X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על-פי הסקרים, כמחצית מבעלי זכות הבחירה במגזר הערבי יישארו בבית. על-אף מסעות הפרסום של הרגע האחרון, נראה שאווירת הייאוש והניכור חזקה יותר - כמו גם האכזבה מהח"כים הערבים, שנתפסים כמי שלא דואגים לבעיות האזרח הקטן. השייח' עאטף קרנאווי: "התשתיות שלנו הרוסות, החינוך קורס, וההנהגה הערבית לא מטפלת בבעיות האלה"
▪  ▪  ▪
הבחירות במגזר הערבי. ייאוש ואכזבה [צילום: פלאש 90]

בסוף השבוע לפני כשבועיים פשטו פעילים יהודים וערבים על טייבה, טירה ועכו. הם הקימו דוכנים וחילקו כרוזים שנשאו את הסיסמה "ביבי מת שלא תצביעו". מטרת הקמפיין, כפי שנוסחה בידי הפעילים, היא "להציג חזית משותפת נגד נתניהו".
על-פי הסקרים, כמחצית מהערבים הישראלים אינם מתכוונים להצביע בבחירות. הפעילים שניסו להמריץ את העוברים והשבים להשתתף בהליך הדמוקרטי נפגשו עם הרבה הנהוני ראש וחיוכים, סלחניים או לגלגניים. רבים טפחו להם על השכם, אך השדר המרכזי שקיבלו מהרחוב הערבי היה - חבל על המאמץ ועל הזמן. רוב ערביי ישראל בוחרים שלא לבחור.
נזיר מג'לי, עיתונאי ערבי ישראלי ותיק, ארגן השבוע מסיבת עיתונאים שבה השתתפו אישי ציבור ונכבדים מהחברה הערבית. המסר שביקשו מג'לי ושאר הדוברים להעביר היה חד וברור: לכו להצביע. אבל גם מג'לי יודע שהסיכוי שהציבור הערבי יצבא על הקלפיות בהמוניו ביום שלישי הקרוב הוא קלוש. "ניסינו להסביר שאין דבר כזה לא להצביע", אומר מג'לי, "מי שלא מצביע - מצביע, הוא מצביע לבדלנות, לקיצוניות, לכוחות שרוצים לשים את האזרח הערבי בפינה".
כאמור, כל הסקרים שבחנו את דפוסי ההצבעה במגזר הערבי מראים ששיעור הלא מצביעים בחברה הערבית קרוב ל-50 אחוז. אפשר לחלק את הלא-מצביעים לארבע קבוצות מרכזיות: 'האידיאולוגים' - ה'נטורי קרתא' של החברה הערבית, המסרבים להכיר במדינת ישראל כישות דמוקרטית לגיטימית; 'המנוכרים' - קבוצה שלא מאמינה בתועלת של ההליך הדמוקרטי בישראל; 'המיואשים' - אלו שהאמינו בעבר במפלגות הערביות אך מאסו בהן בגלל בעיות של שחיתות, העדר ייצוג, חסימה של כוחות חדשים וכיוצא בזה; והקבוצה האחרונה, 'העייפים' - אלו שלא הולכים להצביע לא מסיבות עקרוניות אלא מאדישות או מחוסר נגישות נוחה לקלפיות.
כמה שווה כל קבוצה? קשה לומר במדויק. מה שבטוח הוא שפוטנציאל המנדטים של המגזר הערבי רחוק מאוד ממימוש, ושרק כמחצית מהכוח האלקטורלי של המגזר בא לידי ביטוי בבית המחוקקים הישראלי.

"מפלגות השמאל הכזיבו"

