X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סיפור נוסטלגי על הגזע הזוכר של אלוני המולדת ואלוני התבור המעוקלים שנכרתו
▪  ▪  ▪
אלון התבור מלבלב [צילום: ישראל גלון, משרד החקלאות]

באביב הרחוק ההוא, של שנת 1972, עשיתי שירות מילואים ארוך ומפרך בגזרת דרום רמת הגולן. איש לא שיער אז מלחמה הקשה, מלחמת יום הכיפורים, אורבת לנו כבר מאחורי הפתח. המפגש עם דרום הרמה באביב ההוא היה ממש מהמם. שפעת פרחים שלא ראיתי עד אז כמותה, חבורות של חזירי הבר המשוטטות בחופשיות על דרכי המערכת, שועלים אדמדמים שאינם חוששים מהרכב המשוריין הצבאי, ולהקות עצומות של זרזירים. מהמרחבים שנפתחו מזרחה, אל נחל הרוקד ומעבר לו, עלו ניחוחות נפלאים. ו"האגמים העונתיים", כפי שהם מכונים במפות הצבאיות, הבהיקו בברק כספי ומאיר. ולאורך דרכי המערכת, כבישי הביטחון ודרכי הטשטוש צמח החורש הצפוף של אלוני התבור.
אבל במלחמה כמו במלחמה - היו מארבי מחבלים וירי מפתיע של בזוקות מתוך סבך האלונים ממש. ובאחת המפקדות הממונות הוחלט לדלל באכזריות את חורש האלונים. יפים ככל שהינם, עתיקים ככל שהינם, שרידי יער קדמוני וצפוף - שום דבר לא עזר, והקרב בין אלוני התבור וצה"ל החל. כמה צוותים מיומנים של כורתי עצים, מצוותי הנוי של קיבוצי עמק הירדן, עלו למעלה, אל הרמה. הם הביאו איתם משורים מכנים טרקטורים ועגלות עמוסות בציוד. ומנגינה רעה וצורמת החלה לנסר באוויר: מנגינת המסורים המתנפלים על האלונים שבצידי הדרך.
בסיורי הבוקר שלנו ראינו בכל יום איך מתרחק חורש האלונים, ואיך נחשפות רצועות של אדמה מוצלת שלפתע האירה עליה שמש חזקה. הגזם שנאסף נמכר לסוחרי עצים ופחמים, ואפשר היה לראות את נחילי הדבורים המזמזמות, שלא הרפו ממתק פריחת האלונים, גם לאחר שהצמרות קרסו. אילן מחמדים זה, על גזעו המפותל והחרוץ, ועל פריחתו השופעת חסרת הצבע, פשוט הלך והתמעט מדי בוקר. עצרנו כמובן ליד הכורתים, שוחחנו איתם, שאלנו אם לא חבל להם על האילנות הללו, ואם לא כואב להם הלב על הכריתה האכזרית. אבל גם הם וגם אנחנו, הם כאזרחים חובבי טבע, ואנחנו כחיילי מילואים נפעמים מהמראות, נכנענו לפקודות.
שבועת אהבה של חייל טורקי צעיר לאהובתו
בוקר אחד עצר אותנו כורת האלונים, כמדומני שהוא היה מקיבוץ אפיקים, אבל אינני זוכר בביטחון, וסיפר לנו סיפור מעניין: הוא מצא על אחד מגזעי האלון המחורצים, בני מאות השנים, שיירי חריתה. לב שותת מפולח בחץ, וכתובת קצרה בערבית. על-פי דבריו, הייתה זו שבועת אהבה של חייל טורקי צעיר לאהובתו, משנת 1917. הכתובת הייתה בטורקית, באותיות ערביות, זה היה כמה שנים לפני מהפכת אתא תורכ. המעניין הוא, כך אמר, שהכתובת והחריתה התרחבו והעמיקו עם השנים. הוא גזר את פלח הגזע עם שרידי הכתובת, שלא ייפול לידי עושי הפחמים. ואם נזכה להיפגש שוב, בדרך המערכת בסיור הבוקר, הוא יביא את הגזיר איתו, להראות לנו את נפלאות גזע האלון הזוכר.
ובאמת נפגשנו שוב לאחר כמה ימים. וגזיר העץ היה איתו. עצרנו את הסיור וירדנו לראות. אינני יודע באמת אם הייתה זו שבועת אמונים טורקית בערבית. ואינני יודע באמת האם היה זה לב מפולח בחץ, או מתווה פתלתול של גזע האלון המחורץ. קשה היה להבחין במראה ברור. מישהו מאנשי הסיור אמר שאכן, לקליפת גזעי אלון התבור יש זיכרון ארוך. ואחר כך נשכח ממני לגמרי כל הסיפור.
אחרי כמה שנים, כשנתפרסם בעיתונות סיפור הטייסים הטורקים שנפלו בעמק הירדן, והגלעד שהוקם לזכרם, נזכרתי בסיפור הרחוק ההוא. הסיפור על החריתה התמימה והנלהבת, של החייל הטורקי הצעיר, בשנת 1917. ועל הגזע הזוכר של אלוני המולדת, אלוני התבור המעוקלים שנכרתו.

תאריך:  10/05/2012   |   עודכן:  10/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גזע האלון הזוכר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כן זהו,כן זהו-זהו גן השקמים...
ראיס-פוטין-בוטוקס  |  15/05/12 19:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
איתמר לוין
אילנה דיין כבר אינה מסתפקת ב"אמת לשעתה": כעת היא טוענת ל"אמת לשעה שהייתה". העובדה שהמשטרה סגרה תיק מחוסר אשמה, היא טוענת בכתב הגנה שהגישה, אינה מונעת ממנה להגיע למסקנות הפוכות    האם התוכנית רמזה ששמעון קופר רצח את נשותיו? מה פתאום - אומרת דיין, רק העלנו את השאלה
אורנית יונה
התמר עשיר בסידן אשר תורם לבניית העצם, להתכווצות שרירים ולבריאות השיניים
ד"ר אייל טבת
תשומת הלב הציבורית פוסחת על דפוס העסקה סמוי מן העין, הנהוג במשק ההולך ומופרט שלנו - כבר למעלה מעשור: עובדים "משוחלפים" - עובדי "כתף אל כתף" שהאוצר וההסתדרות פסחו עליהם
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
תערוכה מרתקת של חיים אברהם, היוצר בחומרים טבעיים את עולמן של חיות הפרא, מוצגת בימים אלה בגלריה באגם בפארק רעננה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il