X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כוחות הנפש שעמדו לאודים ששרדו את השריפה הנוראה לבחור בחיים, לקום קוממיות, לצאת מגיא הבכא, ללכת לארץ ישראל, לפדות אותה במחרשה ובדם ולבנות בה נווה לעם היהודי, הם הכוחות שהשיבו את השכינה שגלתה עימדי לגיא צלמוות, הם הצילו את מלכות האלוהים
▪  ▪  ▪
המשרפות במחנה מיידנק. שבועה של בחירה בחיים [צילום: איתמר לוין]
טרגדיית ההתמרדות
שום צידוק הדין ושום התמודדות תיאולוגית עם השואה אינם יכולים להתגבר על טרגדיית ההתמרדות המטלטלת את נפשו של האדם אל מול עולם שיש בו אלוהים על-פי אמונתו - וכנופיה פרועה של אי צדק המשתוללת באותו עולם, ואין עוצר. הדברים קשים מנשוא

המוות הוא גורל וגזירה. הרצח הוא פשע. אין לו דבר עם הגורל ואין לו דבר עם הגזירה. הוא בחירה של הרוצח. הקינה על אדם שהלך או נלקח לבית עולמו, מפני שכלו ימיו או מפני שאיתן מאיתני הטבע חרג מציריו והרגו, נובעת מבארות הצער והכאב, מיסורי הפרידה בלתי הנמנעת מן האהוב, האיש, הרעיה, הבן, הבת, האח, האחות, החבר. האהבה ערה כל ימיה כי אי-אפשר שתהיה נצח על הארץ, ועל כן לנה בלבה תמיד חרדה המעצימה אותה והיא, האהבה, מעצימה את החרדה תמיד. האהבה אינה מורדת במוות. היא בוכה לו. אין אהבה בלי כל ימיה דמעה.
אבל הרצח ממריד. הרצח שואל איה האלוהים בורא אדם בצלמו ובצלם דמות תבניתו, עליו שר משורר התהלים "כִּי יָשָׁר דְּבַר ה' וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה. אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד יְקֹוָק מָלְאָה הָאָרֶץ" (תהלים ל"ג, ד'-ה') הדעת זוכרת כי אל עליון, המושל בעולמו ויתר כביכול על ממשלתו על האדם, ואמר "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" (דברים ל', י"ט), אבל הדעת אינה משלימה. היא מבינה הבן היטב כי אילו הבחירה בין הטוב לבין הרע, החיים והמוות, לא הייתה מסורה מסירה מוחלטת ובלתי ניתנת לערעור בידי האדם, לא היה ערך לא לטוב ולא לרע, לא היה שכר על הבחירה בחיים ולא קנס על הבחירה במוות, ולא עומק לדין, ולא רמה למוסר כי הכל, אפילו יראת שמים, הייה בידי שמים.
אולם כל כמה שהדעת מבינה שהאלוהים ויתר לה, היא אינה יכולה לוותר לאלוהים, כי אם כָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה, היאך ברא רצח, רצח של תינוק, רצח של עם, ואם הוא אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט היכן נסתתר כשאי הצדק ורמיסת המשפט התמלכו על העולם והכו אותו בלי רחם בשואה?
שום צידוק הדין ושום התמודדות תיאולוגית עם השואה אינם יכולים להתגבר על טרגדיית ההתמרדות המטלטלת את נפשו של האדם אל מול עולם שיש בו אלוהים על-פי אמונתו -וכנופיה פרועה של אי צדק המשתוללת באותו עולם, ואין עוצר. הדברים קשים מנשוא. הנה על הפסוק "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו פרק י"א, ט'), אומר המדרש "דעה זו היא המשפט", לא תלמוד תורה, לא עיון בסודות מעשי בראשית, אלא המשפט, עשייתו ושמירתו, על-פי מה שאמר ירמיה הנביא (פרק כ"ב פסוק ט"ז) "דָּן דִּין עָנִי וְאֶבְיוֹן אָז טוֹב, הֲלוֹא הִיא הַדַּעַת אֹתִי נְאֻם ה'". (על-פי מכילתא י"ח כ"ג).
