X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
טוב, אנחנו הלא יודעים שמפלצות, כּמו יצורים מוזרים אחרים, הן פרי דמיון שמקורו באגדות עם ובמיתולוגיות שונות, ובדרך כּלל זה כּינוי לדבר גדול במיוחד, או מפחיד, חייתי ואכזרי ילדים פוחדים ממפלצות, פוחדים ממחשבות על מפלצות, פוחדים אפילו מהמילה עצמה, וביחוד בשעת חשיכה, כשהדמיון מתחיל לפעול וזו מתחילה להצטייר לעיני רוחם בכל הנוראוּת שלה ומה אתנו, הגדולים?
▪  ▪  ▪
המפלצת כבר לא מפחידה [צילום: יוסף כהן אלרן]

"ערב אחד, לאחר שיובל התכונן כהרגלו לקראת השינה: לבש את הפיג'מה היפה שעליה מצוירים אריות ג'ירפות ועוד הרבה חיות ביער, צחצח את השיניים, רחץ פנים וידיים, וכאשר נכנס למטה וכיבה את מנורת הלילה, ראה לפתע מעין צל שחור ומוזר מסתובב ומתנועע ליד הקיר. "מי זה?" שאל יובל. יובל לא שמע תשובה, אבל הדמות נעה שוב. "מה אתה רוצה?" שאל שוב יובל, והנה הוא רואה כי הדמות ליד הקיר נעה שוב ואז שומע לחש שקט: "גם אני רוצה בית." "מי את," שאל יובל שוב. "אני מפלצת ואין לי בית".
כּך מתחיל ספר הילדים של רבקה-תפארת, "המפלצת שלא מצאה בית", וכפי שאנחנו יודעים, מפלצת זה גם כּינוי גנאי לאדם מרושע במיוחד, ולצערנו, ולהבדיל, גם ליצור או אדם מכוער או דוחה שחיצוניותו מרחיקה אותנו, שאנחנו נרתעים מפני נוכחותו המעוותת לעתים לידינו - אנחנו שנולדנו "מושלמים ונאים" ומסוגלים ליהנות כך או כך מחיינו - והוא דחוי על ידינו ומבודד מסיבות שונות של התנשאות שלנו, של התבדלות, של פחד מהחדש, מהזר, מהשונה, פחד מעצם פחדינו. מאותן מפלצות שיכולות להימצא במחשבות שלנו, שלי ושל כמותי, שמלוות אותנו לעתים במשך כל חיינו ושאנו נאלצים להתמודד אתן בדרכים שונות.
אבל המפלצת של רבקה-תפארת מתבררת כמפלצת קטנה, מפוחדת, בודדה, מודעת למגבלותיה ולהיותה שונה, והיא משאירה את עצמה בצל ומעזה להגיח ממחבואה רק בשעות החשכה. אבל היא לא מגיחה כדי לתקוף או להזיק, אלא כדי למצוא לעצמה בית. אולי למצוא מעט חום. אולי למצוא תחושת משפחה. או פשוט להיות שייכת למשהו, למישהו. כי אולי החשכה שבחוץ, שהיא נאלצת לצאת אליה מפחידה גם אותה.
לחזק את הילדים
גם בספר אחר שלה, "לישון עם אבּא ואימא", העלתה רבקה-תפארת מצב של ילד שמוצא עצמו מפוחד בחשיכה, כאשר זו באה ובצלליה מגבירה את הדמיון ומעוררת חוסר ביטחון וחרדה. הוא קם לפי כך ממיטתו וממהר לישון במיטת ההורים. בספר זה הילד, ולאו-דווקא אותו הילד, כבר גדל מעט ואינו פוחד לישון לבדו, אך הנה צץ לעיניו הצל שמפחיד אותו. גם שם וגם כאן, בספרה הנוכחי, נותנת רבקה-תפארת פתרון מעשי והוראות הפעלה להורים איך לחזק את הילדים, איך לפעול יחד אתם ולהביא אותם לכך שיִתגברו בכוח ההבנה של עצמם על פחדיהם.
"יש לי רעיון." ענתה אימא, "יובל הלילה יישן אצלנו כאן בחדר, ומחר נבנה כולנו בית למפלצת, כך למפלצת המסכנה שהגיעה אלינו יהיה גם בית, והיא לא תפחיד יותר את יובל ולא תאלץ לנדוד בלילות לחדרים של ילדים".
ובכן המפלצת כבר מכונה בפי האימא "מסכנה". אמירה זו מגמדת אותה מיד ומחלישה אותה, מחדירה תחושות שונות בלבו של הילד, וההורים לוקחים אותו ומגלים לו את הפחד שלו, מוכיחים לו שלא יכול לבוא יצור מזיק אל חדרו, ואם כן הרי זה בוודאי יצור קטן שרוצה את קרבתו. יחד עמו הם בונים בית קטן מקרטון - שוב הגְמדה של המפלצת - והנה יש בזה משום הזמנה מפורשת למפלצת לבוא אליהם, אם היא אכן קיימת, ולקבל את חום ביתם ואת חברתם. ואז אכן מקבלת המפלצת את ההזמנה, והיא מתגלה כיצור קטן, בודד ומפוחד ואפילו קצת מצחיק בצורתו. יצור שזקוק דווקא לחיבוקם המנחם.
