X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא באתי להשוות בין שני העיוותים הטלוויזיוניים שעלו לכותרות, רק לומר ששניהם מאירים בפנס על הסוד הגדול של המדיום הטלווזיוני: כל אירוע שאתה רואה בטלוויזיה הוא מבוים
▪  ▪  ▪
דיין. קשה לטלוויזיה להודות שבעצם יש לה רק קישוט ולא סיפור [צילום: פלאש 90]
אין קשר לכתבה
השקר הממשי הוא כאשר מראים לך אירוע מבוים או צילום אילוסטרציה ומסתירים ממך את העובדה שמה שאתה רואה איננו אמיתי או איננו האירוע שעליו מספרת הכתבה. בעיתונות הכתובה, כאשר יש סיפור טוב ואין תמונה טובה, נהוג לשים צילום אילוסטרציה ולכתוב תחתיו "אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה"

בדיוק שבוע ימים אחרי שבית המשפט העליון הישראלי קבע שאילנה דיין לא שיקרה בפרשת הסרן ר', בית המשפט העליון בצרפת קבע להפך לגבי הטלוויזיה הצרפתית בפרשת מוחמד-א-דורה. וזו ברשותכם סיבה טובה לשיעור קצר בתקשורת. אני לא מתכוון להשוות בין שני המקרים, השוואה כזו עושה עוול לאילנה דיין. גם ההתדיינות המשפטית לא זהה: שם רשת הטלוויזיה הייתה התובעת וכאן היא הנתבעת, שם הוויכוח הוא סביב טענת זיוף גמור וכאן הוויכוח הוא על טענת עוול שנגרם במשתמע בתוך כתבה על אירוע שאין חולק על עצם קיומו.
אבל יש סוד אחד משותף, לחלוטין לא משפטי, שקושר בין שני הסיפורים: העובדה שהטלוויזיה היא כמעט בהגדרה כלי שקרי. בכל תמונה שאתה רואה בטלוויזיה מסתירים מעיניך גורם מרכזי שמשפיע מאוד על הארוע, שכל מי שנמצא בזירת האירוע מודע מאוד לנוכחותו ומתנהג אחרת בגללו, אבל אתה הצופה בבית לעולם לא רואה אותו: צוות הצילום. בעצם משמעות הדבר היא שמלבד מקרים נדירים של אירוע שהתרחש תחת עינה של מצלמת אבטחה הפועלת 24 שעות ביממה, או משהו שצולם במצלמה נסתרת, לעולם לא תראה בטלוויזיה אירוע אמיתי בעת התרחשותו. או במילים אחרות, כל דבר שאתה רואה בטלוויזיה הוא מבויים.
במקרים המבוימים במפורש אתה מודע לזה, לפחות חלקית. כשאתה רואה בטלוויזיה הפגנה או מסיבת עיתונאים או ישיבה סוערת של מרכז מפלגה, אתה יודע שאתה רואה אירוע שתוכנן ובוים מראש, ושמתכנניו חשבו על נוכחות המצלמה, ובנו את האירוע על-פי זה. די ברור שאילו לא היה שם צוות טלוויזיה האירוע היה יותר 'אמיתי' והיה נראה אחרת לגמרי. צוות הטלוויזיה עצמו יודע כמובן שהוא הוזמן בידי הגורם המביים, ושבמידה מסוימת הוא מטעה אותך כשהוא משתדל לייצר אצלך את התחושה כאילו אתה עד להתרחשות אמיתית, אבל אין לו ברירה אלא לשתף פעולה עם מביימי האירוע כי אחרת אין לו תמונה, ובטלוויזיה כשאין תמונה אין סיפור.
יש גם ארועים שמבוימים בשיטת הפרובוקציה. צוות טלוויזיה נלווה לחבורה שטומנת פח למישהו, מתגרה בו, מקללת אותו, תוקפת אותו מילולית או פיזית עד שהוא נופל בפח ומגיב בקללות או באלימות, ואז המצלמה מופעלת ולוכדת את "הארוע". זה מה שקרה למשל באירוע הקללות של הגברת אלקובי בקריית ארבע. לא מתקבל על הדעת שבדיוק ברגע שהיא קיללה את שכנתה, לגמרי במקרה היית שם מצלמה. סביר יותר להניח שמישהו תכנן מראש את הארוע, הביא מצלמה והתגרה בה עד שחילץ ממנה קללות. למרות שצילום כזה נראה יותר אותנטי, בסופו של דבר גם הוא אירוע מבויים. אבל עורך חדשות יקפוץ על חומר כזה כמוצא שלל רב (ויעשה שקר מקצועי בנפשו כשישדר אותו), כי הוא נראה כמו הלא ייאמן שעליו חולם כל איש טלוויזיה: אירוע אמיתי שנתפס בעין המצלמה.