"אני חושב שרוב רובם של ערביי ישראל רוצים להיות חלק ממדינת ישראל", טוען נזיר מג'לי. "אם מסתכלים על הנוכחות של הציבור הערבי בישראל אנחנו יכולים לראות את האנשים שלנו בכל תחום ותחום. יש רופאים ערבים בכל מקום, יש שחקני כדורגל מצוינים, ערבים נמצאים בתרבות הישראלית, בטלוויזיה ובתיאטרון ויש להם נוכחות הולכת וגוברת בתחום ההיי-טק. זה מראה שהערבים בישראל רוצים להיות חלק מהמערכת". אז מדוע הנוכחות הזאת לא מתורגמת במלואה לכוח פוליטי? על-פי הנתונים שמספק מג'לי, 53% מהלא-מצביעים אינם מצביעים בגלל חוסר אמון בפוליטיקה הישראלית, 33% לא מצביעים בגלל חוסר אמון בפוליטיקאים הערבים ו-7% בלבד לא מצביעים מסיבות אידיאולוגיות עקרוניות.
ג'עפר פארח, ראש ארגון 'מוסאווא', מציג נתונים אחרים. לשיטתו, רבע מבין הלא-מצביעים עושים זאת מסיבות אידיאולוגיות. לדעת פארח קו פרשת המים בין החברה הערבית ליהודית נוצר כאשר השמאל חזר לשלטון והעמיד את אהוד ברק כראש ממשלה. "יש מגמה של ירידה במספר המצביעים מתוך המגזר הערבי משנות ה-50, אבל הירידה הגיעה לשיא בשנת 2001, כאשר המגזר הערבי החרים את הבחירות".
בשנת 99' כבש אהוד ברק את השלטון וזכה ל-95% מקולות הערבים (הבחירות אז נעשו בשני פתקים), אך אירועי אוקטובר 2000 שרפו את הגשרים בין מפלגת העבודה לציבור הערבי. בבחירות לראשות הממשלה ב-2001, שבהן הפסיד לאריאל שרון, קיבל ברק רק 18% מקולות הערבים.
פארח טוען שעיקר האכזבה בקרב הציבור הערבי נובעת מהיחס של מפלגות השמאל למגזר. מהימין, הוא אומר, אין לו ציפיות אבל ממפלגות השמאל היו לו וכולן הכזיבו. "לציפי לבני הייתה הזדמנות להזמין את המפלגות הערביות לממשלה. היא אפילו לא ניסתה. כשאריאל שרון הקים ממשלה הוא דיבר עם המפלגות הערביות והזמין אותן. היה ברור שהוא לא יצרף את המפלגות הערביות אבל הוא הזמין. לבני אפילו לא שלחה מסר. גם כשרבין היה צריך גוש חוסם הוא ידע לפנות למפלגות הערביות. אבל להזמין אותן לממשלה? ממש לא. ואני לא רוצה להתחיל לדבר על אהוד ברק ועל הנזק שלו ליחסים בין החברה הערבית ליהודית".

אין צעירים, אין נשים

לא יודעים לקרוא את המפה
ד"ר מרי טוטרי: "יש לי בעיה עם הפוליטיקאים הערבים שלא יודעים לקרוא את המפה ולראות שהציבור היהודי זז ימינה, ושמשום כך צריכים להיות זהירים מאוד כי כל מילה יכולה להיות בומרנג. אי-אפשר לצרוח ולצעוק כאילו אנחנו נמצאים בפוליטיקה של שנות ה-90. צריך להיות חכמים וצודקים ולהבין איך לגשת ולהשפיע על הציבור היהודי"

