X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לתקן את העיוות בטרם יהיה מאוחר מדי והידע בנגינה על הכלים אוטנטיים והשילובים ביניהם ירד לטמיון תגובת דוברת משרד התרבות והספורט, אור דורון: אין באפשרות המשרד להגדיל את התמיכה כל עוד התזמורת אינה עומדת בתנאי הסף הקבועים בחוק
▪  ▪  ▪
עוד תזמורת בסכנת סגירה. האנדלוסית [צילום: יח"צ]
זכאית לסיוע
אין זה מכובד שנגנים יאלצו לשחר על הפתחים כדי לגייס תרומות. אנו סוברים שכפי שהתזמורות הקלאסיות המערביות זוכות לתמיכה נכבדת ובצדק, כך מוזיקת המקאם המייצגת את תרבותם של למעלה ממחצית העם היושב בארץ זכאית לסיוע

גברתי השרה לימור לבנת,
אני פונה אליך כמי שמלווה במשך שנים רבות את פעילותה של תזמורת המקאם הישראלי, שהוקמה ונוהלה על-ידי איש יקר ובעל תושייה, ד"ר ולדימיר שבריוב, עד להפסקת התקצוב שהביא להקפאה מוחלטת של פעילותה.
הפסקת פעילות התזמורת היא חלק מתהליך האובדן, ומחיקת חלק תרבותי שלא יסולא בפז לתרבות הישראלית, ויש לתקן את העיוות בטרם יהיה מאוחר מדי והידע בנגינה על הכלים אוטנטיים והשילובים ביניהם ירד לטמיון. זאת מאחר שהתזמורת שימרה מוזיקה יהודית מקורית עתיקה, שעם העלייה של המוני יהודים מאותם ארצות לארץ ישראל, כמעט פסקה מלהתקיים.
חברי התזמורת הם הקולות המוסיקליים האחרונים של עם ישראל, מאזורים בהם השתמרו מסורות עתיקות אלה אשר ראשיתם, אנו מניחים, בהגליה של עם ישראל מארצו. לדעת גדולי החוקרים, אם לא נשכיל לשמר אותם ולאפשר להם להתחדש, לא ירחק הזמן שידע רב חשיבות זה ירד לתהום הנשייה מבלי שתהיה אפשרות לשחזרו, כך שבעוד מספר שנים כבר לא יהיה מי שיכיר וידע לנגן על אותם כלים.
אינה נופלת בחשיבותה מתרבות המוזיקה הקלאסית
כיום, לצער כולנו המוזיקה המזרחית מזוהה עם הרעש המוסיקלי שאין לו כל קשר למוזיקה המזרחית או מוסיקת המקאם. טעות גדולה וגסה לחשוב שזו תרבות אתנית בלבד, ואני רוצה להאמין שזו טעות לא מכוונת, כי אם לא כן, הייתי אומרת שהעניין גובל בפשיעה כלפי תרבות שיש לה שני מיליארד צרכנים בעולם.
אכן זוהי אחת מארבע תרבויות קלאסיות עולמיות ואינה נופלת בגודלה וחשיבותה מתרבות המוסיקלית הקלאסית האירופאית, ויש לה עולם מוזיקלי שלם הסמוי מהעין שאין לו ייצוג במערכת החינוך ובאקדמיה בישראל. הנה כי כן, בשנת 1996 הקים ד"ר ולדימיר שבריוב, מוסיקאי מומחה למוזיקה מערבית ומזרחית, באונ' בר-אילן, בית ספר למוזיקה שורשית- היא מוסיקת המקאם, וב-1999 הוא הקים את תזמורת המקאם שאיגדה 36 נגנים שניגנו על 18 כלי נגינה מזרחיים קלאסיים ובהם: כלי פריטה: עוד, סאז, טאר וטמבור כלי קשת: קמנשה, ג'ורזה וגיז'אק, כלי נשיפה: ניי דודוק וזורנה, כלי הקשה: דוירה, טומבאק, דרבוקה, טאבלה ודוהול. שמות רוב הכלים שהוזכרו זרים למרבית הציבור בישראל וזו תוצאה ישירה ומצערת של הזנחה רבת שנים את תרבות המוזיקה המזרחית.
