X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"יום הזיכרון הבינלאומי לשואה" ביום ראשון הקרוב הוא יום של חשבון נפש, מוסרי, אתי, יהודי ואוניברסאלי
▪  ▪  ▪
כנס שנת 2000 בחברת ראש הממשלה גורן פרסון ויו"ר הפרלמנט בריגיטה דאהל [צילום: צבי גיל]

תוצאות הבחירות אצלנו, מעבר להשלכות הפנימיות, יש בהן גם בשורה ששוב לא נהיה "עם לבדד ישכון" כחזונם של נביאי הזעם וההפחדה שלנו. ביום א' הבא יציין העולם את "יום הזיכרון הבינלאומי לשואה", אף הוא יום של חשבון נפש, אבל לא רק לגויים אלא גם ליהודים במדינת היהודים. איזו מדינה אנו. איזו חברה. אף שאני כבר התייחסתי לנושא זה בעבר, אני רואה צורך ,וגם חובה מוסרית, לשוב ולהעלות אותו. הרי גם על האירוע עצמו אנו חוזרים מדי שנה, כשם שחוזרים על " יום השואה והגבורה" . זה אמור גם על ההכאות שאנו מכים את עצמנו מדי שנה ביום הכיפורים על חטאינו.
זאת ועוד. קוראים אולי יתהו: מה אתה בא עם לקחי השואה כאשר אנו עדיין לא מעכלים את לקחי הבחירות? זה בדיוק העניין. זה שייך מאוד. לא רק משום ששני מנהיגי מפלגות "יש עתיד", ו"מפלגת העבודה" הם דור שני לשרידי השואה.
השואה כנושא חינוכי בינלאומי הובא לראשונה בכנס שטוקהולם 2000 ביוזמת ראש ממשלת שוודיה האנס גורן פרסון, ידיד. ישראל. אל הכנס באו נציגים רבים מעשרות מדינות. היועץ הראשי לכנס היה פרופסור יהודה באואר מישראל, מן ההיסטוריונים הבולטים בעולם בנושא השואה. הוא ננעל בהצהרת קריאה לעולם לפעול בדרכי חינוך לבל תישנה השואה. כנס שטוקהולם הווה פריצת דרך משמעותית בכל הקשור לאתגר של העולם החופשי לשלב את השואה ולקחיה במערכות לאומיות וציבוריות ובעיקר בקרב הדור הצעיר. זה היה גם מפגן אהדה למדינה היהודית שאליה באו רובם המכריע של שרידי השואה. הפינה הישראלית הצנועה זכתה למבקרים רבים, ביניהם מנהיגי העולם. לרבות ראש ממשלת ישראל אז אהוד ברק. ראש הממשלה פרסון שגילה שאני ניצול שואה, ובאתי לישראל כנער, לא זו בלבד שהצטלם אתי אלא קרא ליושבת-ראש הפרלמנט, ה-Rikstag, בריגיטה דאהל, להצטרף לצילום. לאחר מכן שוחחנו מעט גם על מה עשו בני ארצו ומה לא עשו בעידן השואה. והוא לא היסס להזכיר את הצדדים הלא מחמיאים של שוודיה בתקופת מלחמת העולם השנייה.
מורשת ניצולי השואה
באפריל 2002 נערך ביד ושם "הכנס הבינלאומי למורשת ניצולי השואה - ההשפעות האתיות והמוסריות לאנושות". לכנס זה הייתה הצלחה כפולה. חרף העובדה שהיו אלה ימים של האינתיפאדה, השתתפו בו נציגים מ-26 מדינות, ובלטה בו נציגות יהודית מרשימה מן העולם. הייתה לו גם הצלחה בקרב הציבורי הישראלי ובהשתתפות רבה של סטודנטים ואנשים צעירים אשר מילאו את המעברים באולמות הדיונים. הופיעו בו אישים ישראלים ויהודיים בולטים ניצולי שואה. ביניהם פרופסור אהרן ברק, סמואל פיזאר, סימון וייל, אלי ויזל (חתן פרס נובל), אימרה קרטס (שקיבל פרס נובל זמן קצר לאחר מכן), סרג' וביאטה קלארספלד, פר אלמארק, מן המנהיגים הפוליטיים הבולטים בשוודיה, הסופר אהרון אפלפלד והפרופסורים גוטמן, בכרך האלברשטאם, פאקנהיים, יו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו, ויו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, משה זנבר. לכנס הנעילה הצטרפה כל ההנהגה של וועידת התביעות. ועידת התביעות היא שתמכה כספית בקיום הכנס. ביום הנעילה של הכנס שהתקיים בבקעת הקהילות, הוקרא "מנשר ניצולי השואה.". המנשר הוא מסמך מכונן, ערכי, מוסרי,יהודי ואוניברסאלי, ועל היעדר התהודה הציבורית אעמוד להלן. בפתיחה של המנשר נאמר בין השאר:
"לחלץ מן הזוועה שחרצה בבשרנו, מסר חיובי לעמנו ולעולם - מסר של מחויבות לערכי האדם והאנושות. To extract a message of meaning and renewed purpose for our people and for all people, namely: a message of humanity, of human decency and of human dignity.
