X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
הרב בנימין אטיאס. עם ראש העירייה יצחק אוחיון
מסעות רבי בנימין
המינוי לדיינות לא הספיק לרב בנימין אטיאס והוא ביקש להתמנות גם לרב העיר פתח תקוה. ומה עם החוק שאוסר כפל תפקידים? את עסקני שס זה לא עניין. כדי לספק לאחיו של שר השיכון משרה נוחה הם סובבו את מערך בתי הדין כך שיינתן לדיין הצעיר מעמד השמור לבכירים בלבד: "ראש אבות בתי הדין". והכול בהשגחת הרבנות הראשית, כמובן
חסר כל רקע מקצועי
נאמן התנגד. זה לא יעבור ציבורית, הסביר לקברניטי שס. אי-אפשר למנות אדם חסר כל רקע מקצועי וכישורים מנהליים לתפקיד החשוב והרגיש רק בגלל שאחיו מכהן כשר. ובכלל, כדיין אמור כבוד הרב אטיאס לעסוק בתוכן, בפסיקה על-פי דין תורה, והניהול הוא מרחב מחיה אחר לגמרי. אך מחזירי העטרה ליושנה נלחמו בחירוף נפש על המינוי. התעקשותם גרמה לכך שבמשך חודשים ארוכים התנהלו בתי הדין ללא מנכ"ל עד שתפקודם המנהלי התדרדר לשפל חסר-תקדים

כבוד הרב בנימין אטיאס שליט"א הוא איש מוכשר מאוד. איך לתאר את הפנומן הרבני הזה - כוכב עולה, תגלית, מטאור? לא חזק מספיק. הדימויים הללו חיוורים מכדי לתאר את כוכב ה"גינס" הרבני. הקריירה שלו שועטת קדימה, קצב הוספת השורות בקורות החיים שלו בשנים האחרונות מסחרר. אפילו אילן רמון לא הצליח לנסוק במהירות כזו.
כוכבו של כבוד הרב דרך לראשונה בסבב מינוי הדיינים שלפני האחרון. כזכור, לאחר מאבק מר בוועדה למינוי דיינים הצליחו המפלגות החרדיות למנות 12 מועמדים מגזריים מול שלושה פירורי תקנים שנמסרו לציונות הדתית. הטענות על נפוטיזם נשמעו כבר אז, כשהתברר שבמינויים כלולים גם הרב אטיאס, אחיו של שר התקשורת (בתפקידו אז) אריאל אטיאס; הרב יוסף רבינוביץ', אחיו של רב הכותל המקורב לרב אלישיב; והרב שלמה שטסמן, בנו של רופאו האישי של הרב עובדיה יוסף.
כך או כך, כבוד הרב אטיאס הפך לדיין בישראל. במיטבה, דיינות איננה עוד מקצוע ובוודאי שאיננה מקפצה. במובנה המקורי היא שליחות לכל החיים לתלמידי חכמים, משימה לשליחי ציבור המקדישים עצמם לאתוס הנבואי של "לִמְדוּ הֵיטֵב, דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ, שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה" (ישעיהו, א יז). לכן היה מוזר קצת לגלות שלאחר תקופה לא ארוכה, כשהחליט שר המשפטים הנכנס יעקב נאמן להפסיק את כהונתו של מנכ"ל בתי הדין הרב אלי בן-דהן, עלה שמו של כבוד הרב אטיאס כמועמד המוביל מטעמה של שס לתפקיד המנכ"ל.
השר נאמן התנגד. זה לא יעבור ציבורית, הסביר לקברניטי שס. אי-אפשר למנות אדם חסר כל רקע מקצועי וכישורים מנהליים לתפקיד החשוב והרגיש רק בגלל שאחיו מכהן כשר בממשלה. ובכלל, כדיין אמור כבוד הרב אטיאס לעסוק בתוכן, בפסיקה על-פי דין תורה, והניהול הוא מרחב מחיה אחר לגמרי. אך מחזירי העטרה ליושנה נלחמו בחירוף נפש על המינוי. התעקשותם גרמה לכך שבמשך חודשים ארוכים התנהלו בתי הדין ללא מנכ"ל עד שתפקודם המנהלי התדרדר לשפל חסר-תקדים. הזמן נקף והשסניקים לא הראו מוכנות להתגמש. לכן היה צורך למנות את הרב דיכובסקי במינוי זמני. רק לאחר שהמצב בבתי הדין הפך לבלתי נסבל התרצו לקבל את הרב דיכובסקי במינוי קבוע.

