X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
▪  ▪  ▪
משהו:
יש לי חבר – כששואלים אותו מה מצב הרוח שלו, הוא לא יודע אם נכון לומר מְדוּכָּא או מְדוּכֵּא. אז הוא אומר: מצוין.

קְלָאסִיקְס

אני הולך לכתוב עכשיו על נושא שאני לא בטוח שרבים מכירים.
כשהייתי ילד, אימא שלי קראה לי לפני השינה, כמו שאימא שלכם קראה לכם. אבל לא תמיד היו אלה ספרי ילדים עבריים. הרבה פעמים זה היה מתוך חוברות אמריקניות שנקראו "קלאסיקס אילוסטרייטד" או בקיצור "קלאסיקס". אלה חוברות שבהם, בציורים ובועות, הופיעו כל הספרים הקלאסיים של הספרות העולמית.
כמה אהבתי את זה. להקראה נוצר מין קצב קריאה מיוחד מופסק. השורה הופסקה כשהיא קראה בשקט לעצמה את השורה האנגלית ואז תירגמה אותה.
אלה היו ספריהם של גדולי הסופרים: שייקספיר, דיקנס, ויקטור הוגו, מרק טווין, אלכסנדר דיומא, הרמן מלוויל, סרוונטס, אדגר אלן פו, דוסטוייבסקי, יצירות כגון אייבנהו, מלחמת העולמות, בן חור, המרד על הבאונטי ועוד ועוד. הציורים היו בעיני פאר האמנות, במיוחד הכריכות של החוברות. ככה הכרתי את עלילות רוב הספרות הקלאסית בדרך הקלה, והפכתי לטיפוס שטחי לנצח.
לפעמים, לפני שאימא שלי תירגמה לי, הייתי עובר על כל התמונות בעצמי ומנסה לנחש ולברוא את הסיפור בעצמי. תמיד זה היה אחרת ממה ששמעתי אחר כך.
הנייר וצבע הדפוס יצרו ריח מיוחד, רק לחוברות האלה היה ריח כזה. נשמתי אותו עמוק כשאני מביט בתמונות ואימא שלי מספרת לי את הסיפור.
זה היה בשנות החמישים. התבגרתי וה"קלאסיקס" נעלמו מחיי. חיפשתי. אי-אפשר היה עוד למצוא אותם. כשנולד האינטרנט הקשתי CLASSICS. רציתי לקנות. לא מצאתי מי שמוכר. כל שנה ניסיתי שוב. השנה נתקלתי באתר מבריטניה שמיועד כולו ל"קלאסיקס" האלה. התלבטתי כמה שבועות מה לבחור, ובסוף שיגרתי הזמנה ל-12 מן החוברות. זה לא היה יקר מדי.
לא ידעתי מה יגיע. האם העתקים חדשים של חוברות? זה היה מאכזב אותי. אבל לא. הגיעו חוברות ישנות שמישהו אוהב אסף אחת לאחת.
דבר ראשון פתחתי "קלאסיקס" אחד, תחבתי את האף ונשמתי עמוק. אותו ריח. מדהים. יותר מחמישים שנה - והנייר וצבע הדפוס מפיקים אותו ריח ילדות.
צילמתי כאן כמה מהן.

