X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשפט אולמרט הגיעה לשיא התופעה בה כתבים "מכתיבים" לשופט מה להחליט ד"ר ענת פלג על יחס העיתונאים כיום לשופטים, לעומת יחסם של זקני התקשורת: "היום הכתבים חושבים שהם יודעים יותר טוב מהשופטים"
▪  ▪  ▪
משפט אולמרט. הדיווח העיתונאי לא היה הוגן [צילום: פלאש 90]
עונשו של אולמרט: שנת מאסר על תנאי
איתמר לוין
עונשה של זקן: תשעה חודשים על תנאי * ביהמ"ש מדגיש את חומרת ניגוד העניינים במעשיו של אולמרט - אך לא גזר עליו עבודות שירות משום שנאלץ להתפטר בשל פרשות טלנסקי וראשונטורס מהן זוכה * אולמרט הורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות; זקן הורשעה במירמה בפרשת ראשונטורס
לרשימה המלאה

כששמעתי את הדיווח על גזר הדין במשפטו וכך היה גם כששמעתי את הדיווח על פסק הדין, הבנתי שהתקשורת הגיעה לשיא חדש בסיקור - מתוך אולם בית המשפט. ואולי זה דווקא שפל?
שמעתי כתב מדווח (אני מצטט מן הזיכרון. לא רשמתי): "מן הדברים שהשופט אומר, אני מניח שהוא יקבע"... הזדעזעתי ולא רשמתי. גם לא נרגעתי והשהיתי את כתיבת הדברים כדי להירגע. אבל לא, לא נרגעתי.
סיקורם של משפטים מפורסמים של "מפורסתמים" ובעלי ממון, אף פעם לא היה אובייקטיבי לחלוטין. כמעט לא ניתן להגיע לכך. אבל, בדרך כלל, אפשר היה לקבל את המידע הנכון בעזרת הצלבה של דיווחים. עיתון אחד פרסם, עיתון שני השלים. למה ששידרה תחנת רדיו אחת, הוסיפה תחנת רדיו אחרת וכך גם ערוצי הטלוויזיה נושאים פנים לכאן ולכאן.
בשנים האחרונות, כאשר רבו משפטיהם של שרים ואישי ציבור, הלך וגבר הדיווח המוטה: במקום שכּתבים יסקרו, הם העבירו את הפמפלטים של היחצ"נים. זו רעה חולה ידועה והיא הולכת וגוברת. במשפטו של ראש הממשלה לשעבר, הגיעו יחצני הציבור לפסגות. בעיקר היחצנים של הנאשמים, שבידיהם הכסף לשכור את הטובים באנשי המקצוע. לעומתם, עומדים אנשי הפרקליטות שגם הכנסתם יותר נמוכה מהנאשמים והם גם הגיעו לתפקידם המשפטי לא בגלל כישורים של יחסי ציבור.
יודעים יותר טוב מהשופטים
אבל לא על צד זה של המשפט החלטתי להאיר. במשפט אולמרט הגיעה לשיא תופעה של כתבים ה"מכתיבים" לשופט מה להחליט. כתב, היושב באולם, "מתרשם" ומביע את הגיגיו בפני השומעים והצופים. עוד בטרם הסירה הכתבנית את ידיה מן המקלדת, כבר "יודע" המאזין מה יהיה פסק (או גזר) הדין. ואם השופט איננו פוסק את מה שהכתב "הכתיב" - יש אכזבה בציבור. ציפינו ליותר/פחות, יאמר המאזין, שהוא הציבור.
פעם, כשישבתי ככתב עתי"ם באולמות של בית המשפט, לא עלה על דעתנו להביע דעה. תפקידו של כתב לדווח, לא להביע את דעתו, קבע חיים בלצן העורך הראשי של הסוכנות. בוודאי ובוודאי בנושאים של בית משפט.
לפני שבועות לא רבים פרסמה ד"ר ענת פלג את ספרה "בדלתיים פתוחות", שעוסק בדיוק בנושא של יחסי תקשורת ובית משפט. כשדיברה איתי לקראת הכתיבה, שאלתי אם השתנה יחסם של העיתונאים דהיום אל השופטים לעומתנו, זקני התקשורת. היא השיבה: "שינוי עצום. היום הכתבים חושבים שהם יודעים יותר טוב מהשופטים". אמרה וצדקה.
כאשר שמעתי את הדיווח הישיר ממשפטו של אולמרט הזדעזעתי ולא רשמתי את הציטוט. לאחר מכן חזרתי ונדהמתי מן הסגנון של שני עיתונאים בכירים. אצטט מן הבלוג של מנחם רבוי: "הפרשן המשפטי של קול ישראל, משה נגבי, קובע מן האולפן כי 'גזר הדין תרם לערעור ושחיקה של אמון הציבור במערכת המשפט' (בחצי היום 24.9.2012) ודן מרגלית קבע בטורו בישראל היום: 'מתנוסס דגל שחור מעל למחוזי בבירה. אין שופטים בי-ם? אולי. אבל יש שופטים בת"א' (25.9.2012)".
ראוי ציבור המאזינים והקוראים לדיווח הוגן. הדיווח ממשפט אולמרט הגיע לשפל. חוששני שאנחנו עומדים בפני תשפוכת גרועה יותר בדיווח ממשפטים מפורסמים בעתיד.

