X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע "רְאֵה" מתרחשת הפעם בל' באב, ראש חודש אֱלוּל, והיא עומדת בסימן פָּרָשה של נתינה, בפֶתח חודש של נתינה
▪  ▪  ▪
האדם מתבקש להרחיב גבולותיו הרוחניים [צילום:Flash90]

אומר הכתוב בפרשה: "כי ירחיב ה' אלוהיך את גְבולך" (דברים י"ב, כ). הפשט הוא שהרחבת הגבול היא ארצית וחמרית. אך האדם מתבקש תמיד להרחיב גם את גבולותיו הרוחניים ולתת ממה שיש לו לאחרים. זה הפסוק מן הפרשה שלנו, ואנו עומדים עכשיו על סף ימי אלול, שעליהם נדרש הנוטריקון: אני לדודי ודודי לי, אנו נקראים לדו שיח של נתינה ושל אהבה, בינינו לבין זולתנו. האדם נקרא לראות בזולת תכלית לעצמה ולא מושא (אובייקט) להתייחסות. מי שנותן לזולת, מתייחס לזולת כעֵרך. בעצם הנתינה הוא מתעלה ואינו מתייחס בצורה מנוכֶּרת לזולת, אינו רואה את האנשים סביבו כחפצים.
כבר בפרשה הראשונה למדנו את מהותו של האדם: "לא טוב הֱיות האדם לבדו" (בראשית ב, יח). האדם נברא כשמהותו היא מהות של דו שׂיח, של נתינה. ואם נראה את היוצרים ואת תפקידם בחברה, הם חיים את החיים מלכתחילה מתוך עֶמדה של נתינה. הם אינם חיים מתוך גישה תכליתית: בעיניהם יש עדיפות עֶרכּית (פרימאט) לרוּח על החומר, והיחסים בין בני אדם אינם נתפסים בעיניהם במונחים של עלוּת- תועֶלת. הם אכן "מרחיבים את גבולם", ככתוב בפרשת רְאֵה, מתוך רצון לתת, מתוך כמיהה לרוחניות ומתוך רצון לתַקן עולם ולהעניק יופי ומשמעות לאחרים.
מי שעוקב אחר ההפריה ההדדית בתוך קהילת היוצרים והאמנים רואה עד כמה נכונה האמרה ממסכת אבות (ד, א) "איזהו חכם? הלומד מכל אדם". בצד הצימאון ליצירה ולנתינה, יש גם צימאון מתמיד ללמוד זה מזה ולקיים הפרייה הדדית ולימוד הדדי. הנתינה של היוצרים לחברה מחזקת את הרוח בחיינו שלנו ומעניקה חיוניות לדו שׂיח של אני- אתה, אני- את, אני- אתם. כל מי שעוסק בנתינה יודע עד כמה נכון הדבר שהנותן גם מקבל. והפסוק במשלי אכן מלמדנו: "מתן אדם ירחיב לו" (משלי י"ח, טז ).
לתת כמו הפרחים
כשהייתי ילד, פרסמתי יצירותיי הראשונות ב"הארץ שלנו". האישה שפרסמה את דבריי, אסתר קל, אכן נתנה מעצמה כל הזמן וטיפחה את היוצרים בראשית צמיחתם. היא כתבה באחד מספריהָ: "לתֵת כמו הפרחים/ מפיצים ריחַ לכולם/ בלי חשבונות, בלי תמורה/ סתם משום שהם פְּרחים". והפתגם הסיני אומר: "מי שזורעַ זרעים של נתינה, נהנֶה מקָטיף נצחי".
היוצרים אכן נותנים הן לזולתם והן לתרבות העברית הנוצרת כאן. בדומה לסיפור על חוני המעגל והזקן שנוטע חרובים (במסכת תענית), היוצרים יגעים לנטוע עצים של מילים בתַרבּות ואינם יודעים מתי השתילים יתנו פרי ולמי יהיו הפירות. כך התרבות נבנית נדבך על נדבך, וכשם שנטעו אבותינו לנו, אף אנו נוטעים לבנינו, וגם איננו מתעלמים מן הנטיעות ומן הנתינה של אבותינו. כל אדם בונה את הנדבך שלו: איש איש בסדנת היוצר שלו, אישה אישה בסדנת הכתיבה שלה, וכך נבנית התרבות נדבך על נדבך.
