X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אריה אבישור חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
את ההיבט היהודי והציבורי של אישום בתקיפה על-רקע לאומני מבינים היטב בפרקליטות המדינה. לכן, לא רוצים שם להרשיע ערבים-ישראלים בפשע על-רקע לאומני כי זה יגרום לדלגיטימציה של ישיבתם בארץ בעיני הציבור הישראלי
▪  ▪  ▪
אלימות רק כלפי בן הלאום האחר [צילום: AP]

מידי פעם מתפרסמים בחדשות מקרי אלימות קשים של ערבים נגד יהודים, ונשאלת השאלה: מתי מדובר בתקיפה על-רקע לאומני?
הידועים שבמקרים אלו הם רצח אריק קרפ בטיילת תל ברוך על חוף הים בתל אביב, ותקיפת שני החיילים היהודים בחיפה. אך ישנם מקרים נוספים שאינם מדווחים כגון הכאה נמרצת של בחורה יהודיה על-ידי צעיר ערבי בחוף הים באשקלון, משום שסירבה להתמסר לו, לפני מספר שנים. הצעירה ניצלה בזכות תושיה שגילה תושב אשקלון.
תקיפה על-רקע לאומני היא תת-קבוצה של מה שידוע כפשע שנאה (Hate Crime). פשע שנאה מתרחש כאשר העבריין בוחר כמטרה בקורבן בגלל החברות שלו או שלה בקבוצה חברתית המוגדרת בדרך כלל על-ידי קבוצה גזעית, דת, נטייה מינית, מעמד אישי, מוגבלות, מוצא אתני, לאום, גיל, מין, זהות מינית, מעמד חברתי, או השתייכות פוליטית. מקובל בעולם ובישראל שבמקרה של פשע שנאה בית המשפט יכול להטיל עונש חמור יותר לעומת אותו הפשע בנסיבות אחרות.
ביום ה', 8 במרס 2012, דווח בכלי התקשורת כי פרקליטות מחוז חיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתבי אישום בפרשת תקיפת החיילים בשכונת בת גלים. סעיף האישום המרכזי בתיק הוא חבלה בכוונה מחמירה. לטענה כי מדובר בפשע שנאה, וכי התוקפים ביקשו מלכתחילה לתקוף יהודים על-רקע לאומני, אין ביטוי בסעיפי האישום. כתב האישום הוגש נגד שישה מהנאשמים בתקיפה, ארבעה קטינים ושני צעירים בני יותר מ-18. הם מואשמים בכך שבסוף פברואר תקפו שני חיילים בחופשה ברחוב העלייה בעיר, מול בית החולים רמב"ם.
כזכור, טענו החיילים לאחר שהותקפו כי התוקפים שאלו אותם קודם לתקיפה אם הם יהודים, צעקו"יהוד" וכן חרטו על ראשו של אחד מהם את הכתובת "אש"ף" בכלי חד. יתר על כן, גם במהלך הדיונים בבית המשפט בהארכת מעצרם של החשודים אמר נציג המשטרה כי מדובר בתקיפה בעלת סממנים לאומניים. זאת ועוד, השופט זאיד פלאח שדן בהארכת המעצר של חלק מהחשודים אף טען כי האירוע הזכיר לו את הלינץ' ברמאללה במהלך האינתיפאדה השנייה. "על בתי המשפט להבהיר שיש לעקור מן השורש כל אירוע אלים, במיוחד על-רקע לאומני", אמר השופט. ולבסוף, גם שר החוץ אביגדור ליברמן קבע אחרי האירוע כי הוא בוצע על-רקע לאומני וטען: "ראינו שם מחבלים לכל דבר ועניין. זאת לא קטטה, מדובר באירוע טרור".
לקראת הגשת כתב האישום, אמרו בפרקליטות כי חומרי החקירה נבחנו היטב והסעיף "חבלה בכוונה מחמירה" משקף את הראיות שניתן להציג בפני בית המשפט. כאמור, למרות החשדות הרבים וההערכות כי התקיפה הייתה על-רקע לאומני, בכתב האישום שהוגש לא מוזכר הנושא ואין סעיף אישום לאומני.
לאורן של העובדות, כפי שהתפרסמו, ועל-פי ההגדרה של פשע שנאה לעיל, מדובר בהונאה חמורה מצד הפרקליטות וקביעתה, על-פי הבנתי, משוללת כל יסוד ואף מופרכת. היו מאבטחים שנחלצו לעזרת החיילים, ויש את עדות החיילים עצמם. מה, זה לא מספיק בשביל להרשיע בבית משפט כי מדובר באירוע לאומני? החיילים לא מתו — הם חיים והם יכולים להעיד על מה שקרה שם! למה שואלים אם החיילים הם יהודים ואח"כ צועקים 'יהוד'? מדוע חורטים על ראשו של אחד החיילים את הכתובת אש"ף בכלי חד? אם זה לא רקע לאומני - אז מה זה?
רצח אריק קרפ לא היה על-רקע לאומני? ממתי רוצחים אבא שמגן על ביתו וגוער בצעירים ששולחים אליה הערות לא נעימות? האם הערבים, רוצחי אריק קרפ, היו עושים את אותו הדבר לערבי שמגן על ביתו? ברור שלא!
העיקרון הוא פשוט
מהי, אם כן, תקיפה על-רקע לאומני? העיקרון הוא פשוט: אם התנהגות אלימה, ברמה של רצח או ניסיון לרצח, מופעלת כנגד בן לאום אחר (יהודי במקרה זה) אך אינה מופעלת כלפי בן אותו לאום של התוקף (ערבי במקרה זה) באותן נסיבות, מדובר בפשע שנאה על-רקע לאומני.
בעניין אלימותם של הערבים דן הרב צבי יהודה קוק (ראה הספר "שיחות הרב צבי יהודה: ארץ ישראל" עמ' 118). הרב צבי יהודה קוק (1891-1982), מגדולי הרבנים של הציונות הדתית, התיר לערבים לחיות בארץ ישראל בתור גרים-תושבים כאשר אינם עוסקים בלרצוח אותנו. לפיכך, על-פי ההלכה היהודית, ברגע שהערבים עוסקים בלרצוח אותנו, הם מאבדים את זכותם לחיות בארץ ישראל.
את ההיבט היהודי והציבורי של אישום בתקיפה על-רקע לאומני מבינים היטב בפרקליטות המדינה. לכן, בפרקליטות לא רוצים להרשיע ערבים ישראלים בפשע על-רקע לאומני כי זה עושה דלגיטימציה של ישיבתם בארץ בעיני הציבור הישראלי. כמו בהרבה מקרים בעבר, גם כאן הפרקליטות מקדמת את האינטרסים של האליטה הקולוניאליסטית-אירופית בישראל על חשבון שלטון החוק (ראה מאמרי שכותרתו "מהו שלטון החוק?"). ועל כך משלם הציבור בישראל שבטחונו האישי נפגע, וההרתעה כלפי בריונות ערבית לאומנית איננה קיימת. לסיכום, אכיפה סלקטיבית של החוק נגד גזענות בישראל מהווה פגיעה אנושה בשלטון החוק במדינה!

