X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבמה בתיאטרון הקאמרי זעקה בשפת תיאטרון מרגשת ומרטיטה לעבר כל ממשל, המטיל את כל יהבו רק על ניצחון צבאי ועל גייסות כוחניות, שעליו לדעת כי הוא למעשה מעלה את המדינה על שרטון החוויות הכואבות של טרגדיות המנצחים שיהפכו מהר למנוצחים
▪  ▪  ▪
הנשים מטרויה. למנוע את סבל הנשים בעקבות המלחמות [צילום: קאטסו מיאוצ'י]

המחזה "נשות טרויה" של המחזאי היווני אוריפידס זכה לנגיעת ידיו של גדול הבמאים, הבמאי היפני הנודע, יוקי נינגאוואה, בהפקה משותפת של תיאטרון טוקיו מטרופולין ותיאטרון הקאמרי בתל אביב, המעלה על הבמה שמונה שחקנים יפאנים, שמונה שחקנים ישראלים ושמונה שחקנים פלשתינים.
הבמאי יוקי ניגאוואה הוא מקור השראה לתיאטרון המודרני בעולם כולו. בשנה האחרונה הוא זכה לאות הגבוה ביתר מקיסר יפאן על תרומתו לתרבות.
במשך חודשיים שהו בטוקיו השחקנים, אנשי במה והפקה מתיאטרון הקאמרי מתל אביב עם עמיתיהם מתיאטרון טוקיו מטרופולין. ביום שישי בצהרים חוויתי כצופה במשך שלוש שעות את עוצמת מלאכת הטוויה, שטוותה שפת תיאטרון משכנעת על הבמה. שפה שהצליחה להקים גשר עליו עלו זקופות קומה שפה ערבית עם ח' ו-ע' עוצמתיות, יפנית שורקת ומצלצלת עם עברית חמה ורכה לעתים. יחד במעלה הגשר התלכדו שלוש שפות לשפה אחת, שפת הבמה, שחדרה לעורקים ולוורידים של קהל מרותק להתרחשויות הכואבות על הבמה. אני לא שותף לביקורת, שהשימוש בשלוש שפות סרבל ועייף את הקהל. אני רואה את עצמי קהל.
ביום שישי בצהרים נגע בי סגנון ויזואלי מיוחד, סגנון בימוי מרתק ביופיו, סגנון חושני ביותר עם תוכן אינטלקטואלי. כבשה אותי שפת תיאטרון ויזואלית עמוקה ומיוחדת המביעה עולם של יצרים, פחדים ומעל לכל תקוות.
קל מאוד להעביר את המחזה מתקופה לתקופה, ממקום למקום. סארטר בפאריס עיבד את "נשות טרויה" בימי הכיבוש הצרפתי באלג'יר, כי רצה להעביר אמירה אנטי קולוניאלית. עיבודו של סארטר עלה גם בתיאטרון הישראלי. זכור העיבוד של פריטניג בתיאטרון הבימה אחרי מלחמת לבנון הראשונה ויותר מאוחר העיבוד של חנוך לווין בקאמרי "הנשים האבודות מטרויה".
בעיבוד של הבמאי היפני נשארנו עם עוצמת אמירה חודרת מעל קונקרטיות של מקום אחר כמו שעשה ז'אן פול סארטר. הבמה ביום שישי בתיאטרון הקאמרי זעקה בשפת תיאטרון מרגשת ומרטיטה לעבר כל ממשל, המטיל את כל יהבו רק על ניצחון צבאי ועל גייסות כוחניות, שעליו לדעת כי הוא למעשה מעלה את המדינה על שרטון החוויות הכואבות של טרגדיות המנצחים, שיהפכו מהר למנוצחים. המנצחים הם המנוצחים במלחמה.
אוריפדס כתב את המחזה בשנה, בה התרחשה מלחמת הפולופנס. אתונה כבשה את האי מילוס והרגה את כל הזכרים בני האי. קולו הבודד של המחזאי נגד המלחמה בעת התרחשותה נגנז. לא היה מי שישמע צעקה מוסרית נגד המלחמה . מלחמה שנמצאו לה מניעים היסטוריים מוצדקים בעיני מחולליה, מלחמה שסירסה בסופו של דבר את דמות המדינה בשם מפלצתיות של מלחמה הורגת וטובחת ומותירה אחריה שובל ארוך של אלמנות ושכול.
האור העולה ודמות ירח עגום הנשקף מעומק הבמה של תיאטרון הקאמרי הוא רגע בימתי יפהפה בתמונת הפתיחה. תמונה המעלה לנו מבין הגלים הסוערים את פוסידון האל, אותו מגלם שחקן פלשתיני. על כתפו מניחה את ראשה אתנה, אותה מגלמת שחקנית ישראלית. הדיאלוג בין פוסידון הדובר ערבית ובין אתנה הדוברת עברית שייט על פני מלים בשפה העברית ובשפה הערבית , שנלכדו באלומת אור חמה. אני חשתי בתמונת הפתיחה דיאלוג עברי-ערבי כן וכואב, שכה חסר לנו בחיינו כאן.
קבוצת הנשים היפניות במקהלה הייתה מאוד מלוכדת ובעלת נוכחות חזקה, שהעפילה על קבוצת הנשים הפלשתיניות וגם על קבוצת הנשים הישראליות, הגם שהיו בה סטאריות גדולות. למרות פער משמעותי בין הקבוצות, שלוש הקבוצות שהרכיבו את המקהלה הצליחו להרטיט את קהל הצופים במתן ביטוי לסבלן הקשה של הנשים בעקבות המלחמה, מלחמה שמחוללים גברים לצרכיהם.
תמונת הסיום של ההצגה זכתה לביצוע נדיר בעוצמתו, ביצוע השולח אותנו אל מחוץ לאולם עם צו 8 ביד, המגייס כל אחד מהצופים לצאת לרחוב, להיות פעיל נגד המלחמה כדי למנוע את סבלן של נשים בעקבות מלחמות, גם אם בימינו, ברקע אינם פועלים האלים. אך נגד מחולליה של כל מלחמה חובה לפעול!!!
אני מברך את תיאטרון הקאמרי על הפרויקט התלת לשוני. נותר להצטער, שלא יתאפשר לי לראות את ההצגה בבימויו של יוקי נינגאווה פעם שנייה ושלישית, ולו רק בשביל תמונת הסיום.

