X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מגמה זו של פערים גדולים שאינם מצטמצמים מזה למעלה מעשור ושל הקטנה בהכנסה הפנויה, היא פצצת זמן כלכלית וחברתית. נדמה כי לאף אחד מקובעי המדיניות הכלכלית והחברתית שלנו, המצב הזה טרם הדליק נורות אדומות, וחבל
▪  ▪  ▪
ישראל בראש המדינות בהן אי השוויון בהכנסות הוא הגבוה ביותר

תמיד ידענו שעדיף להיות עשיר, צעיר ובריא לעומת עני, זקן וחולה. אך כל פעם שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים על ההכנסות של תושבי מדינת ישראל, מקבלת הקלישאה הזאת חיזוק נוסף. בימים אלה פורסמו נתונים סופיים ומעודכנים על השכר שלנו בשנת 2011. מתברר כי הכנסות העשירון העליון גדולות פי 8.6 מהכנסות העשירון התחתון. בנוסף, בעשר השנים האחרונות, לא חל כל שינוי בחלוקה של "עוגת ההכנסות" במשק והיחס בין המשפחות שנמצאות בשני קצוות הסולם כמעט ולא השתנה.
התפלגות זאת, דומה להתפלגות ההכנסות בכל אחת מהשנים משנת 1997! המשפחות מהעשירון העליון לקחו בשנת 2011, 23.2% מההכנסה נטו של כל משקי הבית ואילו המשפחות בעשירון התחתון הסתפקו בסך של 2.7% בלבד! ההכנסה אליה מתייחס הלמ"ס, היא ההכנסה הכספית הממוצעת לחודש למשק בית מכל מקורות ההכנסה, שהן - עבודה, הון, תמיכות וקצבאות.
התפלגות ההכנסות הלא שוויונית מציבה את מדינת ישראל בראש המדינות בהן אי השוויון בהכנסות הוא הגבוה ביותר מאשר בכל מדינות ה- OECD. מסקר ההכנסות עולה כי ההכנסה הממוצעת ברוטו של משקי הבית שבהם המפרנס העיקרי הוא שכיר, ירדה ריאלית בשנת 2011 ב-2.4% והייתה 16,854 שקלים. ההכנסה הממוצעת ברוטו של משקי בית בהם המפרנס הוא עצמאי, ירדה ריאלית ב-3.9% והייתה 19,434 שקלים. ההכנסה הממוצעת ברוטו של עובד שכיר בשנת 2011 הייתה 8,325 שקלים המצביעה על ירידה ריאלית קלה של 0.6%.
נתונים אלו מצביעים כי השכר יורד אבל הפערים נשארים. נתון מפתיע מצביע כי ההכנסה החודשית של משפחת פנסיונרים ומובטלים בשנת 2011 היה 6,288 שקלים וזאת עליה של כ-1.5% לעומת שנת 2010. הסיבה היא עידכון הקצבאות ששיפר את מצב הפנסיונרים והמובטלים. אולם בכל הנוגע לשכר נשים, הפערים עדיין גבוהים, כיוון שהכנסת הגברים גבוהה ב-51% מהכנסת הנשים.
אז מדוע נתונים אלו מעניינים? יש הרבה סיבות, אולם נתייחס כאן לנושא החיסכון הפנסיוני. כידוע לרבים מאתנו, אנשים חוסכים כאשר יש להם הכנסה פנויה. לפי הנתונים שלעיל, שיעור ההכנסה הפנויה יורד, לכן הנטייה לחסוך יורדת. המצב קשה יותר בעשירונים הנמוכים, שם יש בעיה קשה של היעדר הכנסה פנויה ושל הימנעות מחיסכון פנסיוני. מצב זה צפוי להביא לבעיה חברתית וכלכלית קשה בעתיד. בנוסף, הבעיה אצל הנשים חמורה יותר. מצד אחד הכנסותיהן נמוכות יותר ולכן הכנסתן הפנויה קטנה הרבה יותר, מצד שני תוחלת החיים של הנשים גבוהה יותר. כאן אנו צופים בעיות חמורות יותר בעת הפרישה של הנשים.
לסיכום, מגמה זו של פערים גדולים שאינם מצטמצמים מזה למעלה מעשור ושל הקטנה בהכנסה הפנויה, היא פצצת זמן כלכלית וחברתית. לכותב שורות אלה נדמה כי לאף אחד מקובעי המדיניות הכלכלית והחברתית שלנו, המצב הזה טרם הדליק נורות אדומות, וחבל.

מכללת MIBI
הכותב הוא מרצה בקורסי הכנה לבחינות משרד האוצר (קורס יסודות הביטוח וקורס גמר פנסיוני) במכללת MIBI, המכללה הישראלית באינטרנט.
תאריך:  26/11/2012   |   עודכן:  26/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על משכורת, הכנסה פנויה וחיסכון פנסיוני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
מה היו מטרות המבצע? האם הן הושגו? מה המצב המדיני באזור וכיצד הוא משפיע? מה יהיה על מעמדו של החמאס? ומי הרוויח ומי הפסיד במהלך?
אברהם בן-עזרא
העם הפלשתיני הפסיד - וההפסד כואב, דואב, פוגע, משפיל, הפסד ברכוש רב בצורת בניינים מתמוטטים והריסות, בפצועים והרוגים, באלפי משוטטי רחובות חסרי-בית, בפגיעה אנושה בפרנסתם ובהמחשה של חוסר תוחלת והישענות על מפקדים ומנהיגים בורחים מהמערכה ומסתתרים בבונקרים - משם הצהירו הצהרות מלחמה ומשם עודדו את האזרחים להפוך לשאהידים
איתן קלינסקי
לצערי, איסמאעיל עבד א-סלם - עבד השלום - אחמד הנייה הגיע למעמד המיוחל ברצועת עזה דווקא בסיוע גורף של בנימין מקיסריה, אהוד ממגדל יוקרה בתל אביב ואביגדור מהתנחלות בגדה המזרחית של ישראל. את הסיוע היעיל של השלישייה ל"עבד השלום", ניתן היה לראות בסצינות המתרחשות בתיאטרון האבסורד של המדיניות הישראלית
ציפורה בראבי
כל מה שחושש האדם שיקרה לו, הוא אכן אפשרי. אפשר שיקרה, אך אפשר גם שלא יקרה. על האדם להרחיב נפשו באמונה ובביטחון. האושר והשמחה, צלילי הטוב והיפה, נשמעים בליבו של אדם פנימה. בהכרה זו תלויה בריאות הנפש של האדם ומכאן - גם בריאות גופו
יהודה קונפורטס
למה אהוד ברק צודק?    תרבות הריאליטי גולשת לשטח הצבאי    סוף עידן האשליות    הזירה הקיברנטית שישראל חשופה אליה    דין שדרות כדין תל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il