X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני לא בדיוק שמאלני וכנראה גם לא ימני אבל אני חושב שהגיע הזמן שהצדדים ייצאו מהמשבצת ומהקונספציה, יסתכלו על שאיפות היסוד, על הערכים המנחים ויפעלו לאורם. גם אם זה לא מעכשיו לעכשיו, גם אם באמת צריך לוותר על נכסים משמעותיים וגם אם באמת נדרש אומץ כדי לחיות במזרח התיכון הזה
▪  ▪  ▪
יסודות אחרים לדרך פעולה לאומית המקובלת על הימין והשמאל [צילום: פלאש 90]

קונספציה - השקפה לחיים שלפיה מתבססים הדברים היום-יומיים בחיינו (ויקי-מילון). זוהי תפישת המצב והתהליכים האפשריים כפי שמבינים אותה ומקובלת כעת על-ידי הגורמים השונים. אני טוען שאנו; מימין, משמאל, הפלשתינים ואף ידידינו מבחוץ (האמריקנים והאירופאים), שבויים בקונספציה שגויה אשר דרכי ההתמודדות המוצעות בשל הבנה מעוותת זו נועדו לכישלון ובכך מבטיחות שנים רבות של עימות וחוסר יציבות ביטחונית. ומכך נובעת גם חוסר יציבות מדינית, כלכלית וחברתית לשני העמים (אם לא מעבר לזה).
הימין מאמין שהארץ ניתנה לנו (היהודים) ובראיה היסטורית ותרבותית קל להצדיק את זה. גם אין (לי) ספק שלעם ישראל זכות אבות בחברון, בית לחם, בשכם ועוד. הימין לא רואה בעיה במיסוד מצב בו חלקים משמעותיים מהשטחים יסופחו לישראל על תושביהם היהודים בעוד האוכלוסיה הפלשתינית תהיה במעמד "אחר". כאן גם מוקד הבעיה. הפלשתינים, להערכתי, לא יסכימו ולא ישלימו עם מצב בו הם אזרחים "סוג ב". בתוך ישראל, ובוודאי מחוצה לה, ישנם רבים אשר לא יסכימו עם היותנו עם שכופה עצמו על אוכלוסיה משיוך דתי אחר מבלי לתת לה שוויון זכויות אמיתי.
נכון, גם ערביי ישראל האזרחים עוד לא קיבלו באמת שוויון בזכויות (ובחובות), אולם אין ספק שישראל לקחה על עצמה להיות דמוקרטיה, בנוסף על היותה מדינה יהודית מוצהרת ועם הזמן ישנו ניסיון לתקן עיוותים אלה ולשפר את מצבם של בני המיעוטים. התפישה הימנית לא מתיימרת לשאוף ליציבות בהסכמה אלא על-ידי שליטה פיזית וכפיית רצונותינו בכוח על הפלשתינים מבלי להתמודד באמת עם העניין הערכי הכרוך בכך.
השמאל, ואתו גם ידידינו מהעולם, מאמין שעל-ידי הידברות וחתימה על הסכמים מפורטים ניתן יהיה להגיע לשלום. גם גישה זו, לכשעצמה, אין בה כדי להבטיח יציבות. הניסיון המר שחווינו עם קריסת הסכמי אוסלו, חוסר המשילות של הרשות בעזה עד כדי קריסתה שם, חוסר היכולת של האו"ם לפקח על מעברי הגבול בעזה או כפיית אי-התחמשות חיזבאללה בלבנון ועוד, כל אלה מעידים על הבעייתיות והחולשה של הסכמים אלו. השמאלנים קוראים היום לחידוש המשא-ומתן עם הרשות הפלשתינית מיד. אולם איזה ערך יהיה להסכם שיחתם היום עם אבו-מאזן כאשר הוא מושל בקושי רב בשטחי הגדה וגם זה רק בגיבוי צבאי ישראלי משמעותי? לא מי יודע מה... זוכרים שפעם חתמנו על הסכם שלום עם לבנון?
אז למרות שהמצב נראה ממש תקוע, אני מאמין שצריך להציג תפישה אחרת אשר מבוססת על עוצמתה הצבאית של ישראל מצד אחד ועל הדבקות שלה בערכי הדמוקרטיה (והיהדות - עקרונות חופפים למדי...). כיום, ישראל הנה מעצמה צבאית אזורית ולא נשקפת לה סכנה קיומית משכנינו הקרובים. ישראל היא דמוקרטיה יציבה מבחינה שלטונית ונהנית גם מרווחה כלכלית. הפלשתינים, לעומת זאת, אינם מגובשים תחת ישות שלטונית אחת, סובלים מחוסר ביטחון אישי ולאומי, מפוצלים, מסוכסכים וכושלים גם מבחינה כלכלית. מהנחות אלה נובעת גם ההזדמנות והאחריות שמונחת לפתחנו לשינוי המצב. השינוי תלוי בעיקר בנו, ברצותנו יהיה ואם לא נרצה בכך, לא יהיה.
כמה הנחות יסוד לקונספציה אחרת:
  • ישראל כמדינה יהודית, תשאף לחיות בשלום עם שכניה ומוכנה "לעשות להם מקום" סביר לשם כך.
  • ישראל מחויבת לערכי הדמוקרטיה (והיהדות) ובהם כבוד ערך האדם, שוויון ערך האדם, חירות, חופש תנועה, חופש ביטוי ועוד. מכאן שישראל לא רוצה לכפות עצמה על עם אחר ולהפלות בין אזרחים מסוגים שונים.
  • ישראל לא תאפשר מצב בו "שכן קרוב" יתפרק מבחינה שלטונית עד כדי אובדן שליטה והשתלטות של גורמים עוינים המאיימים על ביטחון ישראל.
  • ישראל תחתום על הסכמים רק עם גורמים משמעותיים אשר יכולים, בסבירות גבוהה, לקיים אותם למשך זמן ארוך (עשרות שנים).
עקרונות אלה פשוטים מספיק כדי לשמש יסודות לדרך פעולה לאומית, מקובלים מבחינת השיח המרכזי בישראל, מובנים לשכנינו, יהיו מקובלים גם על גורמי חוץ ויכולים לשמש מנחה לפעולות ממשיות בהם נרצה לנקוט.
מספר משמעויות אופרטיביות הנגזרות מתפישה זו לדוגמה:
  • על בסיס ההנחה שאנחנו הולכים "לעשות מקום" לפלשתינים, הרי שאין שום צורך בהמשך העידוד של יישוב אזרחים ישראלים בשטחים על פני חלקי ארץ אחרים. לכן יש להפסיק את ההטבות הכספיות והתקציבים המיועדים לשם כך.
  • ישראל צריכה להגיד לפלשתינים (ובעיקר לעצמה) שמקרה עזה לא יכול לחזור. התפרקות פלשתינית, אם ולאחר שיחתם הסכם, יגרור השתלטות צבאית ישראלית. לא יישאר וואקום ולא תהיה אופציה לגורמי טרור להיכנס. או שרשות פלשתינית שוחרת שלום שולטת, או אנחנו. מכאן גם שפינוי ישובים, אם וכאשר יקרה, לא יגדיר באופן אוטומטי העברת אחריות צבאית אלא בתנאי שיש מי שמוכן "לקחת את המפתחות" עם כל האחריות הנגזרת...
  • הסכם ארוך טווח עם רשות או מדינה ייחתם רק לאחר שזו תחזור להיות גורם שלטוני מרכזי וייצוגי בקרב האוכלוסיה הפלשתינית. או במילים אחרות: רק אחרי שחמאס ופת"ח ישלבו כוחות, ישלטו באמת בשטחים שכבר נמסרו ויבוא למשא-ומתן לשם שלום. ייצוג משמעותי ושאיפה לשלום, הנם תנאי מקדים, בלעדיהם פשוט "חבל על הזמן"...
אז אני לא בדיוק שמאלני וכנראה גם לא ימני אבל אני חושב שהגיע הזמן שהצדדים ייצאו מהמשבצת ומהקונספציה, יסתכלו על שאיפות היסוד, על הערכים המנחים ויפעלו לאורם. גם אם זה לא מעכשיו לעכשיו, גם אם באמת צריך לוותר על נכסים משמעותיים וגם אם באמת נדרש אומץ כדי לחיות במזרח התיכון הזה.
האלטרנטיבה היא המשך הדשדוש המדמם תוך שחיקה מתמדת של ערכי קיומנו וייחודנו כעם יהודי.