גם לנה

היום כשכולם מדברים על משה סילמן שהצית את עצמו, אני נזכר במי שעשתה מעשה דומה ונשכחה לחלוטין. בגלל שהיא נשכחה ואף אחד לא יכתוב עליה - אני מזכיר.
בימי ההינתקות ראיתי את הישראלים בצידי הדרכים. עוצרים בלית ברירה במחסומים. הישראלים שכבו וישבו ועמדו בנקודות החסימה, מיואשים מושפלים.
אחת מהם, אחת שעצרו אותה במחסום ולא הירשו לה להמשיך הייתה ילנה בוסינובה. לנה בפי חבריה. אישה בת 54.
היא התחילה ללכת ברגל מנתיבות לכיוון כיסופים, והגיעה עד למחסום סמוך לעיר. השוטרים אמרו לה: מכאן את לא יכולה להמשיך ללכת. היא ודאי ניסתה להסביר להם, בעברית במבטא רוסי, שעצירה של מפגין ההולך ברגל היא מעשה בלתי דמוקרטי. אני יכול לצייר לעצמי בקלות את הפרצופים הקפואים של השוטרים. הם כבר שמעו דברים כאלה מאה פעמים אבל את מה שהם יראו בעוד רגע הם לא ראו מעולם. לנה הלכה למרחק מה משם, והוציאה שלט נגד ההינתקות. הייאוש היכה בה. האטימות, סתימת הפיות בכל מקום, גרמו לה להתחיל לבצע את התוכנית שהיא הגתה עוד קודם: אם שום דבר לא יעזור, היא תנקוט בצעד מחאה קיצוני, מזעזע, היא תצית את עצמה. מה שקרה מעתה ניתן להרשם רק במילים יבשות: שפיכת הנוזל הדליק על עצמה, הצתת הגפרור, והאש הגדולה. השוטרים רצו לעברה. מצלמות טלוויזיה לא היו שם, ולכן זהו כמעט "לא אירוע". אבל לא ייתכן שרק הטלוויזיה תקבע את הזיכרון.
היא הובלה לבית חולים. בדרך, תוך כאבים גדולים אמרה שהיא הציתה את עצמה במחאה נגד ההינתקות המסוכנת. לאחר ניסיונות טיפול בבית החולים במשך שבועיים היא הלכה לעולמה.
בשנותיה בארץ חיה לנה בקדומים. בהשכלתה היא מהנדסת-פיזיקאית. בארץ, היא עבדה בבית סיעודי בקדומים.
ראיינתי אז את דניאלה וייס, יו"ר המועצה של קדומים: "את לנה הכרתי. היא הייתה שותפה כל הזמן בכל ההפגנות. לא הייתה נסיעה, מחאה, כינוס שהיא לא הגיעה אליו. אישה אסטתית, נאה, לבושה בטעם טוב, אלגנטית, בעלת סבר פנים נעים. את עולמה הפנימי לא הכרתי, היא לא חשפה אותו, בכל אופן לא בפני, הן בשל קשיי שפה, והן בגלל המקומות בהם נפגשנו. כשרואים בן אדם בעיקר במחאות ובהפגנות רואים רק צד אחד שלו. אבל ברגע ששמעתי את הידיעה הנוראה: 'אישה מקדומים הציתה את עצמה' ידעתי מיד שזו היא. למה? בגלל שהיא לקחה את המאבק לקצוות. היא הביאה איתה תפישה שמחאה מגיעה עד כלות".
אליקים העצני הציע להקים אנדרטה לזיכרה. אמרה לי אז דניאלה וייס: "כראש מועצה אני לא חושבת שזה יתקבל בחברה הדתית. קברנו אותה בכל האהבה אליה, ובכל הכבוד. קברו אותה בתוך הגדר. כולנו מבינים שהטירוף של השעה יצר טירוף של מצבים, אבל לי יש את המוסרות של התפיסה הדתית".
יצחק משורר, קרוב המשפחה שלה מקדומים סיפר לי כאשר ביקשתי ממנו לתאר את ילנה כאדם:
