X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מובארק כלוא, אסד נחלש, האיום האירני באוויר ונסראללה שב ומאיים לא שקט במזרח התיכון, במיוחד בתקופה זו, אך יש לשים לב מעת לעת גם לנושאי הרוחב באזורנו אחד מן הנושאים החשובים הללו הינו נשות האיסלאם, ובתקופה זו חשוב להפנות מבט אל המציאות המשתנה בה הן חיות, וכיצד, אם בכלל, משפיעים השינויים על אורח חייהן?
▪  ▪  ▪
הרעלה הינה עניין חברתי ולא דתי [צילום: AP]
כנייר לקמוס
נשות האיסלאם, ובעיקר אלו הערביות, דיירות המזרח התיכון, הינן כנייר לקמוס בתקופה זו. כוונתי היא שהשינויים התקופתיים מורגשים קודם כל אצלן ומגיעים קודם כל אליהן, בעיקר בתחומי החברה, המשפחה, הכלכלה והדת. בתחומים המדיניים, הפוליטיים והביטחוניים השינויים אפסיים עד מינוריים

   רשימות קודמות
  לא להתערב צבאית בסוריה!
  10 המכות שירדו על המצריים במצרים העכשווית

במחצית אפריל 2012 התקיים ביקור רשמי של שר החוץ ושרת המשפטים הבלגיים במרוקו. לשניים נקבעה פגישה מבעוד מועד עם ראש ממשלת מרוקו, מר עבד אלאילה בנקיראן, לדיון ביחסים שבין שתי המדינות. כבר בכניסה אל לשכתו של האחרון פנה הלה אל שר החוץ הבלגי בזו הלשון: "אני דובר צרפתית רהוטה ומבין היטב שפה זו, לדעתי לא יהיה צורך במתורגמנית", בהתכוונו כמובן אל שרת המשפטים הבלגית. זאת ועוד, במהלך הפגישה בה נכחו השלושה, לא הפנה המארח את מבטו אל האורחת, שלא לדבר על שיחה, לחיצת יד, או כל דרך תקשורת אחרת. יש לומר ביושר כי אין אלו פניה של מרוקו היום, אך מאידך, תופעה זו אינה בגדר יוצא דופן במדינה זו בימים אלו, בה שולטת ממשלה בעלת צביון איסלאמי בשיתוף עם מלך מרוקו, מוחמד השישי.
בזירה אחרת לחלוטין, הרשות הפלשתינית, פורסם במאי 2012 בכתב העת אלאסראא', היוצא לאור שש פעמים בכל שנה מטעם מוסד הפסיקה ההלכתית הפלשתיני בירושלים, דאר אלאפתאא' אלפלשתיניה, פסק הלכה (פתוא) תחת הכותרת "הסרת שיער בלייזר". הפניה הוצגה בצורת שאלה למופתי הכללי של הרשות הפלשתינית, השיח' מוחמד אחמד חוסיין, באלו המילים - "מה דינה של הסרת שיער באמצעות לייזר אצל נשים, תוך ידיעה שההליך מבוצע במכונים המתמחים בכך ועל-ידי נשים?".
תשובתו של המופתי, היא הפתוא, התבססה על שלושה טיעונים מרכזיים, כדלקמן: א. תכונה טובה היא על-פי האיסלאם להסיר שיער במקומות מסוימים, דוגמת בית שחי, שפם וכמו-כן גזיזת ציפורניים, זאת בהסתמך על חדית' מפיו של הנביא מוחמד בעניין. ב. לאישה מותר להסיר שיער מגופה כל עוד ערוותה לא נחשפת ברבים. ג. במקרים מסוימים, בעיקר אלו הקשורים לקבלת טיפול ולרפואה, מותר לאישה לחשוף את ערוותה לטובת הסרת שיער אך ורק בפני נשים (ערווה של אישה בעיני אישה אחרת הינה כל אשר בין הטבור ומטה, עד הברך), ורק כאשר אותן הנשים מתמחות ומוסמכות לביצוע מלאכה זו. ראוי לציין כי עיסוק בתחום מתקדם ומודרני כגון הסרת שיער בלייזר אינו הסוגיה החדשנית היחידה המעסיקה את נשות האיסלאם, לא ברשות הפלשתינית ולא בכלל, ומתחת לרעלה קיים עולם שוקק ופעיל, הסותר בחלק מן המקרים את החשיבה הדוגמטית והקשוחה בעניין זה.
ניתן לראות, אם כן, כי מצבן של נשות האיסלאם, אשר מספרן כיום מוערך בכלמעלה משמונה מאות מיליון! אינו אחיד וגם בתחום זה לא ניתן להכליל. בה בעת, נשות האיסלאם, ובעיקר אלו הערביות, דיירות המזרח התיכון, הינן כנייר לקמוס בתקופה זו. כוונתי היא שהשינויים התקופתיים מורגשים קודם כל אצלן ומגיעים קודם כל אליהן, בעיקר בתחומי החברה, המשפחה, הכלכלה והדת. בתחומים המדיניים, הפוליטיים והביטחוניים השינויים אפסיים עד מינוריים.