לצד קולות הביקורת כלפי הפוליטיקה הישראלית, ישנם גם קולות הקוראים לחשבון נפש בקרב המגזר הערבי והמנהיגות הערבית פנימה. ד"ר מרי טוטרי, ראש החוג לאזרחות במכללת אורנים ומרצה באוניברסיטת חיפה, מותחת ביקורת חריפה על ממשלות ישראל לדורותיהן.
היא סבורה שמדינת ישראל צועדת ב"מסלול ישיר לפאשיזם", שהחברה הישראלית צריכה להתבייש בכך "שאנשים כמו מירי רגב ואנסטסיה מיכאלי וחברי מפלגת 'עוצמה לישראל' צועדים בכנסת", וש"התקשורת הישראלית מגויסת בניסיון להציג את חברי הכנסת הערבים כלאומנים קיצוניים שרק דואגים לפלשתינים ולא לחברה הערבית" - אך אחרי כל האמירות הללו היא סבורה שהפוליטיקה הערבית תקועה בעולם ישן שלא מקדם את הציבור הערבי. "יש מגמה של אי אמון בחברי הכנסת הנוכחיים", קובעת ד"ר טוטרי. "רבים בציבור הערבי אומרים שהמפלגות הקיימות אינן מייצגות אותם כהלכה ויש מאיסה בפוליטיקה הלא נקייה".
לדעת טוטרי, מגמת הריחוק מהמפלגות הערביות באה לידי ביטוי בעיקר בקרב הדור הצעיר. "אין נציגים של צעירים במפלגות הממסדיות, וההרכב המיושן והקבוע הזה גורם להתרחקות של בני נוער מהתהליך הפוליטי. כשמסתכלים על מפלגות אחרות, נגיד מפלגת העבודה, אפשר לראות שם את הסטודנט איציק שמולי שהתברג ברשימה. כך גם בבית היהודי שבה נפתלי בנט עומד בראש המפלגה. אין צעירים מקבילים כאלה במפלגות הערביות. המחקרים מראים שהדור הצעיר באוכלוסיה הערבית לא חושב שהדור המבוגר יכול לייצג אותו באמת.
"יש לי ביקורת מכאן ועד להודעה חדשה", ממשיכה טוטרי. "למשל, המנהיגות הערבית טעתה בגדול כשהלכה ללוב. לא שמעתי התנצלות פומבית על כך שביקרו את קדאפי. זו החלטה לא נכונה. יש לי בעיה עם הפוליטיקאים הערבים שלא יודעים לקרוא את המפה ולראות שהציבור היהודי זז ימינה, ושמשום כך צריכים להיות זהירים מאוד כי כל מילה יכולה להיות בומרנג. אי-אפשר לצרוח ולצעוק כאילו אנחנו נמצאים בפוליטיקה של שנות ה-90. צריך להיות חכמים וצודקים ולהבין איך לגשת ולהשפיע על הציבור היהודי, כי אנחנו לא מתאדים מפה וגם היהודים לא מתאדים, אנחנו נחיה יחד, יהודים וערבים, וחבל שהפוליטיקה הישראלית הולכת להתנגשות. מצד אחד השלטון בישראל מקצין ונהיה יותר ימני וגזעני, ומצד שני המפלגות הערביות נהיות יותר ויותר לא רלוונטיות".
גם ייצוג הנשים משחק תפקיד לדעת טוטרי. "יש בציבור דרישה לייצוג נשים בפוליטיקה. בכל המפלגות יש ייצוג לנשים, אפילו במפלגה הדתית של הבית היהודי. לצערי הרב מפלגת חד"ש שהייתה מובילה בהעצמת נשים לא ראתה לנכון לשלב אישה במקום ריאלי. הנשים מרגישות שהן נדחקות לשוליים. יש קבוצות הולכות וגדלות של נשים פעילות שלא מיוצגות בפוליטיקה ואני לא רואה איך זה משתנה".

יש כותרות אין תשתיות

כוס מים בפרצוף
ג'עפר פארח: "יש דה-לגיטימציה של הפוליטיקה הערבית. אפילו חברי כנסת שהיו בממשלות, כמו איוב קרא וחאמד עמר, לא הצליחו לחבר את התושבים ביישובים שלהם לחשמל ומים. דלית אל-כרמל ועוספיה עדיין נאבקות על תשתיות. חבר הכנסת האחרון שניסה 'להשפיע מבפנים' דרך מפלגה ציונית זכה לקבל כוס מים בפרצוף. במובן מסוים, זה היחס של הפוליטיקה הישראלית לחברי הכנסת הערבים"

