X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השופט וינוגרד הצטרף לשורה ארוכה של אנשים שמכרסמים ביסודות הדמוקרטיה, בכך שהם מערערים על סמכותה של הממשלה לקבל החלטות
▪  ▪  ▪
וינוגרד. לכל רשות התפקיד שלה [צילום: פלאש 90]

כאילו שלא שבענו במומחים בעיני עצמם העולים לשידור בכדי להביע את דעתם על תקיפה באירן, אתמול הצטרף אל החגיגה גם השופט אליהו וינוגרד. וכך אמר השופט לשעבר, בראיון לגלי צה"ל: "כל ראשי הממסד הביטחוני בעבר ובהווה אומרים 'אל תתקיפו' - ורק ברק ונתניהו הם שיחליטו כן? בשביל מה?" אחר כך, כמובן, לא שכח לתקוף את הדָבֶּרֶת סביב הנושא, דברת אשר אנשים כמותו מייצרים אותה.
במדינה מתוקנת, בה עיקרון הפרדת הרשויות נשמר, שופט אמור להיות האדם האחרון שאינו מבין מהו תפקידה ומהן מגבלותיה של כל רשות, אבל במדינת ישראל, בה שופטים החשים עצמם עליונים, רגילים זה מכבר לנכס לעצמם סמכויות לא להם, אין זה מפתיע לשמוע מתקפה מביכה על יסודות הדמוקרטיה דווקא מפיו של שופט. יש מקום, אפוא, לעשות סדר בדברים.
במדינה דמוקרטית, השלטון נבחר כדי לשלוט. לא "ברק ונתניהו" מחליטים, אלא ממשלת ישראל, שמונתה מכוחו של הציבור (יש דבר כזה, אדוני השופט). מדי כמה שנים יש לציבור הזדמנות להחליט האם לחדש את אמונו בנבחריו, או להעביר את השלטון לידי אנשים אחרים. תפקידה של הרשות המבצעת לבצע, תפקידה של הרשות המחוקקת לחוקק ותפקידה של הרשות השופטת הוא לקבוע האם חוקים אלו נשמרים. אולם במדינת ישראל נוצרה מערכת שלטונית חדשה, בלתי מוכרת לעולם הרחב, בה הרשות השופטת מכתיבה לרשות המבצעת מה לעשות וכיצד, והיא גם קובעת לרשות המחוקקת מה לחוקק, ואף מפעילה מערכת הרתעה יעילה, המונעת מראש את קבלתם של חוקים שאינם לרוחה מחשש שאלה "לא יעמדו במבחן בג"ץ". רק על-רקע טירוף מערכות כזה ניתן להבין את דבריו התמוהים של השופט וינוגרד.
הבעת דעות - בצניעות הראויה
בדמוקרטיה יש לכל אדם זכות להביע דעה, וזכות זו מוקנית בשווה לאליהו וינוגרד, לכותב דברים אלו, ולכל מי שחושב שיש לו מה לתרום לדיון הציבורי, אולם יש להביע דעות בצניעות הראויה, מבלי לערער על סמכותו של השלטון לקבל החלטות. על הקברניטים להתייעץ, לשקול, לטעמי גם להתפלל, אבל הם, ורק הם, יקבלו את ההחלטה. זו לא רק זכותם, אלא גם חובתם, במיוחד בסוגיה מעין זו בה דחיית ההחלטה עלולה להביא לידי בכייה לדורות.
לשאלתו של וינוגרד "בשביל מה?" אני עונה: בשביל שנמשיך לחיות בעידן שבו ניתן להתייחס אל חמש מאות הרוגים כאל אסון לאומי, ולא בעידן בו יהיה צורך להוסיף מספר אפסים לנתון זה. היינו שם מספיק פעמים, בין היתר בשל מנהיגות מהססת שלא פעלה כשניתן היה לפעול ובשל הסתמכות על דברי הרגעה של אנשים, שהתמכרותם אל שלוות ההווה סימאה את עיניהם מלזהות נכונה את הסכנה הטמונה בעתיד.