תכלית חלקו השני של מאמר זה הינה להגיש לקוראות ולקוראים כמה סוגיות רוחב המאפיינות את השיח של נשים ועליהן במציאות היום-יומית בתקופה זו, כמו גם מתן מספר דוגמאות קונקרטיות במגוון תחומים. אציין כבר כאן כי התמונה העולה אינה מלבבת, ויש מקום לשינוי ולשיפור במקומן ובמעמדן של נשים בחברות אלו (כמו גם בחברות שאינן ערביות-מוסלמיות...)
נשים שוות ככלי וכאמצעי, אך לא כמטרה
מצרים, סוף שנת 2010 - ראשית 2011, המהומות כנגד המשטר בשיאן, נשים וגברים יחדיו ברחובות, בכיכרות ובכלי רכב, ללא מרחק, גוף אל גוף, ביחד, למען מטרה אחת. תמו הדי המהומות האדירות, ומה קורה בזירה הפנים מצרית, כפי שבא לידי ביטוי בהצעות חוק ובפרסומים בתקשורת - הפרדה בין גברים לנשים בתחבורה ציבורית (הצעה של נשות האחים המוסלמים), קריאות להחמרה בענישה של נשים בעבור ביצוע עברת הניאוף, אחת מן החמורות שבעברות על-פי חוקי האיסלאם, ודחיית בקשה של פרופ' נואל אלסעדאווי, מצריה, מגדולות הפמיניסטיות בעולם הערבי, להתקבל כחברה במועצה המנסחת את החוקה החדשה במצרים. מיותר לציין כי במועצה מכובדת זו יש רק מכובדים, אך אין מכובדות.
דוגמאות מאותו מעגל נושאי ניתן למצוא גם בתוניס, שם גוברים הקולות להפריד מגדרית בקמפוסים האקדמיים, וכן במרוקו - קריאות רבות מאוד לדיון חדש בדיני נישואים וגירושין, הסרת הגבלות על גיל הנישואין המינימלי וכן על הפוליגמיה, שלא בטובת האישה.
פמיניסטיות יש, פמיניזם עדיין אין
רבים הם השופרות הפמיניסטיים בעולם אשר סביבנו, אך מועט בו הפמיניזם המאורגן, המאוגד, התשתיתי. הפמיניסטיות הבולטות ביותר כיום הינן נואל אלסעדאווי המצרית, אשר הוזכרה קודם לכן - רופאה ופסיכיאטרית, הפועלת רבות כנגד מנהג מילת הנשים, המקובל בארצות האיסלאם בצפון - מזרח אפריקה, וג'יהה חוידר הסעודית, הפועלת למען התרת נהיגת נשים במדינתה ובחשיפה מחדלים שלטוניים פנים-מדינתיים בתחום החינוך (בנים בנפרד מבנות בסעודיה) וכן עו"ד שירין עבאדי באירן, שופטת בעברה ו(רק) עו"ד כיום, זוכת פרס נובל לשלום בראשית העשור הקודם ולוחמת אמיצה למען זכויות נשים, ילדים והקשר שבין אם לילדיה באירן תחת שלטון ההלכה המוסלמית. בישראל, ניתן לציין את ד"ר נסרין אבו אחמד, העוסקת במחקרים אודות גיל הנישואין של המוסלמיות בישראל וקוראת להן להמתין, במידה, ולא למהר ולהתחתן ללא מיצוי יכולותיהן בתחומים השונים.
הצעות חוק דתיות הקשורות לנשים
מעבר לחקיקה המדינתית, או הצעות חוק העולות במסגרת מוסדות המדינה באשר היא, בולט גם העיסוק בפסיקה הלכתית בענייני נשים. ברוב המקרים הללו, גם אם האיסלאם מרחיב את היריעה, עדיין נשמרת המסגרת ובתנאי שטח מסוימים, סעודיה למשל, אף הולכים צעד קדימה ושני צעדים לאחור. אביא לכך שתי דוגמאות:
א. תלמידת בי"ס מוסלמי בירושלים פונה (מחצית שנת 2012) אל אחד מפוסקי ההלכה בעיר, ושואלת האם מותר לה לנסוע לחו"ל במסגרת משלחת בית-ספרית ללא מלווה שישגיח עליה. התשובה הינה שהיא חייבת במלווה שכזה, ולא, אין ביכולתה לנסוע, נקודה.
