X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רו"ח שלומי שוב ממליץ לנו לא לשכוח לרגע שה-IFRS היא תקינה המבוססת על עקרונות בניגוד לתקינה הקודמת שהייתה מבוססת ברובה על כללים! מדוע? כדי למנוע מחברות ציבוריות ליישם את העקרונות באופן שיתעתע בנו
▪  ▪  ▪
רו''ח שלומי שוב. התקינה הבינ''ל שינתה את התפיסה על עולם הדיווח הכספי [צילום: יח"צ]

מבוא
אתגר לא פשוט לקחתי על עצמי במאמר הזה. ניסיון לברר האם יישום תקני ה-IFRS (בתרגום לעברית תקני דיווח כספיים בינלאומיים או בקיצור תקינה בינלאומית) כתקנים מחייבים להצגת דוחות כספיים של חברות ציבוריות בישראל נחשב כהצלחה או ככישלון. ואם אתם רוצים להבין עד כמה האתגר מורכב, כל שנדרש מכם הוא הצצה מהירה ברשת שתחשוף בפניכם את המספר העצום של המאמרים והכתבות בעיתונות הכלכלית שעסקו בשאלה.
וכשאדם ניצב מול אתגרים לא פשוטים, הוא יכול להיזכר בציטוט מספרו המפורסם של רולנד טולקין על דרכם של האמיצים אל התהילה, או שהוא פשוט יכול להתייצב במשרד של עמיתו למקצוע ולבקש ממנו לחלץ אותו מהצרה. וכך מצאתי את עצמי בתחילת השבוע במרכז הבינתחומי בהרצליה, יושב במשרדו של רו"ח שלומי שוב הנושא במשרת סגן דיקן לענייני חשבונאות בבית ספר למינהל עסקים של המרכז. רו"ח מוערך שכתב את הספרות הישראלית ומתוקף מעמדו משמש כיועץ מומחה לגופים רבים הפועלים בשוק ההון בישראל.
"האתגר שהצבת לעצמך הוא הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לך "מרגיע אותי שלומי. "הסיבה לכך היא שלא הייתה קיימת אפשרות להימנע מיישום התקינה הבינלאומית. האלטרנטיבה הזו כלל לא עמדה על הפרק. מלבד העובדה שיישום התקינה הבינלאומית היה אחד התנאים להצטרפות ישראל ל-OECD ולפורומים כלכליים בינלאומיים אחרים, כלכלה המתיימרת להציג את עצמה כמערבית מבלי שתפעל תחת כללי התקינה הבינלאומית משולה לדבר והיפוכו".
תמצית ההיסטוריה החשבונאית בישראל
אכן הצהרה החלטית השמיע באוזנינו שלומי, אולם לפני שנעמיק בה, הבא וננסה לתמצת בקצרה את ההיסטוריה החשבונאית בישראל. כלל חשבונאי הוא הנחייה/עיקרון הקובע עמדה בנוגע להצגה חשבונאית של נתונים כספיים או בעברית פשוטה : כיצד יש להציג פריט כספי ולא כספי בדוחות הכספיים. במשך עשרות שנים, בערך מיום כניסתו של גנרל אלנבי בשערי ירושלים ועד לתחילת המילניום הוצגו הדוחות הכספיים של חברות ישראל בהתאם לקובץ כללים שזכה לשם גילוי הדעת הישראלים. קובץ כללים עם ניחוח מנדטורי וארומה צברית שנכתבו לאורך השנים על-ידי רואי חשבון מקומיים ושעל שינונם שקד כל רואה חשבון במשך ארבע שנות לימודים ארוכות ומתישות.
בשלהי המילניום הקודם ולאחר שהפנימו כי גילוי הדעת אינם נותנים מענה לתמורות בכלכלה העולמית, החליטו בירושלים על אימוץ כללי תקינה חדשים שהיוו שילוב או ליתר דיוק מישמש של גילוי הדעת המקומיים ותקני חשבונאות בינלאומיים שהחלו להיות מקובלים במדינות רבות בעולם.
קובץ גילוי הדעת שנלמד לאורך השנים נזרק לפח, ספרי תקינה חדשים נכתבו ורואי חשבון נדרשו ללמוד את כל התורה מחדש. עברו עוד כמה שנים ואט אט התחילו כולם להבין שישועה לא תצמח מהמוטאציה המשולבת, ספרי התקינה הושלכו שוב לפח ההיסטוריה ומאז אנחנו נדרשים ליישם את תקני החשבונאות הבינלאומית ככתבם וכלשונם. בחברות הציבוריות כמובן, כי החברות הפרטיות עדיין נמצאות בשלב האבולוציוני הקודם".
