X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריצ’רד השלישי מוצג בימים אלו באולם תיאטרון הקאמרי ככל שאיתי טיראן שידר אלי מהבמה את פוטנציאל ההרס הקיים בדמותו של ריצ’רד השלישי, אני הייתי עם פוטנציאל ההרס של פנחס בפרשת השבוע הזה על הבמה מתבצעים מעשי רצח בעולם רחוק של מאבקי שושלות ואני נודד לעברם של מאבקי שושלת בהיסטוריה של עמי
▪  ▪  ▪
יוסי גרבר, איתי טיראן וגיא אלון. ריצ'רד השלישי, הקאמרי [צילום: דניאל קמינסקי]
"ריצ'רד השלישי" - מהודק וסוחף
עליס בליטנטל
המחזה המוצג ביותר של ויליאם שייקספיר הוא "ריצ'רד השלישי" * אם ב"ריצ'רד השני" הגיבור הוא מלך שהומלך באופן חוקי, אך בהמשך לא השכיל למשול, בזבז את כספי עמו, השית עליהם גזירות שלא יכלו לעמוד בהן ובכך הביא לקץ מלכותו ובהמשך לרציחתו - הרי כאן לוכד אותנו הגיבור, ריצ'רד השלישי, בנחישותו לזכות בכס המלוכה, ולא משנה כמה אנשים יירצחו בשל כך * הקהל תמיד מעריץ את הגיבור הרע * כמו ג'י אר. יואינג ב"דאלאס", או טוני סופראנו ב"סופראנוס"
לרשימה המלאה

