X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שיא היופי יכול היה להיות אילו הצלחנו להביע את תחושותינו במילה אחת עדיפה צורת ביטוי מתומצתת וקצרה על פני הגבב.
▪  ▪  ▪
מילות חכמים [צילום: AP]
בעת אסון שיש בכוחו להטריף דעתו של כל אדם, אהרון שותק. מה בעצם קורה כאן?

במהלך שנותי הרביתי מלל וכתיבה בפרוטה, דברים שבאו על-מנת להביע מחשבות וחוויות ביני לביני, לפעמים גם ביני לבין האחרים, גם אם לא הניבו פרוטה... הרעיון הבסיסי שעלה במוחי והיווה את המעורר (trigger ) לצורך בביטוי היה חזק, נקי וברור, לפחות כל עוד לא ניסיתי להוציאו לאור... כלומר לעניין אחרים באמצעותו.
עם הזמן למדתי כי עדיפה צורת ביטוי מתומצתת וקצרה על פני הגבב. שיא היופי יכול היה להיות אילו הצלחנו להביע את תחושותינו במילה אחת.
ככל שאני יודע, אין מילה כזאת. אבל בדמיוני ובדרך מחשבתי אני כמֵהָ למצוא את מילת החכמים הזו.
יופייה של שפה ניכר, בין השאר, בשתי דרכים הנוגדות זו את זו. האחת היא ריבוי המילים המתארות אותו דבר, בין אם פיזי או רעיוני. לדוגמה, המילים - חבר, רע, ידיד, מודע, קרוב, דוד, עמית, אלוף, ועוד. שימוש במילים שונות אלה, הבאות לתאר סוג של קשר ביני לבין האחר מבלי לחזור על מילה פעמיים, מונע את התחושה של דלות הביטוי והשעמום.
הדרך השנייה היא ההפוכה - השימוש במילה אחת אשר מפעילה בנו אסוציאציות נוספות, לעתים דומות, לעתים נוגדות ולעתים אחרות. מאפיין זה אינו מפריע. להפך, הוא יוצר נוף הסמוי מן העין, המעורר רגשות בדרכים לא מודעות.
וידם אהרן
תופעה זו ניכרת בעיקר בשירה הכתובה, אשר מטבעה היא קצרה ותמציתית. אך לשפה הפשוטה והגלויה המספרת דבר מסוים קיימים גם רבדים נסתרים, וברמות שונות, ודווקא הם המרגשים אותנו, כי באמצעותם אנו "שומעים" דברים נוספים.
לעתים זוהי כוונת הכותב. אולם לעיתים קרובות יותר אלו הם צלצולי הפעמונים הפרטיים של הקורא שהוא שומע, וככל שרגישותו רבה יותר ומטענו האישי משמעותי יותר, יירבו הפעמונים שיצלצלו, ואפשר כי בנעימה השונה בין האחד לשני.
מלבד השירה הקלאסית, המתויגת כך, אפשר למצוא תופעה זו בעת קריאה בתנ"ך, שבחלקים ממנו גם הוא טקסט שכזה. כמעט בכל פסוק אפשר להפוך מעט את סדר המילים או למצוא להן פירושים נוספים, העומדים בתכונות הנזכרות לעיל, ויכולים להרחיב את עולם החוויה האישית מעבר לתיאור האובייקטיבי.
דוגמה שאני נזכר בה שוב ושוב היא מפרשת "שמיני". כתוב שם כי שניים מבניו של אהרון הכהן, נדב ואביהוא, מתו. מה הייתה תגובתו ?
"וידם אהרֹן".
הפירוש הרגיל הוא וישתֹק אהרֹן. השתיקה הנוראה הזו שחכמינו דנו ודשו בה, והעלו אותה כסימן לגדלותו של אהרון, מפריעה לי.
מה בעצם קורה כאן? בעת אסון שיש בכוחו להטריף דעתו של כל אדם, אהרון שותק. הדבר אולי אינו עומד בסתירה לאישיותו המיוחדת של אהרון כדוגל בדרכי רוגע ושלום, אך ללא ספק מתנגש עם היותו אדם רגיש ועדין נפש.
אפשר שחוסר השקט שלי למקרא צמד-מילים זה לנוכח אסון שכזה, הביא אותי לסוג של גירוי ואתגר לחתור לחפש ולמצוא את החסר או המוכמן בתיאור המעמד הנורא.
ייתכן כי מצאתיו.
"וידם אהרן" = עמד, קפא, לא זז ממקומו.
"וידם אהרן" = דמם אהרון, ניגר דמו בתוכו.
תמונה זו של אהרון הנמצא מעבר ליכולת ביטוי היגון והאבל, העומד ומדמם מדם ליבו ובאותו הזמן גם שותק, זוהי התמונה העולה במוחי, על-אף צמצום מירבי במילות תיאור-המעמד המזעזע. אפשר כי דווקא חוסר במילים, היוצר אי-שקט בקורא, ממחיש ולו במעט את הפער והחלל העצום שנפער בלב האב השכול.
זו חווית הפרט המזועזע מהמחזה, והיא כשלעצמה נכונה לו.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  25/11/2012   |   עודכן:  25/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מדצמבר 2011 ועד פברואר 2012 קיבל נתניהו תרומות בסכום כולל של 1.2 מיליון ש"ח    למעט אחת, כולן מתורמים בחו"ל    מדוע נזקק נתניהו לתרומות בתקופה שהוא מכהן כראש ממשלה וכל הוצאותיו ממומנות על-ידי המדינה?
יואב יצחק
דליה איציק הימרה על אולמרט, והפסידה    בימים האחרונים היא ניסתה להצטרף ללבני כמס' 2, ונדחתה    עכשיו היא נותרה בלי ראש ובלא סיכוי אמיתי להצטרף לכנסת ה-19    ככה זה כשמהמרים על מושחתים
יואב יצחק
ג'ודי מלינה נגד הח"מ, בעוד היא עצמה רומזת על יחסיה האישיים עם זכי רכיב ומבזה פומבית את בעלה סילבן שלום    ג'ודי מקיימת "עסקים" ויחסים אישיים עם רכיב ומשתמשת בו כ"כספומט"    במקביל, ג'ודי ממשיכה לאיים ולהשמיץ בניסיון לעצור את הפרסומים בעניינה
שלמה פרלה
כך מוותרת אירופה על נתח מהותי ממורשתה ההיסטורית
טובה ספרא
מבצע עמוד ענן: הדיבורים על הסכם או פשרה לא רלוונטיים. אין בדיוק הסכמות! לכן ה"הסכם" יהיה לטווח קצר, ויותר נכון לומר שזה רק "כאילו הסכם", שיתפוגג מהר יותר ממה שחווינו בעבר    תחזית אסטרולוגית לשבוע: 30.11.12-23.11.12
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
הרהב הוא שם המשחק  /  מנשה שאול
גרינפיס עולים לנו ביוקר  /  בועז ארד
בבית של אבא יצחק  /  עמוס גורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il