X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השביתה הכללית ותוצאותיה חשפו את הצביעות והשקר של הממשלה ובעצם של כולנו. הקבלנים רק מיישמים את המדיניות שמכתיב האוצר. הגיע הזמן לחשוף את האמת ולומר בקול: "המלך הוא עירום"
▪  ▪  ▪
הכי קל להאשים את העניים [צילום אילוסטרציה: AP]
אציל ועבדים
מסתבר שהממשלה מתעקשת שתמורת תשלום שכר מינימום העובדים ישתקו לארבע שנים. מה שמחויב על-פי החוק הפך לפריווילגיה מפליגה. העבדים צריכים להודות לאציל ולהמשיך לעבוד במרץ

יש לי אחיין מתוק שהיה חובב שניצלים מושבע. יום אחד נפל לפעוט האסימון שהנתח העסיסי שמונח לו בצלחת היה פעם תרנגולת. כזאת שמקרקרת ומנופפת בכנפיים. מהרגע הזה הילד סירב להכניס לפה אפילו פולקע קטן אחד. הצמחונות הפתאומית של המתוק זרקה אותי להרהורים פילוסופיים.
פעם, כדי לאכול שניצל נאלצת לרדוף אחרי התרנגולת. לשמוע את צווחות האימה שלה ולשבור את המפרקת בעצמך. שלא לדבר על הדם והלכלוך. מאז, האנושות התפתחה. נעשינו אסתטיקנים ועדיני נפש. את השניצל שלנו אנחנו קונים ארוז בקלקר ועטוף בניילון נצמד. כשאנחנו מורידים פצצה במשקל טון על בניין מגורים, אנחנו חשים חבטה קלה בזנב המטוס וחוזרים הביתה. אין צורך לרדת למטה ולראות את כל הדם וההריסות. כאלה אנחנו, בני תרבות. לא פרימיטיביים צמאי דם.
הכל שאלה של אסתטיקה
אם היה נוחת פה בימים האחרונים כלכלן מכוכב אחר, הוא היה מתבלבל. מצד אחד האוצר מצהיר על נכונות להעלות את שכרם של עובדי הקבלן ומצד שני הוא מסרב לקלוט אותם בהעסקה ישירה. הרי ברור שמלבד עלות שכרם של העובדים המדינה משלמת גם את הקופון שגוזר הקבלן. יקלטו את העובדים, יאמר החייזר, ויחסכו את פערי התיווך. אלא שאם באוצר אומרים שעלות המעבר היא מיליארדים, כדאי להקשיב.
ובכל זאת, יקשה החייזר, למה העסקה ישירה כרוכה בהכרח בעלויות גבוהות? המשיכו לשלם לעובדים את מה שהם מקבלים אצל הקבלן, אל תוסיפו זכויות ותחסכו. ובאמת, למה לא? למה שלא תקלוט המדינה את העובדים באותם התנאים המחפירים שבהם הם עובדים היום? התשובה קשורה באסתטיקה. שוק העבדים הזה פשוט נראה רע. חשוב לנו להיות צדיקים וצדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים. במקרה הזה, בידי קבלני כוח-אדם חמדנים ורעי לב.
בגיליון כלכליסט של יום ה' התפרסם ראיון עם אחד מאותם קבלנים. מנכ"ל של חברת שמירה. הוא תיאר מציאות שבה מתפרסמים מכרזים, שכדי לעמוד בתנאיהם אתה חייב להפר את חוקי העבודה ולשלם שכר רעב. אם תתעקש על שכר חוקי תפסיד את המכרז, ואם תשמור על זכויות העובדים תעבוד ללא רווח. תשאלו מי מפרסם את המכרזים האלה? הממשלה כמובן. אותה הממשלה שמאיימת עכשיו להפעיל אכיפה "דרקונית" נגד קבלנים מפרי חוק.
תאמרו שיד ימין אינה יודעת ממעשיה של יד שמאל? מסופקני. אני משער שבאוצר יודעים גם על היד הזאת וגם על השנייה, אלא שבשביל לעמוד במדיניות המקודשת של משמעת תקציבית אין ברירה אלא לעשוק את החלשים, אפילו בניגוד לחוק; ואם זה לא אסתטי עושים את זה באמצעות קבלנים. אחר-כך, כדי למרק את המצפון, מצקצקים בשפתיים ומאיימים בעונשים.
כולנו יושבים באותה סירה
בשיח החברתי העכשווי משתמשים במונח "חצר אחורית" כדי לתאר את המקום התודעתי שאנחנו מקדישים לכל הדברים המביכים והמכוערים שאיננו רוצים לראות מול העיניים, שאיננו לוקחים אחריות על קיומם. נכים, חולים, מחוסרי דיור, אימהות חד-הוריות, מובטלים, פליטים, קבוצות מיעוט זרוקות שם ולצדם עובדי הקבלן. למען הסר ספק, הכיעור איננו של יושבי החצר. הכיעור הוא שלנו.
