X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל הולכת ומתרחקת מהצדק החברתי שאותו דרשו האזרחים בקיץ האחרון, כאשר ממשלת נתניהו מובילה מדיניות שמחריפה את המצב של מעמד הביניים. הממשלה עשתה מעט מדי כדי להיענות לזעקה של האזרחים, ואנחנו רואים קיצוצים מתמשכים במשרדים החברתיים שקורסים בגלל מחסור במשאבים. כנראה לא תהיה ברירה אלא לצאת שוב לרחוב כדי להבהיר שהמדיניות הכושלת לא תעבור בשתיקה
▪  ▪  ▪
המחאה החברתית. אי שוויון הולך וגדל בחברה הישראלית [צילום: פלאש 90]

המחאה החברתית שפרצה בקיץ האחרון הייתה מחאה חשובה ומוצדקת, אבל הממשלה עדיין מתעלמת מהאזרחים וממשיכה להוביל מדיניות אנטי חברתית. מדדי ה-OECD משנת 2011 מעידים על הבעיות החברתיות בצורה מפורשת, כאשר ישראל מדורגת הרבה מתחת לממוצע של מדינות ה-OECD בכל מדד שמעיד על צדק סוציאלי.
הנתונים מצביעים על כך שבישראל יש פחות ופחות השקעה ציבורית בשירותים חברתיים, למרות שישראל מככבת במדדי העוני, כשאנחנו מדורגים במקום השני עם למעלה מ-20 אחוז מכלל האוכלוסיה שנחשבים לעניים, כאשר הממוצע ב-OECD עומד על 11 אחוז בלבד. קריאה של נתוני ה-OECD ממחישה שהמצב החברתי בישראל בהחלט מתדרדר, ולכן אולי הגיעה הזמן שהציבור יצא למחאה נוספת שתציג לשלטון דרישות ברורות, ותבהיר לממשלה שאזרחי המדינה נחושים ורציניים לגבי הדרישה לשינוי במדיניות הכלכלית האנטי חברתית שהממשלה מקדמת.
ההוצאה הציבורית
הדרישה הכי חשובה של המחאה צריכה להיות הגדלה מסיבית של המשאבים שמושקעים בשירותים החברתיים הציבוריים. ישראל מדורגת באחד מהמקומות האחרונים מבחינת גובה ההשקעה הציבורית בשירותים חברתיים, כאשר החל משנות השמונים המדינה הפחיתה את ההשקעה שלה בבריאות, בחינוך, בפנסיה ובכל שירותי הרווחה הנוספים.
ישראל משקיע ברווחה ובשירותים חברתיים פחות מחצי מההוצאה של מדינות כמו צרפת ושוודיה, ואפילו פחות מארה"ב שידוע בהקצבה הנמוכה מאוד שלה ברווחה. התוצאה של הקיצוצים המתמשכים בשירותי החברה והרווחה היא עוני שהולך ומתפשט גם למעמד הביניים, פערים שהולכים וגדלים ופגיעה קשה ברמת החיים של האזרחים.
הישראלים נאלצים לעבוד קשה יותר, ולמרות שהם משלמים מיסים גבוהים הם מקבלים פחות חינוך, פחות בריאות, פחות ביטחון כלכלי ופחות שירותי רווחה. אין פלא לכן שלמרות שאנחנו עובדים יותר, מייצרים יותר וזוכים למדדי צמיחה גבוהים, רמת החיים של כולנו רק מתדרדרת ורוב אזרחי ישראל אינם מצליחים להתפרנס בכבוד.
שוק העבודה בישראל
הבעיות בשוק העבודה גם הן מחמירות, כאשר ניתן לראות שגם מבחינת אחוז המועסקים וגם מבחינת תנאי ההעסקה מצבינו רע. הממשלה מנפנפת כל הזמן בנתוני אבטלה נמוכים, אבל מתעלמת מכך שמספר המועסקים בישראל נמוך בהרבה ממוצע ה-OECD.
מספר המועסקים בישראל עומד על 59 אחוז, בעוד ממוצע ה-OECD עומד על 66 אחוז ואחוזי ההעסקה בארה"ב עומדים על 68 אחוז. גם אם לוקחים בחשבון שבישראל חלק גדול מהחרדים ומהערבים לא מדווחים על העבודה שלהם, עדין הפערים האלה לא סבירים והם מעידים על כשל בכלכלה הישראלית.
מעבר לכך חשוב לזכור שנתוני הממשלה על האבטלה מבוססים על חישובים מקלים שלפיהם אדם שעובד שעה בשבוע נחשב לאדם עובד, והם לא לוקחים בחשבון שיש אוכלוסיה שלא מחפשות עבודה, דברים שמעידים על אחוזי אבטלה גבוהים יותר. בעיה לא פחות חמורה בשוק העבודה היא בעיית השכר, כאשר 40 אחוז מהאנשים שעובדים מדווחים על עוני וחוסר יכולת להתפרנס.
יוקר המחיה והשכר הנמוך, גורמים לכך שיותר אנשים עובדים מתדרדרים לעוני. בעולם המערבי מספר המדווחים על עוני הוא נמוך הרבה יותר, כאשר הממוצע של אנשים עובדים שדיווחו על קשיים במדינות ה-OECD הוא 25 אחוז. חלק מהעוני בקרב אנשים עובדים בישראל נובע מההעסקה הנצלנית של עובדי קבלן שהיא נפוצה כאן, אבל חלק לא מבוטל מהבעיה נובע מיוקר המחיה שבגללו פרצה המחאה.
אי שוויון, עוני, ופגיעה ביציבות ובצמיחה
ההשקעה הנמוכה של המדינה בחברה, הבעיות הקשות בשוק העבודה ויוקר המחיה מובילים לאי שוויון, עוני ולבסוף פוגעים גם בפרודוקטיביות של המדינה. מדינת ישראל הפכה להיות אחת מהמדינות הכי פחות שוויוניות בעולם המערבי, כאשר על-פי מדד IHDI של האו"ם שבוחן אי שוויון בהכנסה, בבריאות ובחינוך, אי השוויון בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי.
גם מדד ג'יני וגם מדד IHDI מעידים על כך שאי השוויון מתקרב לאי שוויון שקיים במדינות עולם שלישי, וחשוב לזכור שאי שוויון ועוני ברמה שאליה הובילה אותנו הממשלה פוגע גם בצמיחה הכלכלית ומערער את היציבות השלטונית. הציבור צריך לעשות סוף למדיניות האנטי חברתית של הממשלה והדרך היחידה לעשות זאת היא לצאת שוב לרחובות ולדרוש צדק חברתי והגדיל את המעורבות הפוליטית של האזרחים.

תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתרחקים מצדק חברתי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מה שלא יעשו גיגי יתלונן. קוטער
פליט של "קדימה"  |  1/03/12 14:15
2
הקיטורים שלך שווים מיליון ל"ת
ש.ק.  |  1/03/12 16:39
3
כל אחד והשריטה שלו
אורי... .  |  2/03/12 00:43
 
- כל אחד והאלהים שלו
תות שדה  |  2/03/12 04:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
שפע של שלג יורד בעיר הקנדית הצפונית, אך בניגוד לישראל, איש לא נבהל, איש לא נכנס לפאניקה, והחיים נמשכים כסדרם    יש מה ללמוד מהשקט ומהסדר שלהם
יצחק מאיר
האמת נעדרת, משמע היא נעשית עדרים-עדרים והולכת לה. ולהיכן היא הולכת? למדבר היא הולכת ויושבת שם עדרים-עדרים, כתות-כתות, כל כת ואמת שלה, כל כת ושבועה שלה, כי באין מורשה של חוק ומשפט לקהילת יעקב, אין קהילה, אין עם, אלא כל אלים הולך למדבר עם אמת שלו    וינייטה לפרשת תצווה התשע"ב
אברהם בן-עזרא
לדברי הראב"ע, לא במקרה נאמר בשמות "ויקחו לי", כמו במלכים א' על אליהו, שאמר לאישה האלמנה "קחי נא לי". כאשר מילת הלקיחה עם ל' במילה צמודה, כי אז הלקיחה היא כמו הנתינה
יוסי אחימאיר
צוואתו של מנחם בגין, כפי שאני יכול להעיד עליה משיחות "פנימיות", היא ברורה: ירושלים השלמה והמאוחדת, יהודה ושומרון - בריבונות ישראל! מדינה פלשתינית - בשום פנים ואופן לא! לפלשתינים - אוטונומיה בכל ענייניהם הפנימיים , מלבד חוץ וביטחון!
חיים שיין
מיד עם שחרורי מבית החולים בעקבות פציעתי במלחמת יום כיפור הלכתי לבקר את מנחם בגין. סיפרתי לו על המחדלים האיומים בחזית הדרום. בגין הרגיע אותי ואמר שאסור להשתמש במילה מחדל: זה פוגע באימהות יהודיות ששכלו את בניהן במלחמה. רגישותו האנושית הייתה מופלאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il