X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מבצע "עמוד ענן" הסתיים ובדרום הארץ שורר שקט שברירי. הרבה שאלות נשארו פתוחות בנוגע להצלחת המבצע הצבאי, אך אם יש דבר אחד בו הגורמים המקצועיים בטוחים שהצלחנו זה ההעברת המסר שלנו לעולם, האמנם?
▪  ▪  ▪
ילדים במבצע עוד ענן. דרכים להסברה יצירתית ואנושית [צילום: דובר צה"ל]

בכתבה שהתפרסמה בידיעות אחרונות בשבוע שעבר צויין כי בני עשר משדרות נבחרו על-ידי משרד ההסברה ועריית שדרות להסביר לצופים בעולם איך חיים ילדי הדרום בקו האש. עוד נאמר כי בעקבות הפקת הלקחים שערכו במשרד ההסברה לאחר מבצע "עמוד ענן" הגיעו במשרד למסקנה כי לא ניתן ביטוי מספיק למצוקת תושבי הדרום.
נראה כי לאחר יותר משתיים עשרה שנות ירי בלתי פוסק של קאסמים ופצמ"רים לעבר שדרות ועוטף עזה רק עתה הבנו כי יש צורך בשכלול מערך ההסברה, בעבודה יצירתית וחשיבה מחוץ לקופסא. ההוצאות הכספיות בשבוע אחד של מבצע "עמוד ענן" משוערות בין 450-400 מיליון שקל זאת לעומת תקציב משרד ההסברה של המדינה המותקפת בעולם - בכמה מיליונים בודדים.
לכן בתקציב נמוך כל כך צריכים למצוא דרכים להסברה יצירתית ואנושית. חשוב להכשיר קבוצה של תושבים מהאזור הדוברים שפות זרות בעבודה מול התקשורת ושימוש בכלים של הרשתות החברתיות למטרות הסברה. המטרה העיקרית שלנו הינו ליצור מצב שבו גולשים מהעולם ייחשפו לתושבים מהארץ ולסיפור האישי שלהם. האתגר איך מעבירים מסר זה ללא התערבות ממשלתית שנחשדת בעיני העלם כמכוונת?
במהלך מבצע "עמוד ענן" משרד ההסברה הקים קבוצה בפייס-בוק בשם "ישראל תחת אש" לקבוצה זו יש אלפי עוקבים ו"לייקים" לתמונות ולחומרי ההסברה. בחזית ההסברה הכריזה מדינת ישראל על ניצחון מוחץ. שר ההסברה והתפוצות, מר יולי אלדרשטיין, התפאר אף כי "שינינו את התמונה" וכי העולם מבין עתה את הכורח בפעולה צבאית נגד החמאס. בחינה מדוקדקת של מדינת מוצאם של פעילי הקבוצה מראה כי מספר הגולשים השני הפעיל ביותר היה בעצם אנחנו, הישראלים. נשאלת השאלה האם יש צורך לשכנע את המשוכנעים? והאם ההסברה שמיוצגת על-ידי הממשלה הינה אפקטיבית?. יש לפנות דווקא לאזרחי אירופה, לקהל הסטודנטיאלי באמריקה, שממנו יצמח הנשיא הבא ולכל שאר אזרחי העולם שעדיין לא בחרו צד בקונפליקט.
לכן, כחלק מהפקת הלקחים ממבצע "עמוד ענן", החלו במשרד ההסברה לחפש בבתי הספר בשדרות ילדים דוברי אנגלית וללמד אותם כיצד להעביר מסרים ולעבוד מול התקשורת. " אני לומדת להעביר מסרים קצרים וברורים שנוגעים ללב", סיפרה נועה אדרי בת עשר בראיון לעיתון ידיעות. העברת מסרים מכוונים מהממשלה לא בהכרח יתקבלו באהדה על-ידי התקשורת העולמית , עדיף לתת לתושבים לדבר באמת מליבם גם אם יש ביקורת כלפי הממשלה. כך הם ישמעו יותר אמינים כלפי העולם.
למרות שמשרדי הממשלה עושים עבודת חשובה בכל הקשור להסברה, כלפי חוץ הם לעולם לא יתפסו כאובייקטיבים. לא משנה כמה קשה הם יעבדו, התקשורת העולמית תמיד תעדיף לקחת סיפור אנושי של התושבים שחווים את המצב ללא הכוונת מסרים ותיווך ממשלתי. האוכלוסיה בזמן מלחמה נתפסת כקול אותנטי ולא "שופר" של המדינה, והסיפור האישי שלהם מרגש אנשים ונצרב בתודעה.
במרכז תקשורת חברתית שדרות-Sderot Media Ceter , עמותה פרטית, פעלנו למעלה מחמש שנים בכל הקשור להכשרת תושבי האזור והפיכתם ל"שגרירי המחר" של המדינה. החשיבות של הסיפור האנושי והעבודה עם האוכלוסיה המקומית הם אלו שיעבירו את המסרים, ההזדהות, הרגשות וההבנה למצבינו.
יצרנו קונספט הסברה חדש, "ההסברה האנושית".
בזמן מבצע "עופרת יצוקה", ולאחר עבודה עם תקשורת זרה ודיפלומטים שהגיעו לשדרות. הבנו כי בכדי לתאר את מציאות החיים בשדרות ולאזן את התמונה התקשורתית היוצאת מעזה חייבים אנו לעבוד עם האוכלוסיה המקומית ולפתח כלים שיוכלו לסייע להם לספר את מציאות חייהם תחת איום הטירור.
הקמנו את תוכנית "שגרירי המחר", במטרה להכשיר סטודנטים מספיר ותושבי שדרות והנגב המערבי והסטודנטים בהבנה של קונספט ההסברה האנושי.
החשיבות של הסיפור האנושי והעבודה עם האוכלוסיה המקומית הם אלו שיעבירו את המסרים, ההזדהות, הרגשות וההבנה למצבינו.חשוב לעשות זאת ללא מסרים מכוונים מהממשלה כי זה מוריד מאמינות הדוברים. אני מברך שמשרד ההסברה אימץ וקיבל את קונספט ההסברה האנושי, כולי תקווה שנקדם את הנושא יחד עם עמותות פרטיות והתושבים ולא נחכה למבצע הבא בכדי להפיק לקחים.

