X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקר על פרסום סמוי חושף את תעשיית השקר בתוכניות הבידור והתעודה בטלוויזיה המסחרית בישראל: "אם לא היה פיקוח בכלל, היינו עושים סדרות שקוראים להן 'ביסלי' ו'במבה'"
▪  ▪  ▪
'סופר נני'. ארוחת הערב המשפחתית בהתאם למסרים של תנובה [צילום: עכבר העיר]

מחקרה של ענת באלינט, "בתוך הקופסה: מיתוג סמוי בשידורי הטלוויזיה המסחרית בישראל", שיצא לאור בשבוע שעבר בהוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה (מו"ל שותף של אתר זה), כולל עשרות דוגמאות להתפשטות המיתוג הסמוי בטלוויזיה הישראלית. כמה מהן פורסמו בעבר, על-ידי באלינט עצמה בהארץ ועל-ידי עיתונאים אחרים בכלי תקשורת אחרים. אחרות נחשפות לראשונה במחקרה החדש.
כך, לדוגמה, מסבירה באלינט מדוע המשפחות שהשתתפו בתוכנית "סופר נני" קיבלו הנחיות לשבת מדי יום ביומו לארוחת ערב משפחתית. "מסר זה התיישב עם רצונה של תנובה ליצור זהות בין מוצרי הגבינה שלה ובין ערכים של משפחתיות וביתיות כמו שהם באים לידי ביטוי בפרסומות החברה ובסיסמה 'גבינות תנובה, הגבינות עם הבית'", כותבת באלינט. יובל לב, שעמד בעבר בראש תחום "תוכן שיווקי" במשרד הפרסום מקאן-אריקסון, אמר לבאלינט כי הוא וידא באופן אישי שמנחת התוכנית תדגיש בפני המשפחות את חשיבותה של ארוחת הערב המשפחתית מדי יום, כחלק ממעורבותה של תנובה בתוכנית.
במקרה אחר מוסבר מדוע בעונה החמישית של התוכנית "כוכב נולד" שולבו כתבות על מיזם "סלקום ווליום", בהפקת החברה הסלולרית, שנתנה חסות לתוכנית. יובל לב, שייצג את סלקום, הסביר לבאלינט כך: "זה לא משהו שדרשנו מהם. אמרנו לקשת: 'יש לנו פעילות מדהימה', והם אמרו שיבדקו אם יש אפשרות לתקשר אותה. הם בדקו ואמרו, 'כל הכבוד, נשמח'".
דוגמה אחרת לשילוב מותגים בעלילה מצאה באלינט בסדרת הדרמה "מסודרים", ששודרה בערוץ 2 על-ידי הזכיינית קשת. לפי באלינט, בעונה הראשונה של הסדרה הופיעה דמותה של יועצת השקעות ש"הצטיירה כדמות אמינה ומקצועית, אחראית ובוגרת, אל מול חבורת הצעירים האימפולסיביים, והיא חילצה אותם מצרות פעם אחר פעם". באחד הפרקים היא המליצה לדמות שגילם אסי כהן להשקיע ב"קרנות ירוקות". במקביל, מחוץ לעולם הבדיוני של הסדרה, קידם באותם הימים בית-ההשקעות אלטשולר-שחם קמפיין פרסומי ל"קרן הנאמנות הירוקה" שלו. בית-השקעות זה, מציינת באלינט, היה אחד מנותני החסות לסדרה.
המעורבים בשיתוף הפעולה הזה אישרו בפני באלינט כי אין מדובר בצירוף מקרים. "לבקשת קשת נתנו ייעוץ מקצועי לשחקנית שגילמה את יועצת ההשקעות כחלק מהכנתה לתפקיד", נמסר לה מבית-ההשקעות. "אני נותן למחלקת השת"פ את מה שאני יכול להציע שנובע מתוך התסריט", אמר לה אסף הראל, אחד מיוצרי "מסודרים". "אם הם יכולים להשיג שיתופי פעולה, אז מצוין. נגיד שיש לי סצינה שבה יועצת ההשקעות ממליצה לתומר במה להשקיע. אני אומר למחלקת השת"פ — אני רוצה שיחה על מניות. הסצינה הזאת הרי תהיה בכל מקרה, אז אם אגיד משהו וזה יביא עוד כסף לסדרה — סבבה".
