X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר ליאורה אברמוב מומחית במיילדות וגניקולוגיה   |  איכילוב
לפני הכנסת הגלולה לשימוש - החרדה מהריון לא רצוי גרמה לכך שהאישה הייתה טרודה ומתוחה בזמן יחסי-מין, פחות מרוכזת מינית ולכן כל הפרמטרים של תפקוד מיני תקין נפגעו
▪  ▪  ▪
השימוש בגלולה גרם לשחרור מיני [צילום: פלאש 90]

הגלולה הראשונה הושקה בארה"ב במאי 1960 והיא יועדה לנשים נשואות, מתוך מטרה להגביל את מספר ההריונות הלא רצויים. לקח כשבע שנים עד שאושרה לשימוש גם בנשים רווקות ורק בשנת 1972 גיל תחילת השימוש הורד ל-18.
הכנסת הגלולה יצרה מהפך לא רק במיניות הנשים, אלא גם באיכות חייהן, בדיוק כמו שהכנסת הויאגרה שיפרה את חיי המין של הגברים.
מאז שהגלולה נכנסה לשימוש, חל שינוי משמעותי באיכות החיים של הנשים, הילודה הצטמצמה, אחוז הנשים הקריריסטיות עלה בצורה דרמטית, גיל החתונה עלה, וחלה פריצת דרך במיניות האישה:
לפני הכנסת הגלולה לשימוש - החרדה מהריון לא רצוי גרמה לכך שהאישה הייתה טרודה ומתוחה בזמן יחסי-מין, פחות מרוכזת מינית ולכן כל הפרמטרים של תפקוד מיני תקין - נפגעו:
  • ירידה בהתעוררות המינית - פחות לובריקציה;
  • ירידה ביכולת להגיע לאורגזמה;
  • ירידה בתשוקה המינית.
השימוש בגלולה גרם מצד אחד לשחרור המיני - האישה שלטה על איך ומתי לקיים יחסי-מין, מתי היא רוצה להיכנס להריון ומתי לא, היא לא הייתה צריכה לסמוך על הגבר או להיות בחרדה שמה תכנס להריון לא רצוי עם כל ההשלכות מסביב. האישה של המאה ה-21 היא אישה אסרטיביות, בטוחה בעצמה, עם הרבה מאפיינים "גבריים" בהתנהגות המינית שלהן, הנשים נהנות יותר ממין מאחר שהן פחות צריכות לדאוג מהכניסה להריון, הן פתוחות יותר מינית, יוזמות, ועסוקות בהנאה בלבד בזמן האקט המיני.
הירידה בכמות הדימומים, בעוצמת כאבי המחזור, במספר ימי הדימום בעקבות לקיחת הגלולה, הינם בעלי השפעה חיובית על מיניות האישה. שיפור במצב עור הפנים והורדה של עוצמת אקנה, בהחלט יכולה לשפר ביטחון עצמי ואת תפיסת המיניות של האישה.
אבל היו גם "נזקים" בתפקוד המיני של האישה בעקבות השימוש בגלולות:
  • ירידה בחשק המיני (10%-15% לערך מהנשים);
  • יובש נרתיקי וכאבים בזמן חדירה (6%-8% מהנשים);
  • דימומים לא סדירים (כ-12% מהנשים);
  • המטלה לזכור לקחת גלולה כל יום (מסתבר שכ-23% מהנשים שוכחות לפחות גלולה אחת בחודש);
  • שינויים גופניים: גודש בשדיים, השמנה, מצבי-רוח - כדיכאון או עצבנות.
מסתבר, שלמרות היותה אמצעי מניעה מעולה, רק כרבע מהנשים משתמשות בגלולות כאמצעי מניעה. הורדת הקונדומים והשחרור המיני, תרמו לפריחה של מחלות מין שונות. 30% שכיחות של הדבקה בפפילומה וירוס העלתה את החשש מהתפתחות סרטן צוואר הרחם. התפרצות מגיפת האיידס בשנות ה-80 החזירה את השימוש בקונדומים ואת החרדה מקיום יחסי-מין חופשיים.