כך, בהמשך, "יובל לא פחד מהמפלצת יותר. יובל הבין כי המפלצת פוחדת ממנו והוא צריך להגן עליה".
וכך מסתיים הספר, כמו באגדות: "עברו ימים, יובל והמפלצת היום הם חברים טובים, ובכל ערב שניהם הולכים לישון ביחד".
כמובן, אין ספר ילדים בלי איורים, אלו הם חלק חשוב בספר, הם באים להחיות, לפיכך חשוב מה הם משדרים ואיך הם מלווים את רוח הכתוב. לכן אי-אפשר בלי להזכיר את המאיירת. הציורים החביבים של ליאן בר-ניב, בגוונים נעימים ורכים, שציירה דמויות שקל לחבב ומפלצת קטנה וחביבה בהחלט, מוסיפים לתחושה הטובה שבספר ומסייעים בדרכם לעודד ולגמֵד את הפחדים.
כל זה מחזיר אותי כמובן אל מה שהגדרתי בתחילת הדברים, אל האדם שאלוהים לא חנן אותו במראה שבריות אחרים יוכלו לאהוב אותו, או בחריג שבריות דוחים אותו, או במוגבל שבריות נמנעים מלסייע לו. מבחינה זו, מביא הספר את המסר החינוכי שלו ומנסה להחדיר אל תודעת הילדים שקוראים את הספר, או שומעים אותו מפי הוריהם, את הצריך ואת הנכון בקבלתו של האחר והשונה.
כך, לצד הסיפור עצמו, רומזת רבקה-תפארת בספרה להורים על הוראות ההפעלה שבתוך השורות כדי לחזק את ילדיהם. כך גם למעשה מדבר הספר ומסביר להורים עצמם, לנו המבוגרים, בלי לחדש לנו אבל להזכיר לנו, על הצורך להתמודד עם בעיותינו ולהקביל אותן, לחשוף מול עצמנו את המפלצות המצויות בראשנו, להתוודע אליהן, לבעוט בהן, לאיין אותן, או להבין אותן ולחיות עמן. בטוחני שהמחשבה השנייה הזאת, אילו נכתבה במקום אחר ומתאים יותר הייתה נכתבת או נאמרת בצורה אחרת, ואם רצתה רבקה-תפארת ובאם לא הנה צפה המחשבה הזאת מתוך הסיפור שהביאה.

דברים שנאמרו בהשקה לספר: רבקה-תפארת, "המפלצת שלא מצאה בית", הוצאת צור-אות, 2012.
תאריך:  26/11/2012   |   עודכן:  26/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסף כהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית חם למפלצת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עלילת הסיפור מקורית וחביבה
חיים ספטי  |  27/11/12 22:50
2
האירוע התקיים בבית באו
בלפור חקק  |  22/12/12 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פזית רבינא
הירי הישראלי אל עבר סוריה היה סימן אזהרה שתבע: אל תתקרבו אל גבולנו. עד לאחרונה, רמת הגולן נחשבה לאזור הבטוח ביותר בסוריה, אבל עכשיו יש בה קרבות בין המורדים למשטר אסד, ופליטים רבים מצטופפים בה. את הצ'רקסים הלוחמים סילקו. בפיקוד צפון מתכוננים לחורף קר ולוהט
איתמר לוין
פרסום המהדורה העברית של ספרו המונומנטלי של ראול הילברג "חורבן יהודי אירופה", למעלה מיובל לאחר שהספר ראה אור, הוא אירוע רב-חשיבות. למרות שחלק מדעותיו של הילברג עשויות להרגיז ואחרות כבר נדחו בידי היסטוריונים שבאו אחריו, אין תחליף לתמונה הכוללת של השואה שהוא מציג
אודי ליאון
אנשי הקולנוע הישראלי הם פלורליסטים, עד שזה מגיע אליהם. הרב ישראל גליס פוטר בגלל התבטאות בגנותם, שרת התרבות לבנת מקבלת מהם גינויים על הגדלת תקציבים לפריפריה, ומתנגדיהם החברתיים מואשמים בימניות. כשאבירי הצדק החברתי לוחמים דווקא בַּצדק
פזית רבינא
הרומן בין הגנרל פטראוס לאולה ברודוול פתח תיבת פנדורה. ה"קונסוליה" בבנגזי לא היתה באמת קונסוליה. פטראוס הספיק לכהן כשגריר שלושה חודשים בלבד לפני שנרצח. ב"קונסוליה" עסקו אנשיו של סטיבנס בתיאום חשאי עם קטר, טורקיה וסעודיה בתיאום וקישור חשאי עם קבוצות לוחמים ג'יהדיסטיות, שנשלחו ללחום בסוריה דרך טורקיה מצוידות בנשק ממחסניו של קדאפי במימון סעודי וקטרי
יהודה קונפורטס
בתום 4 שנים כשר הממונה על שיפור השירות לאזרח אומר מיכאל איתן, כי "למדינת ישראל יש מספיק משאבים לממש יכולות טכנולוגיות בתחום, אבל מה שחסר זו הנהגה טכנולוגית, ובעיקר פוליטית, שתניע את הנושא"    "אני מצפה מנתניהו להיות מעורב יותר בשיפור השירות לאזרח"    בראיון ל"אנשים ומחשבים" מונה איתן את הפעולות שביצע בתחום ואומר, כי הן "יניבו פירות בשנים הבאות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il