בכתבה שהתפרסמה ב
ידיעות אחרונות בשבוע שעבר צויין כי בני עשר משדרות נבחרו על-ידי משרד ההסברה ועריית שדרות להסביר לצופים בעולם איך חיים ילדי הדרום בקו האש. עוד נאמר כי בעקבות הפקת הלקחים שערכו במשרד ההסברה לאחר מבצע "עמוד ענן" הגיעו במשרד למסקנה כי לא ניתן ביטוי מספיק למצוקת תושבי הדרום.
נראה כי לאחר יותר משתיים עשרה שנות ירי בלתי פוסק של קאסמים ופצמ"רים לעבר שדרות ועוטף עזה רק עתה הבנו כי יש צורך בשכלול מערך ההסברה, בעבודה יצירתית וחשיבה מחוץ לקופסא. ההוצאות הכספיות בשבוע אחד של מבצע "עמוד ענן" משוערות בין 450-400 מיליון שקל זאת לעומת תקציב משרד ההסברה של המדינה המותקפת בעולם - בכמה מיליונים בודדים.
לכן בתקציב נמוך כל כך צריכים למצוא דרכים להסברה יצירתית ואנושית. חשוב להכשיר קבוצה של תושבים מהאזור הדוברים שפות זרות בעבודה מול התקשורת ושימוש בכלים של הרשתות החברתיות למטרות הסברה. המטרה העיקרית שלנו הינו ליצור מצב שבו גולשים מהעולם ייחשפו לתושבים מהארץ ולסיפור האישי שלהם. האתגר איך מעבירים מסר זה ללא התערבות ממשלתית שנחשדת בעיני העלם כמכוונת?
במהלך מבצע "עמוד ענן" משרד ההסברה הקים קבוצה בפייס-בוק בשם "ישראל תחת אש" לקבוצה זו יש אלפי עוקבים ו"לייקים" לתמונות ולחומרי ההסברה. בחזית ההסברה הכריזה מדינת ישראל על ניצחון מוחץ. שר ההסברה והתפוצות, מר יולי אלדרשטיין, התפאר אף כי "שינינו את התמונה" וכי העולם מבין עתה את הכורח בפעולה צבאית נגד החמאס. בחינה מדוקדקת של מדינת מוצאם של פעילי הקבוצה מראה כי מספר הגולשים השני הפעיל ביותר היה בעצם אנחנו, הישראלים. נשאלת השאלה האם יש צורך לשכנע את המשוכנעים? והאם ההסברה שמיוצגת על-ידי הממשלה הינה אפקטיבית?. יש לפנות דווקא לאזרחי אירופה, לקהל הסטודנטיאלי באמריקה, שממנו יצמח הנשיא הבא ולכל שאר אזרחי העולם שעדיין לא בחרו צד בקונפליקט.
לכן, כחלק מהפקת הלקחים ממבצע "עמוד ענן", החלו במשרד ההסברה לחפש בבתי הספר בשדרות ילדים דוברי אנגלית וללמד אותם כיצד להעביר מסרים ולעבוד מול התקשורת. " אני לומדת להעביר מסרים קצרים וברורים שנוגעים ללב", סיפרה נועה אדרי בת עשר בראיון ל
עיתון ידיעות. העברת מסרים מכוונים מהממשלה לא בהכרח יתקבלו באהדה על-ידי התקשורת העולמית , עדיף לתת לתושבים לדבר באמת מליבם גם אם יש ביקורת כלפי הממשלה. כך הם ישמעו יותר אמינים כלפי העולם.
למרות שמשרדי הממשלה עושים עבודת חשובה בכל הקשור להסברה, כלפי חוץ הם לעולם לא יתפסו כאובייקטיבים. לא משנה כמה קשה הם יעבדו, התקשורת העולמית תמיד תעדיף לקחת סיפור אנושי של התושבים שחווים את המצב ללא הכוונת מסרים ותיווך ממשלתי. האוכלוסיה בזמן מלחמה נתפסת כקול אותנטי ולא "שופר" של המדינה, והסיפור האישי שלהם מרגש אנשים ונצרב בתודעה.
במרכז תקשורת חברתית שדרות-Sderot Media Ceter , עמותה פרטית, פעלנו למעלה מחמש שנים בכל הקשור להכשרת תושבי האזור והפיכתם ל"שגרירי המחר" של המדינה. החשיבות של הסיפור האנושי והעבודה עם האוכלוסיה המקומית הם אלו שיעבירו את המסרים, ההזדהות, הרגשות וההבנה למצבינו.
יצרנו קונספט הסברה חדש, "ההסברה האנושית".
בזמן מבצע "
עופרת יצוקה", ולאחר עבודה עם תקשורת זרה ודיפלומטים שהגיעו לשדרות. הבנו כי בכדי לתאר את מציאות החיים בשדרות ולאזן את התמונה התקשורתית היוצאת מעזה חייבים אנו לעבוד עם האוכלוסיה המקומית ולפתח כלים שיוכלו לסייע להם לספר את מציאות חייהם תחת איום הטירור.
הקמנו את תוכנית "שגרירי המחר", במטרה להכשיר סטודנטים מספיר ותושבי שדרות והנגב המערבי והסטודנטים בהבנה של קונספט ההסברה האנושי.
החשיבות של הסיפור האנושי והעבודה עם האוכלוסיה המקומית הם אלו שיעבירו את המסרים, ההזדהות, הרגשות וההבנה למצבינו.חשוב לעשות זאת ללא מסרים מכוונים מהממשלה כי זה מוריד מאמינות הדוברים. אני מברך שמשרד ההסברה אימץ וקיבל את קונספט ההסברה האנושי, כולי תקווה שנקדם את הנושא יחד עם עמותות פרטיות והתושבים ולא נחכה למבצע הבא בכדי להפיק לקחים.