תפקיד משולב
איור: מושיק גולסט

שיטת השקשוקה
בלשכתו של הרב עמאר נכנסו לתזזית והכינו חיש מהר תוכנית להרחבת בית הדין של פתח תקוה בהרכב נוסף. היה חשוב לסיים את התהליך הזה במהירות-שיא עוד לפני הבחירות לרבנות פתח תקוה, מאחר שהחוק דורש שהנבחר לתפקיד רב עיר יכהן כראש אבות בתי הדין ביום המינוי שלו. הפתרון היה בקיצוץ אזורי השיפוט של רמלה, לוד וקריית-ספר ממרחב ירושלים והוספתם למרחב פתח תקוה. בפועל מספר הדיינים נגרע מהרכבים של ערים אחרות

אך עלילות רבי בנימין לא הסתיימו. כבוד הרב לא חשב לרגע לתת לסאגת מינוי המנכ"ל להאט את שעטתו לצמרת. ההזדמנות הבאה נקרתה בפניו כשנפתחה ההתמודדות על תפקיד הרב הראשי לפתח תקוה, תפקיד העשוי להוות מקפצה נוחה למשרות בכירות יותר ברבנות הארצית. הפעם השסניקים עקצו את הליטאים והשחילו את מיודענו למשרה דרך דיל עם נציגי הציבור הדתי-לאומי.
אבל כאן נקלע כבוד הרב אטיאס לדילמה: תפקיד רב עיר הוא משרה חשובה ונחשקת, אך על-פי החוק המינוי דורש ויתור על משרת הדיינות, ולזה יש משמעות כלכלית. מקורות בכירים ששוחחנו עמם מסבירים כי שילוב תפקידים של רב ודיין (בתקן "ראש אבות בתי הדין") הופך לתוספת משמעותית בתלוש המשכורת ואף מקנה רכב ממשלתי צמוד. בנוסף, המשכורות של מערכת בתי הדין ניתנות מידי המדינה ולכן הן יציבות יותר, בניגוד לרבני הערים שמשכורתם משולמת מקופת המועצה הדתית הנקלעת לעתים לקשיים כלכליים.
אך לא אלמן ישראל. בחוק יש פרצה הקובעת כי דיין המכהן כ"ראש אבות בתי הדין" אשר מונה לתפקיד רב עיר יוכל להמשיך ולאחוז בשני התפקידים. אך כאן התעוררה בעיה, שכן התקן "ראש אבות בתי הדין" קיים רק בערים שיש בהן שלושה הרכבים ומעלה. בפועל הוא קיים רק בערים הגדולות – ירושלים, תל אביב וחיפה – אך לא בפתח תקוה, שיש בה רק שני הרכבים ולכן אין בה תקן לראש אבות בתי הדין.
מה עושים? שיטת השקשוקה. בלשכתו של הרב עמאר נכנסו לתזזית והכינו חיש מהר תוכנית להרחבת בית הדין של פתח תקוה בהרכב נוסף. היה חשוב לסיים את התהליך הזה במהירות-שיא עוד לפני הבחירות לרבנות פתח תקוה, מאחר שהחוק דורש שהנבחר לתפקיד רב עיר יכהן כראש אבות בתי הדין ביום המינוי שלו. הפתרון היה בקיצוץ אזורי השיפוט של רמלה, לוד וקריית-ספר ממרחב ירושלים והוספתם למרחב פתח תקוה. בפועל מספר הדיינים נגרע מהרכבים של ערים אחרות.
איש לא טרח לברר כיצד תשפיע גריעת הדיינים על הערים, שנדרשו לשלם בכוח אדם חיוני. אף אחד לא דאג לבנות מעטפת מנהלית להרכב החדש שנחת בפתח תקוה. אף אחד לא בדק עם נציבות הדיינים מהי עמדתם לגבי השינוי הדרמטי. אף אחד לא שאל לעמדתן של הרשויות המקומיות, שנאלצו לוותר על תקנים ולהגדיל את העומס בבתי הדין שלהם לטובת ההרכב החדש. ואף אחד לא תהה כיצד ייתכן שדיין צעיר כל כך וחסר ניסיון מוצנח לתפקיד בכיר שבדרך כלל ממלאים דיינים בעלי ותק של עשרות שנים.