הפתעה בשבילי

System.String[]

תאריך:  02/10/2012   |   עודכן:  02/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפט אולמרט: הסיקור הגיע לשפל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עיתונאים מכתיבים פסק דין ..?
פרצלה  |  2/10/12 12:18
2
אורי אליצור
צפנת  |  2/10/12 13:00
3
במקום לדווח הם מביעים דעות.
אהוד פרלסמן  |  2/10/12 14:57
4
אתה לגמרי צודק ואפילו יותר
גילה פ.  |  2/10/12 16:11
5
להיפך
עובדיה הוכמן  |  6/10/12 15:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד אלפר
על-מנת לקבל תמונה ברורה של המצב הכלכלי באירן, בנה הפרופ' לכלכלה יישומית סטיב הנק מדד אומללות. מדד שהוא הסכום של שיעורי האינפלציה, הריבית והאבטלה, ובניכוי שיעור השינוי השנתי בתמ"ג לנפש. מדד האומללות במצרים לא עבר את רמת ה-40 נקודות אפילו בשנת 2012 הכאוטית בעוד שמדד האומללות של אירן זינק לאחרונה לרמה של 106 נקודות
יוסי ברנע
תגובה למאמרו "ויסקה קטלוניה", הארץ, 28.9.12 - הטענה ש"הדו לאומיות מתה" אינה נכונה, באשר ישראל כלל לא נוצרה על בסיס של לאומיות כמו שנוצרו מדינות מערב אירופה. אין הלאום היהודי המוכר בישראל דומה במשהו ללאום באירופה
נרי אבנרי
אין לי יומרה להביע דעת מומחה, אבל העובדה שהאירנים לא עצרו את פרויקט הגרעין מוכיחה את המסקנה: האירנים ידעו לזהות את עוצמת הרופסים השולטים בערוצי התקשורת. באוזניים אירניות אין הבדל בין האיומים לנביחת כלבים בצידי שיירה עוברת
בעז דרומי
העולם הערבי-איסלאמי לא הבשיל לקודים המערביים, זו עובדה!. הסכם חתום ומאושרר עבורם הוא עניין של זמן, מקום ותועלת. סאדאת לא תקף אצל מורסי וסיבות כאמור תימצאנה תמיד
רפי לאופרט
במעריב, שנולד מיד לאחר הבסת גרמניה הנאצית, לאחר כ-50 מיליון הרוגים במלחמת העולם השניה ובכללם שליש מהעם היהודי, מתנהל אותו משחק עיתונאי קטנוני, צבוע מניפולטיבי. במקום להתייצב כאיש אחד מאחורי רה"מ - עוסק העיתון בחשבונות קטנוניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il