כתוצאה מגלי העלייה המבורכים, ישראל הפכה למקום ייחודי בתבל, אשר בו מתקיים מפגש של כל חמשת המסורות הבסיסיות של מוסיקת המקאם: יהודי בוכרה הביאו את המסורת של מרכז אסיה, יהודי קווקז ופרס את המסורת הפרסית,יוצאי עירק סוריה לבנון ומצרים הביאו את המסורת הערבית הקלאסית, יוצאי מרוקו אלג'יריה תוניסיה ולוב את המסורת האנדלוסית ויוצאי טורקיה וכורדיסטאן את המסורת הטורקית.
כיום חיים בישראל כ-3.5 מיליון אזרחים שמקורם בתרבויות בהן ניגנו בכלים קלאסיים מזרחיים אלו והם זכאים לשימור מורשתם ותרבותם לצד התרבות האירופאית.
הנגנים, הם מומחים מהיחידים בארץ לכלי נגינה קלאסיים מזרחיים במוסיקת המקאם, וחלקם בוגרים של בית-הספר למוזיקה שורשית, נפגשו לחזרות בימי שישי על חשבון זמנם הפרטי ובלי לקבל שכר. והתקציב הזעום שימש להחזקת המקום. לאחר שגם תקציב זה הופסק באבחת גרזן, התזמורת פוזרה והנגנים נשלחו לבתיהם.
בקרב צעירים ומבוגרים יש כמיהה עזה לסגנון שונה של מוזיקה ותעיד על כך הנהירה למוזיקות עתיקות ו"מוזיקת עולם" מעמים וארצות רחוקות. טוב יעשה משרד התרבות אם יסייע במתן מענה לצורך זה אצלנו במדינה, כי זהו בהחלט המקרה ש"יש נביא בעירו", אך קולו של הנביא לא נשמע למרבה הצער.
בניסיון להציל את התזמורת ניסינו להתארגן ולגייס תרומות מגורמים שונים, אך עד כה ללא הצלחה. אני סבורה שאין זה מכובד שנגנים יאלצו לשחר על הפתחים כדי לגייס תרומות. אנו סוברים שכפי שהתזמורות הקלאסיות המערביות זוכות לתמיכה נכבדת ובצדק, כך מוזיקת המקאם המייצגת את תרבותם של למעלה ממחצית העם היושב בארץ זכאית לסיוע ממשרדך בזכות ולא בחסד.
רק לשם השוואה, התזמורת האנדלוסית נהנית מתקציב של 2.5 מיליון שקל בשנה, וטוב שכך. לתזמורת המקאם הוקצו 10-20 אלף שקל לשנה, סכום מגוחך לכל הדעות ואשר קרוב למחציתו שימש לאגרות ודמי שירות. ההשוואה זועקת לשמים וגובלת בעלבון.
אני סבורה שהשוואת התקציבים הניתנים למוזיקה המזרחית לאלו שניתנים לתזמורות של המוזיקה המערבית הקלאסית היא מתבקשת, וזאת מבלי להביא בחשבון את הצורך ב"העדפה מתקנת" לאחר עשרות שנים של עיוות זועק לשמים בהקצאת המשאבים.
העלאת נושא מוזיקת המקאם לסדר עדיפות גבוה תאפשר פתיחת מסלולי לימוד לצעירים המעוניינים ללמוד את הנגינה על הכלים המיוחדים וכך לייצר את דור העתיד, שבלעדיו התחום נדון לכליה. כיום מי שרוצים להתמקצע בכלים אלו נאלצים להרחיק למדינות זרות כגון טורקיה ומדינות אחרות, ואין סיבה שכך יהיה.
בכוונתנו לצאת במסע ציבורי על-מנת שהתזמורת תזכה להכרה שהיא ראויה לה ואם צריך הנגנים נכונים להגיע עם כליהם ולקיים קונצרט על הדשא מול הכנסת או מול משרד התרבות, מאחר שאין להם כרגע שום אכסניה אחרת להשמיע בה את קולם. אנו תקווה שלא נצטרך להגיע לכך ונוכל לקיים קונצרטים במקומות מכובדים ולהזמין אותך כאורחת הכבוד.

