X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שי אגסי. הטענה קצרת טווח [צילום: AP]
כי מציון יצא רכב חשמלי
שי אגסי, שנבחר לרשימת האנשים המשפיעים בעולם, הציג מודל חדשני שמתיימר לתת מענה לנקודת התורפה של כלי הרכב החשמליים. פיטוריו עוררו דאגה בקרב המשקיעים, וגם אנחנו צריכים לדאוג, בהיותנו מושקעים ב'חברה לישראל' של שותפו באמצעות קרנות הפנסיה
הוראות היצרן
'בטר פלייס' ההשקיעה מאות מיליונים בשיווק ובפריסת תחנות החלפה לסוללות, הרבה לפני שהשקיעה בבשלות המוצר – במחקר ובפיתוח. התוצאה: הרכב שמציעה החברה נוסע, לפי הוראות היצרן, עד 200 קילומטרים לטעינה; לפי הלקוחות - עד 130 קילומטר. מכוניות חדשות נוסעות כיום כ-600 קילומטר למכל דלק, ופריסת תחנות הדלק גדולה פי כמה מפריסת תחנות החלפת הסוללות

מכתב
לכבוד שי אגסי, מנכ"ל 'בטר פלייס'
▪  ▪  ▪
בעיצומו של חג האסיף נקראת לאסוף את חפציך ולהתפטר מניהול החברה שייסדת. חמש שנים אחרי הקמת המיזם היומרני שאמור לשנות את שוק הרכב, אתה נאלץ עכשיו לעזוב את ההגה ולהמשיך לעקוב מהצד אחרי התפתחות הבייבי שלך - הרכב החשמלי.
למרות ההדחה המפתיעה, התחושה שלי היא שאתה עוד תעקוף את אלו שפיטרו אותך בסיבוב. גם אם לא תזכה באופן אישי להביא את המכונית החשמלית אל הארץ המובטחת, אני מעריך שבעוד כמה שנים יהיו הרבה נהגים שיכירו לך טובה על המהלך האמיץ שהובלת בשנים האחרונות.
אמנם השבוע ירד מעט מחיר הדלק, ובכל זאת, לכולנו נמאס מזמן מהתלות שלנו בחביות הנפט. כולנו מאוחדים בייאושנו ממחירי הבנזין המאמירים שמחוררים לנו את הכיס. המיזם הגאוני שלך כבר עשה לנו טוב כשגרם לפקידי האוצר שנהנים מההכנסות של המדינה ממסי הבנזין, וליבואני הרכב שעושים עלינו קופה שמנה, להתחיל להזיע. פתאום הם גילו שאולי יש אלטרנטיבה לדיזל ולבנזין המזהמים והמרוששים.
נכון, הדרך אל השקע עוד ארוכה וייקח עוד לא מעט זמן עד לחִשמול נסיעותינו, אבל בזכותך כבר יש לנו אור בקצה המנהרה. לפני חמש שנים התייחסו לרעיון שלך כבדיחה משעשעת אבל מאז כבר התחלנו לראות עשרות נקודות הטענה ותחנות להחלפת סוללות בצדי הדרכים, ובמקביל התבשרנו שלא מעט יצרניות רכב גדולות החלו לפתח דגמים חשמליים משלהן מתוך הכרה בכך שהחשמל הוא הדבר הבא בתחום הרכב.
מעבר לצדדים הכלכליים והסביבתיים, הסיפור האישי שלך מצא חן בעינינו, כי יש בו גם מרכיב ציוני. לפני שש שנים היית הטכנולוג הראשי של חברת התוכנה הגדולה באירופה. התגוררת בארה"ב, ובגיל 38 נבחרת בידי המגזין 'טיים' לאחד מעשרים המשפיעים בכלכלה העולמית. ההחלטה שלך להקים בישראל את מיזם המכוניות החשמליות לא הייתה ההחלטה הכי כדאית מבחינתך האישית, ובכל זאת חזרת לארץ והקמת כאן את 'בטר פלייס' שמעסיקה מאות עובדים ישראלים ועוד מאות עובדים ברחבי העולם.
למרות הפסדי הענק שספגתם עד כה, לכולם ברור שהמיזם שלך עדיין יכול להיות אחת הבשורות הגדולות של התעשיה הישראלית במאה הנוכחית.
