X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא המחסור בלימודי ליבה, בגרויות ופסיכומטרי מונע את ההשכלה הגבוהה אלא עצם הדרישה המיותרת לאותם לימודים ומבחנים מונעת מרבים את ההשכלה הגבוהה ומעכבת לאחרים את השגתה
▪  ▪  ▪
חינוך לנער על-פי דרכו [צילום: פלאש 90]

בתי הספר אינם מכשירים לחיים
כאחד שלמד במערכת החינוך החילוני, אשר למד את כל לימודי הליבה (גם אם לא קראו לזה אז בשם זה), סיים בגרות, פסיכומטרי ואף תואר ראשון באוניברסיטת ת"א, אני יכול להעיד בנוסף לרבבות אחרים, כי פרט לכתיבה, קריאה, וחשבון פשוט הנלמדים בבתי הספר היסודי, ומקצוע האנגלית הנלמד עד תום תקופת הלימודים, לא מסייע החומר הנלמד בבתי הספר לרוב האנשים בחיי היום יום. אומנם לא מזיק להרחיב את האופקים, אך רוב מה שהתלמידים לומדים, הם גם שוכחים.
את החשבון הפשוט המורכב מחיבור, חיסור, כפל, חילוק, משוואות עם נעלם אחד או שניים ואחוזים, לומדים כולם בבתי הספר החרדים והחילונים כאחד. כך גם בעניין הקריאה והכתיבה. אני מסכים שהאנגלית הייתה יכולה לסייע יותר לאלו הרוצים להתקדם לעולם האקדמאי ובכלל, ולו זה היה תלוי בי, אז הייתי מציע לחרדים להשקיע יותר בלימודי שפה זו, אם כי הכרתי באוניברסיטה סטודנטים רבים שהתחילו ללמוד שם עם שליטה אפסית באנגלית והגיעו באמצעות קורסים באוניברסיטה לרמת הפטור הדרושה וכיום הם שולטים היטב בשפה.
ראיתי הרבה תלמידים בבית הספר שנחשבו כתלמידים גרועים אך השלימו בגרות אקסטרנית והצליחו לרכוש מקצוע מכובד ובמקרים רבים אף אקדמאי, והמסקנה שלי היא שבתי הספר אינם המקום המוצלח כדי להכשיר את רוב תלמידי ישראל לחיים.
זה לא חשוב ללמד את תלמידי ישראל מקצועות המשעממים אותם ולגרום להם לשנן ולחרוש ולשכוח לאחר הבחינות את מה שלמדו, אבל זה כן חשוב ללמד אותם כיצד ללמוד, ולעזור להם לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהשקיע שם ובעיקר שם, בבחינת מה שאמר שלמה המלך: "חינוך לנער על-פי דרכו".
חינוך ולא רק מצוינות
את שאר הזמן צריכים לנצל בתי הספר כדי להצדיק את שם המשרד האחראי עליהם, ולעסוק בחינוך ולא רק במצוינות וזאת באמצעות פעולות חברתיות והתנדבותיות ובאמצעות שיעורי חברה המציגים לתלמידים דילמות מוסריות ודיון לגבי מציאת פתרונות. תמיד אומרים לתלמידים שהכי חשוב זה להיות בני אדם, אך ברגע האמת המוערכים ביותר הם בעלי הציונים הגבוהים.
מי באמת מונע את ההשכלה הגבוהה
מי שמונע מהחרדים להגיע להשכלה הגבוהה, אך גם ממאות ואלפי חילונים, אלו לא לימודי הליבה, לא השלמת הבגרויות ולא הפסיכומטרי. מי שמונע מאלפי חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים את ההשכלה הגבוהה זו עצם הדרישה הטיפשית לאותם לימודי ליבה, בגרויות ופסיכומטרי.
כאשר בן אדם לומד את המקצוע המתאים לו באמת, הוא יסתדר גם ללא בגרות, פסיכומטרי וליבה. הלימודים האקדמאים צריכים להיות פתוחים לכולם וההצלחה בהם בשנה או בשנתיים הראשונות היא זאת שצריכה להכריע אם תינתן לתלמיד ההזדמנות להמשיך.
החרדים חכמים ומצליחים לא פחות
כחוזר בתשובה הכרתי את שני העולמות וכאחד שחי ועובד בסביבה החרדית, אני יכול להעיד שאינני מרגיש שהחלפתי סביבה חכמה בסביבה חכמה פחות, אולי ההיפך, כי לימודי הגמרא מחדדים לא פחות ואף יותר מלימודי החשבון, הכימיה והפיסיקה שבבתי הספר החילוניים.
בעברי עסקתי בחונכויות אישיות במספר מסגרות. היה לי חניך אשר גדל ולמד בחברה החרדית ולמד ראיית חשבון, אך נעזר בי המון בשל בעיות בביטחון העצמי. הוא מעולם לא למד במסגרות חילוניות אך בכל זאת הצליח מאוד בלימודי ראיית החשבון כי הוא בחר לעסוק בתחום הקרוב לליבו (הוא תמיד טען שהוא אוהב לעשות חישובים ולהתעסק עם מספרים). שכנעתי אותו לאחר סיום לימודיו לחרוג ממנהגו החרדי ולקנות את העיתון המשחית ידיעות אחרונות (פעולה יוצאת דופן מבחינתו כחרדי טוב המקשיב לרבנים, והשומר על טוהר נפשו). אמרתי לו שרק נתלוש את עמודי ה"דרושים" ואת כל השאר נשליך לאשפה. הוא הסכים לאחר מעט שכנועים וכך גם מצא את עבודתו הראשונה כסטאז'ר. הוא עבד בחברה חילונית ובתום הסטאז' התבקש להמשיך כעובד באותו המקום ואף העלו לו את משכורתו לאחר שחשב לעזוב ולעבור למקום אחר. המנהל אף שיבח אותו ואמר לו כי ייתכן שבזכות היותו חרדי הקשור לבורא העולם, נכנס לו ברכה למקום העבודה.
הכרתי עוד כמה חרדים אשר סיימו לימודים גבוהים ומצליחים מאוד במקום עבודתם. השלמת הבגרויות והפסיכומטרי לא סייעו להם ספציפית ללימודי המקצוע אותו הם בחרו ללמוד, אלא רק עכבו אותם מלהשלים את מלאכתם.
סיפור ישן
לחרדים גישה חינוכית הקיימת עשרות ומאות שנים, עוד לפני קום המדינה, וחשובה להם מאוד ההמשכיות בדרכי אבותיהם. את לימודי הליבה שבעבר נקראו לימודי חול הם נאלצו להדוף כל פעם כשהשלטון בגולה גזר על אותם הלימודים, ורבים הם סיפורי הצדיקים אשר נאלצו להתמודד עם בעיה זו אשר נגזרה על קהילתם וחזרה על עצמה בדורות השונים ובארצות השונות. מבחינת רבים מהחרדים ההיסטוריה לא השתנתה והם ממשיכים לחיות בגלות, אך בשטח ישראל, כאשר את גזירות ההתערבות בחינוך הם סופגים הפעם מאחיהם בני עמם אשר טוענים לכפיה דתית בעוד הם מבצעים בעצמם כפיה חילונית.
הטעות של אמסלם ורבים אחרים
אז אמסלם וחבריו מהעולם הדתי והחילוני טועים טעות חמורה בענייני החרדים בכל מה שקשור ללימודים הגבוהים. טעות זו פוגעת גם באלפי חילונים. כי לא המחסור בלימודי ליבה, בגרויות ופסיכומטרי מונע את ההשכלה הגבוהה אלא עצם הדרישה המיותרת לאותם לימודים ומבחנים מונעת מרבים את ההשכלה הגבוהה ומעכבת לאחרים את השגתה.
פגיעה בשוויון ההזדמנויות
מבחינת הבגרויות והפסיכומטרי ישנה בעיה נוספת של פגיעה בשוויון ההזדמנויות כי לא כולם מצליחים להשלים את הבגרויות בזמן הלימודים והם נאלצים להוציא כספים רבים למימון לימודים בבתי ספר פרטיים.