קמתי במיוחד ממיטת חוליי כדי להתכבד להיות בין הנוכחים בהצגת הבכורה של ריצ’רד השלישי באולם תיאטרון הקאמרי בצהרי יום ששי האחרון.
אני מבקש סליחה מאיתי טיראן, שמשחקו הוירטואוזי לא הצליח להעביר אצלי את כל הפוקוס אל דמותו הכריזמטית של ריצ'רד השלישי, שקטיעת חיי אנשים חפים מפשע זה חלק מהוויית חייו. אני מבקש סליחה, שבאמצעות המשחק הוירטואוזי של אתי טיראן, אני ממקום מושבי באולם, הפלגתי למחוזות רחוקים אלפי מלין וגם רחוקים מאות רבות של שנים.
ככל שהעלילה התפתחה מצאתי עצמי בפרשת השבוע הזה - "פרשת פנחס". במהלך ההצגה התהלכתי הרחק מהערוגות, שטיפח בגאוניות רבה ווילאם שקספיר, הרחק מהנוסח העברי הקולח של פרופסור שמעון זנדבנק ורחוק מהבימוי המבריק של הבמאי ארתור קגן.
רצח אנשים חפים מפשע על הבמה העביר אותי אל פרשת השבוע, אל פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן. להבדיל מסבו, אהרון, שהיה "אוהב שלום ורודף שלום ". לפנחס יש מזג קנאי ואלים, הוא רוצח את זמרי בן סלוא ואת כזבי בת צור. שני אנשים, שעל-פי כל כללי אמות מוסר לא הייתה הצדקה לקטול את חייהם.
ברכת הסמכות העליונה
פנחס, נכדו של אהרון, נוטל זכות למנות עצמו להיות שופט וגם התליין המוציא לפועל את פסק הדין, הוא הורג זוג מעורב - ישראלי ומואבייה - לעיני כל. לצערי, הוא גם זוכה לברכת הסמכות העליונה על רצח שני בני אדם. הקנאות של פנחס מקבלת הכשר של משה. (במדבר כ"ה 12-13).
מעשי הרצח של ריצ’רד השלישי על הבמה כבר הגיעו לזוועה של חנק תינוקות, ואני נודד לטבח ילדי רצפה בת איה על לא עוול בכפם, ואולי העוול היחיד שהם היו בנים של רצפה בת איה מזרעו של מלך אחר, שלא היה לרוחו של המלך דוד. וזאת כשהטקסט המקראי מדביק חטא לאביהם שאול, שמצדיק קטילת חיים של ילדים רכים, ילדי רצפה בת איה.
ריצ’רד השלישי כופה עצמו בבהמיות על אישה אלמנה ומקיים איתה יחסי מין, כשגוויית בעלה מהווה מצע למעשה בוטות מינית חיתית שלו. אני נמצא הרחק מההצגה, אי שם בעלית גג אחרת בירושלים, בה מלך בן עמי, דוד מלך ישראל, כופה עצמו בבהמיות חיתית על אשת איש ודואג שבעלה, חייל מצטיין בצבאו, יחזור הביתה כגווית חלל מלחמה.
ככל שאיתי טיראן שידר אלי מהבמה את פוטנציאל ההרס הקיים בדמותו של ריצ’רד השלישי אני הייתי עם פוטנציאל ההרס של פנחס בפרשת השבוע.
הפלגתי לחוסר הנוחות ממעשהו של פנחס, גיבור פרשת השבוע, למרות שעל-פי פשט הפסוקים, נראה שאלוהים תומך בו. צללתי לברייתא בירושלמי פ"ט, ז', שכבשה אותי, כי דעתה אינה נוחה מהמעשה שעשה פנחס, הטובח ישראלי ומואבייה, שכל חטאם היא אהבה שחצתה גבולות של לאום וגזע.
המשכתי עם הפוטנציאל ההרסני שקיים בדמותו של פנחס, שלפי חז"ל היה פנחס הכהן הגדול גם בימי יפתח הגלעדי, ובשל מאבקי שליטה ואגו בין שניהם - לא הותר הנדר, ובתו האומללה של יפתח הוקרבה קורבן חיים. עלומיה הטהורים נקטפו.
על הבמה מתבצעים מעשי רצח בעולם רחוק של מאבקי שושלות - בית יורק ובית לנקטר - ואני נודד לעברם של מאבקי שושלת בעולמות תרבות ומסורת, שיש לי יחס חם אליהם, בהיסטוריה של עמי.
היו לי הרבה רגעי נתק מההצגה, כי עלתה לנגד עיני גלריה של דמויות בהיסטוריה של עמי - שלא ידעו להתמודד עם שלטון, לא ידעו מה כוחו, לא ידעו להציב את הגבולות ( דומים יותר לריצ’רד השני) וגם היו העתק של ריצ’רד השלישי - אנשים תאבי כוח, רעבים לשלטון, שיעשו כל דבר כדי לזכות בו. פשוט לא בחלו ברצח בדרכם לכס המלכות.
ריצ’רד השלישי טובח על הבמה ואני יושב באולם וכואב את התרגום האלוהי שתירגם פנחס - לצערי, קיבל את ברכת משה - שהכרחי להרוג את מי שקיים יחסי אישות עם מואבית.
ברית השלום
אך אם אצל וויליאם שקספיר לא קיבלתי קמצוץ של נחמה ורגיעה בסיומה של ההצגה, הרי בפרשת השבוע מצאתי נחמה, כאשר אלוהים נותן לפנחס בפרשת השבוע את "ברית שלום".
אני רואה בהוראה בפרשת השבוע - "הנני נותן לו את בריתי שלום" - לפיה אנו מחויבים לראות את הסכנה הטמונה בקנאות המתירה להרוג. ואני מייחל, שנשכיל לשמור על חלקנו ב"ברית השלום", ללכת בדרכו של אהרון, סבו של פנחס, להיות תמיד "אוהב שלום ורודף שלום".
ולסיום, רוצו לראות את "ריצ’רד השני", ואת "ריצ’רד השלישי". אסור להחמיץ את שתי ההצגות המועלות באלו הימים בתיאטרון הקאמרי.

