתחנה המרכזית בי-ם  /  ישי פרידמן
הרב פרומן: "לגרש מהארץ את שורפי המסגדים"  /  ישי פרידמן
מהפכה אזרחית  /  גיל ברינגר
בית חלומותיי  /  א"ב יהושע
בשפה אחרת  /  עקיבא ביגמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il