לפי באלינט, במקרים של שילוב מוצרים בתוכנית תמורת תשלום, מקבלים התסריטאים "הוראות פרטניות למשל בנוגע למספר הפעמים שבהן הדמויות יחזיקו את המוצר [...] , מספר הפעמים שבהן ייאמר במפורש 'זה טעים' ומספר הפעמים שבהן המוצר רק יופיע ברקע". בתהליך כתיבת תסריטי טלנובלות, כך היא טוענת, נשכר לעתים תסריטאי זוטר שכל תפקידו לשלב את המסרים הפרסומיים בפרקי הסדרה. במקרים שבהם מותגים משולבים באופן אינהרנטי בעלילה, שיתוף הפעולה בין המפרסם ליוצרי הסדרה גדול עוד יותר. "אי-אפשר לדמיין מה היה קורה אם לא היה פיקוח בכלל", אומר לבאלינט יוצר של סדרת דרמה יומית. "היינו עושים סדרות שקוראים להן 'ביסלי' ו'במבה'".
בפרק המוקדש לשילוב מרואיינים בתשלום מספקת באלינט מעין מחירון (על סמך נתונים הנכונים ל-2010) לעלות הופעתם של מרואיינים בתוכניות שונות. הופעה של מרואיין בתוכנית "לילה כלכלי" בערוץ 10 עלתה 15 אלף שקל; הופעה בתוכנית הבוקר של קשת, "יום חדש", עלתה כ-8,000-9,000 שקל. הופעה בתוכנית הבוקר של רשת עלתה כ-7,500-8,500 שקל, וכך גם בתוכנית הזכיין "לחיות טוב", בהגשת משה דץ. הופעה בתוכניתה של קרין מגריזו בקשת, "יופי של יום", עלתה כ-6,000-7,000 שקל.
מקרים מעוררי מחלוקת עוד יותר מצאה באלינט בתוכניות המוגדרות כ"תעודה" ו"תחקיר" ונעשו בשיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים, מסחריים ובלתי מסחריים. "הסיגריה האחרונה שלי" עם גיא מרוז, "מדינה על המשקל" עם רפי גינת ו"אנטי-אנטיביוטיקה" עם דנה וייס נעשו בשיתוף קופת-חולים מכבי; התוכנית "מי פרץ למחשב שלי", שהוצגה כ"תחקיר" של דני קושמרו, מומנה על-ידי מיקרוסופט; "בנוגע ללב" עם דנה וייס מומנה על-ידי שח"ל; "איך להציל את החיים של הילדים שלך" עם דני קושמרו מומנה על-ידי קופות-חולים ומשרד הבריאות; "שליש מהחיים" עם רינה מצליח מומנה על-ידי חברת עמינח; "איפה הכסף?" עם גיא מרוז מומנה על-ידי בנק דיסקונט; ואילו הסדרה "המשמר האזרחי", בהגשת אורלי וילנאי וגיא מרוז, נעשתה במימון קרן הידידות ועמותת ידיד.
תמורת התשלום של שתי העמותות הללו להפקת התוכנית הן זכו לחשיפה קבועה. "היה ברור שהמתכונת הסופית של התוכנית יכולה לצאת לדרך רק על-ידי השגת מימון חיצוני", אמר לבאלינט רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד. לדבריו, כדי להצליח לעמוד במימון התוכנית פנתה העמותה לחברת התרופות פייזר-ישראל, שמספקת לה תרומות באופן קבוע.