תאריך:  20/01/2013   |   עודכן:  20/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא הבגרות והליבה מובילים להשכלה הגבוהה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
ליבת הבעייה
חושב בקול  |  20/01/13 19:11
2
מאות בעלי תואר של האוניברסיטה
שינשין  |  21/01/13 11:17
3
למר שנער
דאגנית  |  21/01/13 19:16
4
קצת מצחיק
עמוס שנער  |  21/01/13 22:10
 
- שכחתי לציין שהתגובה לדאגנית ל"ת
עמוס שנער  |  21/01/13 22:57
 
- הבינותי
דאגנית  |  22/01/13 08:22
5
גם מבחן הבגרות בלשון לא עזר
עמוס שנער  |  22/01/13 10:48
 
- ראויים לעיון
דאגנית  |  22/01/13 22:56
6
מאמר נכון ומדוייק
מורה בישראל  |  22/01/13 15:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף פנדריך
קיים חשש ממשי שביהמ"ש לא יוכל להיות אובייקטיבי במשפטים בהם המדינה היא צד. החשש הוא שהשופט יחשוש "להסתבך" עם המדינה אם יתן פסק דין שלא לרוחה. התוצאה היא שהעצמאות השיפוטית היא סיסמה חסרת תוכן
בצלאל לביא
במשטר הנוכחי בישראל זה כמעט בלתי אפשרי לצפות למנהיגות מובילה ולא מובלת. כי בעודו מנווט את דרכו צריך כל רה"מ להביט לצדדים להבטיח את עורפו ואגפיו כדי לא להתרסק. תחזוקה היא ההגדרה המדויקת לפני המשטר הנוכחי בישראל
אהרון שחר
תשדיר בהחלט חביב, רק נפלה בו טעות קטנה: האמת הפוכה. האמת היא, שדווקא מי שכן מצביע מאבד את זכות הקיטורים והיא נשללת ממנו ל-4 שנים. במילים אחרות: אין הוא יכול להטיל את האחריות למצבה של המדינה אלא על עצמו
נסים גבאי
ביום שלישי, ה-22 בינואר 2013, יעמדו עלובי החיים בתוך רשימות הקוראות להמון לבחור במינון שייכנס לכנסת ולממשלה – כאשר שום משטרת קיטורים לא תמנע מיד לאחר מכן מהבוחרים כמו גם מאלה שיימנעו מללכת לבחור – להמשיך ולקטר
שושנה ויג
אני מודה לאל שזו הייתה נפילה קטנה על הקצה, שאין זו נפילה מלאה אלא נפילה חלקית, אני מודה לאל שהנפילה העניקה לי מנוחה קטנה, שיכולתי להיתנתק מכל מה שעשיתי ככה לשבועיים כפי שביקש ממני הרופא, אני חוזרת באיזי לחיים ולאט לאט מתייחסת בכבוד לברך שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il