X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדור שלי ראה רק את סיומה של אותה תקופה, שהתחילה הרבה שנים קודם לכן בבתי ספר, שהציגו בעיקר כיתות מקצועיות, ובכל שכבה הוקצתה כיתה אחת בקושי של תלמידים שלמדו לבגרות
▪  ▪  ▪
היום מכולם דורשים בגרות [צילום: פלאש 90]

בכיתה ד' התחלנו ללמוד אנגלית. ככה זה היה לפני עשרים וחמש שנה. היום, מתחילים ללמוד אנגלית כבר מהגן. יש אימהות שמשמיעות קונצרטים לעובר שבבטנם, כי מחקרים הראו שזה תורם להתפתחות העובר. מניסיון, קונצרטים טובים להתפתחות, בעיקר התפתחות סעיף העצבים אצל האבא.
יש גם קלטות באנגלית לשיפור השפה אצל תינוקות שרק נולדו. זה יעזור להם בעתיד להתקבל להקבצה של חמש יחידות באנגלית, ויעזור להם להבין מה ההורים מדברים ביניהם כדי שהילדים לא יבינו.
אחר כך הגענו לחטיבת הביניים והתחלנו ללמוד שרטוט. שרטוט ממש, עם מחוגה ועם סרגלי טי, שבלטו מתוך התיקים שלנו כאילו היינו לפחות קשרי מ"פ, תפקיד שחלק מאיתנו עשו בשירותם הצבאי. בשיעור שרטוט למדנו דברים מעניינים. למדנו לצייר עיגול בתוך משולש ומשולש בתוך עיגול. למבחן הסיום היינו צריכים לצייר מגן דוד עם קווים מקבילים.
בחצר בית הספר בו למדתי היו גם מבנים שנקראו סדנאות. ישבו שמה תלמידים שלמדו מכונאות ולעבודת הגמר הם בנו רכב המכונה "באגי", שזה סוג של מכסחת דשא עם כיסא, שעליו ישב התלמיד המצטיין שניהל את בנייתו, וכל בית הספר בא לראות אותו נוסע במהירות של חמישה קמ"ש. כמה דקות אחרי שמענו עוד רעשים, שהיו הרגעים האחרונים של אותה מכונית, אבל זה כבר לא שינה לאף אחד. באותם סדנאות, שוכנו גם כיתות התפירה והבישול, מסגרות וחרטות.
פעם למדו דברים כמו בישול. את תוצרת החוג יכלו להכיר המתפללים שהגיעו לליל השימורים שנערך בבית הספר. מדוע דווקא אז הם הציעו את מרכולתם? אולי כי עייפות חזקה יכולה לטשטש כל טעם, נורא ככל שיהיה.
או שחור, או לבן
הדור שלי, ראה רק את סיומה של אותה תקופה, שהתחילה הרבה שנים קודם לכן בבתי ספר, שהציגו בעיקר כיתות מקצועיות, ובכל שכבה הוקצתה כיתה אחת בקושי של תלמידים שלמדו לבגרות.
הכיתות האלה הוקמו פעם רק במקומות מסוימים - עיירות פיתוח למשל. התפיסה האדנותית של ראשי החינוך והשלטון של פעם, הפנתה הכשרה מקצועית רק לערי פיתוח, ובו "זכו" מין הסתם רק תלמידים ממוצא מזרחי. החלוקה הייתה ברורה. הלבנים יוציאו תעודת בגרות, והשחורים יעבדו בעבודות שחורות. ואם יש מישהו שיכול להגיע לבגרות והוא ממש יתעקש אז נשים אותו בכיתה של הבגרויות. אבל גם שם המקומות מוקצבים.
וכמו בכל דבר אחר אצלנו - או שחור או לבן. קמו אנשי חינוך שהבינו שזה לא יכול להימשך ככה. הם החליטו לעשות סוף לחינוך האפלייתי הזה ויצאו בסיסמא של "לכולם מגיעה תעודת בגרות". הכיתות המקצועיות נסגרו בזה אחר זה וכולם הפכו להיות כיתות לבגרויות. ריאלי, הומאני, מב"ר, אומ"ץ, כולם לבגרות.