תאריך:  17/02/2013   |   עודכן:  17/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קונספציה מדינית (שגויה)
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר החסר התייחסות לריאליות
יהודה דרורי  |  17/02/13 14:57
 
- בן-גוריון
תומר ישראלי  |  17/02/13 17:16
2
בספטמבר היית שמאלני.
אהוד פרלסמן  |  18/02/13 13:29
 
- שלום מתחילים מהבית!!!
ה.א.  |  18/02/13 19:47
 
- אין לנו שליטה על מחשבותיהם
תומרישראלי  |  19/02/13 09:26
3
בלי תנאים מוקדמים?
ד"ר רון בריימן  |  1/07/13 16:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
פתרון פשוט, גאוני וצנוע לכל הבעיות החברתיות והכלכליות של האנושות (כמעט). פילוסופיה בגרוש
זאב בן-יוסף
מאז חזר לראשות הליכוד ב-2006, מצליח נתניהו לבסס שלטון יחיד מלוכני-דיקטטורי בליכוד ע"י הוצאת הרוח ממפרשי אלה המאיימים על שלטון היחיד שלו, כאשר - כמו שרון בזמנו - הוא מצליח לשמוט את הבסיס האידיאולוגי והאִרגוני של הליכוד שבלעדיו אין טעם לקיום המפלגה
שולמית קיסרי
לא חלמנו שנזכה להגיע בישראל 2013 לימים היפים של צרפת מהמאה ה-18, של לואי ה-16 ורעייתו המלכה מארי אנטואנט שבאה מאוסטריה ולא הבינה כלום בלחם, רק בעוגות    בקשה מהמלך והמלכה: מלבושיכם, מזונותיכם ומאווייכם - לא על חשבוננו! על חשבונכם!
עו"ד חיים שטנגר
הגיע הזמן שהגורמים המופקדים על בטחוננו, דוגמת המוסד, שירות הביטחון הכללי, שלוחות אגף המודיעין והממונה על הביטחון במשרד הביטחון, ידעו כי אולי אפשר להסתיר מעצרו של אדם ולהעלימו מידיעת הציבור, תקופת זמן מסוייימת בנימוקי בטחון המדינה, אולם אם אותו אדם אינו עוד בין החיים, קשה לשמור - לפחות את עובדת מותו - מידיעת הצבור
אליקים העצני
אנו עדים למתקפה מחודשת של 'מחנה השלום', שהחלה עוד לפני שנודע על בואו של אובמה - לעצור מיד את הצמיחה הנמשכת בהתנחלויות ולצרף מיד הסכמה ישראלית לסטטוס של מדינה שאבו מאזן חטף מן האו"ם. הרגשת דחיפות גדולה מפעמת בשורות שוחרי פלשתין היהודים, והיא נובעת מן ההרגשה שעוד מעט ההתנחלות תחצה קו אדום בלתי הפיך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il