X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחלוקת בין הגישה השמרנית-ליברלית לבין הגישה הסוציאל-דמוקרטית היא אידיאולוגית ומעשית והיא בתחום שתלוי בהחלטות ישראליות האם הבחירות תסובנה סביב הסוגיה החברתית כלכלית? אין לדעת...
▪  ▪  ▪
הנושא החברתי-כלכלי, בלב הבחירות [צילום: פלאש 90]

מהם הנושאים העומדים על סדר יומה של מדינת ישראל בשנים הקרובות, בשנות כהונתן של הכנסת והממשלה שייכונו אחרי הבחירות?
א. סוגיית אירן
ב. המחלוקת המדינית ביטחונית
ג. הדמוקרטיה בישראל
ד. הסוגיה החברתית כלכלית
סוגיית אירן
התגרענות אירן היא האיום החמור ביותר על ביטחון ישראל, גם אם היא לא תשתמש בפועל בנשק הגרעיני. בחודשים האחרונים, המחלוקת על סוגיית התקיפה באירן, הייתה הנושא החם בסדר היום הציבורי בישראל, רווי יצרים, השמצות והפחדות.
אולם, באמת ובתמים, אין מחלוקת אמיתית בחברה הישראלית בנושא. זולת שוליים הרוצים באיום גרעיני אירני כדי לאלץ את ישראל לסגת מהשטחים, הרוב המכריע, ללא הבדל השקפה, מודע לגודל הסכנה ומבין שחובתה של ישראל למנוע את התגרענות אירן. יש קונסנזוס מלא שפעולה ישראלית היא הפתרון הפחות מוצלח, ויש לנקוט בו רק אם לא תוותר ברירה אחרת. יש הסכמה מלאה, שרצוי ככל האפשר להגיע להסכמות עם האמריקנים בנדון. המחלוקות הן טקטיות, לא מהותיות.
כל הוויכוח הציבורי בנושא מבוסס על שקר, על שנאה לנתניהו שגבלה בהסתה ולעיתים חצתה את גבול ההסתה. אני מאמין שכל ממשלה שתיבחר תנהג באחריות, ברוח ההסכמה הלאומית.
המחלוקת המדינית-ביטחונית
בסוגיות הגבולות, השלום והביטחון המחלוקת בציבור אמיתית ועמוקה. הפער האידיאולוגי בין מצדדי שלמות הארץ, לבין המצדדים בנסיגה מלאה, ובין הגישות הקיצוניות לבין האפשרויות השונות שבאמצע, גדול ואמיתי. אולם המחלוקת הזו היא ברמה האידיאולוגית, התיאורטית. נתניהו וצמרת הליכוד קיבלו על עצמם את תפיסת חלוקת הארץ לשתי מדינות לאום, אם כי לא הצביעו על מיקום הגבול בין המדינות על-פי תפיסתם. אולם אין לישראל פרטנר להסכם, בעתיד הנראה לעין. ברק ואולמרט הציעו לפלשתינים את חלוקת הארץ בקווי 49' (עם "חילופי שטחים" מזעריים) והצעתם נדחתה על הסף, באלימות ובטרור. סביר מאוד להניח שכל הצעה דומה תתקל בתגובה דומה. איני רואה ממשלה ישראלית שתציע הצעה קבילה על הפלשתינים, כמו קבלת "זכות" השיבה.
סוגיה נוספת שהייתה במחלוקת ציבורית חריפה - סוגיית עתיד הגולן, אינה קיימת עוד. הגולן ישראלי, ודבר לא ישנה זאת עוד. ובכלל, כל עוד המזרח התיכון רוחש, רועש וגועש, וכך הוא יהיה בשנים הקרובות, לא צפויות התרחשויות מדיניות משמעותיות.
הדמוקרטיה בישראל
סוגיית הדמוקרטיה בישראל, היא סוגיה מומצאת. סביר להניח שלקראת הבחירות, מצג השווא של "חוקים המאיימים על הדמוקרטיה" וכו' יחזור על עצמו, אבל כל בר דעת יודע שאין כל איום על הדמוקרטיה, ושבסך הכול מדובר בטרנד של יצירת היסטריה מלאכותית.
הסוגיה החברתית-כלכלית
הנושא שבו באמת קיימת מחלוקת אידיאולוגית ופרקטית שראוי להכריע בה, הוא הנושא החברתי-כלכלי. בעשרות השנים האחרונות, לא הייתה מחלוקת בנושא. כל המערכת הפוליטית בישראל התיישרה עם הקו הניאו-ליברלי, שנתפס כאמת מדעית, וההבדלים בין המפלגות היו שוליים. המחלוקת הייתה בעיקר סביב הסוגיה מי מוכשר יותר לממש את הדרך הזאת.