תרומה שלילית

הרב שמעון יעקובי, היועץ המשפטי של בתי הדין, זעם והגיש את הסתייגויותיו למהלך. בלשכת הרב עמאר "בדקו את הטענות", ובשורה התחתונה צפצפו על כולם והעבירו את המהלך השערורייתי. כיום נמצא היועץ המשפטי בחופשה מתפקידו.
בשיחה עם 'מקור ראשון' הסביר אחד המקורות: "הנהלת בתי הדין תמיד חשבה שלא ייתכן שרב עיר יהיה גם דיין, שהכפילות הזו מזיקה למערכת. צריך להבין שרבנות עיר היא משרה עמוסה ותובענית, שלא מתירה לרב זמן להגיע לבית הדין. התוצאה היא שהרב יושב על תקן יקר של בית הדין, המערכת משלמת לו את המשכורת אך התרומה שלו עבורה היא שלילית.
"בשנת 2004, כשבוטל משרד הדתות ובתי הדין הועברו לאחריות משרד המשפטים, עלתה יזמה להפריד את הרבנות מהדיינות כך שרבני עיר לא יכהנו כדיינים. הנהלת בתי הדין תמכה ביזמה. מה שקרה בסוף הוא שהתיקון עבר בקריאה ראשונה אבל הנציגים של שס תקעו אותו בוועדת חוקה. הם הכניסו לו 'עז' בדמות סעיף שקובע כי רב עיר עם כושר לדיינות שכיהן שנתיים כדיין יהפוך אוטומטית לראש אבות בתי הדין".
מה ההיגיון במהלך הזה? הוא הרי לא מאפשר מינויים חדשים אלא רק שדרוג בתנאים הכלכליים של המקורבים שכבר מונו?
"אין לזלזל בכך. משכורת גדולה ורכב שרד הם בהחלט שיקול עבור השסניקים".
האם הרב עמאר מעורב בבחישות הללו או שהוא נאלץ לפעול תחת תכתיבי המפלגה כמי שכפאו שד?
"לצערי הוא מעורב עמוקות במהלכים הללו. גם אם הוא לא יוזם אותם הוא בוודאי לא מתנגד. היום יש אווירה קשה של פחד במערכת בתי הדין. אף אחד לא מעיז למתוח ביקורת וכל אחד חושש לעורו. כולם חוששים מהעסקנים של שס".
על ההרכב החדש שנתפר למידותיו של אטיאס מסביר מקור אחר: "לפני כמה שנים נעשתה עבודת מטה במערכת בתי הדין. הרעיון היה לדלל את בתי הדין הגדולים בתל אביב ובירושלים, ולעבות את בתי הדין באשקלון, באשדוד ובנתניה, כחלק מהמהלך של הממשלה לחזק את הפריפריה. אגב, גם אז פתח תקוה לא הייתה חלק מהתוכנית כי כבר יש בה שני הרכבים. מה שקרה בסוף הוא שראש אבות בתי הדין בתל אביב התנגד להקטנת בית הדין שלו. הרב עמאר חשש מנציבות הדיינים וגנז את התוכנית. עכשיו, כשזה מתאים לאינטרסים העלומים של שס, ההתנגדויות נעלמו והרכב שלם מוצא את עצמו נוחת בפתח תקוה, בלי שום עבודת מטה מסודרת ובלי הכנה של תשתית. מבחינה מנהלית זו שערורייה, אנשים איבדו את הבושה".

