X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

אלי פולק פרופ' לכימיה, מייסד ויו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ממתי עמידה על מילוי התחייבויות וציות לחוק היא פגיעה בדמוקרטיה? הבה נהיה כנים, מה יותר גרוע: כמה מאות עובדים המקבלים דמי אבטלה למספר חודשים עד שמרביתם ימצאו משרה חדשה, או למשל זריקת 8000 איש מבתיהם?
▪  ▪  ▪
חוק מפלה [צילום: פלאש 90]
כל מי שמעז לצאת נגד "ערוץ 10" מפקיר את עצמו לחסדי התקשורת. הלחץ המופעל על הפוליטיקאים בנסיבות אלו הוא בלתי נסבל, אך גם בלתי נסלח.

אגודת "לדעת" עתרה לבג"ץ כדי שיורה לעצור את תהליך החקיקה המתנהל בכנסת בעניינו של "ערוץ 10". טענתה העיקרית של "לדעת" היא שבהתאם להוראתו של היועץ המשפטי לממשלה, הממשלה לא תקדם חקיקה של הרגע האחרון בתקופת בחירות, במיוחד כשמדובר בחוק מפלה.
ברור לנו כי קבלת העתירה תביא לסגירתו של "ערוץ 10", ותותיר את מאות עובדיו ללא מקום עבודה. המשמעות הנוספת היא שישראל בינתיים תאבד כלי תקשורת חשוב, אבידה שתוארה כסכנה לדמוקרטיה הישראלית, בהיותה איום על הזכות לחופש הביטוי.
"ערוץ 10" הפך להיות במה עיקרית במערכת הבחירות שבה מצליפות מפלגות האופוזציה בממשלה על כך שהניחה למצב להתדרדר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הואשם בניהול מסע נקמה אישי נגד "ערוץ 10" לכאורה בתגובה על כתבות דוקומנטריות בלתי מחמיאות ששידר הערוץ עליו ועל משפחתו.
אגודת "לדעת" ("זכות הציבור לדעת") היא זו שקראה לשמיים פתוחים ולפלורליזם של התקשורת. אחד מחבריה (פרופ' אלי פולק) אף היה חבר בוועדת פלד הממשלתית, שכבר ב-1977 סללה את הדרך לא רק להקמתו של "ערוץ 10", אלא לחקיקה יותר עכשווית שחותרת למדיניות של שמיים פתוחים לתקשורת שלנו. למה אם כן עותרת "לדעת" לבג"ץ בניסיון לבלום את "ערוץ 10"? האם הצעד הנכון אינו דווקא לעודד את הכנסת לחוקק את החקיקה הנחוצה שתיתן לערוץ מעמד חוקי לשנים הבאות?
כצעירים, חונכנו כי המטרה אינה מקדשת את האמצעים. המטרה של הרחבת הפלורליזם היא בהחלט חשובה, אך אנו מאמינים כי הדמוקרטיה הישראלית ושלטון החוק ניצבים מעל הרעיון של פלורליזם בתקשורת. הרי השיטה הדמוקרטית היא שאמורה להבטיח את חופש העיתונות, ואם השיטה אינה זוכה ליחס של כבוד, ושלטון החוק מופר שוב ושוב, התוצאה הסופית לא תהיה ניצחונם של חופש העיתונות והפלורליזם של התקשורת.
לפני זמן רב, הורה בית המשפט העליון לסגור את תחנת הרדיו הימנית "ערוץ 7", שבמשך שנים שידרה ללא רשיון. למרות שהכנסת העבירה חוק שהעניק לתחנה מעמד חוקי, בית המשפט ביטל את חוק הכנסת. בזמנם, הן בית המשפט והן מפלגות השמאל (היה זה למעשה מנהיג מרצ יוסי שריד שהיה למעשה חוד החנית של המאבק נגד "ערוץ 7") לא טענו כי הפלורליזם של התקשורת עולה בחשיבותו על תקינות ההליך החקיקתי. בית המשפט קבע כי ההליך החקיקתי של הכנסת לא היה תקין וביטל את החוק. ראשי תחנת-הרדיו נמצאו אשמים בהפרת החוק ונענשו בהתאם.