הבדלים בין התקינה הישנה לחדשה
בכדי לוודא שכולנו משדרים על אותו גל, אני מבקש משלומי לנסות ולהסביר במספר מילים מה הם בעצם ההבדלים העיקריים בין גילוי הדעת הקודמים לבין התקינה הבינלאומית שאומצה בישראל החל משנת 2008 . "אם נתמצת את הנושא עד דק" משיב שלומי , "נוכל לומר שההבדל העיקרי הוא הצורך במדידה תקופתית והצגה בדוחות של נכסים והתחייבויות לפי השווי ההוגן שלהם. לדוגמה : בעבר חברה שרכשה נכס נדרשה להציגו בדוחותיה מיום רכישתו ועד קץ הדורות בשווי הרכישה בניכוי פחת קבוע מראש וזאת ללא קשר לשווי הריאלי שלו.
התקינה הבינלאומית מחייבת את החברה להעריך בכל תקופה את שוויו האמיתי של הנכס ולהציג בדוחות את השינוי בשווי הערך. דוגמה נוספת : בעבר נכס בלתי מוחשי או התחייבות בלתי מוחשית כדוגמת : מוניטין, סימנים מסחריים, פטנטים, זכויות ושווי המרה של ניירות ערך, לא קיבלו ביטוי בדוחות היות שהיה קושי לשערך אותם במונחים כספיים מקובלים. כיום נכסים והתחייבויות אלו נמדדים כל שנה מחדש על-ידי מעריכי שווי מקצועיים והשפעתם על רווחיות החברה ונכסיה מקבלת ביטוי מרכזי".
ראה אני פונה לשלומי: "המנטרה עליה אתה חוזר בכל המאמרים שלך היא שעלינו להפנים שה-IFRS היא תקינה המתבססת על עקרונות ואילו התקינות הקודמות לה היו כאלו המבוססות על כללים. בהתחשב בכך שכולנו מבינים שעיקרון זה מושג רחב יותר ונתון לפרשנות מאשר כלל שמיסודו הוא ספציפי ובהתחשב בכך שגם אם כולם מפרשים את העיקרון באותה צורה הרי שעדיין אופן יישום הפרשנות נתון למחלוקת הרי שהדבר מהווה פתח לאין ספור צורות הצגה או בלשון העם - אנרכיה חשבונאית". אולם לפני שאני נותן לו לענות ובהנחה שרבים מכם כלל לא הבינו את המשפט האחרון שמזכיר קטע מספריו של אריסטו אני מבקש שירשה לי להציג בפניו דוגמה ספציפית.
"נניח ובפנינו תקן חשבונאי העוסק באופן הצגה של התחייבות רעיונית כדוגמת הסכם לרכישת נייר ערך מורכב ביותר. התקן עצמו מאפשר להציג את ההתחייבות ואת השינוי בשווי שלה במקומות שונים בדוח הכספי וגם אם כולנו נסכים להציג את ההתחייבות באותו סעיף מאזני, הרי שישנן לפחות עשר שיטות מדידה שונות להערכת ההתחייבות שמקובלות במקומותינו. משום כך אנחנו נתקלים במקרים בהם חברה אחת מפרשת תקן או משערכת נכס או התחייבות בצורה מסוימת וחברה אחרת בצורה הפוכה, או במילים פשוטות , בזמן שחברה אחת רושמת הפסד מפעילות, החברה השנייה המאופיינת בפעילות זהה לחלוטין כלל לא מציגה הפסדים ואולי אפילו רווחים."
התמודדות עם האתגרים שמציבה התקינה הבינלאומית
שלומי מחייך. הוא כבר שמע את הטענות האלו עשרות אם לא מאות פעמים. הפתרון לדעתו נמצא ביכולת של כל אחד מאיתנו להתגבר על הפוביות שמקורן בקושי שיש לנו לעבד את המידע. "אנחנו חייבים להפנים שהתקינה הבינלאומית רחבה יותר מזו שהייתה נהוגה בעבר" הוא מסביר. " תחשוב על תופעת טבע שלא ידענו על קיומה ולכן לא חששנו ממנה. כיום אנחנו יודעים איך לזהות את התופעה וגם לנצל אותה לשפר את איכות חיינו. תחשוב על מכשיר אלקטרוני ששינה את חיינו ועד להופעתו כלל לא ידענו שאנו נזקקים לו. המדע מכנה את המציאות הזו: חוסר דאגה הנובעת מחוסר ידיעה. כך גם בנושא החשבונאי".
