X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העוולה הגדולה ביותר בסדום הייתה הסירוב לחלוק בעושר ובהצלחה עם עני ואביון. דרכו של אברהם אבינו היא ההפך הגמור למעשה סדום - ומורשת מוסרית זו מחייבת גם אותנו, ולאורה יש לראות את המחאה החברתית
▪  ▪  ▪
הר סדום. "יד עני ואביון לא החזיקה"
עושי המעשה
במקום בו יש עוול, במקום בו לא מחזיקים ביד עני ואביון, במקום בו נמצאים עובדי קבלן מנוצלים, הלנת שכר, במקום בו הקרובים לצלחת מחלקים לעצמם את הפירות העיקריים, במקום בו הפער בין עשירים ועניים מעמיק - במקומות אלה קיים החשש היותר גדול שמא יוגדרו גם אלה על-ידי ריבונו של עולם כעושים מעשה סדום

תעודת הזהות של אברהם אבינו רשומה בפרשתנו: "כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט". בד-בבד עם הקריאה בשם ה', והבשורה בדבר אלוקי ישראל המופשט והעליון שהיא בשורה נגד האלילות המרדדת את דמות האדם, מלמדת אותנו התורה, כי ייחודו של אברהם אבינו לא בא לידי ביטוי אך ורק בתיאולוגיה, או בקריאה לעולם כולו להאמין שיש בורא לעולם. ייחודו הוא גם בהליכה בדרך ה'. דרך ה' היא דרך הצדקה והמשפט, לאמור: בניין העולם על-פי יסודות הצדק. במקום בו לא ממשיכים את דרך הצדק והמשפט, לא אוחזים בדרכו של אברהם אבינו.
הביטוי "מעשה סדום" התקבע בשפה העברית כביטוי הקשור לתחום העריות בצורה המאוסה ביותר, אולם מדובר בזווית אחת בלבד של מעשה סדום, וזו גם לא הזווית שהודגשה על-ידי הנביא. הנביא הדגיש, כי הבעיה העיקרית בסדום הייתה אחרת לגמרי: "הנה זה היה עוון סדום אחותך, גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה, ויד עני ואביון לא החזיקה". לאמור: התביעה העיקרית כנגד סדום לא הייתה אווירת העריות שהתרחשה בה.
כמובן שהדבר איום ונורא והוא חלק מהביטוי "רעים וחטאים" שבו מתוארים אנשי סדום. אולם תשומת הלב העיקרית שניתנה על-ידי הנביא לסדום נבעה מהעובדה ששכונת היוקרה סדום ("גאון שבעת לחם") לא פתחה את שעריה בפני העני והאביון, ואף להפך. חז"ל הרחיבו את תיאור הנעשה בסדום, כדי ללמד אותנו כיצד גם מערכת חקיקה מהוגנת ומפורטת שנועדה כביכול לשמור על הסדר הציבורי, הייתה בפועל עסוקה בעיקר בשמירת מעמד התיישבות היוקרה, ונעילת השערים בפני אלה הזקוקים לעזרה.
אנחנו המבקשים ללכת בדרכו של אברהם אבינו חייבים לקרוא פרשה זו חזור ושנן. הפרשה לא באה להמעיט מהחשיבות של התנהגות בצניעות, של זהירות בעריות, ושל החדרת הקדושה לרחובותינו. אלה יסודות עיקריים בתורת ישראל, ואף נכתב עליהם בספר ויקרא, כי אלו הסיבות להקאה שמקיאה ארץ ישראל את מי שמטמא את אדמתה. אולם יחד עם זאת, פרשת סדום באה לקבוע את סדר הבניין: הבניין מתחיל מהליכה בדרכי אבותינו בעשיית צדקה ומשפט, מול העני והאביון שאינם זוכים ליהנות כראוי ממנעמי הארץ ומטוב ההצלחה הכלכלית.
בניית החברה בצורה צודקת
קריאה זו משמעותה רבה מאוד. במקום בו יש עוול, במקום בו לא מחזיקים ביד עני ואביון, במקום בו נמצאים עובדי קבלן מנוצלים, הלנת שכר, במקום בו הקרובים לצלחת מחלקים לעצמם את הפירות העיקריים, במקום בו הפער בין עשירים ועניים מעמיק - במקומות אלה קיים החשש היותר גדול שמא יוגדרו גם אלה על-ידי ריבונו של עולם כעושים מעשה סדום. חשוב להדגיש, כי לא מדובר כאן בצדקה או גמילות חסדים. דווקא נושאים אלה מתוקנים יותר ויותר בעולמנו. אברהם אבינו לא היה רק איש של חסד. הוא היה איש של "צדקה ומשפט", לאמור: בניית החברה בצורה צודקת, ולא רק בדרך בה העזרה לעני נעשית מכוח נדיבות הלב של העשיר. מבחינה זו, עצם הכמיהה לתיקון חברתי בתחומי הצדק, היא היא הליכה בדרכו של אברהם אבינו.
אפשר להתווכח על מניעיה של המחאה החברתית שהייתה פה עד זה לא מכבר. אפשר להתווכח על היעדים שהוצבו האם טובים הם או רעים, ואפשר להתווכח על עוד נושאים רבים הקשורים בה. אולם המבקש ללכת בדרכו של אברהם אבינו, ולא לחיות בחברה שמוגדרת על-ידי הנביא כמעשה סדום, חייב לבנות תנועת תיקון, שתתקן את העוולות שמתרחשות מכך שאין צדק ואין משפט ברחובותינו. כך אנו בונים את הנדבך הראשון של הקיום, ומעל לו כמובן באים היסודות האחרים של הקדושה המיוחדת לאומה הישראלית.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר פ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/10/2012   |   עודכן:  29/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעשה סדום
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
והדרת נשים לזנות בסדום? ל"ת
חשוב לציין  |  29/10/12 12:02
2
בניית חברה צודקת הודגמה היטב
יופיטר  |  29/10/12 12:08
3
המועצות האיזוריות=המשך העוולה
רני  |  29/10/12 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
רצח ראש הממשלה יצחק רבין הותיר אחריו סילופים מבעיתים, פרי-מוחם הקודח של מי שמבקשים להסיח את הדעת ממה שקרה באמת, ובלבד כדי לטהר את השרץ מן המעשה הנורא שעשה
קרן אלמוג
אנשים רבים נשואים לבני זוג שמכאיבים להם ופוגעים בהם    הם פוגעים בהם נפשית/ פיזית/ בוגדים בהם/ מזלזלים בהם או פוגעים בהם בדרך אחרת    הם מודעים לכך וחשים צער וכאב אך למרות זאת, הם אינם מסוגלים לסיים את מערכת היחסים ההרסנית    מדוע?
לאה פדידה
סקר שנערך לאחרונה על-ידי נעמ"ת, מצא כי 56% מהאימהות הצעירות חשות כי אינן מגשימות את שאיפותיהן המקצועיות ונאלצות לוותר על הקריירה עליה חלמו לטובת נטל גידול הילדים    האחוז הגבוה ביותר של נשים שחשו כי הן נאלצות לוותר על שאיפותיהן המקצועיות, היה בקרב נשים ממשקי בית בעלי הכנסה ממוצעת
יוסף קנדלקר
בשבוע שעבר, הבאתי את חלקו הראשון של הלכות סופר מרקט, העוסק בענייני רשימות ועגלות, ועתה אני מביא את חלקו השני של הקובץ למבקר בסופר מרקט
מיכאל טפליצקי
לא ברור מי הוציא את השד העדתי מהבקבוק, אך הוא כבר הפך לחלק בלתי נפרד ממערכת הבחירות של 2013
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il