X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומלץ להתחיל לחסוך כמה שיותר מוקדם, להפקיד סכומי כסף גדולים יותר לחיסכון פנסיוני ולא למשוך כלל כספים מהחיסכון ולשמור על כספי החיסכון לגיל פרישה
▪  ▪  ▪
חסכוון לפנסיה. לא למשוך כספים

לכל אחד מאתנו יש חלום על גיל הפרישה. אחד חולם על חופשה מפנקת באי טרופי. השני חולם על צימר בגליל והשלישי על לימודי קולנוע שעליהם חלם תמיד. אולם החלום שלנו עלול להתנפץ אל מציאות עגומה. בזמן האחרון אני רואה יותר ויותר אנשים הממשיכים לעבוד למרות שהם כבר נמצאים בגיל הזהב. משיחות מקריות עם אחדים מהם מתברר כי הם עבדו שנים רבות במשרות רגילות צברו כסף בתוכניות פנסיה שונות אבל הפנסיה נמוכה . אין להם ברירה אלא להמשיך ולעבוד כדי לקיים רמת חיים מינימאלית.
אז איך קורה מצב זה? יש כמה אפשרויות. האחת, היא התחלת החיסכון בגיל מבוגר יחסית. אדם שמתחיל לחסוך לפנסיה בגיל 40 או בגיל 45 הסיכויים שלו לחסוך סכום משמעותי לגיל הפרישה הוא נמוך מאוד. השנייה, משיכה של כספי פיצויים בעת מעבר ממקום עבודה אחד לשני. השלישית, הפקדה של סכומים נמוכים במשך כל השנים. הרביעית, תשואות נמוכות וירידות בשוק ההון . יש עוד גורמים אולם יש גורם חשוב אחד שאנו מתעלמים ממנו והוא הריבית.
הריבית הנמוכה יוצרת קושי להשיג תשואה סבירה באפיקים הסולידיים. האלטרנטיבה של יצירת תשואה גבוהה על-ידי לקיחת סיכונים נראית מפחידה עוד יותר כשמדובר בכספי פנסיה. אם ניקח למשל את התשואה של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים העומדת היום על 1.6% לעומת תשואה של כ-5% בשנת 2007 הרי יש כאן ממש "צלילה". מצב זה מייצר תשואה כל כך נמוכה שלא תשיג אפילו את קצב האינפלציה. התשואה באג"ח של ממשלת ישראל לא טוב בהרבה וגם כאן התשואה לא תשיג את האינפלציה.
אז מה עושים? גם כאן יש כמה פתרונות. האחד, להתחיל לחסוך כמה שיותר מוקדם. הפתרון השני, להפקיד סכומי כסף גדולים יותר לחיסכון פנסיוני. השלישי, לא למשוך כלל כספים מהחיסכון ולשמור על כספי החיסכון לגיל פרישה. בעת האחרונה אני שומע מאנשים רבים על פתרון נוסף והוא נדל"ן. אנשים אומרים: "אני אשים את הכסף בקירות". רכישת נכס היא פתרון אפשרי למרות שגם כאן יש סיכונים. הרעיון של רכישת נכס מתבסס אף הוא על הריבית הנמוכה הקיימת היום. ההיגיון ברכישת נכס מתבסס על ארבע נקודות:
  • משכנתה זולה. הריבית הנמוכה מאפשרת לקיחת הלוואה בריבית קבועה וזולה.
  • חוסר מוטיבציה לחסוך כאשר הריבית על החיסכון היא זעומה.
  • כושר השתכרות. יש לקחת בחשבון את כושר ההשתכרות הנוכחי לעומת כושר ההשתכרות בעתיד. אי לכך, עכשיו זאת הזדמנות לקחת משכנתה גדולה שניתן לעמוד בתשלומים שלה.
  • רשת הביטחון שלי לפנסיה. אם אכן הפנסיה שלי תהיה דלה השכרת הכנס תשמש כרשת ביטחון וכהשלמה לפנסיה הנמוכה.
המצב של רכישת נכס תוך לקיחת משכנתה הוא אינו אידיאלי. הסיבות לכך הן: גם ערכו של הנכס נתון לתנודות מעלה ומטה. השנייה, יש תקופות שבהן הנכס לא יושכר. השלישית, בעיות עם השוכר עצמו שאינו משלם או אינו מפנה את הנכס וכדומה. הרביעית, יש פחת על הנכס ויש הוצאות תיקונים ושיפוץ. אך, לדעתי, הבעיה הגדולה מכולן, היא ככל שאנו מתבגרים קשה לנו ההתעסקות בכל מה שכרוך בהשכרת נכס ובטיפול בבעיות שונות .
לסיכום, הסביבה של ריבית נמוכה משפיעה על ההחלטות שלנו בקשר לפנסיה שלנו וגורמת לנו לחשוב על מציאת פתרונות אחרים. אולם, כמו בכל דבר אין פתרון אידיאלי מושלם שיענה על הכל.

מכללת MIBI
הכותב הוא מרצה בקורסי הכנה לבחינות משרד האוצר (קורס יסודות הביטוח וקורס גמר פנסיוני) במכללת MIBI, המכללה הישראלית באינטרנט.
תאריך:  10/12/2012   |   עודכן:  10/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
בגלל הבחירות, כמובן    אך משהו מסתתר מאחורי זה: המדינה חושבת שהציבור מטומטם    למה? הסקרנים יכולים לקפוץ ישר לשורה האחרונה
עו"ד משה גולדבלט
לא הייתי רוצה לגזול מהצעירים "הנעים בין הצבא לטיול בחו"ל" את חווית הפעם הראשונה. שיצביעו ליאיר לפיד. אבל לאלו שלא מצביעים בפעם הראשונה, אסור להצביע ל"יש עתיד"
איתמר לוין
שלוש נקודות בעקבות החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה בתיק ליברמן: על ההכרח להגביל את משך הזמן של חקירות, על ההתעקשות להעמיד לדין בפרשה שולית, ועל כך שבסופו של יום מדובר בהחלטה נכונה ואמיצה
מרדכי ליפמן
קו הגבול בינינו לבין רצועת עזה הולך ונעשה יותר ויותר קו שבין ישראל לבין עמדות קדמיות של אירן. זו משמעותו המעשית והמתהווה של המצב שנוצר שם. הנשק הוא נשק אירני, אנשי החמאס מתאמנים באירן, אירן מממנת את מצבורי הנשק הגדולים ברצועה וגם מתכננת ובונה את הלוגיסטיקה, כדי שהם יגיעו ליעדם
יוסי דר
הכניסו לנכד לראש שהגשת כתב אישום נובעת - לא כתוצאה מחשדות פליליים אלא כתוצאה מכך שהאיש רץ לראשות הממשלה. אתם כבר מבינים מה קורה במטבח של אולמרט?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il