X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עד לא מכבר נחשב בית המשפט העליון למגדלור של צדק בעיני השמאל כעת, לאחר הפסיקה בחוק האזרחות, נשמעת ביקורת חריפה מעתה, גם העליון יזכה במנת הדה-לגיטימציה - הפעם, משמאל
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. נוטה כעת יותר לצד היהודי [צילום: פלאש 90]
ביטול חשיבות המעוז שאבד
אל מול השינויים החשובים המתרחשים בביהמ"ש העליון נתקלנו כבר בשבוע שעבר באסטרטגיה הקבועה של המחנה הליברלי: ביטול חשיבות המעוז שאבד. מעתה, לא רק הכנסת תגוּחך וטטוּרלל, גם בית המשפט העליון יזכה במנת הדה-לגיטימציה הידועה ממי שעד לא מכבר נשבעו להגן עליו בחירוף נפש

החלטת בית המשפט העליון ברוב של שישה מול חמישה לדחות את העתירות שהוגשו נגד חוק האזרחות האוסר על איחוד משפחות בישראל בין פלשתינים לערבים ישראלים פתחה תיבת פנדורה פוליטית, דתית וסוציולוגית. למרות שעמדת המדינה הייתה בעיקר השיקול הביטחוני, מתחת לפני השטח רחשה כל העת שאלת זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. האם יש ליהודים זכות עקרונית למדינה אחת בעלת רוב יהודי ברור? בעשרות השנים האחרונות נכנסו לישראל מאות אלפי פלשתינים במסגרת איחוד משפחות. לשם מה לשאת ולתת עם הפלשתינים על הסדרי שלום אם דרישת השיבה חיה וזוחלת מתחת לאפנו?
נכון הוא שהחוק חוקק ב-2003 מטעמי ביטחון, ושופטי הרוב קיבלו את עמדת המדינה בנושא; אבל מדוע להחביא את התכלית החשובה יותר - הטיעון הדמוגרפי, השמירה על ישראל כמדינה יהודית? אגב, לא מן הנמנע שהשופט אדמונד לוי, שהיה בדעת המיעוט, היה פוסק אחרת, כלומר בעד חוק האזרחות, לו הטענה הייתה ביחס לדמותה היהודית של המדינה והסדרי ההגירה אליה.
שיח דפילומטי מסורס
הטענה הערבית הקבועה שגם השמאל המערבי אוחז בה היא, שהיהודים אינם עַם אלא דת. דת אינה זכאית למדינה משלה. האוחזים בטיעון הזה טוענים שדווקא הפלשתינים הם עַם. זה הגיון יפה. לחבר בין שבטי עזה, חברון, שכם והגליל לעם אחד, דומה לחיבור הקולוניאליסטי הבריטי בעירק בין הכורדים, הסונים והשיעים, או לחיבור הקולוניאליסטי הצרפתי בסוריה בין הדרוזים, העלאווים והסונים וכן הלאה.
בעקב התקינות הפוליטית המסרסת נמנענו מלדון בסוגיה הלוהטת עצמה ופנינו לנימוקים ביטחוניים. הרעה החולה הזאת נמצאת גם בשיח הדיפלומטי המסורס: רוב הזמן אנחנו משמיעים טענות ביטחוניות על סידורי ביטחון, ועל האיומים מדרום ומצפון ותחנות התראה והחשש מהפיכת הרי השומרון לבסיס רקטות כמו בעזה. זה טוב ויפה, אבל הטיעון הזה צריך לבוא א-ח-ר-י שיח הזכויות של היהודים.
כל מנהיג ודיפלומט ישראלי צריך להבהיר בכל פגישה עם עמית מהקהילה הבינלאומית או בהופעותיו בתקשורת את האמת הבסיסית על זכות היהודים לארצם, זכות המעוגנת בחוק, בהיסטוריה, במוסר ובמשפט הרבה יותר ממִסכנוּתם של הפלשתינים ודרישותיהם. שרים בכירים אומרים שבפגישותיהם עם שרי חוץ אירופיים, הם התרשמו שמבחינת עמיתיהם, עד 1948 הייתה פה מדינה פלשתינית שעל חורבותיה הוקמה ישראל. זאת לא הזיה - זה מיתוס שנקבע בתודעה העולמית. משום כך, יש לחזור על האמתות הבסיסיות בכל עת.
