X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתניהו ולפיד ניצחו בבחירות אך ניצחונם אינו מפתח להצלחה. עבור נתניהו, ככל הנראה, זו תהיה הקדנציה האחרונה. עבור לפיד זו רק ההתחלה. אם נתניהו ייכשל, אז יסיים את חייו הפוליטיים מוקדם יותר. אם לפיד ייכשל כי אז יסיים את חייו הפוליטיים מהר מן הצפוי. מלכוד כבר אמרנו?
▪  ▪  ▪
נתניהו ולפיד. זוג במלכודת [צילום: פלאש 90]

אם לא יקרה הבלתי יאמן, בעוד מספר שבועות תהיה ממשלה בישראל בראשות נתניהו. כל אופציה אחרת לא ריאלית לחלוטין. אלא מהי? תוצאות הבחירות שהן פועל יוצא של המסרים שהועברו לציבור, מסבכות את נתניהו ולפיד וממלכדות אותם. אין להתייחס ברצינות לספינים התקשורתיים היוצאים מחדר המשא-ומתן. כל מפלגה מנסה למקסם את הישגיה, לכן היא מנהלת מלחמה פסיכולוגית רדודה למדי. יאמרו הציניקנים שללא חלק זה במשא-ומתן אי-אפשר. היותר מחמירים יאמרו שזו הצגה מכוערת. הכל עניין של טעם.
נתניהו נמצא במלכוד. מפלגתו המאוחדת זכתה אומנם ב-31 מנדטים אך אלה אינם מספיקים כדי להותירו כשכל תאוותו בידו. נתניהו יצטרך להתפשר פשרות כואבות שאינן תואמות את הצהרותיו והבטחותיו לבוחר. נושא ההסכם הקואליציוני הוא כה מטופש עד כדי אימה. הרי מעולם לא מומש שום הסכם קואליציוני, וודאי לא במלואו. זו אוטופיה שניתן למכור אותה לאנשים הזויים המאמינים בפוליטיקאים אמונה עיוורת. המציאות הפוליטית-כלכלית-חברתית-מדינית היא חזקה מכל שקר שהפוליטיקאים כותבים על פיסת נייר. ובדיוק כאן המלכוד של נתניהו. הוא יודע היטב שכל ההטבות הכלכליות הגדולות שהוא הבטיח במערכת הבחירות לא תתממשנה כי הגרעון התקציבי מגיע לכדי 40 מיליארד שקל.
הגזירות הכלכליות העומדות הפתח לא ייטיבו עם הציבור, במיוחד ציבור המצביעים המסורתי של הליכוד של ישראל ביתנו. כל עוד ראש הממשלה מבדר על הצורך בעוד התעצמות ועוד התעצמות כדי להתמודד עם אירן, התקציבים שיופנו לביטחון יגדלו מאוד. אז מאיפה ייקח מר נתניהו כסף לדיור הציבורי עליו דיבר כה רבות? אם יוזלו מאוד הקרקעות, וכך צריך להיות, כי אז הכנסות המדינה ירדו פלאים. אז מצד אחד יוגדל תקציב הביטחון ומאידך הכנסות המדינה ממכירת קרקעות בזול ירדו. לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין שכדי לפתור את הבעיות החברתיות שצצו במחאה החברתית יש צורך לקצץ עמוקות בתקציב הביטחון ותקציבי ההעברה, כולל קצבאות.
המפלגות החרדיות כבר הצהירו שפגיעה כלשהי בקצבאות המשולמות לחרדים או העלאת מחירים שתפגע בחלשים תותיר אותן מחוץ לקואליציה. אז איך מרבעים את המעגל? בעיה קשה! בעיה עוד יותר קשה היא נושא הגיוס לכל. המתווה של ש"ס לגיוס חרדים מדבר על גיוסם של אלה אשר אינם לומדים בישיבות. על אלה שלומדים, אין על מה לדבר. אז מה נתניהו יעשה? הרי מי שלא לומד בישיבות ולא משרת הוא עבריין. זהו החוק כיום. מה מתווה ש"ס מבקש, אם כן, לעשות? להנציח את המצב כיום אלא שגורמי אכיפת החוק יעצרו את העבריינים. לפיד לא יכול לקבל זאת בשום פנים ואופן. יהדות התורה אפילו אינה טורחת לסבך את הנושא. מגחינתה, כול החרדים פטורים משירות. גם לגבי הערבים הסיפור דומה. החלת חוק שירות לאומי בלבד לא תעבור אלא אם כן תהיה סנקציה משמעותית, ולאו-דווקא כלא. מי יעשה זאת?