לא עוד. השינוי החל במשבר הקפיטליזם ב-2008, שגרם למחשבה מחדש בכל העולם, כולל בקרב הבכירים שבכלכלנים, בעלי פרס נובל ואף מי שהיו ממובילי הדרך הזו, והגיעו למסקנה שהרחיקו לכת. ניצחונה של שלי יחימוביץ', נושאת דגל האג'נדה החברתית כלכלית והתפיסה הסוציאל דמוקרטית, בבחירות המקדימות במפלגת העבודה ועליית מפלגתה בסקרים כתוצאה מכך, העלתה את הנושא על סדר יום הפוליטי. המחאה ההמונית בקיץ 2011, עת מאות אלפי אזרחים יצאו להיאבק למען צדק חברתי, העלתה את הנושא לסדר היום הציבורי.
המחלוקת בין הגישה השמרנית-ליברלית לבין הגישה הסוציאל-דמוקרטית היא אידיאולוגית ומעשית והיא בתחום שתלוי בהחלטות ישראליות. האם הבחירות תסובנה סביב הסוגיה החברתית כלכלית? אין לדעת. ברור שכל מפלגה תנסה לקבוע את סדר היום על-פי חזקותיה. אולם מן הראוי, שהמחלוקת החברתית כלכלית תהיה לב הבחירות.
נבחרת החלומות
אני מברך על חזרתו הצפויה של אהוד אולמרט לפוליטיקה ואני מציע את נבחרת החלומות להנהגתה של מדינת ישראל: ראש הממשלה - אהוד אולמרט. המשנה לראש הממשלה - חיים רמון. שר האוצר - אברהם הירשזון. שר הפנים - אריה דרעי. שר הרווחה - שלמה בניזרי. השר לביטחון פנים - צחי הנגבי. שר האנרגיה והתשתיות - גונן שגב. נשיא המדינה - משה קצב.

חדשות בן עזר
פורסם במקור בחדשות בן עזר
תאריך:  15/10/2012   |   עודכן:  15/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
הפוליטיקאים שרצים מול נתניהו מעדיפים להעלים עין מהלוגיקה של נתניהו. הבחירות הן דרכם להשיג משקל פוליטי על-מנת להעלות את מחירם לצורך המו"מ הקואליציוני, וכולם יתחרו זה מול זו - מי יסגור עסקה וישב בקואליציה הבאה של נתניהו. זה לא מירוץ שליחים אלא פוקר שקרנים. הציבור יכול להשפיע על המירוץ הזה רק באמצעות תיאוריית הקווים האדומים של נתניהו
רון בריימן
במקום התפיסה המעוותת כאילו חלוקת כבשת הרש - ארץ ישראל המערבית - מסוגלת להביא שלום, עדיף להתכונן למצב שבו יקרוס המשטר ההאשמי בממלכת ירדן (ארץ ישראל המזרחית), תהליך שיגרום - גם ללא התערבות ישראלית להקמתה של מדינה פלשתינית שם. אם יש פתרון, זהו הפתרון, וזו גם הפשרה הטריטוריאלית האמיתית. רק מפלגה אחת בישראל מציעה פתרון זה, מפלגת התקווה
ענבל בר-און
בראש העין יש המון מטרדי רעש. אבל קיצצו ברכבי הסיור העירוני, וכעת יש רק רכב אחד. יש המון כסף לדברים אחרים    רעש הוא טרור    כתבה שביעית בסדרה
אברהם בן-עזרא
"...מה עוד שיש לתת את הדעת לחוסר השוויון במעמדם של המשתכנים ושיכון ופיתוח האחד כלפי משנהו. לפיכך סבורה אני כי הויתורים לא ויתורים הם וכל הליקויים המנויים בחוות דעת המומחה הם ליקויים שבגינם אחראית הנתבעת" - השופטת ט' שטרסברג-כהן בעניין "ויתורים" של הדיירים לקבלן, לגבי ליקויים הקיימים בדירותיהם
עמוס שנער
יש לבטל בדחיפות את חוקיות הסקרים המשפיעים בצורה חולנית על נבחרי העם, בזמן שאנו זקוקים למנהיגות מובילה ולא מובלת, ע"י דעת קהל המשתנה מיום ליום ולפעמים משעה לשעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il