דברים דומים משמיע גם השייח' עאטף קרנאווי מרהט, מייסד מפלגת 'התקווה לשינוי'. המפלגה כנראה לא תעבור את אחוז החסימה, אך עצם העובדה שקמה מפלגה כזו מהווה ביטוי להלכי רוח חדשים במגזר הערבי.
"65 שנה אנחנו נוסעים אחורה", אומר קרנאווי. "המצב שלנו רק הולך ומידרדר. יש בעיות גדולות בתוך החברה הערבית. יש לנו פשע ברחובות, בעיות אכיפת חוק, סמים, נשק ואמצעי לחימה בכל כפר ועיר. התשתיות שלנו הרוסות, החינוך קורס. אלו בעיות קשות מאוד וההנהגה הערבית לא מטפלת בבעיות האלה. הגיע הזמן לומר את האמת הכואבת, והיא שהפוליטיקאים שלנו עוסקים בסיסמאות, נלחמים בימין הקיצוני, נוסעים ללוב ושטים במרמרות, אבל אף אחד לא פותר את הבעיות שלנו".
קרנאווי היה חבר ליכוד בעבר. באתר של המפלגה שלו ברשת כמעט אין אזכור לסוגיה הפלשתינית. הסרטון שמופיע בעמוד הבית מנגן נעימה של יהודה פוליקר. בקרב לא מעט אנשים בחברה הערבית, עאטף קרנאווי הוא בוגד ומשת"פ, אך הוא לא מתרגש מהביקורת. "במה אני בוגד? בכך שאני רוצה להוציא את החברה הערבית מהבוץ? שאני פועל כדי שיהיו לנו תשתיות של ביוב וכבישים? עוד לא ראיתי איך השיוט במרמרה סייע לאזרחים הערבים בישראל ואיך הנסיעה ללוב לבקר את קדאפי עזרה למישהו בציבור שלנו. הגיע הזמן לשנות דיסקט. מה התועלת בשריפת דגל המדינה? מה ההיגיון בהסתה של הדור הצעיר באמצעות סיפורים שאוטוטו מדינת ישראל נעלמת".
השייח' לא נמנע מלהתייחס אישית לח"כים המעוררים את זעמו. "ח"כ אחמד טיבי עושה הצגות יפות. הוא יודע לדבר טוב מאוד. אבל איך הוא עוזר לי לעמוד בתשלומי הארנונה? איך הוא מחבר את האנשים שלנו לחשמל ומסדר ביוב שלא מציף כל שנה מחדש את הרחובות?" חנין זועבי? "עם כל הכבוד למופע שלה, איך היא עוזרת לציבור שלנו בדרך למכולת? כשהיא מעבירה שמות של קציני צה"ל לחו"ל היא פותרת את הבעיות הקשות של הציבור הערבי?" מוחמד ברכּה? "אני לא מאמין בהנהגה שמחפשת תקשורת וכותרות. רק שתדע, היישוב שבו גר ברכּה הוא הכי מעוך שיש. אז איך הם מוציאים אותנו מהבוץ שאנחנו נמצאים בו? בעוד מלחמה עם הימין הקיצוני? כולם יוצאים בכותרות לתקשורת וכל אחד יוצא יותר גבר מהשני, אבל מה בסוף? מי מטפל בבעיות של המגזר? בפשע, ברציחות על כבוד המשפחה? באבטלה הקשה? מי מתעסק בזה? אף אחד".
ג'עפר פארח שולל מכול וכול את הטענות של קרנאווי.
מפלגת 'התקווה לשינוי' וגם 'דעם' הן מפלגות לשריפת קולות של המגזר הערבי. אם תוסיף לזה את העובדה שלרשימה הערבית המאוחדת אין הסכם עודפים, זה אומר שלפחות מנדט אחד נזרק לפח". לגופו של עניין טוען פארח שגם חברי הכנסת הערבים שלא התעסקו בפלשתינים התקשו להשפיע על סדר היום של החברה הערבית.
"יש דה-לגיטימציה של הפוליטיקה הערבית", קובע פארח. "אפילו חברי כנסת שהיו בממשלות, כמו איוב קרא וחאמד עמר, לא הצליחו לחבר את התושבים ביישובים שלהם לחשמל ולמים. דלית אל-כרמל ועוספיה עדיין נאבקות על תשתיות. חבר הכנסת האחרון שניסה 'להשפיע מבפנים' דרך מפלגה ציונית זכה לקבל כוס מים בפרצוף. במובן מסוים, זה היחס של הפוליטיקה הישראלית לחברי הכנסת הערבים".