'תש כוחו של בית המשפט העליון'
נחזור לבית המשפט ופסיקתו. התופעה היותר מעניינת לטעמי הייתה התגובות לפסיקה. נכון יותר, תגובות השמאל הישראלי. עד לא מכבר נחשב ביהמ"ש בעיני השמאל למגדלור של צדק, חכמה ונאורות. כעת, משנתברר כי פניו שונו משהו ובמשוואה "יהודית דמוקרטית" המטוטלת נוטה כעת יותר לצד היהודי, החלו להישמע מצד שמאל קולות ביקורת חריפים, דומים להפליא לאלו שנשמעו במשך עשרות שנים מימין. "תש כוחו של בית המשפט העליון" וביטויים נוספים, ארסיים, כלפי סמכותו. כמו במקרה חוק לפיד שהושעה בדיעבד, דווקא התגובות ההיסטריות משמאל מוכיחות לחרפתנו את הטענה שבית המשפט העליון שימש עד כה אלטרנטיבה לכנסת.
מאז המהפך ב-77, שעה שהשמאל הבין שהוא מיעוט, הועברה זירת הדיון הישראלית מהכנסת לבית המשפט. המהפכה החוקתית של אהרן ברק ב-92 השלימה את הסיפור. הכנסת הפכה למוקד טירלול וביזוי, חברי הכנסת – למעט שרידי סגולה – הוצגו כליצנים שאינם ראויים להנהגה, בעוד שכתר החכמה, הכבוד והדעת הונחו על ראש שופטי ביהמ"ש העליון שלא הכזיבו את מאמיניהם. "השלכנו על בג"ץ את יהבנו", אמר לימים אחד ממנהיגי השמאל היותר ידועים. בית המשפט הפך למוקד הכרעה ערכי בסוגיות שנמצאו בלב הוויכוח הפוליטי והתרבותי בארץ.
מעט מעט הלכה והשתלטה ההנחה הגורפת שנבחרי העם אינם כשירים להכריע בסוגיות שעל סדר היום ועל כן זקוקים לא לפיקוח אלא ליד מכוונת. מצב הדברים הזעיק את נשיא בית המשפט העליון בדימוס, משה לנדוי ז"ל, מאבות מערכת השיפוט בישראל, שראה להוותו שמעשי ידיו טובעים בים. בראיון לארי שביט בשנת 2000 אמר בין השאר: "אני חושב שהנשיא אהרן ברק לא השלים ולא משלים עם המקום הראוי שצריך להיות לבית המשפט בין רשויות המשטר שלנו". לשאלת המראיין, האם היעד של ברק הוא להשליט את המשפט על כל תחומי חיינו, ענה לנדוי: "לא להשליט את המשפט, אלא להשליט ערכים מוסריים מסוימים כפי שהם נראים לו. וזו כעין דיקטטורה שיפוטית שאינה נראית לי כלל".
לנדוי הוסיף שניכרת אצל ברק נטייה לרכז "כוח שלטוני" במערכת שבראשה הוא עומד. "וזה בעיני לא נכון. זה מוליך למבוי סתום. כי ביהמ"ש נכנס לתוך מים עמוקים מדי, לתוך ביצה טובענית של דעות ואמונות פוליטיות והדבר הזה מסוכן הן למדינה והן לבית המשפט. מסוכן למדינה, כי הוא מחריף את השסעים החברתיים; ומסוכן לבית המשפט מפני שכך בית המשפט מאבד את היסוד העיקרי שעליו הוא חייב לבסס את מעמדו: האמון בניטרליות של המערכת המשפטית במחלוקות ציבוריות".
