X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
משחק של מקומות והיסטוריה, הבאים להראות עד כמה בהתאם לנסיבות כלום לא היה שונה מימינו אנו: מחלוקות כואבות יעלו אל פני השטח ויסמנו היסטוריה! ביקורת על הספר "הרצל אמר", מאת יואב אבני, הוצאת כנרת זמורה ביתן
▪  ▪  ▪
אוגנדה. המציאות הישראלית היתה בה זהה

יואב אבני, בספרו "הרצל אמר", מבקש להפוך את אחד מן הניסיונות המעניינים להקמת בית לאומי בארץ ישראל באוגנדה מחלום למציאות. אותה תוכנית שהיוותה את אחת מן המחלוקות בנוגע לשאלת הקמת הבית היהודי, היא בספר כבר עניין מוכרע: באוגנדה הוקמה מדינת היהודים.
כשמתחילים את הספר, מוצאים אותו מתהלך בין מה שהיה יכול להיות לבין מה שהיה ומה שעכשיו. כך נוצרת לה מציאות מדומה שמאפשרת לקורא לראות "אולי" תוך כדי הכרת המציאות הנוכחית. זהו בעצם משחק, של מקומות והיסטוריה, הבאים להראות עד כמה בהתאם לנסיבות כלום לא היה שונה מימינו אנו: מחלוקות כואבות יעלו אל פני השטח ויסמנו היסטוריה.
כאבי והשלכות תוכנית ההינתקות
השימוש שעושה אבני במושגי הזמן תוך תיאורים שיש בהם כדי לשייך את המוכר לנו מן ההווי הארצישראלי העכשווי אל זה שבפלשתין של אחרי כינון מדינה אחרת לא באדמה אליה התכוונו בהתחלה, הוא בעצם אחד מן "אילו היה" אותו חי כפיר אל מול האמצע שבו מבקש ארי לאחוז. ואז, כאשר אתה נע בין כאן לאז, ובין מציאות שיש בה דמיון, אתה מגלה כי הכל נשאר אותו הדבר.
ההינתקות, מאורע מכונן אשר מהדהד במהלך הספר ויוצר מתיחות בין הגיבורים ומשפחתם, הוא דוגמה מעניינת לצורה המבורכת והמאוזנת בה מציג אבני את אירועי השנה ההיא. הוא אינו מטייח את הכאב וההשלכות של התוכנית ומשתדל להביא מחשבות ורגשות שלא קיבלו התייחסות ראויה בשיח הישראלי.
וכך גם בנושא הדתי: אומנם אנשי הדת רואים עצמם מעל הטעפלינקים, כינוי לו זוכים הגיבורים החילונים, אך הכהן הגדול, מנהיגה של הקהילה בירושלים, הוא מחוללו של מהלך כולל של איחוד הזרמים הרבים אשר יש בו דבר מבורך ואשר נתפס כמהפכה.
אך יש לראות גם את הנקודות שהיוו החלשה של האמינות: נדמה כי הסופר ידע כיצד חיים הדתיים וכיצד נראית יהדות ומה הם מושגיה, אך הוא כשל בנקודות קטנות שהפריעו לי לפחות, לתפוס אותן כממשות ריאלית. דוגמה: את נרות השבת לא ניתן להדליק כאשר שבים מן התפילה כפי שכותב אבני כשהוא מתאר את שובם של המתפללים מבית הכנסת.
שורות סיום קצרות ונמהרות
גם תחילתו של הסיפור האמין והריאלי, המתכתב עם מציאות שהתרחשה אך לפני מספר שנים, בא אל סיומו במין מהירות מסחררת כשלפתע הכל מסתדר. לא ניתן להגיע מתיאורים ארוכים ומתפייטים אל שורות סיום קצרות ונמהרות כאילו הסופר רצה לחתום את הסיפור.
הספר הוא אולי ניסיון להראות כי המציאות הישראלית העכשווית לא הייתה אחרת לו המקום היה שונה. הטענה הזאת מעניינת, אם כי כמובן ניתן לראות אותה כדבר בלתי ניתן לחיזוי ובכך להעמיד את הכיוון הזה כניסיון נוסף של ה"אולי" בו עוסק הספר עצמו.

תאריך:  19/02/2012   |   עודכן:  20/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
מעוניין ללמוד על אודות תורתו של רבי דב בער? הספר "השער לאין: תורת החסידות בהגותו של רבי דוב בער, המגיד ממזריץ'" מאת נתנאל לדרברג יוכל לסייע לך
עפר דרורי
ספר מקסים ומרתק שנכתב בידי סופר מעולה, בעל רגישות רבה וראייה חדה לפרטים הן של הטבע והן של נפש האדם
משה ניסנבוים
אברהם יהושע השל רואה באדם העוזר לזולת ביטוי לאלוקים וקורא לאדם לחפש את רגעי המסתורין בהם הוא נתקל כביטוי לבקשת האלוקים אותו    ביקורת לספר "אלוהים מאמין באדם"
מירי אהרון
הספר "זיקוקי די-נור בעלטה" הוא ספרו השני של גיל כהן    "שום דבר משמעותי במהלך חיי, לא הכין אותי לעובדה שבגיל שלושים וחמש אשכב בחדר נעול, חשוך ומנותק מן העולם, לבוש בבגדים מקוריים של אסיר באושוויץ" - כך נפתח הספר. איך הוא נגמר?
עפר דרורי
ריחני בחר את האירועים המשמעותיים במלחמה והספר יכול לסייע למעלעל ולמתעניין בתולדות המלחמה הזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il