X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביום רביעי, 30 במאי 2012, יצוין ברחבי העולם יום המודעות לטרשת נפוצה מאחר שהמחלה אינה מוכרת מספיק בקרב הציבור הרחב בישראל, רבים מבלבלים אותה עם מצבים ומחלות אחרות יום המודעות מהווה זמן מצוין להפריך את המיתוסים השגורים ולתקן מספר הנחות שגויות
▪  ▪  ▪
החולים סובלים מדיכאון ועייפות [צילום אילוסטרציה: AP]

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית, כלומר - מחלה בה המערכת החיסונית של הגוף, זו המגנה עלינו מפני זיהומים, תוקפת בטעות גם את המיאלין, החומר המבודד ומגן על תאי העצב. המחלה לרוב מאובחנת בגילאי ה-20 עד ה-40 והמאובחנים בה חיים לצדה כל חייהם מכיוון שלא נמצאה עדיין תרופה שתצליח להעלימה לחלוטין.
אנשים עם טרשת נפוצה סובלים ממגוון רחב של סימפטומים, כתלות באזורים שנפגעו במערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה) בעקבות הטרשת הנפוצה, בהם: קשיי הליכה, בעיות בשיווי המשקל, הפרעה בראייה, בעיות זיכרון, דחיפות במתן שתן, דיכאון, עייפות ועוד.

טרשת נפוצה היא מחלה שכיחה

המילה "נפוצה" מבלבלת ומטעה. שם המחלה נובע מכך שהיא מאופיינת במספר צלקות (טרשות) אותן ניתן לזהות לאורך המוח ועמוד השדרה. התואר "נפוצה" מתייחס למספר הצלקות (או הנגעים כפי שהנוירולוגים קוראים להן) ולא שכיחותה באוכלוסיה. אם היו מתייחסים לשכיחות המחלה, כנראה והיו קוראים לה "טרשת נדירה".
בעולם עולה שכיחות המחלה ככל שמתרחקים מקו המשווה, כך שבמדינות כמו ברזיל ניתן למצוא שכיחות נמוכה בה נמצאו 18 אנשים עם טרשת נפוצה לכל 100,000 תושבים ואילו במדינות צפון אירופה ניתן למצוא יחס של אדם אחד עם טרשת נפוצה מתוך כל 500 תושבים. אין נתונים מדויקים באשר לשכיחות במדינתנו, אך ההנחה היא שקיימים כ-5,000 אנשים עם טרשת נפוצה בישראל.

מתים מטרשת נפוצה

הטרשת הנפוצה אינה נחשבת למחלה סופנית. הסטטיסטיקות מראות שרוב האנשים עם טרשת נפוצה מגיעים לתוחלת חיים הזהה לממוצע באוכלוסיה. מוות כתוצאה מטרשת נפוצה נגרם רק במקרים קיצוניים וקשים מאוד של המחלה, אשר לרוב מתרחש כאשר מתגלה זיהום או מחלה נוספת, שבשילוב עם הטרשת חמורים ומסוכנים יותר.
חשוב להפריך מיתוס נוסף בהקשר זה - אנשים עם טרשת נפוצה אינם חסינים בפני מחלות אחרות. הם עדיין יכולים לפתח מחלות מסכנות חיים כמו סרטן, מחלות לב ושבץ ולכן חשובה השמירה על אורח חיים בריא ומעורבות ברפואה מונעת בשילוב הטיפול במחלה.

אין טיפול לטרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית ונכון שאין כיום תרופה המביאה לריפוי מלא של המחלה. כיום ישנן שבע תרופות לטרשת נפוצה המאושרות על-ידי ה-FDA אשר הוכחו כיעילות ביכולתן להאט באופן משמעותי את התקדמות המחלה.
בנוסף, ישנן תרופות המצליחות להפחית את חומרת הסימפטומים בעקבות המחלה כגון: כאב, ספסטיות, עייפות, דיכאון, דחיפות במתן שתן, תפקוד מיני ועוד. הטיפול התרופתי, בנוסף לטיפולים השיקומיים ושמירה על אורח חיים בריא, מצליחים להביא לאיכות חיים לצד הטרשת הנפוצה.

טרשת נפוצה משמע כיסא גלגלים

לא כל אדם עם טרשת נפוצה יגיע לכיסא גלגלים. המחלה פוגעת בכל אדם באופן שונה ולכן ניתן לראות מצבים קלים מאוד, בהם המחלה כמעט ואינה מורגשת ועד מצבים קשים מאוד הדורשים עזרה סיעודית. ההטרוגניות היא כה גבוהה, עד שכמעט ולא ניתן למצוא שני אנשים עם טרשת נפוצה להם אותו תמהיל סימפטומים ברמת חומרה זהה.
מתוך טבע האדם, אנו נמשכים למקרים הקיצוניים והבולטים יותר ולכן כנראה וצמח המיתוס הזה. הממצאים מראים שבין 20%-25% מתוך האנשים עם טרשת נפוצה, יגיעו בשלב כלשהו למצב בו יזדקקו לכיסא גלגלים, לאחר כ-30 שנות מחלה בממוצע.
חשוב לציין, שממצאים אלו פורסמו בשנת 2003 וסקרו את השנים שקדמו לה. ההנחה היא שהיום, בשל התקדמות הרפואה בעיקר בתחומי האבחנה, הטיפול והשיקום, הנתונים אף הרבה יותר טובים.