ב. בסעודיה, מתיר החוק הדתי לנשים להיות משקיפות במועצה הדתית העליונה במדינה, אך אוסר עליהן להצביע בהליך קבלת ההחלטות של פורום זה, מתיר להן ללון לבדן בבתי מלון בשטח המדינה, אך בפיקוח משטרת המוסר הסעודית, וב - 2007 אף מונתה הדר' נורה אלפאא'ז כשרת החינוך הסעודית. טוב, רק שרת החינוך לנשים במדינה, ותחת פיקוחו של שר החינוך הכללי הסעודי.
מאחורי הרעלה - האמנם?!
אחת מנקודות האור הבולטות הינה דווקא זו הסותרת את הלך הרוח הרווח בקרב חלק גדול מן הציבור המערבי. אישה מוסלמית אינה חייבת לעטות רעלה על פניה, שלא לדבר על בורקה. על-פי הציווי הדתי, אישה יכולה לחשוף כפות רגליים, כפות ידיים ופנים! לא עיניים ולהסתפק בחיג'אב, כיסוי השיער. לשם המחשה, אחת מן הגברות הראשונות באירן, עזאם סאדאת פארחי אחמדינג'אד, אשתו של, לא עוטה רעלה על פניה, אפילו לא עת היא מלווה את בעלה בביקורים רשמיים. אם בארזות לא נפלה שלהבת, מה לא תצטרכנה לומר אזובות הקיר, וטוב שכך. בעניין זה, הרעלה, ניקאב, המכסה את פני האישה עד קו עיניים, הינה עניין חברתי - תרבותי, ולא דתי, ובד"כ תוצאה של חינוך להחמרה, גם בעניין זה, הגם שדת האיסלאם אינה מחייבת.
הנשים הראשונות במזרח התיכון - התוכן כברן?!
אסמה אלאסד (סוריה), ראניה אלעבדאללה (מצרים), ללה סלמה (מרוקו) ונסיכות המפרציות השונות פועלות אף הן לקידום זכויות נשים במדינתן, יחד עם כך שהן סופגות ביקורת לא קטנה מן הממסדים הדתיים בעבור לבושן הלא צנוע, להבנתו. נשים ראשונות אלו מהוות דוגמא, איני בטוח שמופת, לפעילות פמיניסטית, בוודאי בהשוואה לאלו אשר צוינו לעיל, שכן פעילות שכזו לא הייתה כוס התה שלהן טרם נישאו לבעל המשרה הרמה, אלא פועל יוצא של נישואין אלו. הקולות הביקורתיים בעולם הערבי מדברים על "פמיניסטיות של ביגוד ואיפור" ולא על פעילות אמיתית ורצינית.
כפי שניתן לראות, ישנן נקודות אור במעלה הדרך, אך עבודה נוספת רבה עומדת מול פני נשות האיסלאם, ובימים של חזרה כמעט כללית אל האיסלאם הדתי במדינות המזרח התיכון, העבודה אף כפולה ומכופלת. אם לא לקדם זכויות ומעמד נשיים בעת הזו, יש לפחות לשמר את הקיים ולא לסגת ממנו. לאור עיסוקי בתחום, ולמעט יוצאות מן הכלל, מסופקני שאכן כך יהיה.

תאריך:  21/08/2012   |   עודכן:  22/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד אחמדינג'אד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחיות המוסלמיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפי דעתי,אפשר להוריד את כל....
באק רוג'רס  |  24/08/12 09:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
דמוקרטיה היא הזכות של בעלי התבונה להצביע על-פי תבונתם על עניינים מקצועיים שאינם ידועים להם מ-א' עד ת', כגון כלכלה, תשתיות, חינוך, שלום ומלחמה. דמוקרטיה היא הכרעה הכופה מעמדת ידע מועט את המעשה על בעלי הידע המרובה
נרי אבנרי
שבע שנים להינתקות. גם אם תגידו שאני נודניק, אחזור על זה שוב ושוב: עקירת אלפי יהודים מביתם, רק כדי לחלץ רודן מושחת מכתב אישום - היא פשע בל יכופר
ניר אורבך
הציונות הדתית לא מצליחה ולא תצליח להשתלב בעמדות הנהגה בליכוד. שם פשוט לא סופרים אותנו. הדרך מהקרון האחורי לקטר עוברת בבית היהודי המחדש את פניו
אורי אליצור
סנקציות כלכליות ואישיות לא יחלצו את הצעירים החרדים מהבוץ, רק ישקיעו אותם עמוק יותר בתוך הדלות והניוון. אי-אפשר לפתור את הבעיה הזו באבחת חרב. חייבים לבנות להם סביבת התגייסות ידידותית ומעגלי תמיכה בתוך החברה שלהם, וזה אפשרי
אלישיב רייכנר
במסיבת הפרידה שהתקיימה ערב ירידת המשפחות הראשונות שבחרו בחלוצה ליישוב הזמני, הגדירה אחת התושבות את הפיצול של נצרים כלידה מפתיעה של תאומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il