"שים לב" ממשיך שלומי, "התקינה הבינלאומית שינתה את התפיסה שלנו על עולם הדיווח הכספי מהקצה אל קצה, עם זאת אני מודע היטב לחסרונות שבה. התקינה נכתבה על-ידי מספר רב של מומחים בינלאומיים, בעלי השקפת עולם חשבונאית שונה ( עד היום הייתי בטוח שרק בפוליטיקה יש השקפות עולם שונות - ח.ל ) שניסו לרצות מוסדות תקינה של מדינות רבות. משום כך, מדובר בהיקף עצום של תקנים המכילים כמות עצומה של אפשרויות, מעין סוג של אוטוסטראדת מידע. ובדומה לכל אוטוסטראדה הסיכון הוא כמובן לאבד את הדרך או להיפגע מגורמים שינצלו את מגוון האפשרויות לתעתע בך".
בדיוק כמו שאירע בשנת 2008 אני כורז במערכת. הרי בסופו של יום אופן הצגת הדוחות כספיים של חברות תעשייתיות כמעט ולא השתנה. אם חברה רכשה מוצרים בשבעים מיליון ש"ח ומכרה אותם במאה מיליון ש"ח, אז בדוח רווח והפסד יירשם רווח של שלושים מיליון ש"ח גם אם הדוחות יוצגו בסומאלית. אולם ברם, המציאות קצת יותר מורכבת כשמדובר בחברות נדל"ן המגייסות כסף מהציבור. בעבר היית יכול לראות בדוחות התחייבות אחת ומולה מספר נכסים המוצגים כל אחד בערך עלות. פשוט וקל. ואם היית רוצה לקבל מידע על הנכסים או על ההתחייבויות, היית יכול להציץ בדוח הדירקטוריון או בדוח על ענייני התאגיד ולשלות משם מידע נוסף.
בשנת 2008 חלו להתפרסם דוחות כספיים עם מושגים כמו נדל"ן להשקעה המיועד למימוש, בניינים בהקמה למכירה , מלאי דירות למכירה מלאי מקרקעין , נדל"ן להשקעה ועוד עוד. הבטת בדוחות של חברות ציבוריות במטרה לקבל אינדיקציה לגבי נכסי הנדל"ן שלהם וגילית שאחד הוצג בחצי משווי הרכישה בהתאם שיטת היוון מזומנים , השני בשווי כפול משווי הרכישה בהתאם לשיטת שווי שוק, השלישי בשווי הרכישה כי שיטת העלות עדיין חלה והאחרון בשיטה המשלבת את כל שלוש שיטות ההערכה הקודמות.
"זו אכן נקודה כואבת" נאנח שלומי. " מספר נסיבות פעלו לרעת התקינה עם הופעתה. העובדה שיישום התקינה הבינלאומית בישראל בוצע במקביל לפריחתן וקריסתן של חברות הנדל"ן שהשקיעו את מיטב כספינו במזרח אירופה פגעה קשות בתדמית המהלך. רבים לא ידעו בכלל כיצד מודדים או כיצד מסווגים את הנכסים האלו והדבר בהחלט הקשה על המשקיעים לזהות מי החברות שהשקיעו את הכסף בתבונה ומי מהן לא. אולם אל לנו לרגע לחשוב שזאת הייתה הסיבה לקריסת החברות!!!. "
"ובעתיד, כיצד נימנע ממקרים דומים". אני שואל ומקבל תשובה ברורה והחלטית . "קיימת חובה על המוסדיים, בנקים, חברות דירוג לשלוח כל עובד הבא במגע עם דוחות כספיים להדרכות והכשרות עד שיחדדו עד שלמות את ידיעתם בתקינה. קיימת חובה על רשות ניירות ערך לוודא כי דירקטורים בפרט וכל נושאי המשרה בכלל בחברות הציבוריות יהיו בעלי ידע נרחב בתחום ובוודאי שקיימת חובה על לשכת רואי חשבון לוודא כי כל חבריה הם בעלי ידע בנושא. מדובר כאן בהכרח מחויב המציאות אם אנו רוצים למנוע מקרים בהם יגרמו נזקים לציבור המשקיעים שאותו בסופו של דבר כולנו משרתים".
אפילוג
"אתה יודע שלומי", אני מסיים בחיוך. "לפני חודש פגשתי ידיד מימי הלימודים. שאלתי אותו למעשיו והוא סיפר שהוא איש עסקים בינלאומי המרוויח מיליונים. משום שכבודי לא הרשה לי לספר לו שאני רואה חשבון אפרורי שמציק לחברי כנסת ואנשי אקדמיה בטור זניח באתר אינטרנט, זקפתי את ראשי בגאווה ואמרתי : אני רואה חשבון המתמחה בעיקר בהצגת הפסדים ורווחים מהתאמת ערך של נכסים פיננסים זמינים למכירה בשיטת השווי הוגן, בשקלול הפרשי תרגום. אם כבר IFRS אז עד הסוף. לא ככה?"