לא כדאי לאנשים עם טרשת נפוצה להביא ילדים

טעות זו נובעת משני "תתי-מיתוסים" שכדאי להפריך. הראשון - שהריון לאם עם טרשת נפוצה מסוכן לה או לתינוק. האמת היא, כי ההיפך הוא הנכון. מחקרים מראים, כי במהלך ההריון חשות האימהות עם טרשת נפוצה הקלה בסימפטומי המחלה. במהלך ההריון אין סיבוכים משמעותיים המייחדים נשים עם טרשת נפוצה, אין כל השפעה על התינוק וגם לא על עתיד התקדמות המחלה. ישנם אף מחקרים שמראים, כי ככל שמספר הלידות גדול יותר, כך התקדמות המחלה איטית יותר.
המיתוס השני הוא, שקיים סיכון שלהורה עם טרשת נפוצה ייוולד ילד שייאובחן בעתיד עם המחלה. הטרשת הנפוצה אינה מחלה גנטית. כמו לכל תכונה ונטייה, גם למחלת הטרשת הנפוצה ישנם מאפיינים גנטיים המייחדים אותה, אך הם מצליחים להסביר חלק קטן מאוד מן השונות. למעשה, הסיכוי של ילד להורה עם טרשת נפוצה להיות מאובחן בעתיד, אינו גבוה מזה של כל ילד אחר באוכלוסיה הכללית.

אין מה למהר, טרשת נפוצה מתפתחת לאט

יש המאמינים כי טרשת נפוצה מתפתחת באיטיות ולכן אין מה למהר עם תהליך האבחון ותחילת הטיפול התרופתי. נכון שהטרשת הנפוצה מתקדמת באופן איטי ובשלבי הרגיעה של המחלה ניתן לא להרגיש כלל בסימפטומים. אך היכולת להגיע למצבי רגיעה אלו בתוך מהלך המחלה, נובעים מכך שבימינו תהליך האבחון מתקיים בשלבים מוקדמים יותר, ביעילות רבה מבעבר וניתן טיפול מונע שמצליח לעכב את המחלה באופן משמעותי. התקדמותה האיטית של המחלה נובעת מהאבחון והטיפול המוקדמים ולכן אין לדחותם.

המיתוס: קל לאבחן טרשת נפוצה

ההיפך הוא הנכון. חלק ניכר מהמאובחנים בטרשת נפוצה, עברו שנים רבות עם סימפטומים לא פתורים והסתובבו בין מרפאות ומומחים ללא מענה. אוסף הסימפטומים הרחב שהמחלה יכולה להציג, היותה נדירה והצורך בסריקת MRI בכדי להגיע לאבחנה, גורמים לה פעמים רבות להתעכב.
תהליך האבחון עצמו מהווה גורם דחק ומעמסה רגשית כה גדולים, עד שיש אנשים עם טרשת נפוצה שמתארים את הידיעה על המחלה כהקלה שהכניסה סדר וארגון לחייהם וכעת ברורים להם המעקב והטיפול דרכם יחזרו אל שגרת חייהם.

טרשת נפוצה אינה כואבת

טרשת נפוצה מקושרת לרוב לבעיות תחושתיות (כמו רדימות ונימולים) וקשיי ניידות ואילו סימפטום הכאב אינו ידוע. המיתוס הזה מחביא מאחוריו קשיים נוספים בהבנת הטרשת הנפוצה.
רובנו רגילים לראות את הפגיעה הגופנית ולקשר אותה עם הכאב או המגבלה. בטרשת נפוצה הפגיעות הן עצביות (במוח וחוט השדרה) ולכן אינן נראות כלפי חוץ. הפגיעה בתקשורת בין תאי העצב, מביאה להיווצרות הסימפטומים ולכן יש לשאול את האדם עם טרשת נפוצה ממה סובל ומהם קשייו, אחרת לא נצליח להבחין בכך.

הכותב הוא פסיכולוג ומנהל קהילת טרשת נפוצה ברשת החברתית-בריאותית כמוני
תאריך:  22/05/2012   |   עודכן:  22/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם באמת מתים מטרשת נפוצה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
MS
S.G  |  23/05/12 20:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה אזאגי
כדאי להקפיד על תזונה המכילה את כל רכיבי המזון, הלוקחת בחשבון את מגבלות ההעדפות האישיות של כל אחד מאיתנו
עליס בליטנטל
במלאת 15 שנה לייסוד תיאטרון קליפה, שהוא תיאטרון מחול-חזותי-מולטימדיה הטוב ביותר בארץ, חוזרת הלהקה להציג את המחזה היחיד ברפרטואר שלה, שהוא לשניים בלבד: מייסדי הלהקה - עידית הרמן ודימיטרי טולפנוב    המופע "אורפיאוס של הפרוורים" מקורו במיתולוגיה היוונית, ובסיפור על אורפיאוס, שכשאשתו אורידיצ'ה נפטרה לפתע, החליט לחדור אל עולם המתים ולהחזירה
זאב בן-יוסף
המִמשל הטוטליטרי-קפיטליסטי של סין - שהצליח תוך עשור להרים כלכלה נחותה וחברה נחשלת לרמת מעצמת-על כלכלית ולהעלות את רמת החיים של רבים מתושביה - מעלה תְהִיות האם לא ראוי לאמץ שיטה דומה גם בישראל
ד"ר אולגה רז
מהם היתרונות והחסרונות באכילת מוצרי החלב? וגם שני מתכונים בריאים ודיאטטיים במיוחד לחג שבועות
שירלי קטרון
יש לשים לב למוצרים כמו דגני בוקר, רטבים למיניהם, ממתקים וחטיפים ומרגרינה, שעל פניו הם נטולי חלב, אך עלולים להכיל שאריות חלב    מומלץ ליטול סידן בשילוב ויטמין D
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il