הייתכן כי התובנה הנבואית הזאת חלה על כל האדם אבל לא חלה על האלוהים, למרות ואף על פי, שהאלוהים השאיר את הבחירה בחיים ובמוות בידי האדם? גם אברהם אבינו, מול האלוהים המבשר לו כי הוא עומד להיפרע מסדום עיר הבחירה האולטימטיבית ברע ובמוות על כל יושביה, זועק את הזעקה הנזעקת מאז ועד הנה " חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט" (בראשית י"ח , כ"ה) ורש"י אינו חומל ומצטט את המדרש ואומר על תיבות חָלִלָה לְּךָ, "חולין הוא לך, יאמרו כך הוא אומנתו, שוטף הכל, צדיקים ורשעים, כך עשית לדור המבול ולדור הפלגה" והיום יכולים להוסיף, חולין הוא לך, כך עשית בכל דורות ההשמד והרדיפות, כך עשית למתי השואה לעקוריו, לשכוליו וליתומיו, בלי צדק, בלי משפט, בחולין, חלילה, שאין חולין גדול הימנו.
אבל גם עם החולין אין הנפש יכולה להשלים, כי אם חולין-הוא כובש גם את הקדושה, כי איך היא לנה בשמים כהחולין נעשה סרדיוט על הארץ, ואם כך עלתה לפניה כדי שהאדם יוכל לממש את הבחירה האוטונומית בין טוב לבין רע, האם החיים הם המחיר הראוי לשלם אותו בעבור ערך הבחירה החופשית ויהי מה, בלי סיכוי שהקדושה תתערב ותעצור?
מדרש נורא הוד הופך את ההרהור הזה על פניו. הוא מתבונן בפסוק "כי בָאֵשׁ ה' נִשְׁפָּט..." (ישעיהו ס"ו,ט"ז) , ואחוז בפחד מפני הפשט הלכאורי של הדברים הוא אומר " אילו לא היה הדבר כתוב אי-אפשר לאומרו כביכול, ה' שופט אין כתיב כאן אלא נשפט, הוא שאמר דוד ברוח הקדש, "גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי" (תהלים כ"ג, ד'). אי-אפשר להימלט מן המדרש הזה. כִּי אַתָּה עִמָּדִי איננו בחינת אינני ירא כי אתה נמצא לידי להצילני, אלא לֹא אִירָא רָע כִּי גם אתה עימדי בגייא צלמוות, גם אתה נגרר אל האומשלאגפלאץ, גם אתה לקרונות, גם אתה לרציף הסלקציה, גם אתה עימדי בָאֵשׁ נִשְׁפָּט.
אם יש קרבן, אתה הוא הקרבן, אתה משלם את המחיר הנורא על החלטתך לתת את הבחירה בין החיים לבין המוות ביד האדם. הוא מעל באמונך מעילה נוראה. הוא בחר להשמיד, להרוג ולאבד אותי ואתך עימדי! התיבה עִמָּדִי שבה ומופיעה עוד פעם אחת במקרא (שמואל א כ"ב, כ"ג) בשעה שדוד מבטיח לאביתר כי אם יצטרף אליו יגן עליו מפני חמתו של שאול, "שְׁבָה אִתִּי אַל תִּירָא כִּי אֲשֶׁר יְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשִׁי יְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשֶׁךָ כִּי מִשְׁמֶרֶת אַתָּה עִמָּדִי". מפרש רש"י על-פי תרגום יהונתן, כי "מי שמבקש להמית אותי, מבקש להמית אותך, ואשר ישמור את נפשי ישמור את נפשך".
