X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשות המחוקקת והרשות השופטת במגמות נוגדות בעניין קידום מעמד ושכר לנשים
▪  ▪  ▪
התיקון לחוק השכר החדש מאריך את תקופת התביעה ב-5 שנים [צילום: פלאש 90]

באחרונה נראה כי הכנסת ובית המשפט נוקטים מגמות נוגדות בעניין קידום מעמדן של נשים בשוק העבודה. בעוד הכנסת מקדמת יוזמות לתיקון האפליה המגדרית בשוק העבודה, יוצא כי חלק מפסיקותיו של בית המשפט דווקא מחמירות את מצבן של הנשים.
בימים אלו יזמו חברי הכנסת דליה איציק וחיים כץ תיקון ראוי ומבורך לחוק שכר שווה לעובד ולעובדת משנת 1996. מטרת החוק הייתה למנוע הפרשי שכר בין נשים וגברים הממלאים תפקידים זהים. כיום, לאחר יותר מעשור וחצי מאז נכנס החוק המקורי לתוקפו אך מסתבר כי, המצב השתפר אך במעט. יוזמי התיקון הבינו, כי החוק בצורתו הנוכחית אינו מביא את התוצאות הרצויות, ועל כן יש לשכללו.
הארכת תקופת התביעה
אחת הסיבות המרכזיות לחוסר האפקטיביות של החוק נעוצה בעובדה כי, סעיף 8 מאפשר להחילו רק על תקופה של 24 החודשים שלפני הגשת התביעה. מדובר בסעיף התיישנות מהותי, המצמצם באופן ניכר את היכולת להגיש תובענות מכח החוק, וכך למעשה מונע את תיקון האפליה הקיימת. הצעת התיקון לחוק של חברי הכנסת איציק וכץ תאריך את התקופה בגינה ניתן לתבוע מכח החוק ב-5 שנים, וכך הם מקווים, יוגשו יותר תביעות ותוגשם מטרת החוק.
פסק הדין בתיק בג"צ 1758/11 גורן נ' הום סנטר, אשר היה זרז להצעת התיקון לחוק, מהווה דוגמה מובהקת לבעייתיות שבצורתו הנוכחית של החוק. בפסק דין זה, אשר ניתן על-ידי בית המשפט העליון במאי האחרון נקבע כי, העותרת אכן הופלתה לרעה בשכרה, ללא הצדקה. עם זאת, פסק בית המשפט כי, משום שהתביעה דיברה על תקופה העולה על זו האמורה בחוק, הרי שלא ניתן לפצות את העותרת חרף האפליה.
נוצר אבסורד בו בית המשפט הגבוה לצדק מכריז כי, אכן התקיימה אפליה על-רקע מגדרי, אך באותה נשימה הוא אינו מסכים לשפות את העותרת. הצעת התיקון לחוק שכר שווה תאריך את התקופה בגינה מאפשר החוק לתבוע את המעסיק ל-7 השנים שלפני התביעה, וכך תמנע מצבים דוגמאת פסק הדין ותקדם שוויון בשוק העבודה.
פסיקה נוספת שניתן לומר עליה כי היא סותרת את רוח הצעת החוק ואף יוצרת אפליה עקיפה, היא בעניין ע"א 2103/12 מלכיאלי נגד פקיד שומה אשקלון. במקרה זה נקבע כי, בני זוג נשואים העובדים יחד בעסק שבבעלותם, יחויבו בשומת מס אחת.
הפסיקה בעניין מלכיאלי פוגעת כמובן בהכנסתו של הזוג העובד בעסק המשותף, ולפיכך היא פוגעת בעקיפין באשה העובדת ועומדת על כן בסתירה למגמת הכנסת לקידום מעמדה בשוק העבודה. במישרין לא קבע בית המשפט דבר בנוגע לנשים, אך המציאות מלמדת כי, כאשר נתקל זוג נשוי בתמריץ שלילי ליציאתו של אחד מהם לעבודה, הרי שברוב המקרים תהיה זו האישה שתפסיק את עבודתה.
בעבר אפשרה הלכת קלס לזוג שעבד יחד בעסק שבבעלותו, להוכיח כי משכורתם הנפרדת אינה אמצעי להימנעות מתשלום מס, וזוג שעמד בנטל ההוכחה נהנה מחישוב מס בניפרד. כיום, לאחר פסק הדין בעניין מלכיאלי, צומצמה אפשרות זו במידה משמעותית.
לא למותר לציין כי בפסק הדין בעניין מלכיאלי קרא בית המשפט לרשות המחוקקת, לעשות את מלאכתה ולתקן את ההוראות הרלוונטיות בפקודת מס הכנסה, תוך שהוא מכיר בכך שמדובר בהוראות שאינן תואמות את רוח התקופה והמגמה הרווחת, אשר נועדה לעודד נשים לצאת לעבודה.

הכותב הוא שותף מייסד במשרד עורכי הדין דורון טיקוצקי צדרבוים
תאריך:  01/08/2012   |   עודכן:  01/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על אפליה בתיקון חוק החדש שכר שווה לעובדת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שלמה פרלה
בשנים האחרונות משקיעה סין יותר ויותר במיזמים וברכישות בארצות אחרות, ואירופה המפריטה היא יעד מבוקש. ההשקעות הסיניות הישירות באירופה עלו מ-700 מיליון אירו בין השנים 2008-2004 ל-7.4 מיליארד ב-2011. המעורבות הסינית מעודדת לאחרונה התעניינות הולכת וגוברת בלימוד השפה הסינית - שפת המנדרין
נורית גרינגר
עם האמת קשה מאוד להתמודד ועד שהערבים ילמדו לעשות זאת, ישראל תיאלץ להמשיך להיות במאבק מתמשך איתם, במקום להגיע לבסיס הדדי של שלום והרמוניה
מנחם רהט
משטרת ישראל מנעה בתואנות שווא עליית יהודים להר הבית בתשעה באב, ולעגה להכרזה ההיסטורית: "הר הבית בידינו"    איך ואיפה התפלל הרב שלמה גורן בתשעה באב?
אליהו קאופמן
את מחיר הדם מהפרובקציות הפוליטיות של ח"כ בן ארי עלולים לשלם יהודים מכל גווני הקשת הפולייטית. ב"איחוד הלאומי" צריכים להבין שגם לקיצוניות ולטירוף פוליטי יש גבול. בספר הנוצרי יכול היה בן ארי לעשות כרצונו. אם באמת המיסיונריות מדאיגה אותו יכול היה בן ארי ליזום מושב פרלמנטרי מיוחד ובדרך אגב גם לנאום על המיסיונריות החילונית בישראל, הנלחמת בביה"ס ה"ממלכתיים" נגד האמונה בבורא עליון
אלי אלון
ועדי בתים לעיתים אינם דורשים קבלות מנותני שירותים וממבצעי עבודות בבניין כדי לקבל מהם הנחות. ועדי הבית עלולים להיתבע בשל כך בשותפות להעלמת מס; בנוסף, ויתור על קבלות מסודרות עלול לעלות לוועד הבית ולדייריו ביוקר, שכן בהיעדר קבלות יתקשה הוועד לתבוע בעל מקצוע או נותן שירותים על אחריות שנתן או נזקים שגרם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il