למצולמים אין קשר

אבל הסיפורים האמיתיים, הגרעין הקשה של החדשות, הם ברוב המקרים ארועים לא מתוכננים. אף פעם לא נראה בטלוויזיה תאונת דרכים מתרחשת, כי לעולם לא יקרה שאיזשהו צוות טלוויזיה יידע מראש שבשעה מסוימת ובמקום מסוים תתרחש תאונה. במקום זה מראים לנו מה קורה במקום התאונה שעה או שעתיים אחרי, וברקע מספר לנו קולו של הכתב מה קרה שם שעתיים קודם. צירוף התמונה והקול יוצרים אצלנו אשליה כאילו ראינו את התאונה. וזו אשליה שאנחנו מודעים לה ושותפים לה, ועדיין לא שקר. השקר הממשי הוא כאשר מראים לך אירוע מבוים או צילום אילוסטרציה ומסתירים ממך את העובדה שמה שאתה רואה איננו אמיתי או איננו האירוע שעליו מספרת הכתבה. בעיתונות הכתובה, כאשר יש סיפור טוב ואין תמונה טובה, נהוג לשים צילום אילוסטרציה ולכתוב תחתיו "אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה", נכון, לעיתונות הכתובה זה קל כי העיתונות מספרת סיפור במילים ומקשטת אותו בתמונות ולכן לא קשה לה להודות שהקישוט הוא רק קישוט. הטלוויזיה מתיימרת לספר את הסיפור בתמונות ולקשט אותו במילים, ויותר קשה לה להודות שבעצם יש לה רק קישוט ולא סיפור. אבל מה לעשות, תמונות אמיתיות יש רק מארועים מבוימים.
מה עושה המדיום? לפעמים נוהג ביושר גמור ומביא הדמיות ואנימציות שמספרות את הסיפור באופן ציורי שברור שאיננו צילום. לפעמים הוא מסתפק בקול הכתב ובתמונות שצולמו אחרי הארוע, אבל לפעמים הוא מביא צילומי אילוסטרציה שאין להם שום קשר לסיפור המסופר, ולא מודה בכך אלא להפך – מנסה ביודעין ליצור אצל הצופה רושם מוטעה כאילו הוא רואה במו עיניו את האירוע בהתרחשותו, וזה כבר סוג של שקר. זה לדעתי היה השקר שהסתתר בתחקיר של אילנה דיין על סרן ר'. מערכת 'עובדה' קיבלה לידיה קלטת של צילומים שצולמו בידי חיילים במוצב בימים אחרים וללא כל קשר לאירוע הנחקר, והיא הציגה את הצילומים הללו בלי לכתוב באותיות בולטות או לומר בשפה טלוויזיונית אחרת את האזהרה: צילום אילוסטרציה, לצילומים אין קשר לכתבה. הכתבה נערכה במכוון כך, שהצופה יחשוב שהוא רואה במו עיניו את תקרית האש המדוברת, את המוצב יורה צרורות מא"ג ארוכים וממושכים לתוך גוף הילדה הפלשתינית, ואת החיילים צוהלים ושמחים על מותה. יתר על כן, התחקיר כשלעצמו לא חשף עובדות חדשות מרעישות כיוון שרוב פרטי הסיפור ("האמת לשעתה") כבר סופרו בעיתונים. למי שמכיר את שיקולי המקצוע הזה די ברור שהצילומים האלה היו עיקר ההישג העיתונאי של התחקיר, הדובדבן שבקצפת, ואלמלא הם התחקיר בכלל לא היה משודר. היה בידי דיין חומר מצולם כאילו אותנטי, כאילו התגשמות חלומו של כל איש טלוויזיה, אבל רק כאילו. היא הייתה צריכה להתאפק ולא לשדר את התמונות האלה, גם אם זה היה מפיל את כל התחקיר.