ללא אחריות
סמכותם של ראש הממשלה, שר הביטחון ושאר שרי הממשלה לקבל החלטות אינה נכונה רק בהיבט הפורמאלי, היא גם הגיונית. כשאדם נושא באחריות על נושא מסוים, הסיכויים שיידע לקבל החלטות נכונות גוברים. אנשים דתיים רואים בזה 'סיעתא דשמיא', מין רוח גבית שהנושאים באחריות זוכים לה ממרומים, אבל יש בכך גם יסוד רציונאלי, כי מי שנושא באחריות מסוגל להתרומם ולראות תמונה כוללת יותר מאשר אנשים שאולי אכפת להם, אבל לא הם מופקדים על הנושא. זה הרקע להתפתחות המונח 'מרא דאתרא' במסורת היהודית, הרב המופקד על אזור מסוים, שהחלטותיו תקפות יותר מרב אחר שאולי גדול ממנו בחכמה, אך אינו נושא באחריות ציבורית.
אדוני ראש הממשלה, שר הביטחון, שרי ממשלת ישראל - אל תיתנו למומחים שונים ממערכות הביטחון, המשפט והתקשורת לבלבל אתכם. בחרנו בכם, אנו מתפללים להצלחתכם, ואנו מצפים מכם לקבל באומץ ובנחישות את ההחלטה הנכונה ביותר עבור מדינת ישראל.

תאריך:  04/09/2012   |   עודכן:  04/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מישהו כאן התבלבל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
חורבן צפוי
עובדיה הוכמן  |  4/09/12 13:39
2
בד"כ זהו תפקידי להזכיר למדינה
מזכיר_המדינה  |  4/09/12 15:29
3
וינוגרד בגד
אבי כהן  |  5/09/12 08:41
4
דו"ח ועדת וינוגרד כולו שקרים
יישב בביתו וישתוק  |  5/09/12 18:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבה לם
אחרי שתים-עשרה שנות מאבק, מגרון רוקנה מתושביה    הליכוד שוב נמצא במוקד העניינים    תיקון מהמאמר הקודם ועוד קצת הר הבית
אלי אלון
כיום כל פקידת בנק מתחילה נשלחת למבחני אישיות ולעיתים גם לבדיקות גרפולוגיות כדי לבדוק יושרה והתאמתה כתנאי לקבלת התפקיד    אין כל סיבה בעולם שראשי וחברי מועצות ובעלי תפקידים ניהוליים ברשויות המקומיות, המגלגלים עשרות רבות של מיליוני שקלים והם בעלי סמכויות רבות ונרחבות ולעיתים קובעים גורלות של אנשים, לא יעברו אף הם מבחני אישיות ובדיקות גרפולוגיות, כתנאי לקבלתם לתפקיד בעירייה וכן יחויבו בבדיקות פוליגרף תקופתיות מדי שנה כתנאי להמשך כהונתם
אודי בורג
זוכרים את הסרט "האויב שבפנים"? אז בפרפראזה על שמו אני מחפש וככל הנראה גם מוצא את "האויב שבפנים" אצלנו במדינה... האנשים שיחפשו כל במה אפשרית להתנגח במדינה על מזבח הרייטינג
נורית מץ
של מי "הפנים האמיתיות" האלה לעזאזל? של רהב, של לוי או שלנו?    ביקורת טלוויזיה לתוכנית האחרונה של אמנון לוי "פנים אמיתיות": הפה הגדול של רני רהב
יהודה קונפורטס
כל מי שעוקב אחרי החינוך הטכנולוגי בשני העשורים האחרונים יודע, שבמשך שנים התייחסו אליו כאל החצר האחורית של החינוך בישראל    אולם, בשלוש השנים האחרונות מסתמן שינוי לחיוב והיד עוד נטויה    חשוב כמובן לשמוח ולהיות אופטימיים, אך אסור לנוח על זרי הדפנה, שכן הדרך אל מעלה ההר עדיין ארוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il