X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופ' דן סואן ועוד צבא גדול של סוציולוגים עם אג'נדה פוליטית מפיצים מזה שנים תזה שקרית על אודות ערביי ישראל התזה היא שמצבם הכלכלי וההשכלתי הולך ורע, כתוצאה מאפליה וגזענות לכן הוא הזדעק להפריך את הנתונים שפרסם האלוף במיל. שלמה גזית במאמרו "הסוד הכמוס של ערביי ישראל"
▪  ▪  ▪
יותר אנשי רפואה ערביים [צילום: AP]

הנתונים שמסר גזית (מפי ד"ר מוחמד ביטאר) אכן מוגזמים, אבל הטענה הכללית שהוצגה במאמר נכונה, לאמור: שיעורם של אנשי הרפואה הערביים (רופאים, רוקחים, אחים/אחיות) בקרב כלל אנשי הרפואה בישראל נמצא במגמת עלייה מואצת (בתחום הסיעוד והרוקחות הוא עולה כיום על שיעורם של הערבים באוכלוסיה הישראלית).
סואן נטפל לדיוק בנתונים המספריים אודות אנשי הרפואה הערביים ובוחר להתעלם מהתזה העיקרית שמביא גזית מפי ד"ר ביטאר. גזית כותב: "ד"ר ביטאר חשף בפנינו את אחד הסודות הכמוסים של המדינה. שמענו מפיו על המהפך שעוברים כיום הרוב הגדול של ערביי ישראל, אזרחי המדינה, גברים וגם - אף כי בפיגור מסוים - נשים. מסתבר שאין קשר לנעשה עם מה שאנו שומעים וקוראים בתקשורת." זו האמת לאמיתה. ערביי ישראל עשו במהלך העשורים האחרונים התקדמות עצומה בתחום ההשכלה, הכלכלה והתקשורת (יותר מכל אוכלוסיה ערבית בכל מדינות העולם).
שינוי בהשכלה ובתעסוקה
לפני כשלוש שנים פרסמתי בבמת "אנשים ישראל" מספר מאמרים שסקרו את מצבם הכלכלי של ערביי ישראל. הובאו בהם נתונים עדכניים ומגוונים (כולל נתונים ממשרדי פרסום וחקר שוק, שאמינותם ביחס למגזר הערבי, גדולה בדרך כלל מזו של הלמ"ס) וכן פרשנות נרחבת. תקציר של המאמרים הללו פורסם ב"חדשות בן עזר" ועורר הדים רבים. התמונה המצטיירת היא שערביי ישראל רחוקים מאד מההגדרה של "עניים" ו"חסרי השכלה". למעשה, רק כרבע מהמגזר הערבי הוא עני (במונחים מערביים). בתחומים מסוימים הערבים בארץ אף משיגים את היהודים, כגון שיעור הבעלות על דירות ושווי ממוצע של דירה. כאשר בודקים את האוכלוסיה הערבית-נוצרית בנפרד, התמונה ורודה עוד יותר.
אין ספק שאחת הסיבות למצבם המשתפר של הערבים הוא שינוי עקבי לטובה בתחום התעסוקה וההשכלה - כולל השכלה טכנולוגית. התמורה החיובית הזאת מצטיירת בבירור כאשר משווים נתונים מקום המדינה ועד ימינו, ובכלל זה נתונים על שיעור התלמידים הערבים בטכניון ובמוסדות אחרים להשכלה גבוהה (חשוב לזכור ולהזכיר מה הייתה רמת ההשכלה של הערבים הפלשתינים בשנות הארבעים והחמישים). השוואות בין המוסלמים בישראל לבין מוסלמים ברחבי העולם מחדדות את התרומה של מדינת ישראל להתפתחותם של אזרחיה הערבים.
מדוע בתחום הרפואה סגירת הפערים בין יהודים לערבים מואצת יותר? הסיבות (שאותן הסברתי בהרחבה במאמרים ההם) קשורות הן למאפייני המקצוע, הן לתפישות העולם המשתנות במגזר הערבי והן לשינויים ערכיים שמתרחשים בקרב האליטה היהודית הוותיקה (בעיקר בקרב הדור הצעיר).
מסורת ורקע תרבותי
האם כל הפערים נסגרו? בוודאי שלא. האם ערביי ישראל עדיין מופלים בתחום מסוימים? בוודאי שכן. גם החרדים, הדתיים, האתיופים, הרוסים, הדרוזים וחלק מהאוכלוסיה החילונית הוותיקה סובלים מאפליה ודעות קדומות, והדרך לחברה שוויונית עוד ארוכה. האם אפליה היא הסיבה העיקרית לפערים שקיימים בחברה הישראלית בין המגזרים והקבוצות השונות? לא ולא. ברוב המקרים הסיבה העיקרית היא מסורת ורקע תרבותי. אצל הערבים, למשל, מעמד האישה והנטייה להתבדל (דוגמה טובה היא תרבות החמולות) משפיעים הרבה יותר. זו גם הסיבה לקשיי ההשתלבות של הקבוצות המוסלמיות בעולם המערבי.