לפחות אנחנו נדע

אי-אפשר להשוות בין השקר הקטן הזה ובין השקר הגדול של שארל אנדרלין בסיפור מוחמד-א-דורה. הוא לא היה בצומת נצרים באותו יום ורק קיבל לידיו את חומר הגלם שצילם עבורו צלם פלשתיני, ובו התגשמות החלום הכי גדול: אירוע אלים ודרמטי שמתרחש לעיני המצלמה מראשיתו ועד סופו. אבל איש טלוויזיה ותיק כמוהו יודע שדברים כאלה לא קורים במציאות. אראלה ממפעל הפיס תתקשר אליך עשר פעמים לפני שדבר כזה יהיה אמיתי. הוא ידע, ולא התאפק.
מאנשי טלוויזיה, שיודעים להבחין במבויים ובמזויף שבחומרים הכאילו אותנטיים, הייתי מצפה להתאפק ולהתגבר על היצר ולא להטעות את הצופים. אבל אם בארזים כבר נפלה השלהבת, בואו לפחות אנחנו אזובי הקיר, נדע ונזכור שבטלוויזיה כל אירוע שאנחנו רואים מבויים בידי בעל אינטרס כלשהו, ונתרגל לשאול את עצמנו מי הבמאי, מה האינטרס שלו ומה הוא מנסה להסתיר מאיתנו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/02/2012   |   עודכן:  22/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין אילנה דיין ושארל אנדרלין
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אתה פשוט טועה.
אהוד פרלסמן  |  22/02/12 01:55
 
- גם אנדרלין יהודי ל"ת
וחי בישראל  |  22/02/12 08:58
 
- דווקא כאן הביום בולט לגמרי
ע. הנביא  |  22/02/12 09:34
 
- דווקא פרלסמן טועה:
צבי גלברד  |  25/02/12 22:30
2
הסיפור הוא בית המשפט ולא אחר,
"תודה לאילנה"  |  22/02/12 03:37
 
- זו לא ילדה, אלא תינוקת
אביתר בן-צדף  |  22/02/12 08:52
 
- בן-צדף
יונה סוקולובסקי  |  22/02/12 18:27
 
- בחצי ממדינות ערב ילדה בת 14
סתם אחד  |  27/02/12 17:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המדינה השלווה והאמפטית ביותר בדרום-אמריקה מציעה בימים אלה לתייריה אתרי-נופש קייציים מקסימים, קרנבל מסורתי, שמורת-טבע מרהיבה, מכוניות עתיקות הסובבות ברחובותיה, כדורגל מרתק ובשר משובח
צילה שיר-אל
בשנה הקרובה תרגישו צורך להעניק כמה שיותר זמן איכות ואנרגיה לסביבת המגורים הקרובה לכם. אתם יודעים שאתם זקוקים לשינוי אויר ואווירה ואכן אתם עומדים בפני התחלות חדשות. אלא שלפני ההתחלות ישנם סיומים ואתם בדיוק נמצאים בתקופה הזו כדי לסיים פרק חיים לפני שאתם מתחילים עם השני
חיים נוי
ביקורת: "ניסים ונפלאות בקופסאות שימורים" – קומדיה מטורפת של חתן פרס נובל דאריו פו – בית צבי רמת גן
עמיר סגל
עמיר סגל משתף בחוויות ממקום עבודתו באגף לקידום בני נוער בעיריית ירושלים ומעבודת הכנה של קבוצת נערים אתיופים לקראת הצגת נושא במסגרת פאנל שהתקיים בכנס באר-שבע לשלום הילד
איתמר לוין
לעיתים שופטים נמדדים דווקא בתיקים קטנים ושגרתיים, ולא רק בתיקים סבוכים ומתוקשרים. נשיאת בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע, אורלי סלע, מעניקה שיעור מאלף בשוויון בפני בית הדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il