X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספורטאים כמו מייקל פלפס ויוסיין בולט גורמים לנו להבין כי האולימפיאדה היא כנראה המקום היחידי שבו האנושות עדיין צועדת קדימה, והסלקציה הטבעית מנצחת את האידיאולוגיה
▪  ▪  ▪
מייקל פלפס [צילום: AP]

בשבוע שעבר מייקל פלפס עשה היסטוריה אולימפית כאשר זכה במדליה מספר 19 שלו והפך לספורטאי האולימפי המעוטר ביותר בכל הזמנים. לאחר מכן הוא שבר את השיא של עצמו שלוש פעמים נוספות, והגדיל את השיא הקודם שקבעה המתעמלת לאריסה לטינינה משנת 1964 מ-18 ל-22 מדליות אולימפיות בסך-הכל. 18 מתוכן הן מדליות זהב. קשה לדמיין מצב שבו, בתקופת חיינו, נהיה עדים לספורטאי נוסף שמצליח להגיע להישגים כאלו. אבל למקרה שנותרנו עם תחושה של עוד: למחרת, יוסיין בולט ניצח (שוב) במירוץ 100 מטר ושבר את השיא האולימפי.
נכון שרבים מאיתנו החזיקו אצבעות מהוססות לגל נבו ויעקב טומרקין, וכך גם תקף לגבי כל אדם מכל ארץ שנציג שלה היה באחד המשחים שבהם השתתף פלפס, אבל הרצון לחזות בהיסטוריה, להיות עד לרגע של התעלות, של שבירת שיא, הוא אולי הדבר היחיד שחזק יותר מרגש לאומי. אל מול מצגת של לא פחות משלמות - גופנית ומנטלית - עם כל הכבוד לשורשים וללאום, הדבר היחיד שאתה באמת רוצה זה לראות כיצד בן אנוש מוכיח שהאנושות לא נמצאת אך ורק בתהליך חד כיווני של הידרדרות וניוון. בכלל, בשנים האחרונות הדרמה באולימפיאדה כבר מזמן לא סובבת סביב המדינה שיש לה הכי גדול, אלא סביב הספורטאי שמצליח לשבור הכי הרבה שיאים.
התקופה האחרונה מלמדת אותנו שאנחנו צריכים לאהוב את החלשים. ההפנמה של המסר הזה גורמת לנו לאהוד את האנדרדוג על מגרש הכדורגל, להריע לפרולטריון ולא לטייקונים, לצפות בסרטים עצמאיים במקום בשוברי קופות ולהאזין למוזיקת אינדי מבלי להתעדכן במצעד הפזמונים. אנחנו שבויים בקסם הזה של האפשרות שכולנו נולדנו שווים, שלכולנו מגיע אותו חלק מן העוגה ושיש סיכוי שיום אחד נחיה בחברה צודקת. אנחנו יוצאים נגד הרעיון של סלקציה טבעית ונגד סיסמת משרדי הפרסום לפיה העולם שייך לצעירים.
הזירה האולימפית, כך נדמה, היא המקום היחיד שבו מותר לנו לרגע אחד, פעם בארבע שנים, לזנוח את האידיאולוגיה ואת המאבק לעולם טוב יותר, ופשוט להתמסר בהתענגות טוטלית לרעיון של מצוינות. האולימפיאדה היא אחת הבמות היחידות שבהן אנחנו יכולים לחגוג, בלב שלם, דווקא את המנצחים, את החזקים, את הצעירים, את אלו שמצליחים לשבריר שנייה לגעת בנשגב, באלמותי.
מאז ההשלכה של פצצות האטום על הירושימה ונגסקי (שציינה השבוע 67 שנים) נדמה כי כל הרעיון של קדמה אנושית רק שולח את האנושות על פני תהום, כי במקום להתקדם אנחנו הולכים אחורה, במצב תמידי של ניוון. הרעיון של שבירת שיא אולימפי, הוא מהמקומות הבודדים שבו אנחנו יכולים לטעון את ההפך. שבו אנחנו יכולים לחזות בתהליך שיכול ללכת רק בכיוון אחד: קדימה.
גם ההתקדמות המופלאה שנעשית בתחומי המדע השונים אינה יכולה להשתוות לשבירת שיא, כי אנחנו לא חלק מזה. אפשר לטעון כי הרגע שבו סטיב ג'ובס עלה על במה וסיפר לנו שזה "גם טלפון, גם אייפוד וגם אינטרנט נייד", לקול תרועות של אלפים, הוא הדבר הקרוב ביותר שהיה לנו לשבירת שיא בתחום המדע. אבל גם אז, היינו עדים לבשורה, אך לא למתן התורה. לא ישבנו בביתנו וצפינו בג'ובס עובד במעבדה שלו ברגע שבו הוא המציא את האייפון. לא היינו נוכחים ברגע היוריקה שלו. באולימפיאדה, לעומת זאת, הכל קורה לנו ממש מול העיניים, וכך אנחנו - כל אחד מאיתנו - הופכים לחלק מהרגע ההיסטורי.
אפשר לומר הרבה דברים כנגד הרעיון של קדמה. במיוחד כשהרעיון הזה כולל בתוכו פיצוץ אוכלוסין, מלחמות, עוני וניצול של משאבים טבעיים. אבל כשמדובר בקדמה מזוקקת, טהורה, של ניצחון הגוף והרוח על פני חוקי הפיזיקה הפשוטים, אי-אפשר שלא להתמסר אליה. כנראה שאולימפוס היה ונשאר משכנם של האלים.

תאריך:  10/08/2012   |   עודכן:  10/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשפלפס מתקרב לאולימפוס, כולנו מרותקים למסך
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
מסלול הסיאוב של הליכוד, מסלול ההונאה של ברק ומסלול אימונים סודי בהרי ירושלים
אברהם הללי
היה והתחלת בעשיה גמור אותה ולא עֵקֶב כי אז יִפְּלוּ דְּבָרֶיךָ עַל אָזְנֵי זָֻּלְתָך בּרוֹב קֶשֶׁב
חיים בר
היבט חשוב, אחד מיני רבים, שממשלת ישראל, בראשות מר ביבי נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, המובילים בקווי המדיניות הכלכלית שלהם, לרבות גל הגזירות האחרון שהיה השבוע והגזירות הנוספות שיוטלו בהמשך על הציבור בישראל - הינו היבט 'הפערים' וחוסר השוויון בין מגזרי אוכלוסיה שונים
ציפי לידר
מה אנו לומדים ממְשַׁל העיוורים והפיל, מהדַּבֶּשֶׁת של הגמל וממתן תורה?    לתת את הנשמה והלב    צעד קטן לאדם - צעד גדול לרוּח    טעם הברכות    לא רָעָב ללחם    כוננות ספיגה לקראת הכניסה לארץ
דן אלון
לבעלי הצמצמים הפתוחים יש תפקיד במציאות והוא לסמן את הדרך החדשה. גם לבעלי הצמצמים הסגורים יש תפקיד במציאות והוא לוודא שהמעבר אל המציאות החדשה מכיל בתוכו גם את זכרון העבר והניסיון, וגם את הקוד של למידה מטעויות העבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il