X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תופעה השימוש במילים זרות מטרידה כי היא מעידה על רדידות תרבותית ,כי היא יוצרת ניכור וחיכוך, ופוגעת באחד הסמלים המובהקים של תחיית העם בארצו, בקליטת העלייה, בתקשורת טובה בין אנשים ,בחיים משותפים ובקשר בין הנוער לארצו תגובה למאמרו המלגלג של פרופ' יחיעם פריאור "במדינת האח הגדול מדברים רק עברית"
▪  ▪  ▪
האח הגדול. ראוי שהתקשורת תיתן דוגמה לשימוש נכון בלשון העברית [צילום: צילום מסך]

אין הצדקה לליגלוג על האקדמיה ללשון. העברית היא הגורם היחידי המאחד כיום את החברה הישראלית השסועה. היקף תופעת השימוש באנגלית התרחב לכל תחומי החיים. פרופ' צ'חנובר, חתן פרס נובל לכימיה שולט היטב בעברית ונמנה על ידידי האקדמיה ללשון העברית. זה לא מנע ממנו את פרס הנובל. תחיית הלשון העברית היא נס עולמי ואין לוותר עליה. אין פירוש הדבר שלילת ידיעת שפות זרות.
כנראה שקל לפרופסור לכימיה וודאי ממכון ויצמן לכתוב מאמר מלגלג על "יציאת האקדמיה למלחמה להצלחת העברית" ודרישתה שהלימודים באוניברסיטאות יתנהלו בעברית. אקדים ואומר שחשיבות השפה העברית עלתה בדור האחרון ולו רק נוכח הפיצול והשסעים בחברה הישראלית.הלשון העברית היא היום הגורם היחידי המאחד את העם בישראל ובלעדיה ישראל תהיה מדינה של עממים ולא של עם אחד. זו שאלה נכבדה מאד שאין ללגלג עליה.
אם תופעת האנגלית או העבלית ( עברית/אנגלית) הייתה מצטמצמת למכון ויצמן , לא היו מעירים על כך. אם כי אציין שגם ב-1913 מממני הקמת הטכניון רצו ששפת הלימוד בו תהיה גרמנית.הבעיה היא היקף התופעה: אתה מקבל דו"אלים ( מיילים) עם ניוזלטר במקום איגרת מידע או מידעון , ובקשה לSAVE THE DATE , למושב חבר נאמנים, במקום לשמור את המועד.
בטלוויזיה ישנן פרסומות באנגלית, בקניון 70% משמות החנויות בלועזית כקופי שופ ובודי שופ. שמות של עיתונים הם גלובס ודה מרקר וזו'רנל ומגזין. אני מקבל מכתבים מעורכי דין בישראל באנגלית, אנשים מתכתבים בדוא"לים באנגלית , ידוענים משלבים במשפטיהם מלים כ"און אוף, ווין ווין", זה "איני".כל זאת מלבד ה"היי ו"הביי", שהחליפו זה מכבר את השלום בארצנו, כמעט אצל כולנו.
פרופ' פריאור מזכיר במאמרו את חתני פרס נובל לכימיה, שלולא ידיעתם באנגלית לא יכלו לקבל הפרס. חתן פרס נובל שאני מכיר , פרופ' צ'חנובר , שולט היטב בעברית ואף חבר ברשימה נכבדה של ידידי האקדמיה ללשון העברית. השליטה בעברית לא מנעה ממנו ומאחרים את הזכייה בפרס.
התרחבות השימוש במילים זרות - סכנה לשפה העברית
תופעת השימוש במלים זרות הייתה קיימת בכל שלבי התפתחות הלשון ,אם כלשונן, אם בתרגום מילולי או בהוספת משמעות למלה קיימת. התופעה לגיטימית כשהיא נעשית במידה ובדרך נאותה. אולם, נדמה כי לאחרונה חלה האצה והתרחבות בהיקף התופעה וכל יום נפרץ סכר חדש. יש בכך סכנה.