בהמשך המנשר, נכתב ונאמר: "אנו לא נהפכנו לשונאי אדם ולשוחרי נקם על דם נקיים. זוהי עדות ניצחת לערכי המוסר הטבועים בהוויית עמנו עתיק היומין, ולאמונה ברוח האדם ובהשגחה. אנו בחרנו בחיים. שיקמנו את עצמנו, השתלבנו במאבק להקמת מדינת ישראל ותרמנו לחברה בישראל ובארצות ההגירה השונות שאליהן הגענו..."
ועוד: "המלחמה הסתיימה, אך אנו תהינו, נבוכים וכואבים, האם אחרי חשכת הגטאות, רכבות המוות ומחנות הריכוז וההשמדה, נהיה עוד מסוגלים להחיות בקרבנו את פתיל החיים, לאהוב, לעבוד, להקים משפחות ולציין ימי חג ומועד? מרבית שרידי השואה באו לישראל - מדינת העם היהודי. היה זה עבורם לקח קיומי מהשואה. ביסודותיה של מדינת ישראל הונחו לא רק זכרם של שישה מיליון מבני העם היהודי שהושמד אלא גם הלקחים ההיסטוריים כדי שלא תשנה עוד שואה".
אני רואה בקטע הזה את ליבת הלקחים, לנו כאן בישראל. שכן הקמת המדינה הייתה הלקח הראשון ביסוד ישות מדינית יהודית, במדינה שתהיה פתוחה לכל יהודי באשר הוא, שיבוא לכאן מכל סיבה שהיא (למעט סיבה פלילית) ובראש וראשונה מן המצוקות והרדיפות בארצות ניכר. מן המקומות שבהם העם היהודי סבל מאפליה, אי צדק , אנטישמיות וגזענות הקמת המדינה היא הלקח הראשון אך לא הבלבדי. כאשר מדובר במערכת ערכים אתית ומוסרית לאנושות, ישראל הרי נכללת במונח "אנושות" והתהייה היא האם המדינה שלנו היא אכן מדינה ערכית לפי העקרונות המנוסחים בצורה כה ברורה במנשר. בעצם זאת לא תהייה. זו היא קביעה. אנו לא חיים כאן כיום על-פי הציפיות שהיו לנו עם הקמת המדינה ולא על-פי התורה האתית והמוסרית שעמה אנו באים אל העולם.
אנטישמיות וגזענות הם כאן ועכשיו
בישראל קיימת אנטישמיות מזן מיוחד, גזענות מן הזן הישן, הפליה והפרת כיבוד זכויות אדם וזכויות הפרט. כאשר בחו"ל מבזים יהודים בשל דתם או אורח חייהם זאת אנטישמיות. כאשר כאן בארץ היהודים מבזים גם דתיים, בחרפות ובגידופים והטלת רפש, ופשקווילים בין בשל ריב ומדון בין הפלגים הדתיים הקנאים לבין עצמם ובין כלפי דתיים לאומיים, וזאת במילים בוטות שבאות בין היתר מהבל פיהם של מי שנחשבים פוסקי הדור - זאת אנטישמית מן הזן הישראלי המיוחד. כאשר מונעים מלא יהודי לגור בשכנות ליהודים- זאת גזענות. כאשר מקפחים מיעוטים אזרחי ישראל-זאת אפליה. כאשר השלטונות וזרועות הביטחון ופורעי עול מתעללים באזרח או בתושב, מסיבה זאת או אחרת- זו דריסת כבוד האדם.כאשר יורים באדם לא חמוש שאינו מהווה סכנה ליורה- זה רצח. כאשר פורעי הגבעות מכנים את חיילי צה"ל וכוחות הביטחון "נאצים" או מתנחלים מפונים קוראים לזאת "שואה" - זאת זילות השואה מן הסוג הגרוע ביותר.