זעקתה של החצר האחורית מצליחה לחדור מדי פעם את מסכי ההשתקה ולהגיע אל קדמת הבמה. אז אנחנו משתמשים בשיטות בדוקות בשביל להיפטר מרגשות האשמה. הדרך היעילה היא להאשים את העניים עצמם. לומר שהם עצלנים נצלנים ובאופן כללי לא יוצלחים ואם זה לא מספיק, תמיד ניתן להאשים את הממשלה. או את פקידי האוצר או את האשכנזים או החרדים או המזרחים או המתנחלים.
בואו נזכור - את הממשלה הזאת בחרנו בעצמנו, אותה או את קודמותיה. ולא חשוב אם זו הייתה ממשלת עבודה, ליכוד או קדימה. כולן טיפחו ופיתחו את השיטה. גם השחיקה המתמשכת במצבו של המעמד הבינוני לא משכנעת אותנו שהמוחלשים נדחקו לפינה, ואנחנו יושבים למעשה יחד. באותה הסירה ממש.
עכשיו מסתבר שהממשלה מתעקשת שתמורת תשלום שכר מינימום העובדים ישתקו לארבע שנים. מה שמחויב על-פי החוק הפך לפריווילגיה מפליגה. העבדים צריכים להודות לאציל ולהמשיך לעבוד במרץ. למען האמת, אין לי המון אמון בכוונותיו של עופר עיני וההסכם נראה מקולקל מיסודו. מה שבטוח, שהעלאת הנושא לתודעה הציבורית היא רווח נקי ועל כך מגיע שאפו להסתדרות.
בסיפור בגדי המלך החדשים הספיק ילד קטן אחד שצעק "המלך הוא עירום" כדי להעיר את העם ולחשוף את השקר. מסתבר שמחוץ לעולם האגדות זה קשה יותר. אפילו חצי מיליון ילדים שיוצאים ערב אחד לכיכר וצועקים "צדק חברתי" לא יוצרים שינוי מיידי. זה לא אומר שצריך להתייאש. זה אומר שצריך לחזור ולצעוק – שוב ושוב ושוב: "המלך הוא עירום, המלך הוא עירום, המלך הוא עירום" עד שיפתחו האוזניים ויפקחו העיניים לראות. אומרים שלא מספיק שהצדק נעשה, הוא צריך גם להיראות. הגיע הזמן שגם אי-הצדק ייראה.

הכותב הוא סטודנט שנה א' בבית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש וויספלד באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  13/02/2012   |   עודכן:  14/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשאי-הצדק נעשה, הוא צריך גם להיראות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בשלוש ההחלטות הטכניות המקדמיות במשפט הולילנד, קיבל בית המשפט פעמיים את עמדת ההגנה    שלוש דקות אחרי תחילת הדיון הבהיר השופט דוד רוזן, שהוא בעל הבית היחיד באולם    בחוץ נשמעו סיפורים על מצב בריאותו של עד המדינה
דניאל גיגי
המילה מחדל אינה מתארת את ההתנהלות הכושלת של האוצר במשבר בכרמל, כי מדיניות ה"ייבוש" שדוח מבקר המדינה אמור לחשוף היא מדיניות כלכלית מכוונת, שמזמן הפכה לשיטה של האוצר. במשרד האוצר עסוקים יום-יום ב"הבערת שריפות" במערכת הציבורית, ולאור השמועות על דוח מבקר המדינה החמור, אנחנו צריכים לשאול שאלות נוקבות לגבי המעורבות של האוצר בכשלים נוספים במגזר הציבורי, מעבר לכשלים שהובילו לאסון בכרמל
עו"ד אברהם פכטר
פסק דין חשוב, מקורי אך מסוכן. בפסק הדין דנים בחופש העיתונות ובעיקר בחופש העיתונאים, זכות הציבור לדעת ומכאן חשיבותו של פסק הדין וקביעותיו. ההבחנה בין הכתבה בטלוויזיה - לבין "הפרומואים" הרצים למשך מספר ימים - היא בעייתית, שהרי גם הם נעשו ונערכו ע"י עיתונאים והחומרים מבוססים על הכתבה. הסכנה שבפסק הדין - שהוא עלול להתפרש כמתן בסיס לשפיטה ע"י התקשורת במקום בית המשפט
עו"ד אריאל דרור
מאמר זה יסביר כיצד אישה רווקה יכולה לפעול לרישום גבר מסוים כאבי ילדה, וכיצד ניתן לוודא בצורה חד-משמעית את זהות האב מבחינה משפטית ורפואית
הרצל חקק
כמו בכל שנה הנחנו זר של שקדיות על קברו של פנחס שדה בהר המנוחות בירושלים. קטעי שירה של שדה מילאו את האוויר הקר בבית העלמין, דברים לזכרו ואמירת הקדיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il