X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נכון להיום, נדירים המקרים בהם מוגשות בקשות במדינות שונות בטרם ניתן פטנט במדינה אחרת, מה שמוביל להוצאות של מאות אלפי שקלים. הגשת בקשה לפטנט לאחר שהתקבל פטנט מקביל בארצות הברית מצמצמת את חוסר הוודאות ומוזילה את הליכי הבחינה
▪  ▪  ▪
משרד הפטנטים בארה''ב

גופים הפועלים בעולם הפטנטים חשים חוסר וודאות לגבי היכולת שלהם להגן על הקניין הרוחני שיצרו. בעיקר אמורים הדברים בשלבים הראשוניים ביותר של הפיתוח, כאשר הרעיון העקרוני מתגבש אך לחברה עדיין לא ברור האם כדאי להשקיע משאבים בכיוון הטכנולוגי החדש, או במקרים אחרים, ליזם לא ברור אם כדאי להקים חברה שתתמקד באותו רעיון.
גורם שעשוי להכריע בסוגיות אלה הוא הידע הקודם הקיים באותו תחום טכנולוגי. ידע קודם זה עשוי לקבוע בשאלות "האם אוכל לקבל פטנט" (האם הוא "פטנטבילי") או "האם אני מפר פטנטים של אחרים". שינוי במדיניות משרד הפטנטים לאחרונה מאפשר ליזמים ולחברות לקבל תשובות לשאלות אלו מהר מאשר בעבר ולחסוך מאות אלפי שקלים.
האצת תהליך הבחינה בארה"ב
משדר הפטנטים בארצות הברית (ה-USPTO) קבע בספטמבר האחרון כי תמורת אגרה בסך 4,800 דולר (או מחצית הסכום עבור חברות קטנות ומוסדות אקדמאיים) ניתן להגיש בקשה להאיץ את הליכי בחינת בקשת הפטנט בארצות הברית.
בחינה מואצת מאפשרת קבלת דוח בחינה ממשרד הפטנטים תוך חודשים ספורים בלבד. דוח הבחינה שיופק מגלה את הידע הקודם באופן אובייקטיבי ומכאן את סיכויי קבלת הפטנט בארצות הברית. כך, ניתן בפרק זמן של 3-6 חודשים מיום הגשת בקשת הפטנט בארה"ב להסיר חלק מאי-הוודאות הנוגעת לנושא הידע הקודם והאפשרות לקבל פטנט.
למבקש האצת הבחינה אין רף משפטי נוסף. כלומר המבקש אינו נדרש להראות תחרות משמעותית בתחום או העתקה של האמצאה שלו, כדי לזכות בבחינה מואצת. בחינה מואצת זו מאפשרת לקבל דוח בחינה (Office Action) בתוך חודשים ספורים מיום הגשת הבקשה בארצות הברית, ולעתים אף לקבל פטנט רשום בפרק זמן של חודשים ספורים מיום הגשת הבקשה. לבקשת ההאצה יתרונות רבים מבחינת קרנות הון-סיכון, שותפים אסטרטגיים, היכולת למכור רשיון שימוש לפטנט ועוד.
הרפורמה עובדת - הזמן התקצר משמעותית
ואכן, הרפורמה עובדת. מנתוני ה-USPTO עולה כי משך הזמן שחלף עד הפקת דוח הבחינה הראשון בבקשות לפטנט שעברו למסלול המואץ ירד משנתיים ל-6 חודשים. נכון לתחילת שנת 2012, 4 חודשים לאחר החלת הליכי הבחינה המואצת, המועד המאוחר ביותר לקבלת דוח בחינה היה 6 חודשים מיום הגשת הבקשה, כאשר הממוצע עומד על כ-3 חודשים. אחד הפטנטים שנבחן במסלול המואץ אושר 3 חודשים מיום הגשתו!
דעתי היא כי במקרים מסוימים התועלת במסלול הבחינה המואצת עולה על העלות. האגרה המדוברת אומנם יקרה פי 4 מאגרת ההגשה המקובלת בארצות הברית, אך היא מהווה פחות מעלות שכרו החודשי של מהנדס (ואם מדובר בחברות קטנות פחות מעלות שכר המזכירה).
בנוסף, לאחר ההגשה הראשונית, לחברה יש יתרון משמעותי לידע הקודם שיגלה הבוחן בתום חודשים ספורים בלבד. המידע לגבי הידע הקיים יכול להשתקף בהחלטה אם וכיצד להגיש בקשות לפטנט על אותה הטכנולוגיה במדינות אחרות.
אם לזנוח את הטכנולוגיה או ליצר טכנולוגיה שעוקפת את הפטנטים של אחרים. קיים יתרון מובהק בהבנת ההגנה הפטנטית של מתחרים כבר בשלב מוקדם של הפיתוח, זאת כדי להמנע מהוצאות של מאות אלפי דולרים על פיתוח טכנולוגיה שכבר מוגנת בפטנט של אחרים.
נכון להיום, נדירים המקרים בהם מוגשות בקשות במדינות שונות בטרם ניתן פטנט במדינה אחרת, מה שמוביל להוצאות של מאות אלפי שקלים כאשר החברה עדיין נמצאת מאחורי מסך חוסר הוודאות. הגשת בקשה לפטנט לאחר שהתקבל פטנט מקביל בארצות הברית מצמצמת את חוסר הוודאות ומוזילה את הליכי הבחינה במדינות רבות.

הכתב הוא עו"ד ועורך פטנטים ממשרד סורוקר - אגמון, עריכת דין ועריכת פטנטים
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב לוי
למילה שירות, יש בעיקר קונוטציות שליליות בחברה הישראלית, למרות שב-20 שנה האחרונות התרחשה כאן ממש מהפכה בנושא השירות, אבל למרות זאת יש מקום משמעותי שהמהפכה עדיין לא הגיעה אליו וזה המגזר הממשלתי
אבנר אביב
בספרו האוטוביוגרפי של הסופר הנאצי "קילוף הבצל" מצוין בעמוד 185: "קילוף הבצל גורם לעיניים לדמוע, דברים שנראים ברורים בדרך כלל עלולים להיראות מטושטשים"
עמוס דאי
"לפני 22 שנה, ראש הממשלה דאז שמעון פרס, בחר להעדיף את האינטרסים האישיים והקריירה שלו על פני מחויבותו לחלץ סוכן ישראלי שנתפס בעת מילוי תפקידו. בזדון וביודעין, פרס מכר ונטש סוכן ישראלי ששירת את בטחונה של מדינת ישראל. אני הוא הסוכן הזה" / (מתוך מכתבו של פולארד שנשלח מהכלא לפני שנבחר פרס לנשיא)
מנוחה דהן
מי גורם לעם הערבי הגדול, החזק והעשיר, להישאר מסכן ונחשל לדורי דורות? כמובן, זו הנקודה הקטנטנה הבולטת על המפה, היא הנקודה היהודית. האם היא קוץ בתחת או אבן-בוחן לעולם כולו?
נסים גבאי
הדרך האוטומטית של ניהול הבחירות בישראל המכניסה לבניין הכנסת רק מושחתים או מקורבים להם, ואחר-כך משאירה את עם ישראל למעשה ללא נציג אמיתי שיעשה על-פי חוק את עבודתו הציבורית – היא שורש הבעיה בעצם קיומנו וחיינו כאן במדינה הכל כך מאכזבת הזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il