"המימון ניתן בתמורה להופעות קבועות של מרכז הבריאות והזכויות הנייד שלנו עם הלוגו של פייזר עליו, כולל שתי תוכניות ספיישל", סיפר מלמד לבאלינט. "בנוסף הייתה הסכמה לטיפול במקרים בעלי חשיבות עקרונית באמצעות התוכנית. סוכם גם על אזכור המרכז הנייד של ידיד מספר פעמים בכל תוכנית, כולל בתחילתה ובסופה, ואזכור מיוחד של פרויקט 'הזכות לבריאות בידיים שלך' (עם לוגו של פייזר) באמצעות שקופית בתחילת התוכנית ובסופה".
מרוז טען בתגובה לפניית באלינט כי "אם תתגלה מעילה בקרן לידידות, לא נהסס להיכנס בהם. אם אני מצליח לעזור לאנשים בחיים שלהם, לא אכפת לי שום דבר בגבולות העיתונאיים שלי. אני מאמין שאם אתה ישר ועושה את הדבר הנכון, אז הכל בסדר".
יצוין כי בתגובה לטענות הרבות שמעלה באלינט לאורך הספר טענו הזכיינים כי הם פועלים בהתאם לכללי הרגולציה.
רשימות קשורות:
- מוכרים חדשות
- עמוק בתוך הבועה
- בחום הזה
- ערוצים 1, 2 ו-10 מציגים: פינות כלכליות למכירה
- טוויסט בעלילה

תאריך:  09/07/2012   |   עודכן:  09/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לילה כלכלי": 15 אלף שקל לראיון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא חדש
טוביה החולב  |  9/07/12 17:38
2
כמה מקבל עו'ד שפטל על שעתיים
בשידור הרדיו  |  9/07/12 20:02
3
"מחקר" עם מסקנה מוכנה מראש
טל  |  10/07/12 09:25
4
ומי משלם להפקת סרטים אנטי-ישרא
שמצליחם רק בחו"ל?  |  12/07/12 15:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
המחזה שומר מחד-גיסא על מארג הבית הקשוח והמסורתי, אך מאידך-גיסא הוא נותן דרור לגישה קלילה יותר ולמשחק רגיש ומתון יותר שהופכים את הצפייה למעניינת ולמרתקת
רואי קלנר
השקעה מוצלחת בנדל"ן דומה להצלחה בכל השקעה שהיא    כדי שתצליח דרוש תכנון קפדני מראש והבנה של הסביבה העסקית    למשקיע החובבן הפועל על-פי טעם אישי, מתוך "הידלקות" על הרעיון, האזור או הנכס, מתוך קנייה אימפולסיבית או קנייה שנדחקו אליה, המתכון לכישלון הוא כמעט בטוח
ליאון אלי
ריגולטו היא אופרה העוסקת באהבה גדולה המסתיימת במות האישה כאשר היא מקריבה את חייה כדי שאהובה יוכל להמשיך לחיות    מוזיקה, בימוי וקולות מקסימים
ראובן לייב
המקום שממנו הושתת העולם, על-פי האמונה השומרונית והמצוי בטריטוריה של הרשות הפלשתינית, הוכרז בסוף השבוע בישראל על-ידי רשות הטבע והגנים כגן לאומי, הפתוח מעתה לציבור הרחב    המבקרים בהר, הנושם היסטוריה, יוכלו לפקוד את מוזיאון השומרונים, להתבונן בדגם של סוכה עשויה מפירות, לחזות בהווי סדר פסח ולתהות אחר פריטים המלמדים על אורח חייהם של בני העדה הקטנה בעולם
יואב יצחק
נוחי דנקנר ועמוס שוקן קיימו פגישה במטרה להגיע להבנות    מחמת היחסים העכורים בין הצדדים נפגעו שני הצדדים קשות    הציפייה: הנמכת "גובה הלהבות" מצד קבוצת דה-מרקר; חידוש פרסום המודעות מצד קבוצת אי.די.בי.
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
מעילה באמון   /  רפי מן
עיתונות עקיפה   /  אורן פרסיקו
חבל הצלה מברזל  /  רפי מן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il