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסעות רבי בנימין
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
איפה שיש כיפה יש שחיתות !! ל"ת
קלוזו  |  23/03/12 04:07
 
- איפה שאין כיפה.. גם נאמר ?!
אורי עמר   |  25/03/12 15:51
2
ש"ס דואגת למקורבים על גב העני
ש"ס המאוסה  |  23/03/12 05:57
3
ש"ס=שחיתות ספרדית.מפלגת העוולה
פלא יועץ   |  23/03/12 09:40
 
- חכ"י שס גונבים את הרבנות
ספרדי גאה  |  23/03/12 11:13
4
ומה אומר על זה ויינשטיין?
ראובן הדני  |  23/03/12 11:15
5
השחיתות של ש"ס בלי תמרור עצור
בן דוגית  |  23/03/12 14:43
6
אנחנו עוקבים בעניין אחר הנעשה.
סנדק מקומי  |  24/03/12 19:47
7
מי שבוחר שס= בוחר לנוכלים
עמי חי בארץ חלם  |  24/03/12 23:18
8
זו העטרה של ש"ס
איש זועם  |  25/03/12 02:56
9
ש"ס מפלגת המושחתים
אברהם מערב השומרו  |  25/03/12 07:12
10
התנהלות בזיונית בתקופת נתניהו! ל"ת
!  |  25/03/12 07:19
11
כל המלעיזים על רב בנימין אליאס
נאוה מטבריה  |  25/03/12 12:49
12
כך גם הם אסרו את המותר.
אוהב ציון  |  25/03/12 17:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד חרמץ
זה מתחיל בשיחת טלפון נעימה ובה הצעה מפתה לרכישת סחורה בסכום גבוה, ממשיך בהעברת כסף מדומה לחשבון הבנק של הסוחר, ומסתיים בעקיצה בתוך תחומי הרשות הפלשתינית, בשווי עשרות אלפי שקלים. הנזק המצטבר של כעשרים מעשי שוד מדווחים כאלה כבר עבר את מיליון השקלים. על מלכודת הדבש ועל העוקץ. תחקיר
דוד חרמץ
במשך שנים סובלים הרועים היהודים בגליל מנחת ידם של שכניהם. חבלה ברכוש, חיתוך גדרות וגנבת צאן הפכו כבר לעניין שבשגרה. אלא שכעת נאלצים הרועים להתמודד מול יריב חדש: משרד החקלאות, שהחליט כי צריך לתגמל דווקא את פורעי החוק, ולהדיר את המרעה העברי משטחי הר הטורעאן. תחקיר
דוד חרמץ
זה לא שהם הפסיקו להיות ציונים, וגם לא מדובר בתאוות בצע. אבל מצבם הכלכלי של רבים מהחקלאים בגליל קשה, וכשקול מסתורי בטלפון מציע להם 15 אלף דולר תמורת דונם אדמה ששווה בקושי 5,000 - קשה להם להגיד לא. גם אם לקול יש מבטא ערבי בולט, וגם אם ברור שההצעה שלו היא חלק מתוכנית מחושבת לנישול היהודים ממרחבי הצפון    תחקיר
איציק וולף
רופאה כללית שעובדת בבית החולים סורוקה בבאר שבע נתנה חוות דעת פסיכיאטרית למרות שהיא אינה רשומה כפסיכיאטרית מומחית    על-פי חוות הדעת שנתנה, אושפזה מטופלת באישפוז כפוי בניגוד לרצונה    תיעוד ההליך נעלם מן התיק הרפואי של המטופלת    בית החולים: הצלנו את חייה
יואב יצחק
בתי הדין של מועצת העיתונות מתנהלים באופן מופקר ומקומם    "שופטים" מתמנים בלא קריטריונים ובלא בדיקת עברם    משה נגבי מונה לשופט למרות שביצע עבירה חמורה של ניגוד עניינים    מועצת העיתונות נמנעה מלפרסם באתרה את פסק הדין נגד הנגבי ובכך מונעת מידע חשוב מהציבור    הדס שטייף נאלצה להתפטר לאחר שחשפנו דבר הרשעתה בעבירה פלילית    מנשה רז צורף במקומה לבית הדין למרות שעבר לפוליטיקה במסגרת מפלגת קדימה    שחיתות כבר אמרנו?
רשימות נוספות
הרצאות רבנים מנוצלות להסתה נגד ישראל  /  אסף גבור
חוק צוהר תמורת חוק עמאר  /  זאב קם
פסילת חוק טל מבטלת מסלול ישיבות ההסדר  /  זאב קם
מרד במדים  /  יהודה יפרח
דרושה התחדשות המסגרת  /  אסף גולן
המל"ג יורדת אל העם  /  הודיה כריש-חזוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il