X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
השווקים הפיננסיים

מי זוכר תקופות רעות יותר?!

הפחד מאירופה אולי מוצדק אך האם נכון וראוי להכתירו כ"אם-המשברים"? אין לי תשובה חד-משמעית על השאלה הזו. האם זהו באמת המשבר הכלכלי הגדול ביותר? האם היבשת הישנה (אירופה) תחולל לשווקים הפיננסים את כל מה ששאר המשברים הפיננסיים לא עשו?
▪  ▪  ▪
תקופה פיננסית סוערת [צילום: AP]

בתקופות רעות בשווקים הפיננסים, נוטים המשקיעים לחשוב כי הנה מדובר בתקופה הקשה ביותר בזיכרון ה"צרוב" שלהם. פתאום לרגע שוכחים מה קרה ומה היה בעבר הלא כל-כך רחוק ומעניקים למשבר הקיים הילה של שיאים משבריים חדשים.
התקופה הנוכחית היא בדיוק כזאת. הפחד מאירופה אולי מוצדק אך האם נכון וראוי להכתירו כ"אם-המשברים"? אין לי תשובה חד-משמעית על השאלה הזו. האם זהו באמת המשבר הכלכלי הגדול ביותר? האם היבשת הישנה (אירופה) תחולל לשווקים הפיננסים את כל מה ששאר המשברים הפיננסיים לא עשו?
בעיתונות הכלכלית פורסם מאמרו של שר החוץ הגרמני לשעבר, יושקה פישר. במאמר, בעיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג", הוא טוען כי המכשול הוא שוב מדינתו שלו - גרמניה. לטענתו, ראשי המדינה מובילים את היבשת הישנה למשבר גדול של המאה ה-21 ותוהה כיצד ייתכן שמחוללת המשברים הגדולים של המאה ה-20 (מלחמות העולם הראשונה והשנייה) נמצאת שוב בכותרות כמחוללת משבר נוסף במאה החדשה.
במאמר כתב פישר כי המדיניות הנבחרת של הנהגת גרמניה אינה פתרון ראוי (מדיניות מצמצמת) והרצון של גרמניה לתרגם מדיניות זו על גוש האירו תגרום להפך הגמור מהמצופה. לטענת פישר, גרמניה ואירופה כולה צריכות לחתור למדיניות מרחיבה שתעודד צמיחה.
משברים מן העבר
אז אולי מדובר בתקופה סוערת במיוחד בשווקים הפיננסיים עם תנודות שערים חריפות במדדים המובילים ובסקטורים מרכזיים, אך אלו עם זיכרון של מעל יום או יומיים ודאי זוכרים משברים קשים מהעבר:
שנת 2007 - התפוצצות בועת הסאב פריים - המשקיעים מגלים פתאום שמחירי נדל"ן יכולים גם לרדת וההלוואות המופקרות שניתנו על-ידי הבנקים לכל דורש ונארזו מחדש ונמכרו בשווקים הפיננסיים כמוצר חסר סיכון, עומדות בפני מצב של שווי אפס.
ספטמבר 2008 - קריסת ליהמן ברדרס - האימרה של 'גדול מכדי ליפול' הופכת לחסרת רלוונטיות. הבנק היה חשוף לסיכונים שלא יכל לעמוד בהם וביקש סיוע ממשלתי להצלתו. הממשל האמריקני בחר לתת לבנק ליפול, מה שזיעזע את השווקים.
שנת 2002-2001 - התפוצצות בועת הדוט קום - בתקופת בועת הדוט קום כל מספר זכה. השווי של החברות נגזר ממספר הגולשים באתר האינטרנט. עוד לא ידעו אז כיצד ניתן לתרגם כמות גולשים להכנסה ורווחים, אך יכלו לתרגם זאת לשווי בורסאי גבוה. מדד הנאסד"ק ירד מרמה של 5,000 נקודות לרמה של 1,000 נקודות.
שנת 1998 - קריסת חברת הגידור LTCM - קרן הגידור הייתה פלא פיננסי. החברה העסיקה עילויים פיננסים, מתמטיים ונבחרת סוחרים שהצליחה להציג תשואות פנומנליות במשך כמה שנים. החברה עסקה בניצול פערי ארביטראז בשווקים הפיננסיים בעולם תוך נטילת מינוף על השקעותיה. פעם אחת עשו השקעה לא מוצלחת - השקעה באג"ח ממשלת רוסיה. לאחר שממשלת רוסיה הכריזה כי אינה יכולה לעמוד בהחזר מלוא החוב לבעלי האג"ח, התחיל הסחרור בקרן הגידור הכל-יכולה והחשש היה שקריסתה תסחרר את כלכלת ארה"ב.
שנת 1994 - בישראל, שלאחר התעוררות מהסכם אוסלו, הבינו המשקיעים שהשלום לא כל-כך קרוב ושוק המניות הגיב בהתאם.
שנת 1987 - אוקטובר השחור - המשקיעים בוול סטריט מזהים משהו לא ברור, אך עם זאת שולחים את המדדים לירידות חדות. ללא שום סיבה.
שנת 1982 - ישראל: משבר מניות הבנקים - אחרי שמדינה שלמה קנתה מניות בנקים, הבינו הבנקאים כי לא ניתן לעמוד מאחורי ההבטחות. הבנקים הולאמו והמסחר בבורסה פסק למשך שלושה שבועות.

תאריך:  06/06/2012   |   עודכן:  06/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הסכם אוסלו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה סיאני
את הספר "אָצוּ רָצוּ גַּמָּדִים" קיבלה אמי, כשַי להולדת בתי הבכורה, איריס, לפני ארבעים ושש שנה! השמחה בביתנו הייתה כה רבה, מה גם שהמשוררת כתבה ברכה לאמי, שהפכה באחת לסבתא, וחתמה בשמה המלא בעמוד הראשון של הספר - הקדשה מיוחדת
איתמר לוין
צה"ל החליט שאדם בריא לחלוטין סובל ממחלת הנפילה ובעקבות זאת נשלל רשיון הנהיגה שלו. כך החל סיפור של שלוש שנים, בו התרוצץ אותו אדם בניסיון להוכיח שאינו חולה    כאשר הגיש תביעה על נזקיו, טענה הפרקליטות שמדובר בנוכל שהתחזה לחולה כדי להשתחרר ממילואים    הסיפור הזה עלה למדינה 400,000 שקל
חובב לויטס
רו"ח שלומי שוב ממליץ לנו לא לשכוח לרגע שה-IFRS היא תקינה המבוססת על עקרונות בניגוד לתקינה הקודמת שהייתה מבוססת ברובה על כללים! מדוע? כדי למנוע מחברות ציבוריות ליישם את העקרונות באופן שיתעתע בנו
איתמר לוין
בית משפט השלום בירושלים שוכן במבנה היסטורי יפהפה במגרש הרוסים - שכלל אינו מתאים לתפקידו. 20,000 תיקים בשנה מתנהלים במבנה שהוא חרפה לבירת ישראל    משרד האוצר: הנהלת בתי המשפט ודניאל פרידמן החליטו להקים קודם את בית המשפט המחוזי החדש בתל אביב
הרצל חקק
יוסף אורן הוא חוקר דרוך, הניצב ער וקשוב לקולות הרוחשים בספרות הישראלית. בלהט אידיאולוגי הוא חושף מגמות פוליטיות ברובדי העומק של יצירות ספרות, ומזהה רוח של שאננות כלפי גורל מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il