גם בצה"ל משתפרים
בשירותי בצה"ל, לפני יותר מעשר שנים, זה היה די ברור שהעולים מרוסיה שאינם מתאימים לשירות קרבי, הולכים להיות טבחים או נהגים. ואז התעוררו מי שהתעוררו וקראו לזה אפליה.
העולים מרוסיה הפסיקו להגיע למטבחים ולהגה. את זה עושים כבר העולים מאתיופיה.
האם כולם צריכים בגרות?
נתונים מלמדים כי בין השנים 2009-1992, גדל תקציב החינוך העל יסודי של ממשלת ישראל מ-4.3 מיליארד שקל לקרוב ל-8.1 מיליארד שקל. באותו פרק זמן, תקציב החינוך המקצועי במשרד החינוך ירד מ-154 מיליון שקל ל-68 מיליון שקל.
השאלה היא: האם כולם צריכים בגרות? האם זה מתאים לכולם? יש לא מעט אנשים שאני מכיר, שלשבת וללמוד לא היה ממש בראש שלהם, וגם הבגרות שלהם לא הועילה להם בהרבה. הם טובים בדברים אחרים. הם יכולים לעשות דברים מדהימים בנגרות, בברזל, בצבע. הם יכולים לפתוח מכסה מנוע ובאמת להבין מה קורה שם. שלא כמוני, הם יודעים מה לעשות כשהברז דולף, כשהחשמל לא דולק. מה אנחנו עושים איתם? מבטלים את הידע שלהם ומכריחים אותם לעשות משהו שהם לא רוצים ולא מתאים להם.
לא חשבנו לרגע לקחת אותם, לפתוח להם כיתות מקצועיות אמיתיות, מודרניות, עם מיטב המורים ומיטב המיכשור, ולתת להם כלים משמעותיים ויעילים להמשך חייהם. לא רק אני אומר את זה. סטף ורטהימר - מראשי התעשיינים, ועוד רבים מראשי התעשיה משוועים לידיים עובדות. המחסור הזה נפתר זמנית עם הגעתם של העולים מרוסיה, אבל הוא שוב מורגש. השארנו את שיעורי המקצוע בשוליים שבשוליים ועכשיו חסרים. חסר לנו. חסר למדינה שלנו.

תאריך:  06/09/2012   |   עודכן:  06/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סטף ורטהימר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרושות כיתות מקצועיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תשובה מלאה בלינק המצורף
ירון זכאי 1  |  9/09/12 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים בר
על-רקע המשבר החמור בו מצויים בתי החולים בישראל והצורך הדחוף בתוספת תקנים, אשר נשארו כמעט ללא שינוי ב-30 השנים האחרונות, חובה להגדיל את התקציב, כדי שלא נדרדר למצב שהשלכותיו תהיינה הרות אסון לחברה הישראלית
איתן קלינסקי
מדינת ישראל ערב שנת תשע"ג אסור לה מוסרית ויהודית לפתוח את השנה החדשה, כשעל גדרות גבולה הדרומי מול קדש ברנע יעבור אפילו עוד יום אחד של סבל נורא בחום הלוהט על עשרים פליטי רעב מאריתריאה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    נעליים, אין חצב, אבו עלי, תוקפים, ירושלים יוק ולא מתאים לתקנות
יהודה דרורי
אין ליפול למלכודת "יפי הנפש" על "היהדות הרחמנית" כביכול שבהשארתם בארץ - כי לא מדובר בפליטי-חרב אלא במהגרים בלתי-חוקיים המחפשים מקום נוח יותר לחיות בו
יצחק מאיר
כשמצעד האיוולת של מדינה הסובלת עיוות הדין, מתפשרת עם אכיפת החוק, מייאשת גרים ועניים ואלמנות ויתומים - ייפסק, וסדר היום הלאומי יהיה "בחוקותי תלכו", לא יישמע בשער אלא קולה של ברכת גריזים, ועיבל המתגבה מנגד ישתוק ויענה "אמן" ואנחנו נאמין בחיינו    וינייטה לפרשת כי תבוא התשע"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il