הכותב הוא חבר ועד בעמותת "מרכז תקשורת שדרות" ושימש כשליח הסברה של הסוכנות היהודית לקמפוסים בארצות הברית
תאריך:  06/02/2013   |   עודכן:  06/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מסר ממשלתי? לך תסביר את זה"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
נכון
Avi34  |  6/02/13 13:16
2
עדיף תושב מאשר איש ממשל  ל"ת
אמיר-1  |  6/02/13 14:36
3
שינוי בהסברה
ענת 24  |  6/02/13 17:56
4
חשיבות תוכן המסר
נמרוד1  |  6/02/13 21:14
 
- נימרוד
אבי-ר31  |  6/02/13 22:42
 
- תגובה
נמרוד1  |  6/02/13 23:57
5
טעות?
אבי-ר  |  7/02/13 08:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע עמוד ענן
איתמר לוין
ועדת האתיקה מסתייגת מדבריו נגד "שמאלנים בוגדים" בעת הפגנה בזמן מבצע "עמוד ענן"
יפעת גדות
מחקר ראשון שבדק את התמודדותם של בני נוער בדרום עם האיום של נפילת טילים באזור מגוריהם קובע: תגובות המצוקה והחרדה בקרב המתבגרים הבדואים במהלך מבצע "עמוד ענן" היו גבוהות יותר מאלו של בני הנוער היהודים
דורון יצחקוב
תגובתה של התקשורת באירן נוכח העלייה במעמדה האזורי של מצרים בכלל ושל הנשיא מורסי בפרט קשורה במישרין לתחושה של "אובדן דיבידנדים חיוניים" במוקדי ההשפעה באזור, השוררת בצד האירני מאז תום העימות. לא בכדי הדגישו כלי התקשורת האירנים את תמיכתה ההיסטורית של אירן בתנועת החמאס במישור הצבאי, הכלכלי והאידיאולוגי
אריאל י. לוין
סיכום אירועי הצבא והביטחון של השבוע: האם אינתיפאדה שלישית כבר בפתח, שימו לב להפרת השקט מרצועת עזה, לא צריך להתרגש מהדוח על פשעי המלחמה של חמאס, ג'יהאד נגד חיזבאללה ומשימותיהן העלומות של הצוללות
עופר וולפסון
הארגון הלא-ממשלתי טוען כי התקפת הרקטות הפלשתינית על האוכלוסיה האזרחית בישראל אינה בעלת צידוק מוסרי    קובע כי חמאס השתמש באזרחים כמגן אנושי    "ארסנל צבאי מוגבל המסתמך על טילים הנורים במידה רבה באופן שרירותי, אינו מצדיק הימנעות מכיבוד דיני המלחמה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il