מאות מאמרים נכתבו במהלך ה-50 שנה של השימוש בגלולות על תופעות לוואי, אך רק מיעוטם התמקדו בהשפעת הגלולות על המיניות האישה. מאמר חדש ומקיף של ד"ר אנדרו גולדשטיין, מהמרכז למחלות העריה והנרתיק בוושינגטון, אשר התפרסם בגיליון ספטמבר 2012 של עיתון החשוב ביותר לרפואת מין JOURNAL SEXUAL MEDICINE, סקר את כל המאמרים בנושא זה שנכתבו מהמצאת הגלולה ועד היום. כל הגלולות במידה זו או אחרת, מעלות חלבון קושר הורמוני מין בדם (SHBG) ולכן גורמות לירידה בטסטוסטרון חופשי, תופעה שיכולה לגרום לירידה בחשק המיני בנשים. העלייה ב-SHBG נשארת גם חצי שנה לפחות אחרי שהנשים הפסיקו את הגלולות, מה שמעיד על כך שיכול להיות שזו פגיעה קבועה או ממושכת דרך עלייה בייצור אנזימטי בכבד.
מאידך, במספר עבודות נמצא, שאין קשר בין הירידה ברמות הטסטוסטרון החופשי בדם לבין חשק מיני ולהפך - גם אם הייתה ירידה בטסטוסטרון חופשי, חלק מהנשים בפירוש דיברו על עלייה בחשק המיני - כלומר אין קשר בין המצב המעבדתי לבין התחושת הסובייקטיבית של שיחרור ביטחון ועלייה בתשוקה ובהנאה.
יש קשר גם לכמות האסטרוגן בגלולה לבין הירידה בחשק המיני: בגלולות עם מינון הורמונלי של 15 מיקרוגראם אתיניל אסטרדיול נמצא לאחר שנה של שימוש: 42% ירידה בחשק המיני ו-42% ירידה בשביעות הרצון המינית, בגלולות במינון של 20 מיקרוגרם אתיניל אסטרדיול נצפתה 32% ירידה בחשק המיני ו-26% ירידה בשביעות הרצון המינית. לעומת השימוש בנוברינג - טבעת הורמונלית המוחדרת לנרתיק אחת לחודש, נמצא לאחר שנה של שימוש: 8.5% ירידה בחשק המיני בלבד ורק 13% ירידה בשביעות הרצון המינית.
המחקרים מראים, שבגלולות המכילות פרוגסטרון בלבד, יש יותר יובש נרתיקי עקב חוסר באסטרוגן, אבל לא נמצא הבדל משמעותי לגלולות המשולבות מבחינת הירידה בחשק המיני.
לסיכום המחקרים, מיעוט הנשים ידווח על עלייה משמעותית או ירידה משמעותית בחשק המיני. ברוב הנשים, השימוש בגלולות לא ישנה את החשק המיני שלהן, מה שקובע בסוף את מיניותה של האישה זה הפתיחות, תחושת השיחרור, היכולת לתקשר מינית, חוסר עכבות והקשר עם בן-זוגה.

הכותבת היא מומחית במיילדות וגניקולוגיה, מנהלת המרפאה לטיפול מיני במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  23/12/2012   |   עודכן:  23/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפה לורנצי
זו הפעם הראשונה בחיי שאני פונה אלייך בכלל ובכתב בפרט, אך מבחינתי מדברת אלייך ישירות    אני מלאת התרגשות בפנייתי זו, אך גם מלאת סיפוק על ההזדמנות שנקרתה לידי, ליצור אתך קשר בלתי אמצעי    פיזית אינך כאן, אך רוחך ונשמתך ממשיכות ומלוות אותנו. שהרי הגוף הוא רק כסות, ומתכלה ביום מן הימים
ד"ר בועז רון
מה בין מחלה כרונית למחלה אקוטית? מדוע הרזרבות שלנו לעיתים מזיקות לנו יותר ממועילות?
אורנה ליברמן
מן התוהו ובוהו ועד לאחרית הימים בשפת המקרא    הבוטח באלוהים ידרוך על שחל ופתן, ירמוס כפיר ותנין, כמו הבורא בעת ההיא, אֵם כל הזמנים, כאשר מחץ את מפלצת התוהו
אורן פרסיקו
ארגון זכויות האדם HRW תוקף את ישראל: הפרה את החוק הבינלאומי כשהפציצה עיתונאים וכלי תקשורת בעזה במהלך מבצע "עמוד ענן"
יהונתן דחוח-הלוי
ת'ווייבה כנפאני, ילידת דמשק תושבת טורונטו שהתגייסה למאבק במשטר אסד, נחושה בחתירתה לסייע לעם הסורי לבנות מחדש את מדינתו על בסיס של ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il