X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביום ראשון נפתחה שנת הלימודים האקדמאית עם כשלוש מאות אלף סטודנטים עם משכיל אנחנו כה משכיל, שאנו נמצאים במקום השני במדינות ה-OECD ביחס בין השכלה לאוכלוסיה
▪  ▪  ▪
במקום לעבוד, ממשיכים ללמוד [צילום: פלאש 90]
נקודת הזינוק
אנחנו הופכים את התואר ברוב המקצועות למושג שמאבד את המשמעות שלו. אם לכולם יש, אז בעצם פשוט הזזנו את נקודת הזינוק קצת קדימה אבל אנחנו אותם אנשים חסרי ניסיון

45% מכלל אזרחי מדינת ישראל הם בעלי תואר ראשון. כמעט מחצית מאיתנו. עם הספר, או מה?
על הקשר בין פיתוח כלכלי והשכלה דובר רבות, וברור כי המרוץ להשכלה גבוהה מרבה איזשהי חכמה. אך הבעיה היא שזה בדיוק מה שזה – מרוץ. מרדף אחרי התואר, אחר התעודה. תואר ראשון בשקר כלשהו.
רבים מחבריי נפלו בפח האקדמי הזה. אין להם מושג מה הם רוצים ללמוד, או מה הם רוצים לעשות בחיים – אבל דבר אחד הם יודעים - התואר - הוא הכרחי. לשם מה? לא ברור. יש כל מיני עבודות בהן התואר הראשון מהווה כתנאי סף, ואני מדבר על כל תואר. לא משנה אם מדובר במדעים מדויקים או במדעי הדשא. העיקר שיהיה תואר. ומה בעצם אותו הישג מלמד עלינו, על כל אחד מאיתנו? שיש לנו ישבן לשבת וללמוד לפחות לקראת המבחנים? שיש לנו את היכולת לחיות במעין עוני לאורך שלוש, ארבע או חמש שנים? או שיש לנו הורים שעבדו מאד קשה על-מנת שנוכל להשלים את המשימה?
אינפלציית תארים
העובדה שלמחצית מאיתנו יש תואר ראשון גורמת לאינפלציית תארים, כזו שגורמת לעולם התעסוקה לדרוש לא תואר אחד, אלא שניים. התוצאה העקיפה של זה היא שבמקום להיכנס לשוק העבודה, רובנו ממשיכים להתחרות במרוץ, במקום להתחיל לעבוד.
צריך לומר את האמת. את מרבית העבודות במשק ניתן לעשות גם בלי תואר. עם הכשרה ספציפית. בין אם מדובר בעבודות פקידות, במשרות ניהוליות, או אפילו בחלק מעולם ההיי-טק. לא כל דבר דורש באמת תואר כדי לעשות אותו – אך דרישת הסף לקבלה קיימת שם.
בין הכשרה להשכלה
אפשר לומר שאני מעודד בורות. אך הכוונה היא לעודד ניסיון, הדרך הטובה ביותר ללמוד, שהרי אין חכם כבעל ניסיון. אקדמיה לא נועדה להכשיר אנשים לעבודה, אלא להרחיב את אופק היריעה שלהם, להגדיל את עולם המונחים שלהם, את הידע, לחקור. באקדמיה הישראלית נוצר יצור כלאיים, בין הכשרה להשכלה. הערבוב הזה גורם לנו לחשוב שתואר משמעו עבודה.
חברה טובה הגדירה את המצב כך: "אנחנו הופכים את התואר ברוב המקצועות למושג שמאבד את המשמעות שלו. אם לכולם יש, אז בעצם פשוט הזזנו את נקודת הזינוק קצת קדימה אבל אנחנו אותם אנשים חסרי ניסיון".
בפועל אין חיוב שלימוד בתחום מסוים יוביל לקבלת מקצוע. בסוף התואר איש לא מחכה על-מנת להעסיק אותך ולעולם כזה, בו אתה עובר מתחרות על ציונים טובים לתחרות על עבודה, מישהו צריך להכשיר אותך לשם כך.
עבור סטודנט מתחיל, אחד השיקולים הגדולים לבחירה בתואר מסוים הוא אפשרויות התעסוקה עם השלמת הדיפלומה. את האפשרויות הללו צריך לפרוס מראש, כולל פעילויות שאינן קשורות בהכרח לתואר – הכנה לקבלה לעבודה: התמודדות בראיון עבודה, לימודי כתיבה (אגב כלי שיכול לשמש גם את האוניברסיטאות עצמן), עמידה מול קהל וכל דבר שיכול להיות רלוונטי לתכלית התואר – השגת עבודה.

תאריך:  24/10/2012   |   עודכן:  24/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יניב מויאל
הדבר עומד בניגוד גמור לעמדתי האידיאולוגית לפיה, הצבעה בבחירות במדינה דמוקרטית זו זכות, אם לא חובה וביודעי כי רבים נהרגים כדי להגן על חיינו כאן, כדי לשמר את הדמוקרטיה    אז איך בכל זאת הגעתי למסקנה שעדיף לא להצביע?
ענבל בר-און
כן, היא שופטת, וכן, אולי מבחינת החוק היבש אין לה "זכות עמידה" בפני הוועדה לתכנון ובנייה    אבל האם דיני התכנון והבנייה המצרים את זכות העמידה של שכנים, מוצדקים?    רעש הוא טרור, כתבה תשיעית בסדרה
אורי שרגיל
אתה ואני לא יכולים להרשות לעצמנו ללכת לבית משפט כי אין לנו מזוודות כסף ואפילו לא מעטפות    יש לנו משכנתה ואולקוס, ואנחנו חיים על משכורת חודשית שלא תמיד מגיעה כל חודש    זו גם הסיבה שרבים מאיתנו לא מצליחים להתגרש כשאין לנו כסף לפרנס את המשפחה
ציפי לידר
אינטרסים פוליטיים של ח"כים? עיין ערך חז"ל    רצח על-רקע רומנטי? אין חיה כזאת    עיתונות זה עסק כלכלי    המתחזים - קַן הקוקייה כבר כאן    ולקינוח התפוח הקטן ותנאֵי העבדוּת
צ'לו רוזנברג
הצטרפותם של חלק ממנהיגי המחאה למפלגות הפוליטיות נראית כניצול אופורטוניסטי של הבולטות התקשורתית, הן מצד המצטרפים והן מצד המצרפים    הציבור הרחב לא יזכור את המחאה החברתית בלבד, אם בכלל, בבואו להצביע    האזרחים יצביעו לפי פרמטרים רבים אחרים    התוצאה עלולה להיות קטלנית לאותם מועמדים ולמפלגות בכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il