בינתיים סע לשלום, הסוללה טעונה.

את שי אגסי פגשתי לראשונה בניו-יורק ב-2008. האיש, כמו שהבטיחו, מקסים וכובש. נראה שהוא השכיל לאמץ את כל היתרונות של ישראלי טוב ואמריקני מהמעמד הגבוה - מחד-גיסא חברמניות, ביטחון עצמי של בן לעם סגולה שעומד להביא גאולה לעולם, ומאידך-גיסא אנגלית מהוקצעת, רטוריקה מהודקת, פורמליות ומקצועיות.
אגסי (45) לא הגה את רעיון המכונית החשמלית, כמובן, אבל הוא הציג מודל חדש שהבטיח להפוך את הרעיון הוותיק והמדשדש הזה למציאות, ולהביא לעולם טוב יותר (מכאן שם החברה שהקים 'בטר פלייס' - Better Place). לאחר לא מעט הצלחות עולמיות בתחום הטכנולוגיה ולאחר שהצליח להיות הזר (הישראלי) הראשון שכיהן בדירקטוריון חברת התוכנה הגרמנית SAP, הוא הפך להיות הבטחה חמה בעולם כאיש עסקים וטכנולוגיה. אגסי יכול היה להשתלב בהנהלות של חברות בינלאומיות, אך בחר להקים מיזם משל עצמו. והוא בחר לעשות זאת בישראל.
המודל של אגסי הציע פתרון לנקודת התורפה של המכונית החשמלית - משך זמן ההטענה. אגסי הציע לצייד את המכוניות שלו בסוללות שיוחלפו בתוך כמה דקות בתחנות הטענה. לציבור הוא מכר את היתרון הברור של טעינה בזמן קצר יותר מתדלוק, בלי ללכלך את הידיים; למשקיעים הוא מכר את הפוטנציאל לגזור קופון לאורך כל חיי המכונית, ולא רק בעת מכירתה.
הייתה זו משפחת עופר שהאמינה במיזם של אגסי והתחייבה להשקיע בו מאות מיליוני שקלים. נשיא המדינה, שמעון פרס, נדבק בהתלהבות, וסייע לו לפתוח דלתות של מנהיגי עולם. יש משהו נכון מאוד בכך שבשׂוֹרה מעין זו תצא דווקא מישראל. יש לנו אינטרס ברור שהדלק לרכב יוחלף בחשמל, ויאפשר שחרור מהתלות בדלק הערבי. בינתיים נוסף לישראל אינטרס של ניצול מאגרי הגז הטבעי שנמצא בשטחה. הצלחה בתחום עשויה לזרז גם את התוכנית לאפשר ליצרנים פרטיים לייצר חשמל, ולהשתחרר, בהדרגה, ממונופול חברת החשמל.
הבעיה היחידה שנראתה באופק היא היקף ההשקעה הנדרש. כבר משלב הייסוד, כשראיינו אותו ב-2008, הודה אגסי שיש צורך בהשקעה של מאות מיליוני דולרים. אבל היה לו ביטחון בכך שכסף לא יהיה המכשול, מכיוון שלא חסר כסף בעולם שמחפש השקעות מניבות מסוג זה. מפתיע ככל שזה יישמע, בכך הוא לגמרי צדק: עד כה נמצאו יותר מ-1.2 מיליארדי שקלים שהיו פנויים להשקעה במיזם. אלא שזו לא הייתה ההבטחה היחידה שהוא פיזר בביטחון עצמי מושלם. הוא הבטיח גם שבתוך שלוש-ארבע שנים (שזה יוצא בדיוק עכשיו) יצרניות הרכב הגדולות בעולם יצטרפו למיזם, ממשלות יעודדו את אזרחיהן לרכוש אותו, וברחובות ישראל ייסעו אלפי מכוניות של 'בטר פלייס'.
ביום שלישי האחרון, התעוררנו לידיעה ששי אגסי, מייסד המיזם והמנכ"ל, פוטר מתפקידו. את מקומו יתפוס מנהל החברה באוסטרליה, אוון תורנלי, שהצליח להחדיר את הרעיון שם במידה מוצלחת יותר מאשר בישראל ובדנמרק, ששתיהן יחד לא הצליחו להגיע למכירת אלף מכוניות.