תאריך:  15/07/2012   |   עודכן:  15/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ריצ’רד השלישי" ו"פרשת פנחס"
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
דמיון מצער וכואב
ידידיה  |  15/07/12 15:38
 
- תגובה לנבל
כהן איריס  |  15/07/12 22:43
 
- איריס,חבל על האנרגיה שתבוזבז ע
קורןנאוה טבריה  |  16/07/12 10:15
2
ועוד דמיון
ידידיה  |  15/07/12 15:55
3
תודה רבה ל"ת
תודה  |  15/07/12 19:24
4
השוואה מקוממת.
אנשל.  |  15/07/12 19:55
5
אוי קלינסקי הראשון
איריס כהן  |  15/07/12 22:37
 
- הבית הבהמי של דוד מלך ישראל
לאיריס כהן  |  16/07/12 06:57
 
- התורה נגד מלוכה ככל העמים
איריס כהן  |  16/07/12 09:53
6
אצ"ג בתגובה:"לעסתי כתבם כלועס
קורןנאוה טבריה  |  16/07/12 10:28
7
לא בדרך אהרון אתה
איריס כהן  |  16/07/12 10:41
8
לא בשביל סתומה כמו איריס ל"ת
כתבה מענינת  |  16/07/12 13:31
 
- אכן קשה לי להבין
איריס כהן  |  16/07/12 14:25
 
- את מייחסת לי תגובה שלא כתבתי
איתן קלינסקי  |  16/07/12 16:26
9
חסר לנו שקספיר ישראלי
שקספיר  |  16/07/12 14:24
 
- צריך לדייק מה לעשות
איריס כהן  |  16/07/12 15:55
 
- תגובה.
איתן קלינסקי  |  16/07/12 16:39
 
- לא ענין אלא יסוד נפשי
איריס כהן  |  16/07/12 18:51
 
- איתן , ניפרד חלוקים בדעותינו . ל"ת
איתן קלינסקי  |  16/07/12 20:17
 
- מוסר ושלטון
שרה בכר  |  21/07/12 11:56
 
- רק פסיכיאטר טוב יגאל אותנו מהא
קורןנאוה טבריה  |  17/07/12 10:28
10
אתגר לשקספיר הישראלי
אתגר   |  17/07/12 15:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
הכרעת הדין במשפטו של אולמרט אומנם מחייבת הפקת לקחים והקמת בקרה וביקורת ראויה על כל המערכת המשפטית, אבל גם דורשת להפסיק לתקוף את פרקליט המדינה ואת הפרקליטות שביצעו תפקידם כהלכה
שולמית קיסרי
תוצאות משפט אולמרט והיחס המפלה של שלושת השופטים אל מעשים שלא ייעשו על-ידי אזרח כלשהו, מביכים בהחלט את האזרח ה"רגיל". אולי עדיף שבית המשפט העליון יבדוק שוב את התיקים של אולמרט
צ'לו רוזנברג
פסק הדין שניתן על-ידי בית המשפט המחוזי בפרשות השונות בהן הוחשד אולמרט, איננו סוף פסוק    גזר הדין אמור להינתן בעוד כחודשיים    מה שעולה בבירור בפסק הדין הארוך והמלומד הוא, שגזר הדין יינתן על אותה עבירה בה מר אולמרט נמצא אשם: הפרת אמונים
אבנר אביב
איחולי החלמה מהירה והתאוששות למשה סילמן. אך יש להיזהר מהניסיון להפוך טרגדיה אישית לסמל המחאה. ישראל אינה תוניס וגם לא טיבט
מרדכי שחם
דוח מבקר המדינה לגבי אסון-הכרמל, אשר פורסם לאחרונה, העלה לשיח הציבורי את מה שהוגדר בדוח כ"אחריות מיוחדת" - אחריות אשר איננה נכללת בין "תבניות האחריות" המשפטיות המוכרות (לפחות עד כה)    ברם, מי שאינם משפטנים, עשויים להתרשם כי זוהי הגדרה של אחריות בת-אכיפה, אשר הביטוי "מיוחדת" מחמיר את דרגתה    ספק אם לכך התכוון כותבו הנכבד של הדוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il