אוטונומיה תרבותית

מה המשמעות של אחוזי הימנעות גדולים כל כך בקרב ציבור גדול בישראל? לדעת פרופ' אלכסנדר בליי מאוניברסיטת אריאל, שכיהן כיועצו של ראש הממשלה יצחק שמיר לענייני ערבים, החברה הערבית הולכת דה-פקטו ליצירת אוטונומיה בדלנית. "הגרף ברור מאוד.
ההשתתפות של הציבור הערבי בבחירות פוחתת והולכת ממערכת בחירות אחת לחברתה", הוא אומר. "אם לכנסת הראשונה היו 90 אחוזי הצבעה, ב-2009 המספרים מראים 55% הצבעה. הגרף יורד כל הזמן. לא אתפלא אם שיעור ההצבעה יהיה פחות מ-50 אחוז בבחירות הקרובות.
"אבל יש כאן פרדוקס שצריך לפרק אותו. אנחנו רואים שיש גידול באוכלוסיה ומצד שני ירידה בייצוג בכנסת. מחקרים אקדמיים מלמדים שככל שאוכלוסיה עוברת מודרניזציה כך גדלים אחוזי ההצבעה, ואילו כאן התהליך הפוך. האוכלוסיה הערבית הרבה יותר משכילה, הרבה יותר מודעת לעצמה ולכוחה, ובכל זאת כוחה הפוליטי קטֵן. התשובה היא שיש יותר התכנסות בתוך הקהילה הפוליטית המקומית, והעדפת ביטויים של אוטונומיה בתוך מדינת ישראל. לכן, הצינור המרכזי להשפיע בתוך החברה הערבית הוא ברשויות המקומיות ולא במפלגות הממסדיות, ואכן בבחירות המוניציפליות נתוני ההצבעה גבוהים הרבה יותר".
פרופ' בליי מעריך שבבחירות הקרובות יסתיים העידן שבו ערביי ישראל מצביעים למפלגות ציוניות. "8.5% מערביי ישראל הצביעו למפלגות ציוניות בבחירות הקודמות. הפעם, אני אהיה מופתע אם המפלגות היהודיות-ציוניות יקבלו יותר מ-4.2%", הוא אומר. "התקופה הזאת הסתיימה. עם קום המדינה רוב הציבור הערבי הצביע למפלגות ציוניות כמו מפא"י ואחרות, אך היום יהיה קשה מאוד למצוא אחוז משמעותי של ערבים ישראלים שיצביעו למפלגות יהודיות. ערביי ישראל מקימים דה-פקטו אוטונומיה תרבותית בתוך מדינת ישראל".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/01/2013   |   עודכן:  22/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צביקי פילו
עם סיום השתילה, נשקה את העץ לרוויה    ביומיים הראשונים נחזור ונשקה מדי יום. חשוב שההשקיה תהיה צמודה לגזע ותרטיב את גוש האדמה איתו נקנה העץ
הרצל חקק
חשבון נפש לקראת יום השואה הבינלאומי,שיחול ב-27 בינואר: כיצד התמודד העולם היהודי עם חורבן יהדות אירופה: עיון בשני ספרי מחקר שבחנו את העולם היהודי ויחסו לשואה הנוראה, לידיעות על החורבן הגדול: מנהיגות ועיתונות לנוכח השבר הגדול, התארגנויות למאבק למען היהודים במחנות ההשמדה, ההירתמות לחשיפת הזוועה לעולם כולו, הניסיון לעמוד לנוכח אסון שהוא גדול מכוח ההשגה
עו"ד אריאל דרור
לאפוטרופוס אין רשות לעשות ככל העולה על רוחו ברכוש החסוי    על כן, לעיתים יזדקק הוא לאישור בית המשפט לעשיית פעולות מסוימות, כגון מכירת דירת החסוי
איתמר לוין
אולם המעצרים של השופטת דורית רייך-שפירא דומה לתחנת רכבת הומה. היא אומנם מאיימת שתפסיק את הדיון ו"כולכם תשבו פה עד הלילה", אך האיום נותר באוויר והמהומה אינה פוסקת
עליס בליטנטל
במלאת חמישים למותו, נערך ערב במכון ז'בוטינסקי בו העלו לזכרו של אב"א אחימאיר חוקרים ואישים דברים שחשפו את האמת על אחד ממנהיגי הציונות המהפכנית    הפובליציסט, ההיסטוריון, חבר ההסתדרות הציונית הרוויזיוניסטית בהנהגת ז'בוטינסקי, שחזה והזהיר במאמריו ונאומיו מפני העתיד לקרות, אך לא שעו לו    כיום הוא נשמע לנו כנביא בדורו, ודבריו הנקראים כיום - רלוונטיים מתמיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il