X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רחוב תרצ"ו [צילום: אלי אלון]
רחוב תרצ"ו קטן יחסית, עלום ולא מוכר לרבים. הוא מתחיל בקצהו המערבי מרחוב המרד מול מלון דן פנורמה ונמשך מזרחה עד רחוב עין-יעקב. האם הרחוב בא להנציח ולציין את "המרד הערבי" שהחל בשנת תרצ"ו (1936) להפסקת העלייה וההתיישבות היהודית תוך פרעות והרג יהודים מתמשך?
▪  ▪  ▪
מספר מועט של בניינים ברחוב [צילום: אלי אלון]

בתל אביב ובערים נוספות ברחבי הארץ קיימים רחובות עלומים שרק מעטים ביותר מכירים אותם או שמעו עליהם. הציבור הרחב, כולל תושבים הגרים בסביבת רחובות אלה, אינו יודע כלל על קיומם של רחובות אלה ואולי לא ידע לעולם. המדובר בעיקר ברחובות קטנים עם מספר בתים קטן יחסית שהתנועה בהם אינה רבה במיוחד. כזה הוא רחוב תרצ"ו בתל אביב (כן, יש רחוב כזה) הנמצא מול מלון דן פנורמה בתל אביב. הוא מתחיל בקצהו המערבי מרחוב המרד ונמשך מזרחה עד רחוב עין-יעקב. אורכו כ-500 מטר, אולי קצת יותר. בכל צד ברחוב ארבעה-חמישה בתים בני שתי קומות בדרך כלל, עם מעט דירות בכל בית.
ודאי רבים מכם, קוראי רשימה זו, לא מכירים רחוב זה ותוהים ושואלים לפשר שמו ולמה נקרא כך? ובכן, אני מצטט במדויק את ניסוחו של שלט הרחוב (מצורפת תמונתו) וזו לשונו: "רח' תרצ"ו (1936) - השנה בה החל המרד הערבי שהיה מכוון להפסקת העליה וההתישבות היהודית". מה בעצם בא השלט להנציח? או במילים אחרות - מה בעצם בא שם הרחוב להנציח?
יורשה לי לומר כי ניסוח השלט של רחוב זה אינו מוצלח במיוחד וראוי לשנות ניסוחו, שכן אינך יודע מהניסוח הנוכחי של שלט הרחוב "למה התכוון המשורר". האם התכוון להנציח ולציין את "המרד הערבי" הגדול שהחל בשנת תרצ"ו-1936 ונמשך עד שנת 1939 ואשר במסגרתו פעלו הערבים נגד היישוב היהודי בארץ ישראל כולל פעילות אלימה של פרעות והרג יהודים במטרה להפסיק את מפעל העלייה וההתיישבות שלו? או שמא התכוון מנסח השלט לציין ולהנציח את מאבקו של היישוב היהודי ב"מרד הערבי"? לך תדע... מה שנקרא, עניין של ניסוח.
ניסוחו הנוכחי של שלט הרחוב עלול להטעות וניתן להבין ממנו ששם הרחוב תרצ"ו בא להנציח ולציין את "המרד הערבי" שהחל בשנת תרצ"ו (מאורעות 1936) ונמשך שלוש שנים עד 1939 כאמור, תוך פרעות והרג רב של יהודים בכל חלקי ארץ ישראל. אין בשלט הרחוב אף מילה על מאבקו של היישוב היהודי נגד "המרד הערבי" ונחישותו של היישוב היהודי להמשיך במפעל העלייה וההתיישבות.
תרצ"ו או תרצ"ב?
לא רק ניסוח שלט רחוב תרצ"ו התל אביב בעייתי, מסתבר שגם שם הרחוב בעייתי במקצת לגבי אופן כתיבתו, לפחות מבחינת דיירת הגרה ברחוב תרצ"ו בתל אביב, שסיפרה לי שאנשים שואלים אותה לעיתים קרובות איך כותבים את שם הרחוב תרצ"ו - עם האות ב', כמו תרצ"ב, או עם האות ו', כמו תרצ"ו. אגב, רחוב תרצ"ו קיים גם בעיר חולון ואולי בערים נוספות.
לא יהיה אסון גדול, אם יוחלף שם רחוב תרצ"ו, שאינך יודע מה בדיוק הוא בא להנציח, בשם אחר. ועדת השמות העירונית בתל אביב קבלה באחרונה כי כמעט שלא נותרו בתל אביב רחובות פנויים להנצחת שמות, אז יש כאן רחוב "בעייתי" מבחינת השם, וניתן ורצוי להחליף שמו; ואני מניח שלא תהיה התנגדות של התושבים או גורמים אחרים לכך. מדובר בהחלטה בישיבה אחת של ועדת השמות העירונית. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי - לעיונך ולטיפולך.
אגב, גם רחוב עין-יעקב המצטלב עם רחוב תרצ"ו, הוא רחוב עלום-משהו שרבים לא מכירים שמו ובוודאי לא יודעים פשר שמו וראוי להסביר: הרחוב נקרא ע"ש ילקוט האגדות "עין יעקב" שמחבריו במאה ה-16 יעקב חביב (ספרד) ובנו רבי לוי (ירושלים).

תאריך:  12/12/2012   |   עודכן:  12/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רון חולדאי / Ron Huldai
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: רחוב תרצ"ו בתל אביב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תשב"ץ
יונה סוקולובסקי  |  13/12/12 19:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
מאז דחיית תוכנית החלוקה של האו"ם ב-48, הערבים מצילים את ישראל מכל המשברים וההתלבטויות הפנימיות. כשאבו-מאזן קיבל את אישור האו"ם לתוכנית החלוקה באיחור של 65 שנה, בתנאים גרועים יותר, בא חמאס בראשות הניה - משעל ומצילינו שוב מידם של המתונים והפשרנים נוסח אולמרט, ציפי וגוש השמאל
רפי לאופרט
כשאתה מסתכל על האלטרנטיבות הפוליטיות של עם ישראל - לבני - "המדברת", אולמרט - הנאשם הסדרתי חסר הבושה, פרס - החתרן הבלתי נלאה, לפיד - רה"מ בי"ס בליך, זהבה גלאון - מלכת הטוהר הסוציאליסטי הקיצוני, קדימה - ביתו הפוליטי הקורס של שאול מופז, אתה מבין שלמעשה אין אלטרנטיבות. יש מפלגות-אגו, שהמצע המדיני שלהן אומר בפועל "מכירה כללית"
אליהו קאופמן
כבר בקדנציה הנוכחית צפוי נתניהו לפנות לליברמן את ראשות הליכוד ואת ראשות הממשלה. למה? - זאת אינני יודע, אבל בטוח שנתניהו וליברמן כבר יודעים זאת מהרגע שהסכימו להקדים את הבחירות הנוכחיות
דרור אידר
העיתונאי ארי שביט וחבריו בנו בשני העשורים האחרונים קיר טרור וייאוש, קיר ירוק מחמאס ואדום מארגוני שמאל המטרללים אותנו לדעת, ובעיקר קיר אשליות החוסם כל הסתכלות אמיצה בפני המציאות המשתנה
מנחם רהט
עד לבחירות מחזרות מפלגות ימין ושמאל אחר הקול הסרוג, אך מעת נעילת הקלפיות, פועלות נגדו    ראה איוש רשימת העבודה במועמדים אנטי-ציונים, ומלחמת נתניהו להפלת חוק ההסדרה ולגירוש יהודים מבתיהם    למרבה הפלא, עובדה זו אינה מפריעה לרבים בציונות הדתית להצביע ליכוד/עבודה, כמנהג הוריהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il