ההתנהלות המפוקפקת של "ערוץ 10"
"ערוץ 10" עלה לאוויר בינואר 2002, וברשיונו נקבע כי הוא ישדר מירושלים, כשהכנסת מתכוונת בכך לחזק את הבירה. אך הבעלים מן ההתחלה קבעו את משרדיהם בגבעתיים, ועד היום פעילותו העיקרית אינה מתבצעת בירושלים. בכך הפר הערוץ את התחייבותו. במשך השנה האחרונה, כשמצוקתו הכספית של הערוץ עלתה לכותרות, גבר הלחץ על הבעלים להעביר את הערוץ לירושלים. בתגובה, הם שכרו סטודיו בירושלים, העבירו את מגיש החדשות לסטודיו הזה, אך המשיכו לקיים את מרכז החדשות עצמו בגבעתיים. המצב האבסורדי הביא את יעקב אילון להתפטר, היות שאי-אפשר היה לפעול כראוי במתכונת הווירטואלית הזאת.
סירובו של הערוץ לכבד את התחייבויותיו האדמיניסטרטיביות והכספיות ידוע לכל. מדובר מצידו בזלזול מופגן בחוק המתרחש כל שנה. ביולי 2009 שר האוצר ושר התקשורת הגיעו להסכם עם הערוץ לדחות את פרעון חובותיו עד ל-2012. בדצמבר 2011 סירבה ועדת הכלכלה של הכנסת להעניק לערוץ דחייה נוספת. לערוץ הייתה שנה שלמה לשלם את חובותיו, אך הוא לא נמנע מלעשות זאת. כולנו הרי יודעים היטב מה יקרה אם לא נשלם את חובותינו הפרטיים לחברות הגז, הטלפון או החשמל. אך למה כשמדובר בתקשורת, החוק והסכמים חתומים מאבדים לפתע מחשיבותם? ממתי עמידה על מילוי התחייבויות וציות לחוק נחשבת לפגיעה בדמוקרטיה?
למעשה, המצב הנוכחי המאלץ את הממשלה להחליט לחוקק חקיקה מיוחדת שתאפשר ל"ערוץ 10" להמשיך לחתור תחת שיטתנו הדמוקרטית, אינה אלא סחטנות. כך, החוק אוסר על ערוצי טלוויזיה מסחריים להשתמש בשידוריהם לקידום האג'נדה של עצמם. אך במהלך השבועות האחרונים הערוץ אינו פוסק מלהסית נגד הממשלה, ואין זה בדיוק סוד שבישראל תיערכנה בחירות בינואר. כל מי שמעז לצאת נגד "ערוץ 10", מפקיר את עצמו לחסדי התקשורת. הלחץ המופעל על הפוליטיקאים בנסיבות אלו הוא בלתי נסבל, אך גם בלתי נסלח.
רק בשבוע שעבר הכריז יו"ר הכנסת ראובן ריבלין בפומבי כי לא יאפשר קידום חקיקה כלשהי לפני הבחירות, ובצדק. הממשלה הנוכחית, כפי שקבע היוע"מ, מופקדת על הקיים, ועל כן אל לה לנקוט צעדים שישפיעו לטווח ארוך. אך מסתבר כי סחטנות ציבורית דווקא משתלמת, כי ביום שני האחרון (16.12.2012) החליטה הממשלה לקדם חקיקה חדשה ומיוחדת, שתיתן ל"ערוץ 10" תוקף חוקי, וריבלין יכנס את הכנסת כדי לספק את הסחורה.