"לנה נולדה ברוסיה, וחיה כמעט כל חייה באודסה. היא גמרה את לימודיה באוניברסיטה ברוסיה, ואז החלה להתקרב לחוגים של מתנגדי המשטרה הסובייטי, מה שנקרא דיסידנטים. היא לחמה למען זכות עלייה לארץ ישראל אבל הקבוצה של האנשים האלה גם עשו פעולות נגד הממשלה רוסית במטרה לגרום שתהיה ברוסיה יותר דמוקרטיה. לנה עשתה הרבה פעולות בעד זכויות אדם, זכויות עובדים. באחד המקרים היא עשתה שביתת רעב. זה היה כאשר רצו לסגור מפעל, מה שהיה גורם עוול עצום לאלפי עובדים. אתה צריך להבין שמפעל ברוסיה איננו כמו בארץ. המפעלים שם הם גדולים, ויש כמה אלפי אנשים בכל מפעל. בארץ תדירן ותעש נחשבים מפעלים גדולים מאוד, ברוסיה מפעלים כאלה הם מפעל רגיל. ילנה הלכה וישבה שם בשביתת רעב. היא אפילו הצליחה, הצלחה לפחות זמנית. דחו את סגירת המפעל, ואחר כך עשו את כל המהלך לאט ובהדרגה, מה שעזר מאוד לעובדים. זוהי לנה, זה האופי שלה. היא עשתה גם הרבה כדי לתמוך בסופרים ועיתונאים בעלי חשיבה עצמאית. עיתונאים פרוגרסיביים. ברוסיה זה כמו כאן, לא כל כך אוהבים אנשים שמדברים אמת.
"בסופו של דבר היא עלתה לארץ. בארץ, לנה ראתה חשיבות גדולה לשידורי הרדיו בשפה הרוסית - שידורי רדיו רק"ע של קול ישראל. סיפר יצחק משורר: "היא כתבה ופרסמה מכתב פתוח לשרון, ובו דרישה בנושא הזה, שהיה יקר לה. היא ביקשה שברדיו רק"ע יהיו יותר שעות שידור לאנשים שרוצים ללמוד על יהדות. לא רק ללמוד עברית, אלא גם ללמוד על התרבות שלנו, על המורשת שלנו. היא חשבה שברדיו רק"ע צריך לשדר יותר שעות עבור מאזינים דוברי רוסית ששומרים מצוות.
לא הקשיבו לה, ואחרי שאיש לא ענה, היא החליטה לעשות שביתת רעב מול משרד ראש הממשלה. נסענו אליה וביקשנו שתפסיק. אמרנו לה: איש עוד לא מכיר אותך, ואיש עוד לא שומע לך. אבל היא המשיכה תקופה ארוכה".
ידידתה של לנה, העיתונאית אסיה אנטוב, תושבת קרני שומרון, סיפרה לי אז: "זהו המשך המסורת המפוארת של לוחמים בעד זכויות אדם. בשבילנו, הקהילה הרוסית, מעשה כזה הוא מעשה הרואי. היא הצילה את הכבוד העצמי של העם היהודי בזמן הקשה כך כך שעובר עליו. היא רצתה שידעו שיש מישהי שעשתה מעשה שמשתווה בעוצמתו לגובה הטרגדיה שקרתה לנו. זהו מעשה שמראה שהעם לא יתן לעשות איתו כל דבר, וכי מול דיכוי לא כל האנשים יישארו בשקט. זוהי תשובה בגודל של האסון. זוהי מסורת מחאה שהייתה ברוסיה. היו עוד כמה מקרים של הצתה עצמית במטרה לזעזע את השלטון ואת הציבור. דברים כאלה נעשו גם בעד הזכויות הלאומיות של ליטא, של אוקראינה ובעד העלייה לישראל".
"תשמע", אמר לי אז יצחק משורר, "אנחנו אנשים שמתכוונים למה שאנחנו אומרים. בישראל יש הרבה שמדברים ולא עושים. אנחנו, יהודים מרוסיה, מדברים קצת פחות, ועושים יותר. אם אנחנו אומרים שנלך עד הסוף, אנחנו מתכוונים לזה. לנה התכוונה לזה. ואתם צריכים להבין שאנשים כמו לנה עומדים מאחרי הרעיונות שלהם וההבטחות שלהם למצפונם ולחברה".
הישראלים הוותיקים, אם לשפוט מהתקשורת, קיבלו אז את הידיעה על ההצתה העצמית של לנה בתערובת של התעלמות ודחייה. 338 תגובות היו לידיעה על השריפה העצמית של ילנה בווי-נט. רובן שחורות מרוב משטמה ועוינות.
עכשיו, מול ההצתה של משה סילמן, רק מעטים נזכרו שכבר נעשה מעשה כזה בישראל. הנה ההזדמנות שלנו להזכיר.