השינוי מתחיל באנשים
אל מול השינויים החשובים המתרחשים בביהמ"ש העליון נתקלנו כבר בשבוע שעבר באסטרטגיה הקבועה של המחנה הליברלי: ביטול חשיבות המעוז שאבד. מעתה, לא רק הכנסת תגוּחך וטטוּרלל, גם בית המשפט העליון יזכה במנת הדה-לגיטימציה הידועה ממי שעד לא מכבר נשבעו להגן עליו בחירוף נפש. הנה, קראתי פוליטיקאי ידוע שקונן ברבים על כך שנשיא ביהמ"ש העליון הוא "שמרן וימני" שמי שהוביל למינוי היה "הימין הקיצוני" (!) וגם איזה מין בית משפט הוא זה שמכהן בו "המתנחל הראשון".
כמו בשאר מוקדי הכוח – תקשורת, אקדמיה, תרבות וכלכלה – המחנה השמרני הבין מזמן שאינו יכול לעמוד יותר כעני בפתח ולבקש את מנת ההגינות מאלה הקובעים עבורו מה ישמע, מה יקרא, מה יצרוך, מה ילמד ומה יהיו הערכים הלגיטימיים שלפיהם תתנהל החברה. נחזור שוב על העיקרון שההיסטוריה הקרובה והרחוקה לימדה: השינוי מתחיל באנשים. אסור להשלים עם המונוליתיות הרעיונית בתחומים הללו, שהיא נגזרת ישירה של הדמויות הנמצאות בהם. נכון הוא ששינויים פרסונליים אינם מבטיחים שינויי כיוון רעיוניים, אבל הם תנאי בסיסי לכך. יתרה מזאת, מדובר במעשה מוסרי משום שיש פה תיקון עוול בן שנים.

פורסם בטור השבועי בעיתון 'ישראל היום' (20.12.2012)
תאריך:  23/01/2012   |   עודכן:  23/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שינוי מדיניות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אמת מארץ תצמח וצדק משמיים נשקף ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  24/01/12 05:53
2
ד"ר אידר-אשמח להפניה
גילה פ.  |  24/01/12 19:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
אלה פניה של הטלוויזיה הישראלית: תוקפנות - בטענה שמדובר בסאטירה - נגד כל ממשלה בישראל, אבל תמיד משמאל    מדוע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מעלימים עין מהניצול הציני של אמצעי שידור ציבורי מרכזי לצרכיהם הפוליטיים של הקיצוניים ביותר בקשת הפוליטית?
תרצה הכטר
למדתי דבר מה על חופש הביטוי והיצירה, דרך קריאת "גשר סן לואיס ריי", ספרו המעניין של תורנטון ויילדר, סופר מהמאה הקודמת שזכה בשלושה פרסי פוליצר, אחד מהם על יצירה זאת. ויילדר הוא סופר אמריקני שהיה ידוע כאומן מילים ורעיונות שהשתמש בחומרים ש"שאל" מיצירותיהם של אחרים. האם הוא "העתיק", "גנב", "שאל" או "קיבל השראה" ספרותית?
אלי אלון
במסגרת מבצע "מקררים חסכניים מסובסדים" חוברו מחשבי חנויות החשמל למאגר המידע הממשלתי על זכאי הבטחת הכנסה והתוצאה: שמותיהם ופרטיהם של אלפי מקבלי קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי היו חשופים ונגישים, במשך כל תקופת המבצע, לעשרות רבות של מוכרים ואולי אף לעובדים אחרים בחנויות חשמל ברחבי הארץ
אפרים הלפרין
אין לי ספק שמזייף המסמך, ואלה שהשתמשו בו, אשר לפחות חלקם עצמו עיניהם מהאפשרות שהוא מזויף, הם אלה שסיכלו את מינוי גלנט לרמטכ"ל, וכל שאר הפרטים עזרו רק ב"וידוא ההריגה"
אבנר אביב
אוניברסיטת בר-אילן רשאית להעניק תואר דוקטור של כבוד ליאיר לפיד כאות הוקרה על הישגיו הספרותיים והעיתונאיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il