ומה עם עתידם של עובדי הערוץ? האם אנו באמת מעוניינים שיישארו ללא מקום עבודה? יש מצבים שאין ברירה. הבה נהיה כנים, מה יותר גרוע: כמה מאות עובדים המקבלים דמי אבטלה למספר חודשים עד שמרביתם ימצאו משרה חדשה, או למשל זריקת 8000 איש מבתיהם? כי לגבי הגירוש מעזה, שזכה לכינוי תוכנית ההינתקות, נקבע שהוא נחוץ למען מטרה נעלה יותר: שלום. הגירוש קיבל הצדקה כממלא אחר דרישותיו של שלטון החוק, לאחר שהכנסת הצביעה בעדו ובג"ץ אישר את חוקיות חקיקתה. ליותר מ-8000 איש נגרם סבל נורא, לבני נוער רבים נגרמו מכך נזקים נפשיים הדורשים עד היום טיפולים פסיכולוגיים שעבורם המדינה עדיין משלמת. אבל כשמדובר ב"ערוץ 10", עלינו דווקא להתעלם משלטון החוק, רק מפני שהתוצאה תהיה ירידה זמנית בעסקי התקשורת?
כואב לאבד משרה, אך למרבה הצער זה חלק מן החיים, כמו הפסד כסף בשוקי הכספים או בנסיבות אחרות. על החברה לעשות הרבה כדי למנוע סבל כזה, אך גם לכך יש גבול.
בעליהם ומנהליהם של "ערוץ 10" השתמשו בציניות בביש מזלם של חלק מעובדיהם בניסיון להתחמק מפרעון התחייבויותיהם למדינה. יש לקבוע ללא כחל וסרק כי ערוץ 10 לא גילה שום כבוד להליך הדמוקרטי עד עתה. מדוע אפוא מותר ל"ערוץ 10" מה שאסור ל"ערוץ 2"? הרי אם ייכנעו ללחצי "ערוץ 10", יבוא "ערוץ 2" ובצדק ידרוש יחס שווה.
אולי הכנסת תציל את המצב?

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם במקור באנגלית ב"ג'רוזלם פוסט".
ישראל מידד הוא סגן יו"ר אגודת "לדעת", מידען של מרכז מורשת מנחם בגין.
פרופ' אלי פולק הוא פרופ' לכימיה, ממייסדיה ויו"ר של אגודת "לדעת", וחבר בהנהלת חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  23/12/2012   |   עודכן:  23/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ערוץ 10" נגד הדמוקרטיה הישראלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי הציל את הערוץ השמאלני
ליכודניק זועם  |  24/12/12 17:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
כשקיבלתי את צו הגיוס הראשון לצה"ל הייתה מודפסת עליו שורה: הגיוס לצה"ל הוא חובה שהיא זכות. אני חייב להגיד לך שהצבעה בבחירות היא זכות שהיא חובה. כל הימנעות מהצבעה , בין בדרך של הישארות בבית ובין בדרך של הטלת פתק לבן, היא פגיעה בדמוקרטיה
ערן בר-טל
ארגון "לתת" מתאונן שהממשלה אינה עושה די, שעה שהיא עושה הרבה יותר מדי
אלישע פורת
סיפור חייו של שמואל רמתי מסלובקיה ששרד את תקופת מלחה"ע השנייה, עלה ארצה לחברת הנוער בקיבוץ עין החורש ועד ליום מותו 'בבית בכפר' בבית אהרון
יובל ברנדשטטר
כש"העבודה המאורגנת" לופתת את צוואר השירות הציבורי לקול מצהלותיהם של בעלי העניין
נפתלי בנט
בליכוד ובשדה הפוליטי העדיפו לסלף את דבריי כדי להרוויח שליש מנדט על חשבון אחדות צה"ל. הליכוד עם שותפות משמאל, עלול להמיט עלינו הינתקות נוספת
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
התקשורת כמכשול (לדמוקרטיה)  /  קובי קמין
אין טוב ממראה עיניים  /  ארדי גלדמן
שנתיים אחר המבול  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il