X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין לדעת בדיוק, מתי בציר הזמן אימצנו כולנו את התפיסה הכל כך לא סוציאלית הזו של "זו בעיה שלך" עד כמה קנתה אחיזה זו בקרבנו, ניתן ללמוד מהפערים העצומים בחברה, בין עניים לעשירים החברה, בעידוד הממשל ובעיצובו, הפכה מסוציאל דמוקרטית, לחברה קפיטליסטית מובהקת איך הפכנו מחברה של ערבות הדדית לחברה מיזנטרופית, חברה שמקדשת את האני על פני הכלל
▪  ▪  ▪
ואלה שאין ידם משגת ארוחה? [צילום: הרצל הדר]

אני מנסה לדלות ממעמקי זכרוני מתי שמעתי לראשונה את הביטוי הכל כך שגור "זו בעיה שלך". לבטח לא בשנות ילדותי. בילדותי משפחתי התגוררה בשיכון עירוני ברמת גן, שם ביטוי מעין זה אפילו נשמע מגונה. כאשר ד' תושב השיכון ירד מנכסיו ונקלע לבעיות בריאות, תושבי השיכון, שרחוקים היו מלהיות עשירים, לא הניחו לד' לקרוס. כולם בצוותא חדא סייעו לו ולמשפחתו לעמוד על רגליהם ולא להגיע חלילה לפת לחם. כל כך קל היה לומר, זו בעיה שלך תפתור אותה בכוחות עצמך. אבל בדי אן איי של תושבי השכונה המורכבת מאוכלוסיה שכולה מעמד בינוני ומטה לא היה בנמצא, כל אפיון, שום תא מזערי, שממנו ניתן היה להסיק, שאיש איש לנפשו.
אז מהיכן בכל זאת נשאב הביטוי "זו בעיה שלך"? נזכרתי. לראשונה שמעתי זאת בהצגה יומית בקולנוע לילי ברמת גן בסרט הוליוודי זניח שאת שמו אפילו אינני זוכר. סרט הוליוודי שביטא את הלך הרוח האמריקני, כל אחד לעצמו. אם יש לזולת בעיה, שישבור את הראש וימצא פתרון. לאט לאט ה"זו בעיה שלך" חילחל לעם היושב בציון והיום מדובר לא רק בביטוי שגור בפי חלק ניכר מהאוכלוסיה, אלא שמדובר בדרך חיים.
אין לדעת בדיוק, מתי בציר הזמן אימצנו כולנו את התפיסה הכל כך לא סוציאלית הזו של "זו בעיה שלך". תובנה זו חדרה והעמיקה לאורכה ולרוחבה של החברה, מהקודקודים ועד לאחרון לבלרי הרשויות המקומיות. אין ביטוי יותר מקומם, ממצה ומייצג של התופעה מאמירת ראש הממשלה "אין ארוחות חינם". ומה לגבי אלה שאין ביכולתם לממן לעצמם ולו ארוחה חמה אחת ביום, נותיר אותם על הקרח כמנהג האסקימוסים עד שיגוועו? האם נאטום בפניהם כל פתח לקיום בכבוד עד שיציתו את עצמם כפי שהצית בייאושו משה סילמן!
"אין ארוחות חינם" ו"זו בעיה שלך" הינן טאוטולוגיה. שתי התובנות הן מאותו הצד של המטבע.
עד כמה קנתה אחיזה בקרבנו ה"זו הבעיה שלך" ניתן ללמוד מהפערים העצומים בחברה, בין עניים לעשירים. לא צריך את ה OECD כדי לאמת את מה שאנו יודעים, בבחינת הדברים בעין בלתי מזוינת.
חברה שמאבדת את החמלה האנושית
החברה בעידוד הממשל ובעיצובו, שעטה קדימה במהירות דורסנית והפכה מחברה סוציאל דמוקרטית, לחברה קפיטליסטית מובהקת. חברה קפיטליסטית מקדשת את "זו בעיה שלך" השכם והערב. האינדיבידואל בחברה כזו הוא במרכז לטוב ולרע. משמצליח - השמיים הם הגבול והכול שוחרים לפתחו. בהינף אגודל, כשקורס, הוא לבד. אז עומדים מנגד מלחכי הפנכה, אלה שקודם הללו ושבחו, ואומרים נו טוב "זו בעיה שלו" בהבעת צער מעושה.