משרד התרבות: תומך בהתאם לקרטריונים בחוק

ממשרד התרבות נמסר בתגובה כי "המשרד תומך בתזמורת המקאם כבר למעלה מ-6 שנים בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק. זאת להוציא שנה אחת שבשל בעיות בהתנהלותה נמנעה ממנה התמיכה.
בניגוד לנטען פועל משרד התרבות רבות לקידום המוזיקה המזרחית הקלאסית ומעביר מדי שנה כ-4 מיליון שקלים לתזמורות שמייצגות אותה וביניהן: התזמורת האנדלוסית, האנדלוסית אלמוגרביה, אנסמבל מזרח מערב, המרכז למוזיקה קלאסית מן המזרח ועוד.
משרד התרבות אשר רואה חשיבות רבה בפעילותה ובפועלה הייחודיים של תזמורת המקאם נמצא עמה בקשר שוטף. הובהר לה לא פעם כי אין באפשרות המשרד להגדיל את התמיכה בה כל עוד היא איננה עומדת בתנאי הסף הקבועים בחוק כגון: מספר הופעות, תוכניות ומחזור כספי של כחצי מיליון שקל.
להנהלת התזמורת שמורה תמיד הזכות להגיש בקשה מחודשת להגדלת התמיכה לשנת 2013".

הכותבת היא מלווה ציבורית של תזמורת המקאם הישראלית
תאריך:  09/01/2012   |   עודכן:  09/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביטול תזמורת המקאם הישראלי: אובדן תרבותי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ניכרים דברי אמת
אלי טוש  |  23/01/12 22:40
 
- למה מקבלי ההחלטות לא מתיחסים?
הגרזן  |  24/01/12 23:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא חזן
במבט אופטימי יש שיפור בשיעור המובטלים במשק האמריקני. השאלה שנשאלת תמיד היא האם מדובר בהתרחבות המשק האמריקני והאצה בצמיחה או שמא רק בחזרתם של עובדים שפוטרו זה מכבר
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בן-כלב, פלפולים, שוויון, הכה את המומחה, נפוטיזם, המון, חמישייה ונזמית
איינאו פרדה סנבטו
לא קל להיות בישראל אדם שחור ושאפתן שמעז לשחק בכל זירה ציבורית. התעוזה שלנו ליטול חלק בפעילות ציבורית ולהוביל אג'נדה פוליטית-חברתית עם אוריינטציה ציונית שמעוררת תהיות בקרב חברי כנסת הצבועים שרואים בנו אך ורק ספקי קולות ולא מנהיגים
משה חסדאי
פרופסור מוריס קובע שקיימות נסיבות בהיסטוריה שבהן יש הצדקה לטיהור אתני. כאשר הברירה היא בין טיהור אתני לבין רצח עם, רצח העם שלך, עדיף טיהור אתני. לדעתו צריך לנסות לרפא את הפלשתינים. אולי במשך השנים הקמתה של מדינה פלשתינית אכן תסייע בריפוי. אבל בינתיים, צריך להכיל אותם כדי שלא יצליחו לחסל אותנו
איתן קלינסקי
מדוע סימפוניית המלים היפות בשפה העברית - המתכתבות עם ארון ספרים יהודי, אותו שר לבו החם של הרב פרומן - אינה מתנגנת בכל רחבי הארץ השסועה, המדברת לעתים יותר מדי רבות בעברית מובסת ובוטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il