עדיין לא ברור מהי הסיבה לכך. לא שחסרות סיבות, אבל לעובדי החברה - מהבכירים ועד הזוטרים - קשה לדמיין מישהו אחר בתפקיד הזה. אגסי הפך לשם נרדף לחברה. הוא ממשיך להתלהב ולהדביק בהתלהבותו רבים בכלי התקשורת בעולם, והוא עושה זאת גם לעובדי החברה, בארץ וברחבי העולם.
לפיטוריו יש מסר לא פשוט לחברה שמצויה בחובות בסדר גודל שכזה. החברה מביעה ביטחון שלמרות קצב ההתקדמות המאכזב, היא צועדת בבטחה בדרך הנכונה, ושהתשואות למשקיעים עוד יגיעו. אז מה אומרים להם עכשיו? הרי לא מדובר בהחלפת פרסונה בלבד, אלא בהחלפת חזון.

בטר פלייס - בטר קאר?

לא סוף פסוק
אבל אי-אפשר לומר שנאמרה המילה האחרונה בחברה הזאת, שעתידה לא לגמרי ברור, ויש לה עוד אפשרות להפתיע. 'בטר פלייס' מציעה פתרון לחזון הרכב החשמלי, שברור לגמרי שהוא אמור להיות רכב העתיד

'בטר פלייס' נמצאת כיום במלכוד. זו לא חברה לייצור כלי רכב חשמליים, אלא חברת קונספט, חברת תשתיות. היא אמורה לשדל יצרניות לייצר דגמים של כלי רכב שיותאמו לסטנדרט הסוללות של החברה. היצרניות, שמרוויחות כיום על מכירת המכוניות בלבד, ימשיכו להרוויח ממכירת כלי הרכב החשמליים, והחברה תרוויח מהתלות של הרוכשים בתחנות התדלוק של 'בטר פלייס'. כך שהחברה לא יכולה לרדת מרעיון הטענת הסוללות ולהתמקד במכוניות בלבד, כי שם אין לה שום יתרון. אפילו לא דריסת רגל. לכן היא נותרת עם שתי בעיות ליבה אקוטיות: יש רק יצרנית רכב אחת שהצטרפה למיזם - רנו, ויש מעט מדי רוכשים שהביעו אמון ורכשו מכונית כזו.
המודל שבנה אגסי תוכנן להתחיל במכירה לחברות ליסינג ולא ליחידים, אך גם בכך החברה לא הצליחה. לאי-העמידה ביעדיה יש משמעויות כבדות, כמו התחייבות החברה לרכוש לא פחות מ-100 אלף מכוניות מ'רנו' עד שנת 2016 - ומדובר בדגם מלפני שנתיים, שהאטרקטיביות שלו בשוק פוחתת.
הבעיות האלה נובעות מכשל בתחום החזק של אגסי - כשל טכנולוגי. 'בטר פלייס' הזדרזה להשקיע מאות מיליונים בשיווק ובפריסת תחנות החלפה לסוללות, הרבה לפני שהשקיעה בבשלות המוצר - במחקר ובפיתוח. התוצאה היא שהרכב שהחברה מציעה נוסע, לפי הוראות היצרן, עד 200 קילומטרים לטעינה; לפי הלקוחות, עד 130 קילומטר. מכוניות רגילות חדשות, לעומת זאת, נוסעות כיום כ-600 קילומטר למכל דלק, ופריסת תחנות הדלק גדולה לאין שיעור מפריסת התחנות להחלפת סוללות.
גם אם נתעלם מהעובדה שהמכונית החשמלית של 'בטר פלייס' אינה מוצעת במחיר אטרקטיבי (יותר מ-120 אלף שקלים), ועוד לפני ששוקלים את החיסכון הצפוי במחיר הדלק, אם בכלל, הרי שהמגבלה הזאת אינה סבירה בעליל. בוודאי לא למי שרוכש רכב משפחתי גדול מהסוג המוצע. ייתכן מאוד שאם היה מוצע דגם עירוני קטן וקל, הוא היה צולח דרך ארוכה יותר בין הטְענה להטענה, ומספק פתרון הולם למחזיקי המכוניות הנוסעים מעט מאוד. בעבורם, הרכב החשמלי מתבקש - הוא קל יותר לתחזוקה, הוא שקט, ידידותי לסביבה, והחיסרון שבהטענה אחרי מעט קילומטרים מורגש פחות מבחינתם (אם כי הוא מצריך פריסה עירונית רחבה יותר של תחנות החלפה).