תאריך:  06/06/2012   |   עודכן:  06/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ידיעת נפתלות התקינה הבינ"ל - כורח המציאות
תגובות  [ 75 ] מוצגות  [ 75 ]  כתוב תגובה 
1
זה באמת מאמר חשוב !!! ל"ת
רואה חשבון  |  6/06/12 09:06
 
- תודה (: ל"ת
חובב   |  6/06/12 19:43
2
מבקש עוד מאמרים כמו זה
יוסריאן  |  6/06/12 21:30
 
- אנחנו נמשיך לעקוב
חובב  |  6/06/12 22:02
 
- שנים אני טוען את זה
עידן עופר  |  6/06/12 22:12
 
- ומה הפיתרון שעופר מציע ? (: ל"ת
חובב  |  6/06/12 23:01
3
אפילוג נחמד
קורא אפילוגים  |  7/06/12 11:02
 
- סוף מעשה באפילוג תחילה (: ל"ת
רואה חשבון  |  7/06/12 11:33
 
- אין אפילוג כמו אפילוג לאיד (: ל"ת
חובב  |  7/06/12 15:29
 
- התרשמות ושתוקקות
א. בנימיני  |  8/06/12 15:26
 
- אפילוג דורש , אפילוג מקיים ל"ת
רואה חשבון  |  8/06/12 21:39
4
הבהרה מאוד חשובה
דוד ב  |  7/06/12 11:51
 
- יש קשיים ביישום הפתרון שהצעת(: ל"ת
חובב  |  7/06/12 12:24
5
ידיעת נפתלות התקינה הבינ"ל
גיא ק  |  7/06/12 12:41
 
- הקרדיט על המאמר מגיע לשלומישוב ל"ת
חובב  |  7/06/12 13:27
6
פששש חובב שובר שיאים
בנימיןז  |  7/06/12 13:53
 
- מאמר טוב בזכות מרואיין איכותי! ל"ת
חובב  |  7/06/12 15:13
 
- האמת נמצאת באמצע...
אריאל אהרונוביץ  |  13/06/12 14:05
7
מעניין
יוביצ'קו  |  7/06/12 14:05
 