תאריך:  09/03/2012   |   עודכן:  09/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי תקיפה על-רקע לאומני?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח משפטי , נוסח אבישור
פרקליט לשעבר  |  9/03/12 16:29
 
- תגובה לפרקליט לשעבר
זמנך עבר  |  9/03/12 19:19
 
- "ידוע וגלוי" ?
פרקליט לשעבר  |  9/03/12 22:46
 
- רקע לאומני ללא ספק
הג'וקר  |  10/03/12 10:48
 
- אתה מוזמן "להאיר" את עינינו
הגנן  |  9/03/12 20:29
2
הפרקליטות פחדנית
שרה אוהבת צדק  |  10/03/12 08:59
3
מתי יעמידו פרקליטים מושחתים
נחום שחף  |  10/03/12 19:39
4
אינטליגנט, מה עם מגרש הכדורגל?
פועה  |  11/03/12 10:53
 
- פועה גזענית אכולת רגש נחתות
רגש מוצדק  |  11/03/12 21:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
כשכל מומחה יידע כי הוא אמור להידרש, כחלק מתפקידו, גם לפקח על העבודות אותן הוא אישר וכימת, המומחה לא יפעל כמגשר, אלא ייאלץ למצות את ידיעותיו והערכותיו האובייקטיביות, כדי לבטל את הליקויים בתנאי מציאות, ולא בתנאי "כאילו"
יורם אטינגר
הפער הרעיוני בין רה"מ נתניהו לבין הנשיא אובמה בלתי-ניתן לגישור    אבל תפישת העולם שהביע נתניהו בביקורו בוושינגטון משותפת לרוב תושבי ארה"ב ונציגיהם בבית הנבחרים ובסנאט
מנחם רהט
השמאל הקיצוני, שניסה לפתות אותנו להיפטר מן הגולן לטובת הקצב מדמשק, בימים בהם חליפות אירופיות היו סמלו המסחרי, מודה סוף-סוף שהרודן האכזר הטובח בבני עמו אינו פרטנר לשלום ו/או למסירת הגולן, אך מציע דרך חדשה להיפטר מהגולן: לקלוט בגולן אזרחים סוריים    כך תמומש זכות השיבה של הסורים
אריה אבנרי
שלמה בניזרי מסיעת שס, ששוחרר לאחרונה מהכלא בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, טוען כי הוא חף מפשע. דרייפוס קטן עליו. הצבוע הזה חושב ששכחנו כי זמן קצר קודם לכן זחל על גחונו בפני חברי ועדת השחרורים, הודה על מעשיו הפליליים והתחנן על נפשו    בעל תשובה? ירא שמיים? נקי מכל רבב? לא בניזרי...
דן אלון
הטלפון צלצל, השפופרת הורמה, קול מעברו השני של הקו בישר את ההודעה. היא צרחה משמחה. כולנו נשמנו לרווחה. כך התחיל היום הכי שמח בתולדות המשפחה. אנחת רווחה, הקלה גדולה, ציפיות לעתיד שכולו טוב. היא הראשונה שעברה את המחסום והציבה את עצמה מעבר לקו, שאותו המשפחה שלנו מעולם לא חצתה עד כה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il