תאריך:  09/01/2013   |   עודכן:  09/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נשות טרויה": טרגדית המנצחים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
קמצנות
אלטער קרקר  |  9/01/13 17:47
 
- היפאניות ראשונות
שוחרת תיאטרון  |  10/01/13 09:38
2
א.ק
י.ש  |  9/01/13 20:06
 
- המגיב י.ש מצחין את האתר . ל"ת
רני ישראל  |  10/01/13 18:27
3
תינוקיות אופיינית
מגיב ותיק  |  9/01/13 20:29
4
שהפכה להיות טרגדיה של מנוצחים
טרגדיית מנצחים  |  10/01/13 08:41
 
- באמת טרגדיה
מגיב ותיק  |  10/01/13 11:01
5
היפאניות מעל כולן.
שוחרת תאטרון .  |  10/01/13 09:33
6
חבל שקיבלנו מעט
רני שראלי  |  10/01/13 18:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רן שורר
כשמוגש כתב אישום נגד דפני ליף במקום נגד פורעי החוק בשטחים - מה משמש יותר כאזהרה לציבור החפץ בדמוקרטיה אמיתית?
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן אריה
בעקבות ע"א 3521/10 עיריית חיפה ואח' נ' אבנר גסר ואח' שניתן ע"י בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים בפני כב' המשנה לנשיא מ' נאור, נ' הנדל ו-נ' סולברג
איציק ירקוני
בקמפיין ההסברתי החדש של משרד החוץ מעלימים עין מההיסטוריה שלנו ורוצים להפסיק להתמקד במורשת ובסיפורי אבות. המיתוג החדש של ישראל הולך יותר לכיוון היי-טק, יזמות וחדשנות, פחות ערכים, תרבות ומורשת, כי זה כבר משעמם את העולם
עמיר סגל
הבעיה של המערכת הפוליטית היא חוסר המוכנות של הנבחרים לעסוק בנקודה הרגישה והמשמעותית ביותר שעל הפרק - הכיבוש. לא משנה איזו מפלגה תבחנו, לא תראו תוכניות רציניות לטיפול בבעיה המשמעותית ביותר שמדינת ישראל צריכה לעסוק בה
הדר שליט
יותר ויותר נשים בעדה החרדית אינן מסתפקות בלימודים בסיסיים בסמינר וממשיכות ללימודי תואר ראשון וחלקן ממשיכות לתארים מתקדמים אף יותר    הבעיה - נשים אלו נתקלות בקושי למצוא עבודה שתתאים לצרכים המיוחדים שלהן    עלינו לעודד את השינוי שחל בחברה החרדית ולא לפספס את ההתקדמות שהחלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il