התופעה אינה מוצדקת ומטרידה. הלשון העברית הינה לשון עשירה מאוד (כן, לעתים אף יותר מהאנגלית), העברית הינה אחת הלשונות העתיקות בעולם ,שהתקיימה בכתב כל השנים והוחייתה בדבור במאה השנים האחרונות. מדובר בנס ובתופעה ייחודית עולמית. היא קמה לתחייה בזכות בן יהודה , המורים העברים ורבנים ציונים שהיו בוועד הלשון ובאקדמיה ללשון. אזרחי ישראל יכולים להיות גאים בלשון זו ושמחים שהם יכולים לפתוח את התנ"ך ולהבינו במקור.
רדידות תרבותית
התופעה מטרידה כי היא גם מעידה על רדידות תרבותית, כי היא יוצרת ניכור וחיכוך, ופוגעת באחד הסמלים המובהקים של תחיית העם בארצו, בקליטת העלייה, בתקשורת טובה בין אנשים ,בחיים משותפים ובקשר בין הנוער לארצו. לדידי, שימוש בלשון נכונה ועשירה מוסיף נופך תרבותי לתוכן הדברים. שמיעת אנשי לשון, כלשון חכמים של נשיא האקדמיה ללשון העברית, פרופסור בר אשר, היא הנאה צרופה.
לסיכום, ראוי שהעלית והתקשורת יתנו דוגמה לשימוש נכון בלשון העברית ולביסוס מעמדה. אם נוותר על השפה נוותר על התרבות, על הארץ ועל הנוער שיעדיף בשלב מסוים את המקור (ארה"ב) על פני החיקוי. כמו אמירת חז"ל ש"בזכות שלא שינו את לשונם, נגאלו אבותינו ממצרים" , אפשר לומר שבזכות שימור השפה נמשיך להתקיים כעם תרבותי בארצו . אין פירוש הדבר שלילת ידיעת שפות זרות, אדרבא, אבל בישראל יש לכתוב לדבר וללמד בעברית. אין פירוש הדבר שלילת פרסומים מדעיים באנגלית, אבל באוניברסיטאות אפשר וצריך ללמד בעברית.

הכותב הוא סגן יו"ר ידידי האקדמיה ללשון העברית וחבר בועדות מינוח.
תאריך:  04/03/2012   |   עודכן:  04/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיוניות הלשון העברית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר יפה וחשוב. יישר כוח גדול! ל"ת
מאמר יפה  |  4/03/12 15:56
2
כפי שחשדתי - פריאור הוא שמאלני
אהוד פרלסמן  |  4/03/12 17:29
3
עברית
דורון רז  |  29/04/17 11:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
'תוכנית ההרגעה' של נפתלי בנט אינה מתיימרת להציע פתרון אחד, שכן הוא אינו קיים. דיון בעיקרי התוכנית
שולמית קיסרי
60 שניות לאחר שבניזרי יצא משערי הכלא, לאחר שצעד בערך 20 מטר על אדמה חופשית, כבר השמיע הרב השקרן, זמירות אחרות ההופכות על פיה את ההצהרה על החרטה והכל היה טריבלוף "לעבוד" על מערכת המשפט
עקיבה לם
הבוקר התבשרתי ברדיו בנתון אבסורדי חדש בנוגע לילדי ישראל: שלוש וחצי שעות ביום הם מבלים מול המחשב, בבילוי וירטואלי ברשתות החברתיות. בעקבות כך, מורים רוצים אישור ממשרד החינוך להתחבר אל הילדים דרך הפייסבוק, על-מנת למנוע הישנות של מקרים של התעללויות סייבר, או לפחות לפתח מודעות כלשהי אליה
איתן קלינסקי
המים המסופקים לנזקקים הבדואים הבאים למתקן עם מכלים, נמכרים תמורת תשלום במזומנים. באותה הזדמנות חגיגית מתוך "רגישות לתלאות", נדרשים הבדווים לשלם עבור המים רק כשבעים אחוז יותר מהמחיראותו משלם כל אזרח בישראל
עידן רועי
למה מעמד הביניים חייב לקחת את העתיד שלו בידיים (ומהר)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il