להשכלה יש תפקיד חשוב בהתקדמותם של ערביי ישראל, והעיר חיפה, שבה לומדים חלק גדול מהסטודנטים הערביים, יכולה להתגאות בתרומתה בתחום זה. ד"ר ביטאר צודק בתזה הכללית אודות השיפור במצבה של האוכלוסיה הערבית בארץ, וצריך להוקיר אותו על היושר והאומץ לומר את האמת בפומבי - מידה שאינה מאפיינת את חברי הכנסת הערביים ואת תעמולני השמאל הדוגמטי.
למרבה הצער, המחמאות שמחלק ד"ר ביטאר לחברה הישראלית אינן ערבות לאוזניו של פרופ' סואן, כמו גם לרבים מהקולגות שלו. כי על מה הם יכתבו ומה הם ילמדו אם יתברר שמדינת ישראל היא לא כזאת מפלצת, כפי שהם מספרים לנו ולעצמם?
אהוד בן עזר, עורך ומייסד "חדשות בן עזר" מוסיף: בשעתו עזרתי לח"כ-לשעבר נוזהת קצב בהתקנתו לדפוס של ספרה "סנוניות השלום, עם הנשים הדרוזיות והערביות בישראל" [ספריית מעריב, 1988] שבו היא מספרת, בין השאר, כי כאשר החלה את עבודתה בהסתדרות הכללית כמנהלת מדור נשים ערביות ודרוזיות, לא הירשו לנערה מהמגזר ללמוד מעבר לארבע כיתות בית ספר יסודי, והיה צורך בשתדלנות רבה אצל השיח'ים וההנהגה הערבית והדרוזית כדי לשכנעם שיאפשרו לבנות ללמוד שנים רבות יותר. לימים נהפך המצב עד כדי כך שבעשרות השנים האחרונות יש באוניברסיטאות בישראל יותר סטודנטיות ערביות ודרוזיות מאשר סטודנטים ממוצא מקביל. כלומר, הנשים השיגו את הגברים בהשכלתן. ספק אם יש לתופעה זו אח ורע באיזו מדינה ערבית אחרת בעולם.

חדשות בן עזר
פורסם במקור בחדשות בן עזר
תאריך:  11/10/2012   |   עודכן:  11/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מעריב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ד"ר ביטאר צודק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אח ורע
יונה סוקולובסקי  |  11/10/12 18:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
התורה נוטעת את האדם לתוך הזמן הנצחי כבריאה שאינה יכולה לנצח, אבל אינה מסוגלת להשתחרר ממנו והנאחזת על כן בחשבון הנפש כבזיז אחד על סלע קיומו החלקלק    בתיבה "בְּרֵאשִׁית" בורא אדון כל את הזמן, ואת האדם שחי בזמן ולא יכול לזמן, ואת המאבק ממנו נוצר המוסר המציל מן התוהו והבוהו את רוח האלוהים המרחפת על הארץ אשר "נָתַן לִבְנֵי אָדָם" (תהלים קט"ו,ט"ז)    וינייטה לפרשת בראשית התשע"ג
רועי אורן
סקר שנערך עבור התאחדות הסטודנטים מטעם מכון "מאגר מוחות" טוען כי גובה הסיוע הכלכלי הממוצע, שניתן ע"י ההורים לסטודנט בישראל, עלה ל-14,355 ש"ח    כלומר: מדובר בעלייה של 2,000 ש"ח לעומת השנה שחלפה
חיים שאולזון
עוד דוגמה לצורה בה יש מי שקופצים כמוצאי שלל רב על אסונות בציבור החרדי, מבטיחים מכל טוב למי שרק יתרום, ושוכחים לספר שחלק גדול מהכסף בכלל לא מגיע לנזקקים
איתמר לוין
הדיבורים סביב ריצה אפשרית של אהוד אולמרט לראשות הממשלה נועדו בין היתר להרתיע את הפרקליטות מלערער על זיכויו, ואולי גם להשפיע על הדיון במשפט הולילנד    התייצבותו של אולמרט בראש מפלגה כלשהי תחייב את בג"ץ לקבוע האם לאפשר לו התמודדות כזו
עמוס שנער
סביר להניח שהקואליציה הבאה תהיה קואליציה דומה, ולחרדים לא תהיה התחזקות במאומה    לכן התקציב בו נתניהו חפץ יאושר בסופו של דבר, וחבל שהחרדים יעשו משחקים לבוחר כאשר התקציב ממילא לא עומד להשתפר
רשימות נוספות
בעקבות העימות אובמה-רומני  /  אלי מייזליש
אנשים יפים  /  משה גרנות
39 שנים למלחמת יום הכיפורים - הרהורים  /  אלוני זמורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il