X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יושב-ראש הבית היהודי נפתלי בנט מייצג את השינוי שעברה החברה הדתית, מראה הפוכה המציגה את העיתונאי ואיש הטלוויזיה ניסים משעל באור הנכון: עבד. לכן החרון והזעם וההתנפלות
▪  ▪  ▪
בנט. מותקף, אבל לא נורא, זה חלק מהמשחק הפוליטי [צילום: פלאש 90]
עלה תאנה חובש כיפה
ניסים משעל חובש כיפה, והגעתו לעמדה בכירה בתקשורת - בתקופה שבה חובשי כיפה יכלו רק לשמש משגיחים במזנון הטלוויזיה - אומרת דרשני. כמו במשטרים ידועים, גם הקבוצה ההגמונית ששלטה פה שנים נזקקה לעלי תאנה. משעל התאים לה כבעיטה לרגל

בסאגה של ראשית השבוע החולף לא נפתלי בנט היה הסיפור ולא הכאילו סרבנות; גם לא ההתקפות עליו. זה חלק ממערכת הבחירות וממשחק התדמיות. בנט ירוויח קולות מימין בשל ההתקפות, והליכוד התוקף את המפלגה שמימינו ימצב עצמו כמפלגה מרכזית בדרך להחזרת קולות מלפיד ומלבני. אין מה להתרגש מחבטות הסחרירים; צפויים רבים בחודש הקרוב. בסוף המערכה נדע מי הרוויח.
התגובה בציונות הדתית להתקפות הליכוד הייתה "לאחר התרומה שלנו למדינה ולצבא, מתייחסים אלינו כך". אפשר להבין את התסכול. מצד אחר, כפי שמסתמן, במסע האלונקות של ההיסטוריה היהודית הציבור הציוני-דתי עובר לחזית. ציבור שמבקש להנהיג אינו יכול לדבר ככינור שני. לאוונגרד חברתי יש פריבילגיות, אבל גם חובות יותר מלאחרים.
משחק פוליטי
ראשית, המנהיג. החברה הישראלית - ובתוכה השמאל, שההגמוניה המתפוררת שלו עוברת ליריביו - רוצה לדעת שמובילי הספינה הציונית מחויבים בשלמות לא רק להיסטוריה ולמסורת התרבותית והדתית, אלא גם לאמנה החברתית שלנו כעם. אוונגרד אינו מצהיר על אי-יכולתו למלא החלטה של העם, אפילו היא נוגדת את השקפתו הערכית והפוליטית. אוונגרד הוא שליח ציבור, ואם הציבור החליט, יש למלא. הדילמה פה היא פריבילגיה שאינה שמורה למנהיגים. יתרה מזו, גם אם בפועל ייתכן שלא תוכל למלא את הפקודה, אסור להצהיר מראש. יש הבדל בין פעולה ספונטנית לקביעה מראש. "הלכה ואין מורים כן".
שנית, הציבור הדתי לא יכול לחזור על ביטויים מעשורים ישנים כמו "תראו מה עושים לנו", משום שכבר לא "עושים לו"; הוא עושה בעצמו. גם הליכוד מכיל ציונים דתיים, חלקם אידיאולוגים יותר מבנט. הליכוד כיום אינו יחידה נפרדת מהציונות הדתית כפעם. כשם שהשמאל הישראלי התפזר במרצ, בעבודה, אצל לבני ולפיד, גם הציונות הדתית התפזרה במפלגות שונות. הפיזור משקף את העובדה שהדתיות הפכה מסיפור תיאולוגי לעניין סוציולוגי. ההתקפות מצד הליכוד על בנט הן גם מאבק על קולות הציבור "בתוך הנגמ"ש". לא "הציונות הדתית" מותקפת; בנט מותקף, בעומדו בראש מפלגה המתחרה בליכוד על קולות דומים. לא נעים. לא נורא. זה חלק מהמשחק הפוליטי. יום למחרת הבחירות ישתפו פעולה.
משעל עבד
לטעמי, הדמות המרכזית בסיפור היא דווקא ניסים משעל, שראיין לא כעיתונאי אלא כפוליטיקאי. הוא דיבר כנציג מיעוט מידלדל שכוחו עדיין רב בתקשורת ובמוקדי כוח נוספים - אבל בציבור הוא הולך ומאבד השפעה. מעמדתו זו צווח כלפי בנט שעמדותיו "הזויות" ו"מוכרות אשליות", שזה יפה, יחסית לקבוצה שייצג משעל, שהטביעה אותנו בדם ואש ותמרות עשן במסווה שלום. החוצפה של השמאל לכנות בשמות גנאי את הצד שצדק בתחזיותיו המדיניות מלמדת היכן נמצאת החבורה הזאת מבחינת כושר שיפוט המציאות, וכמה חשוב לא לאפשר לה לחזור להובלת הספינה הציונית לפני שתבחן מחדש את הנחות היסוד שלה, שהתפוצצו לכולנו בפנים.
זאת ועוד. משעל חובש כיפה, והגעתו לעמדה בכירה בתקשורת - בתקופה שבה חובשי כיפה יכלו רק לשמש משגיחים במזנון הטלוויזיה - אומרת דרשני. כמו במשטרים ידועים, גם הקבוצה ההגמונית ששלטה פה שנים נזקקה לעלי תאנה. משעל התאים לה כבעיטה לרגל. הוא הבין שאם ברצונו להצליח, עליו להתבטל ולהיות עבד נרצע לקבוצה שדרסה את קבוצות ההשתייכות שלו - הדתיים והמזרחיים. הדימוי "עבד" אינו מליצה; הכוונה היא למודל ההגליאני של האדון והעבד, שלפיו העבד תלוי כל העת במבט המאַשר של האדון, המצדיק את קיומו. עד היום הם עובדים כך, צאצאי האדונים - אינם מתווכחים עם יריביהם אלא מכנים אותם בשמות. התרגלנו ל"קיצונים", "פשיסטים" ו"סכנה לדמוקרטיה"; לאחרונה הפכנו ל"אפריקנרים". אנשים כמשעל לא ירצו להתגנות אלא להשתבח במעגל הברנז'אי על "אומץ" ועל "מקצוענות".
למשעלים היה נוח עם המפד"ל של פעם. מולם יכלו להתנשא כמי שהצליחו להתקדם, בניגוד לדוסים שאיישו משבצות שידור ארכאיות. בנט מייצג את השינוי שעברה החברה הדתית, מראה הפוכה המציגה את משעל באור הנכון: עבד. לכן החרון והזעם וההתנפלות. בנט נפל בפח משום שלא התכונן נכון. עם משעל תתמשעֵל.