לפיד זכה בהישג פנומנאלי. דווקא הישג זה מקבע אותו בתודעה הציבורית כך שלא יוכל להתגמש בשום פנים ואופן. שירות לכול, משמע שירות לכול. סטייה כלשהי מקו זה תביא את לפיד להפסיד את אותו מספר המנדטים שבו זכה. גם בנושא המחאה החברתית לפיד מיצב את עצמו כלוחם אולטימטיבי. בהיעדר יכולת תקציבית של המדינה הנמצאת בגרעון, כפי שהוזכר לעיל, לא תיתכן בנייה בהיקפים גדולים ובמחירים זולים. ושוב לפיד במלכודת. חתימה על הסכם האמור להתבצע במשך עשור או יותר לא יספק את בוחריו. התוצאה יכולה להיות קטלנית עבורו. מאידך, אם יחליט מר לפיד להישאר באופוזיציה מניותיו ילכו וירדו. נתניהו יודע זאת, לכן הוא ינסה לנגוס בדרישותיו של לפיד ובלבד שזה ייכנס לקואליציה. גם אז לפיד בבעיה לא פשוטה.
גם בנושא המדיני לפיד ונתניהו נמצאים במלכודת. לפיד הצהיר שהוא רוצה בהתקדמות המו"מ המדיני. נתניהו לא יוכל לומר לא רבתי אלא שקיימות שיטות שונות כדי להתחמק מפעולות ממשיות. נתניהו מצפה שלפיד ייכנס לממשלה כי הוא יודע שמעמדת שר בכיר קשה יהיה ללפיד לוותר על כיסא. גם לנתניהו לא יהיה קל גם אם באמת ירצה. בליכוד וימינה ממנו הנטייה הברורה היא לא לשום מו"מ מדיני אלא להמשך הבנייה. במהרה ייוולדו שוב החישוקאים בתוך הליכוד שיעשו יד אחת עם בנט. מה יעשה לפיד? שוב בעיה.
נתניהו ולפיד ניצחו בבחירות אך ניצחונם אינו מפתח להצלחה. עבור נתניהו, ככל הנראה, זו תהיה הקדנציה האחרונה. עבור לפיד זו רק ההתחלה. אם נתניהו ייכשל, אז יסיים את חייו הפוליטיים מוקדם יותר. אם לפיד ייכשל כי אז יסיים את חייו הפוליטיים מהר מן הצפוי. מלכוד כבר אמרנו? אמרנו!

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביבי ולפיד במלכוד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צודק - נתוח קר וצלול, בלי הטיה
אברהם שלום  |  6/02/13 14:43
2
כמה מחשבות
יוסי מ  |  7/02/13 09:30
3
וישמן הלפיד ויבעט=שוויון בנטל
קורןנאוה טבריה  |  8/02/13 06:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 33
יהודה דרורי
יאיר לפיד העלה בצדק את האבסורד שבמספר השרים בממשלה, דבר אשר אינו נובע חלילה מניסיון לייעול פעילות הממשלה אלא מכניע ללחצים קואליציוניים. לא מעט נאמר ונכתב מאז קום המדינה בנושא זה, כאשר אף אחד לא מעלה נתונים אשר יסבירו את ההגיון תפעולי למבנה הממשלה ולמספר השרים שצריכים להיות בה
עידן יוסף
בליכוד סבורים כי הדרישה ל-18 שרים נעשתה במסגרת ברית לפיד-בנט    עשויים להציע מפתח חדש לקבלת שרים לפי שווים    גם אולמרט בוחש בקלחת
דן אלון
האם מלפיד יצא מתוק? ולמרות התהום האידיאולוגית הצמד הזה ילך ביחד והציר המשותף שלהם יחזיק מעמד? נתניהו לא יכול להקים איתם ממשלה ולא יכול בלעדיהם. הציר הזה יוליד את מסכת "ביבי מציעא", של "שניים אוחזים בטלית". ביבי יפול אם ימשיכו לאחוז יחדיו
מאיר אינדור
המסר הציבורי היוצא מהמהלך אינו ראוי, בוודאי שלא לנוער הציוני אמוני שגוייס לבית היהודי מתוך צפיה והבטחה, למשהו חדש נקי יותר וכו'. דווקא משום שרבים מהם האמינו בכך, צריך אחריות כפולה
עידן יוסף
הרב שמואל אליהו, ממנהיגי הציונות הדתית, אומר כי רק כאשר שס תתנצל ניתן יהיה לדבר על גוש משותף    בנט על הפטור לחרדים: "זה לא מוסרי ולא בר-קיימא. הכלכלה הישראלית לא תעמוד בכך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il