"לא אירא רע" מתהפך, מאתה משמר אותי כי אתה עימדי, לאני משמר אותך כי אתה עימדי. נורא הוד. כוחות הנפש שעמדו לאודים ששרדו את השריפה הנוראה לבחור בחיים, לקום קוממיות, לצאת מגיא הבכא, ללכת לארץ ישראל, לפדות אותה במחרשה ובדם ולבנות בה נווה לעם היהודי, הם הכוחות שהשיבו את השכינה שגלתה עימדי לגיא צלמוות, הם הצילו את מלכות האלוהים.
הדמעה לא יבשה. האהובים אינם. אבל תחת התקרבנות מפני כוחות העוולה רומסי הצדק, באה השבועה של בחירה בחיים, "לֹא אָמוּת כִּי אֶחְיֶה וַאֲסַפֵּר מַעֲשֵׂי יָהּ. יַסֹּר יִסְּרַנִּי יָּהּ וְלַמָּוֶת לֹא נְתָנָנִי. פיתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק אָבֹא בָם אוֹדֶה יָהּ". שערי הצדק, הם בידינו! (תהלים קי"ח, י"ז--י"ט).

תאריך:  12/04/2012   |   עודכן:  12/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מִשְׁמֶרֶת אַתָּה עִמָּדִי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רשימתך נגעה בי מאוד
יהודית מליק-שירן  |  13/04/12 15:35
2
שיעור זכרון השואה לתלמידים
יצחק מאיר  |  14/04/12 21:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
ישראל הולכת ומתקרבת אל סף-כלכלי שאולי לא תוכל לעמוד בו מבלי להטיל עומס חדש, כבד מנשוא, על כל תושבי המדינה    נוכח האיומים החדשים הקיימים במזרח התיכון, נראה כי אנו עומדים להפוך ממדינה שיש לה תקציב ביטחון לתקציב ביטחון שיש לו מדינה
ירון זכאי
גם בין הידידים הטובים ביותר ייתכנו סודות. גם טובי הידידים עלולים להרוס את ידידותם כאשר הם נתקפים בעקשנות לדפוס התנהגות בלתי מועיל נטול היגיון. המאמר הזה נכתב על בסיס מה שפורסם בגלוי על פרשת הריגול שפולארד גיבורה. ללא מגבלות תפקיד רשמי אפשר לומר לארה"ב דברים שפוליטיקאי ישראלי החרד למשרתו ועתידו לא היה אומר בכנות - המשך החזקתו של פולארד בכלא מחבל במעמדה של ארה"ב בישראל כבר זמן רב
אברהם פכטר
עם פרסום טיוטת "חוק יסוד החקיקה", קמה זעקת שבר באופוזיציה, בטענה של דריסת המיעוט, שלילת זכויות, פגיעה בדמוקרטיה, ושורת "מנטרות" שחוקות בנוסח דומה. בפועל, כל חקיקה של הרוב, יכולה להיחשב כפגיעה באופוזיציה, כחקיקה כוחנית, דורסת ולפעמים אף מרגיזה. במאבק הכוחות הפועלים בשלטון דמוקרטי, בין שלוש הרשויות, השופטת, המבצעת והמחוקקת, היתרון הבולט - הוא לכנסת
איתמר לוין
יש מי שאינם רואים את המובן מאליו, ויש מי שעוצמים את עיניהם אל מול העובדות. מי שיפקח את עיניו יגלה למשל שהמצב הכלכלי שלנו לא כל כך רע כמו שמנסים לספר לנו. לעומת זאת, מערכת בתי המשפט והעומד בראשה מתעקשים שלא לראות את המציאות
איתמר לוין
יותר ויותר שופטים אוסרים על פרסום שמות חשודים, תוך פגיעה בעיקרון פומביות הדיון ובחופש הביטוי, ותוך התעלמות מוחלטת מן המציאות בה אנו חיים    הימנעות מפומביות הדיון היא מאפיין של דיקטטורה; האם אלו הם המחוזות אליהם נגיע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il