פרשת השבוע "ראה" נוגעת בצורך של האדם להרחיב גבולין, לראות את קנייניו החומריים, אך להרחיב אל הקניינים הרוחניים מתוך רצון לתת ברכה וטוב לאחרים. הקניינים החומריים מדומים הם, והעושר החומרי מדומה הוא. ואומר ג'ובראן חליל ג'ובראן בספרו "הנביא": "רק עֵת תיתן מֵעצמך, זוהי נתינת אמת...על כן תֵן עכשיו, וּלךָ תהיה הַנתינה ולֹא ליורשֶיךָ".
בתוך תיבת התהודה של הספרות העברית נמצא גם המשורר זאב, ובאחד משיריו לילדים הוא כותב: "לא גדול הוא גַני שלי/ לא גדול./ שׂיח פורח, ערוגת ירק/ ומִשעול...", ובהמשך הוא אומר: "ואחד/ הביט לתוך סַלי: "זה המעַט?"/ אמרתי: כן הַמעט./ לא גדול הוא גַני שלי./ לא גדול/ אבל נתתי את הכּול/ הכּול".
חודש אלול מכניס אותנו אל הדו שׂיח בינינו לבין עצמנו, אני לדודי ודודי לי. אין כאן רק דו שׂיח בין הפרטים בינם לבין עצמם. מדובר בדו שׂיח שלנו כבני עם אחד, שמחויב לערבות הדדית. עלינו לראות עצמנו כאוּמה שמחויבת לבניהָ, מרחיבה גבולה עבור בניהָ, אוּמה בנתינה מתמדת של "אני לדודי ודודי לי".

תאריך:  14/08/2012   |   עודכן:  14/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לתת את הדעת על הנתינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נתינה
אדלינה קליין  |  14/08/12 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דקל-דוד עוזר
בשנה האחרונה עולה בשיח הציבורי שוב ושוב השאלה: כיצד ניתן להגדיל את תקציב המדינה, מבלי לפגוע בשירותים שהמדינה מעניקה לאזרח? בשנים האחרונות גילו מדינות רבות בארה"ב סעיף תקציבי בזבזני, העולה מיליארדי דולרים למשלמי המסים, והחלו להעביר חוקים לעצירת הבזבוז    מדובר במרדף זרועות החוק אחר מעשני הקנאביס
יוסף אורן
ביקורת הספרות היא למבקר-הספרות לא תחביב מזדמן וגם לא חלטורה מפרנסת, אלא שליחות בחזית העשייה של תרבות הדור
אברהם פכטר
הטרנד התקשורתי הפופולרי, לתקוף את נתניהו וברק על שברוב חוצפתם ותעוזתם, רוצים לתקוף את אירן - "כאן ועכשיו", בניגוד לדעת הפרשנים המומחים, שכל החוכמה המדינית, ביטחונית מצויה אצלם. יתירה מכך - ידידנו, הנשיא אובמה, עדיין לא מוכן בגלל הבחירות ואחריהן, אין לו עניין להיות השוטר של העולם, וארה"ב לא מאוימת גרעינית ע"י אירן. לכן אין לנו אלא לסמוך על עצמנו, כוחותינו, חזוננו ועצמתנו
הרב יובל שרלו
פרשת השבוע מעמידה אותנו על עיקרון היסוד החשוב ביותר ביהדות: הבחירה החופשית. מי שמקבל החלטות על סמך הטיעון ש"כך עושים כולם" או תוך הישענות על הבלים כמו תאריכי לידה וגימטריות של שמות, מגלגל מעל עצמו את האחריות למעשיו ולתוצאותיהם
ציפורה בראבי
הילדים של היום לא מסגולים להעסיק את עצמם? מדוע הם מחפשים כל הזמן את האורות המנצנצים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il