- הספר החדש יותר משופר ומעודכן ל"ת
חובב  |  7/06/12 15:19
8
אני אדם פשוט, old school...
אחד שכבר לא מבין  |  7/06/12 14:18
 
- אתה מוזמן להציג את האלגוריתם:) ל"ת
חובב  |  7/06/12 15:36
9
כתבה מעניינת. חובב = כוכב! ל"ת
יעקב 222  |  7/06/12 14:38
 
- תודה. אבל שלומי הוא הכוכב. ל"ת
חובב  |  7/06/12 15:24
10
הבהרת המציאות
תמיר  |  7/06/12 15:42
 
- עדיף מאשר אני אפקח אותן (: ל"ת
חובב  |  7/06/12 17:20
11
מאמר מחכים וברמה גבוהה  ל"ת
טוביינה  |  7/06/12 15:43
 
- אני מחכים אבל זה שלומי שברמה(: ל"ת
חובב  |  7/06/12 17:15
12
תודה שהסברת את העקרונות
נעם-  |  7/06/12 16:36
 
- שוב. הקרדיט מגיע לשלומי שוב (: ל"ת
חובב  |  7/06/12 16:59
13
יפייפה
רו"ח בנקאי   |  7/06/12 17:09
 
- תודה על הפרגון (: ל"ת
חובב  |  7/06/12 17:27
14
מאמר
קובי 111  |  7/06/12 20:58
 
- עוד נעסוק בנושא זה רבות ! ל"ת
חובב  |  8/06/12 01:24
15
שוב מאמר מצוין
מ א רוח שוק ההון  |  8/06/12 00:18
 
- התודות ותשואות מגיעות למרואיין ל"ת
חובב  |  8/06/12 01:30
16
מאמר מקצועי ביותר
רו"ח  |  8/06/12 12:05
 
- אם לא הכותב- אז לפחות המאמר (: ל"ת
חובב  |  8/06/12 20:44
17
התקינה החשבונית
דוד5555555555  |  8/06/12 12:06
 
- עוד יבואו מאמרים דומים בעתיד(: ל"ת
חובב   |  8/06/12 18:15
18
יש לשפר את הידע בנושא ל"ת
אבי ד.  |  8/06/12 12:38
 
- זו אכן המסקנה הנכונה !!! ל"ת
חובב  |  8/06/12 20:37
19
מאמר מצוין
סטודנט לחשבונאות  |  8/06/12 13:34
 
- הפרחים לשלומי"שוב"- הוא האיש:) ל"ת
חובב  |  8/06/12 18:09
20
הרשות צריכה לפקוח שבע עיניים
משקיע במניות  |  8/06/12 13:44
 
- אין לך מושג עדכמה דבריך חשובים ל"ת
חובב  |  8/06/12 18:04
 
- מאוד , אבל מאוד חשובים!!!!  ל"ת
רואה חשבון  |  8/06/12 21:28
21
איזה שטויות?
אריה1  |  8/06/12 14:39
 
- נראה שגםאני זקוק לרענון מקצועי ל"ת
חובב  |  8/06/12 17:56
22
האמת היא כזאת
אנליסט צעיר  |  8/06/12 15:44
 
- לאט לאט ועם הרבה סבלנות נתגבר! ל"ת
חובב  |  8/06/12 17:51
23
שמתם לב ששלומי וחובב די דומים ל"ת
מעריצה סמויה  |  8/06/12 16:11
 
- הוא פי 100 חתיך ומוכשר ממני (: ל"ת
חובב  |  8/06/12 17:44
24
עדיין ישנה תקינה ישראלית
רו"ח  |  8/06/12 17:43
 
- ההבהרה שלך חשובה מאוד. תודה (: ל"ת
חובב  |  8/06/12 20:50
 
- צודק.יש חשבונאות גםמחוץ לבורסה ל"ת
רואה חשבון  |  8/06/12 21:22
 
- האם צריך להטמיעIFRSגם בפרטיות?
חובב  |  9/06/12 14:30
25
היכולת לפשט
אלון כהן  |  8/06/12 18:30
 