למרות הצהרות החברה הצפויות, ברור שפיטורי אגסי הם צעד שמשדר נואשות, הודאה בכישלון וחששות כבדים למשקיעים. עידן עופר ו'החברה לישראל' הימרו בגדול על המיזם הזה, שכעת נראה תקוע ומדליק אור אדום למשקיעים בחברה - ובעצם כמעט לכולנו, באמצעות קרנות הפנסיה.
אבל אי-אפשר לומר שנאמרה המילה האחרונה בחברה הזאת, שעתידה לא לגמרי ברור, ויש לה עוד אפשרות להפתיע. 'בטר פלייס' מציעה פתרון לחזון הרכב החשמלי, שברור לגמרי שהוא אמור להיות רכב העתיד. הרכב החשמלי מפחית באופן דרמטי את רמת זיהום האוויר בערים, הוא מפחית את עוצמת הרעש בכבישים הראשיים, ולכן הוא עשוי להעלות את השווי של מאות אלפי יחידות דיור החשופות לרעש המכוניות. הרכב החשמלי אדיש לאופן ייצור החשמל, ויעילותו תישמר גם במקרה של שינוי במקורות הפקת החשמל (גז, דלק ביולוגי וכדומה). ההטענה האִטית וטווח הנסיעה עצרו את הרכב החשמלי עד כה, ו'בטר פלייס' הציעה פתרון לפחות למשך הטעינה.
בין אם היא תוביל את כלי הרכב החשמליים בעתיד ובין אם לא, 'בטר פלייס' בוודאי הבטיחה את מקומה כאבן דרך במסלול הארוך והקשה של הרכב החשמלי מהחזון הרחוק לכביש.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כי מציון יצא רכב חשמלי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איזה מדינה תאמץ החלפת סוללות?
מתעניין  |  9/10/12 03:02
 
- בשלב הביניים נראה
מתעניין אחר  |  9/10/12 20:16
2
אגסי נכשל בסאפ ונכשל גם כאן...
בבא בובה  |  9/10/12 19:30
3
bad idea
jim  |  10/10/12 07:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופטת רות לבהר-שרון מבית המשפט המחוזי בתל אביב מנהלת דיונים ביד רמה, בבקיאות רבה בחומר ובירידה מהירה לעומקן של הסוגיות המרכזית. חבל רק שהיא מאחרת ביותר מ-40 דקות
אשר שכטר
למה מממנת ממשלת ספרד 65% מאימפריית ההימורים של אדלסון במדריד? ביוני קיבלה המערכת הבנקאית הספרדית סיוע של 100 מיליארד יורו מהאיחוד האירופי    כעת, חוששים בספרד, ילך חלק מהכסף שנועד להציל את המערכת הבנקאית למיזם נדל"ן מהסוג שהפיל אותה מלכתחילה
תמיר מורג
בעידן שבו מתכוננים המועמדים לנשיאות לעימותים הטלוויזיוניים במשך שבועות, כשהם מוקפים בסוללת יועצים, נדיר שהעימותים אכן משפיעים באופן ניכר על דעת הקהל. אך עדיין, השילוב של מנחה קשוח, שעון עצר מתֵקתק ועשרות מיליוני צופים עלול להיות קטלני. מבט לעימותי העבר
אורי אליצור
לא מזמן שמעון פרס התנגד בתוקף למדינה פלשתינית, והיום גם נתניהו תומך בהקמתה. והיא תקום בתנאים הכי גרועים לישראל, אם לא יהיה לנו אומץ לדון ברצינות באופציה הנגדית: סיפוח של יותר ממיליון ערבים פלשתינים לישראל
משה פייגלין
אמנם לא התפללתי בהר הבית, אך זה לא מנע מקצין משטרה להודיע לי כי אני מעוכב לחקירה בחשד שהתפללתי. חשתי מתוסכל. "כיוון שלא נעברה שום עברה" - קבעה השופטת - "אני מורה לשחרר את העצור ללא כל תנאי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il