פורסם במקור: ישראל היום (ה', 27.12.12)
תאריך:  27/12/2012   |   עודכן:  27/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת בנט: על אוונגרד ועבדים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הכפה של משעל - עלה התאנה שלו
הניה  |  27/12/12 17:21
2
תגובה
שבת שלום  |  27/12/12 20:33
3
אידר ימני עם תכונות בולשביקיות
פועה  |  27/12/12 20:48
 
- תגובה
מנגו  |  27/12/12 22:09
 
- שנאה זאת תכונה של פרימיטיבי!
פועה  |  29/12/12 11:22
4
כתבה מעולה. תודה.  ל"ת
דורון666  |  27/12/12 21:49
5
מר אידר הנכבד,ההתקפה האישית של
קורןנאוה טבריה  |  28/12/12 04:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
רן שורר
תזכורת להבטחות וסיסמאות ריקות שהפריח ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הציבור יכול ורשאי להעמידו במקומו. עדיין לא מאוחר לבחור בהחלפת ראש הממשלה - רק לא נתניהו!
עידן יוסף
סקר רשת ב': הליכוד זוכה ב-34 מושבים, 16 מנדטים למפלגת העבודה    קדימה, עוצמה לישראל ועם שלם אינן עוברת את אחוז החסימה
עופר וולפסון
החשב הכללי באוצר לשעבר אמר כי לראשונה בחייו יצביע לעבודה אחרי שתמיד הצביע ליכוד    "נתניהו ושטייניץ נכשלו כשלון חרוץ... יחימוביץ' הציגה תוכנית שתחלץ את מעמד הביניים מהמיתון שהשיתה עליו הממשלה"
יחיאל אמיתי
נכון שבמדינת ישראל יש מצב מיוחד - האוכלוסיה הדתית והאוכלוסיה הערבית - אז אפשר אפוא לקבוע כי במדינת ישראל יהיו רק 4 מפלגות: שמאל, ימין, דתיים וערבים
אורן קאשי
ספרו של בנט "אקזיט" מתחיל בציטוט של הנשיא רוזוולט ומסתיים בתודה לרה"מ נתניהו "אשר הכיר לי אמירה מופלאה זו"    הסטארט-אפ הראשון של בנט הצליח, כעת הוא מקים את השני: ביבינט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il