ד"ש מלנה
[צילום: איל עופר]

הסיפור המזעזע על כתישת משה סילמן על-ידי כוחות הכלכלה והשלטון האכזריים עד לייאוש שהבעיר אש גדולה, גרם לי להזכיר את לנה בוסינובה בקטע שפרסמתי לעיל. קיבלתי תגובות שונות ומפתיעות. אחת מהן ריגשה אותי במיוחד, כי בעבר היה לי קשה למצוא תמונות של לנה.
כך כתב לי איל עופר ב"הודעות":
"אני צלם עיתונות. האישה הזו נחרתה בזכרוני כאשר נעצרה בזמן ההפגנות נגד ההינתקות, ולכן צילמתי וגם דאגתי לרשום את שמה. כמה שבועות אחר כך היא הציתה את עצמה. אתה יכול לפרסם את התמונה עם קרדיט אלי".
הקרדיט לצילום, לרגישות ולחוש העיתונאי ניתן, אם כן, בהערכה רבה לאיל עופר שהוא, אגב, גם מראשי תנועת "ישראל יקרה לנו".
התמונה היא עוד מזכרת נדירה מלנה בוסינובה.

המכונית של השר

לו הייתי שר או רב ראשי, לא הייתי נכנס לב-אם-וו.
מכונית היא כלי מוזר שיש לו תכונה משונה. מלבד הגעה ממקום למקום עם מזגן, היא מייצגת כלפי הסביבה את הנוהג בה - והנוהג בה מגדיר את עצמו על-ידי בחירתו בה. הוא מסוגל גם להגדיר שלא איכפת לו כלל איך הוא מגדיר את עצמו באמצעות בחירה מודעת במכונית פשוטה או מיושנת.
בעניין ייצוג כלפי חוץ, מכונית גרמנית היא מכונית גרמנית. מי שצריך להסביר לו מדוע יש כאן בעיה לא יכול להיות שר במדינת ישראל. אני לא מחרים את גרמניה החדשה, אני רק לא מלביש את עצמי במכונית גרמנית. לא צריך. עוד לא. אפשר בלי.
מה כן? רצוי כמובן רכב טוב וצנוע. אבל אם חושבים ברגישות על מכונית גדולה וייצוגית לשרי ישראל כדאי לקבוע מחויבות ייצוגית מיקדמית: מכונית אמריקנית.
האמריקנים תומכים בנו. מזרימים כספים. בואו נראה להם פעם שאנחנו יודעים להודות בחזרה. נביע את התודה שלנו בתמיכה, סמלית, בתעשיית הרכב שלהם. הם יעריכו את זה. הם כמהים לזה.
האמריקנים, (השגריר כאן, אורחים רשמיים מארה"ב, סתם צופי טלוויזיה בדטרויט), כמי שרגיל שאף פעם לא אומרים לו תודה על מעשיו הטובים, אולי אפילו יתרגשו.

פינת השלולית

הצפרדע חיזר, לא מיהר, ביקש, לא התייאש, היה נחמד, מקסים, עדין, קשוב, תומך. מצלצל, מסמס וגם עושה לייקים לכל הגיג. לבסוף הנסיכה נעתרה. התגברה על הגועל ועל החינוך שקיבלה. שכחה שהזהירו אותה. רכנה, התמסרה ונשקה.
ובדיוק כמו שהזהירו אותה, מיד אחרי זה, פלופ, הצפרדע צלל.
בכל פעם היא מופתעת שוב מול העלמותם המהירה של הצפרדעים במי השלולית הצלולים.

לעמוד הפייסבוק של מאיר עוזיאל
תאריך:  19/07/2012   |   עודכן:  19/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קול ישראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיפודים בפייסבוק (21)
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
משהו ממישהוא
שלמה רחמן  |  20/07/12 17:12
2
זכרונה לברכה של לנה  ל"ת
יהודי אחד  |  20/07/12 19:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il