- אלון.אני מסמיק עד קצה האוזניים ל"ת
חובב  |  8/06/12 20:56
26
IFRS
עמיקם  |  9/06/12 10:25
 
- תודה. הכול בזכות המרואיין (: ל"ת
חובב  |  9/06/12 11:27
27
על קצה המזלג
דני מבקר   |  9/06/12 16:43
 
- בהחלט זה רק קצה המזלג (: ל"ת
חובב  |  9/06/12 17:24
28
פחד משינויים או עצלנות
טננבאום  |  9/06/12 21:09
 
- דברים מהלב.כל מילה בסלע חקוקה ל"ת
חובב  |  9/06/12 21:27
29
הזוי להטמיע IFRS בחברות פרטיות ל"ת
דרומי  |  10/06/12 10:56
 
- ייתכן וזה בהחלט גדול עלינו (: ל"ת
חובב  |  10/06/12 19:39
30
IFRS-חשבונאות של שמאים...
GIL R  |  10/06/12 11:23
 
- העמדה שלך היא פתח לדיון ארוך.. ל"ת
חובב  |  10/06/12 19:48
 
- הגיוני. אך יש להתיישר עם העולם ל"ת
רואה חשבון  |  11/06/12 09:42
31
מתי יוציאו את התנועות בתיק
עודד_  |  10/06/12 11:29
 
- גם זו סוגייה שיש לדון בה (: ל"ת
חובב  |  10/06/12 20:04
32
לא לשפוך את התינוק עם המים
תומר צ.  |  10/06/12 18:39
 
- העתיד עוד יאמר לנו רבות (: ל"ת
חובב  |  10/06/12 20:27
 
- בהחלט ישלהיות עם אצבע על הדופק ל"ת
רואה חשבון  |  11/06/12 09:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בית משפט השלום בירושלים שוכן במבנה היסטורי יפהפה במגרש הרוסים - שכלל אינו מתאים לתפקידו. 20,000 תיקים בשנה מתנהלים במבנה שהוא חרפה לבירת ישראל    משרד האוצר: הנהלת בתי המשפט ודניאל פרידמן החליטו להקים קודם את בית המשפט המחוזי החדש בתל אביב
הרצל חקק
יוסף אורן הוא חוקר דרוך, הניצב ער וקשוב לקולות הרוחשים בספרות הישראלית. בלהט אידיאולוגי הוא חושף מגמות פוליטיות ברובדי העומק של יצירות ספרות, ומזהה רוח של שאננות כלפי גורל מדינת ישראל
שולמית קיסרי
"קירות צדדיים" לא מחפש להראות חלק "יפה" של העיר בואנוס איירס. לקירות הצדדיים יש משמעות והם על-פי הבמאי טארטו, הסמל לבדידות האורבנית, הניכור וחוסר הקומוניקציה בעיר הגדולה, עיר שחיה כמו כל העולם הגלובלי עם אינסוף מכשירי קומוניקציה והכול מסביב לאינטרנט מלך הקשר, שהפך את האנשים להכי בודדים מכול התקופות בהיסטוריה
נינה בנאים
השכונה שלנו לא מסוגלת להכיל כאלה שמטיפים לנו מוסר יהודי סטייל "ואהבת לרעך כמוך" או "אור לגויים" אבל שכחו ערכים יהודיים לא פחות חשובים כמו "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך" ו"עניי עירך קודמים". ולכן כשהם מאשימים אותנו בגזענות, הם תמיד יתעלמו מהשכנות הנפלאה שיש לנו עם אפריקנים מגאנה, משת"פים מהרשות וקהילה פיליפנית שנשותיה סובלות לא פחות מאיתנו
ראובן לייב
"דליקטסן" התל אביבית היא פסגת ההצלחה הקולינרית ונמנית עם קומץ של מסעדות-גורמה היודעות לפנק את סועדיהן בשופרא דשופרא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il