X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טל הריס מנכ"ל תנועת "קול אחד" בישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הניסיונות להסיט את תשומת הלב הציבורית מהמחאה החברתית לטובת עניינים אחרים נכשלו לכן שלי יחימוביץ' מצליחה להחזיר את הכלכלה לסדר היום הפוליטי עם זאת, המאבק על הנושא הכלכלי-חברתי אינו יכול להיתפס במנותק מהמאבק המדיני תפיסה אמינה של צדק חברתי חייבת להתייחס, אפוא, גם לפתרון הסכסוך המדיני
▪  ▪  ▪
המחאה החברתית הצליחה לשנות את סדר היום
מפלגות נישה
מפלגות שעסקו בנושאים חשובים אחרים, אך לא כללו הבטחה להוביל לפתרון הסכסוך (בדרך השמאל או הימין) גמרו כמפלגות נישה, דוגמת ד"ש, שינוי והגמלאים. באופן טבעי, אזרחי המדינה מודאגים מההשלכות של ירי טילים ואוטובוסים מתפוצצים, לא פחות ממה שהם דואגים לקרנות הפנסיה שלהם

במשך יותר משנה, המחאה החברתית הצליחה לשנות את סדר היום. כל הנסיונות לקטוע אותה נכשלו. נכשלו הניסיונות להסיט את תשומת הלב הציבורית ממנה לטובת עניינים אחרים. למרות מאמצי הפוליטיקאים לשייך את המחאה ל"אוכלי הסושי ושותי האספרסו" בלבד ועל-אף הניסיון להפוך את תוכנית הגרעין האירני לסיפור החם של קיץ 2012, נראה שיותר אנשים מוטרדים מתוכנית הפנסיה שלהם. אנשים עדיין מזועזעים מעליית מחירי הלחם, המע"מ והקיצוצים בשירותי הרווחה.
לכן שלי יחימוביץ' מצליחה להחזיר את הכלכלה לסדר היום הפוליטי, והיא מהווה את התרגום הפוליטי והאותנטי היחיד של דרישות המחאה. מאז עזב אותה אהוד ברק לטובת הסיגר, מגדלי אקירוב והקואליציה עם נתניהו, ברור שסוגיות כמו זכויות עובדים, יוקר המחיה ועתיד קרנות הפנסיה שלנו ימשיכו להיות חלק מרכזי בפוליטיקה.
סקנדינביה של המזרח התיכון
עם זאת, המאבק על הנושא הכלכלי-חברתי אינו יכול להיתפס במנותק מהמאבק המדיני. אם ננער את האבק מנושא הסכסוך שלנו עם שכנותינו וניזכר למה רדפנו את השלום מלכתחילה, ניזכר בחלום לחיים בטוחים ושגשוג אמיתי. עוד ניזכר, שהמפעלים בישראל הרי לא מאויימים רק על-ידי מדיניות קפיטליסטית קיצונית. הרי רק אתמול פגע מטר טילי קסאמים על שני מפעלים בדרום הארץ, במועצת שער הנגב ובשדרות. הלב יוצא אל העובדים ובעלי המפעלים האלה, אבל הוא גם צריך להזכיר לכולנו את מחיר הקיפאון המדיני, שאיכשהו פשוט התרגלנו לשלם.
קודם כל, מהבחינה הכלכלית. לא, זה לא רק עניין של "כן להתנחלויות" או "לא להתנחלויות". לסכסוך יש השלכות עמוקות ומרחיקות לכת בהרבה על הכלכלה שלנו. דוגמה טובה הם תשלומי הריבית שהממשלה חייבת לשלם עבור הלוואות שהיא לוקחת ממדינות אחרות. בגלל הסכסוך הישראלי-ערבי, נותנים הלוואות לישראל בריבית כפולה מהמקובל בארגון המדינות המפותחות (ה-OECD). זה אומר שתקציב החינוך יכול היה לגדול ב-50%, למשל, רק בזכות החיסכון בריבית הזאת לאחר יישוב הסכסוך עם הפלשתינים. שום שינוי במסגרת התקציב הקיים לא יכול לאפשר השקעה אדירה וחיונית כל כך בחינוך, כמו זאת שמאפשר ביטול מצב הלוחמה עם שכנינו.
לא ברור איך אפשר לשמוח על חזרת הכלכלה למרכז של סדר היום הפוליטי ולהתעלם מכך שתקציב הביטחון כאן ימשיך להיות גדול ב-80% ממדינות ה-OECD. כל עוד ככה נראה תקציב המדינה, אי-אפשר לצפות שנהיה "סקנדינביה של המזרח התיכון". לכן טוען גם פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה הממשלתית לבחינת דרישות המחאה החברתית, ש"בלי התמודדות עם הסוגייה הפלשתינית לא ייתכן שום שינוי משמעותי בתחומי הדיור, החינוך והבריאות". תפיסה אמינה של צדק חברתי חייבת להתייחס, אפוא, גם לפתרון הסכסוך המדיני.