משום כך זה לא מפליא שכל המאמצים שנעשו בשנים האחרונות, כלפי משרד החוץ וגורמים אחרים להפצת המנשר לעולם, אלה נאלמו דום. מן הסתם מתוך חשש "מה יאמרו הגויים" - חשש מבוסס. אבל אני רואה זאת כיהודי, כאזרח המדינה הזאת, כבן אנוש. הלקח המתבקש הוא כי לפני שאנו מטיפים לעולם שיפיק את לקחי השואה, עלינו כאן לעשות חריש עמוק מאוד כדי לטעת מחדש את אותם ערכים שנעקרו עם הזמן בגסות והושמו על מוקד פוליטיקה מושחתת ומשחיתה.
בסיום המנשר של ניצולי השואה נאמר: "השואה שייכת למורשת האוניברסאלית של כל בני התרבות. היא שקבעה את אמות המידה לרוע המוחלט. לקחי השואה חייבים לייצג קוד תרבותי של חינוך לערכים הומאניים, לדמוקרטיה,לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות והתנגדות לאידיאולוגיות גזעניות ואידיאולוגיות טוטליטריות."
לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ייערכו מספר אירועים. "הרשות לניצולי שואה" מקיימת את האירוע בתל אביב במוזיאון ארץ ישראל. "יד ושם" מקיימת את האירוע במוסד עצמו ביום א - 27 בינואר. ידוע לי גם על בית ספר אחד חשוב שמקיים את האירוע- בית הספר הריאלי בחיפה. אפשר ויש עוד, אבל בוודאי שלא במערכת החינוך כולה. מכאן שאם ישנם ספקות באשר להישגים במתמטיקה במערכת החינוך שלנו , אין כול צל צלו של ספק שבכל הנגע ללקחי השואה, ההומאניים, האוניברסאליים והיהודיים - המערכת כשלה. אולי בממשלה החדשה, אם יהיה שר חינוך בעל אופקים רחבים - הנושא יילמד. אז יצאנו נשכרים גם במובן זה מן הבחירות לכנסת.

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  25/01/2013   |   עודכן:  25/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עופר וולפסון
בעקבות החלטת ביהמ"ש המחוזי, המערכת תחויב להעביר פרוטוקולים של ועדות רפואיות שדנו בקביעת נכותם של הניצולים ללא ערעור    השופטת דותן: "המעט שניתן לעשות עבורם על-מנת לקבל את התגמולים המגיעים להם, הוא להקל את ההליך הביורוקרטי"
הרצל חקק
חשבון נפש לקראת יום השואה הבינלאומי,שיחול ב-27 בינואר: כיצד התמודד העולם היהודי עם חורבן יהדות אירופה: עיון בשני ספרי מחקר שבחנו את העולם היהודי ויחסו לשואה הנוראה, לידיעות על החורבן הגדול: מנהיגות ועיתונות לנוכח השבר הגדול, התארגנויות למאבק למען היהודים במחנות ההשמדה, ההירתמות לחשיפת הזוועה לעולם כולו, הניסיון לעמוד לנוכח אסון שהוא גדול מכוח ההשגה
איתמר לוין
הישגיו של פרופ' ישראל גוטמן בחקר השואה שהוא היה ממניחי היסודות שלו, קורות חייו הייחודיים כלוחם וכניצול, מאות ואלפי התלמידים שהעמיד, יום הולדתו ה-90 - כל אלו לא הספיקו כדי להעניק לו את פרס ישראל
איתמר לוין
שמעון פרס לא למד כלום מהסכמי אוסלו    בית המשפט העליון מתעלם מהלקח המרכזי של קריסת רפובליקת ויימאר    המשטרה מתעקשת להמשיך במחדלי חקירה    ישראל היום מפרסם "סקופ" בן למעלה מיובל    צריך לאסור בחקיקה כל שימוש בסמלי שואה    הפוליטיקאים האמריקנים יחזרו בקרוב על שגיאות המצוק הפיסקלי
עידן יוסף
נציב תלונות הציבור ברשות השנייה יוצא נגד "סאטירה" של שי ודרור בה הוצג נהג קטר המוביל יהודים להשמדה    קורא לנהל דיון ולהגיע להסכמות בנושא של הומור ושואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il