איך הפכנו מחברה של ערבות הדדית לחברה מיזנטרופית, חברה שמקדשת את האני על פני הכלל. פשוט אימצנו כחברה את המודל האמריקני באמצעות הממשלות לדורותיהן, מי יותר ומי פחות. שם מקדשים את הדולר, וכאן קידשנו תחילה את הלירה, אח"כ את השקל ולאחריו לבוא את השקל החדש צמוד דולר או צמוד אירו. באופן שמשתלם יותר.
אין כותב שורות אלה מתרפק ולו במעט למודל קומוניסטי או מודל שיתופי כזה או אחר. זה מנוגד לטבע האנושי והוכח ששיתוף מאולץ סופו להתרסק. אלטרואיזם טוב כנרטיב אוטופי ולא יותר. טבע אדם הרבה יותר מורכב ומתגונן, כדי שיעמיס על עצמו מודלים זולתניים זרים לאינסטינקט הבסיסי שלו. אולם, כשחברה מאמצת לה תובנות אינדיבידואליסטיות מובהקות ובכך מאבדת את החמלה האנושית הבסיסית לזולת, אזי אדם לאדם זאב וקצרה הדרך ל"זו בעיה שלך".
מעבודתי והיכרותי הקרובה את המגזר החרדי וחלקים מהמגזר הציוני הדתי, נוכחתי לדעת שעיקרון הערבות ההדדית בקרב מגזרים אלה מקודש. בנפול הפרט שם, הכלל מתייצב על-פי רוב לצידו, ולעיתים מניף אותו מבירא עמיקתא חזרה לאיגרא רמא.
בחברה המפוצלת והמסוכסכת בארץ, בהתחשב בסכנות מבחוץ, אימוץ טוטלי של עיקרון "זו בעיה שלך" הוא מתכון לאבדון.
הפגנות הענק בקיץ שעבר לא נתנו דגש לרעה החולה שפשטה בחברה בדמות "זו בעיה שלך" ואולי זה חלק מכישלון המחאה החברתית דאז.

תאריך:  16/08/2012   |   עודכן:  16/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"זו בעיה שלך!"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש לי חדשות בשליבך
50  |  19/08/12 17:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
מעלים מסים, מקצצים בתקציב - ומיליארד שקל להתנחלויות! כך זעקו הכותרות, והמתנחלים ותומכיהם עברו מיד למגננה: מצאו טעויות בחישובים, גילו שמעלה אדומים קיבלה פחות מראש העין, וכיוצא בזה    וכך, משני צידי המתרס התעלמו מן העיקר: מה רע בכך, שממשלה תעדיף פרויקט לאומי מסוים, בהתאם להבטחות שנתנה לבוחר? בוויכוח שהתפתח חסרה אם כן האמירה הפשוטה והישירה - כן, הקצינו להתנחלויות תקציבים מיוחדים, מפני שכך אנחנו רואים את סדר העדיפויות הלאומי!
עו"ד אריאל דרור
חוק הירושה קובע כי מצווה יכול להחליט כי ברצונו לצוות לשני יורשים או יותר את אותו חלק בעיזבון, כאשר היורש השני יזכה בחלקו רק אם הראשון לא זכה בו קודם
חגית דהאן
אנא, אל תספרו לנו האם אנחנו ציונים או לא. שלא תגדירו אותנו. אל תנסו להציג אותנו ואת השקפותינו. אנחנו ציונים כי ציונות משמעה אהבת העם והארץ, בכל נימי הדם. וזה תנאי שכל חברי אם תרצו מקיימים, ובגדול
מתי דוד
לפי דמיונו ההזוי של חיים אסא, "אילו" ישראל הייתה מסכימה בזמנו לסגת מהגולן למען השלום עם סוריה, כל המזרח התיכון וכל המצב הגיאואסטרטגי היה משתנה לטובת ישראל. איזו חשיבה אוטופית ונאיבית. לו נוסחת האילו" של אסא התגשמה אפשר היה לבנות עולם וירטואלי של היסטוריה ברוורס
אלי דורון
באחרונה נראה כי הכנסת ובית המשפט נוקטים מגמות נוגדות בעניין קידום מעמדן של נשים בשוק העבודה    בעוד הכנסת מקדמת יוזמות לתיקון האפליה המגדרית בשוק העבודה, יוצא כי חלק מפסיקותיו של בית המשפט דווקא מחמירות את מצבן של הנשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il