יש לייצר תקווה
שנית, מבחינה פוליטית הנושא הכלכלי הוא אומנם הכרחי, אך אף פעם לא מספיק. מפלגות שעסקו בנושאים חשובים אחרים אך לא כללו הבטחה להוביל לפתרון הסכסוך (בדרך השמאל או הימין) גמרו כמפלגות נישה, דוגמת ד"ש, שינוי והגמלאים. באופן טבעי, אזרחי המדינה מודאגים מההשלכות של ירי טילים ואוטובוסים מתפוצצים, לא פחות ממה שהם דואגים לקרנות הפנסיה שלהם.
השיח המדיני כיום מבוסס אומנם על הסכמה לאומית רחבה סביב פתרון שתי המדינות, אך הוא קפוא ומשותק מפחד. מיליון אזרחים בדרום הארץ חיים תחת איום טילים. הפחד הזה הוא לא רק טבעי. הוא גם משרת את סדר היום של הימין הקיצוני. התפקיד של הרוב המתון ונציגיו בכנסת הוא, אפוא, לשוב ולייצר תקווה עבור האזרחים.
"צדק חברתי" הפך להיות קלף מנצח במשחק הסקרים לקראת הבחירות. זה נובע מהמחאה החברתית, מהפערים החברתיים המתרחבים ומהמצוקה האמיתית של רוב העם. עם זאת, יותר מדי חלקים מההנהגה הפוליטית שמדברת בשם ה"צדק החברתי" מצטמצמת לעסוק רק בו. הם מתנהגים כאילו העלייה לשלטון היא כמו ריחוף בכדור פורח כשהם משליכים מעליהם נושאים קשים וחשובים לעתיד המדינה ואזרחיה, כאילו אלה היו שקי חול עודפים.
אין פתרונות קסם ואין צדיקים במערכה הישראלית-פלשתינית. בכל זאת, הנהגה אמיתית צריכה להציג חזון שיכלול לא רק את הקמתם של מפעלים חדשים בדרום הארץ ולכל אורכה. הנהגה אמיתית חייבת גם להבטיח לפועלים במועצת שער הנגב ושדרות שיוכלו לעבוד כעם חופשי ללא האיום של ירי טילים. מחיר הקיפאון המדיני עולה בכל רגע נתון - אבל הנהגה אמיתית שתעסוק בו תעלה ותצמח רק אם נקום ונדרוש אותה.

תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מחיר הקיפאון
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ממשלת כאוס פלילית-שמקומה בכלא
אליפז+גימלאי צהל  |  27/08/12 17:26
2
טחו עיניים מראות
ראשוני  |  27/08/12 19:07
3
רק אבו מאזן יציל אותנו!
ע. הנביא  |  27/08/12 22:06
4
גיבוב שטויות מצוצות מהאצבע
המחאה מתה  |  28/08/12 01:50
5
אווילי השמאל חשפו את האמת
מזכיר_המדינה  |  28/08/12 11:33
6
רק אחרי הקיפאון של המדיניות
זקן  |  29/08/12 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    מונחים, עב"ם, מורמים-מעם, משבית שמחות, סמיילי, בוגד וקצרות
עו"ד שרון פישמן
בית המשפט קבע כי בסמכותו להורות לתביעה לשאת בעלויות העתקה של חומרי חקירה, עלויות שעשויות להגיע לעשרות אלפי שקלים בתיקי גדולים רבי היקף
יהודה כסיף
הבוקר שמעתי את הקריין בקול ישראל מדווח לכל הסועדים את ארוחת הבוקר והמקנחים סעודתם בכוס של קפה: "השר בוגי יעלון לא החליט עדיין אם הוא בעד התקיפה באירן או נגדה    הוא יעשה זאת מיד אחרי התקיפה"
עדי ארבל
כוחה של שלי יחימוביץ'    שמאל ללא ביטחון    אמנת ז'נבה    אדר לבושה    ישיבת גול שמח    כבעל ניסיון    בעד הבעד
איתן אראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את ניסיון הלינץ' במעיר הערבי ואמר: "זו לא דרכנו"    הכנסת, הממשלה ובתי המשפט המנהלים משא-ומתן קבוע על גורל ישראל, כנגד כל הגיון כולל מסירה והפקרת נִכְסֵי האומה מול אותו טרור שִבְטִי - יעני "עַם פלשתיני" - אל יבואו בטענות מתחסדות, מְיוּפיָפוֹת צְבוּעות כנגד צעירים יהודים הנוקטים ודוברים - בדיוק אותה שפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il