X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא נראה בשלב זה שהאירועים הנוכחיים יביאו להסלמה רבתי, שבדיעבד נוכל לקרוא לה "האינתיפאדה השלישית", גם אם איננו יודעים להגיד בהווה מה יהיה אופיה. לכך יש מ' סיבות עיקריות
▪  ▪  ▪
התפרעויות ברמאללה. לנצל את ביקור אובמה להנעה מחדש של המו''מ [צילום: פלאש 90]

המחאות הפלשתיניות וההתנגשויות בין המוחים הפלשתינים לכוחות הביטחון הישראלים במהלך השבועות האחרונים על-רקע מאסר משוחררי עסקת שליט ומצבם של האסירים הפלשתינים בכלא הישראלי, העלו לסדר היום בישראל את השאלה האם ישראל על ספה של אינתיפאדה שלישית. יש טעם לשאול את השאלה הזאת לא רק בשל האירועים האחרונים אלא גם בשל המצב הבסיסי של יחסי ישראל עם הפלשתינים והמשבר בו נתון השלטון של הרשות הפלשתינית (רש"פ).
התהליך המדיני מצוי בקיפאון מוחלט וקשה לראות אופק מדיני שבו מושג הסכם קבע, שיביא להקמת מדינה פלשתינית ריבונית. לא סביר להניח שהפלשתינים ביהודה ושומרון יסכימו להמשיך לחיות תחת כיבוש ישראלי ללא הגבלת זמן. יותר סביר להניח שתהיה התקוממות פלשתינית מדי כמה שנים, וכפי שהייתה אינתיפאדה ראשונה ושנייה, תהיה גם אינתיפאדה שלישית וכך הלאה...
השלטון הפלשתיני ביהודה ושומרון, המבוסס על תנועת הפתח בראשות הנשיא מחמוד עבאס וראש הממשלה סלאם פיאד, נמצא במשבר עמוק. הם עומדים בפני בעיה קשה של לגיטימציה, הנובעת לא רק מאי קיומם של הבחירות במועד, אלא מכך שהם איבדו את סדר היום הפוליטי שלהם. מאז תחילתו של תהליך אוסלו הוא היה מבוסס על הרעיון של הקמת מדינה פלשתינית דרך משא-ומתן מדיני עם ישראל. העדר הסיכוי לתהליך מדיני אפקטיבי מותיר אותם ללא סדר יום ובמעמד של חולשה מול יריביהם הפוליטיים המרים מהחמאס, שמציבים מודל אחר של אי הכרה בישראל והתקדמות למימוש ריבונות פלשתינית דרך התנגדות אלימה. החמאס יכול לטעון שהמודל שלהו מצדיק את עצמו בעיקר נוכח הישגיו בפתיחת רצועת עזה והשגת לגיטימציה מדינית מאז תקרית המאווי מרמרה, עסקת שליט, ומבצע "עמוד ענן". גם התהפוכות של ה"אביב הערבי" ועליית משטרים איסלאמיים מחזקת את מעמד החמאס מול יריביהם ב-פתח.
עבאס ניסה "להחזיק את ראשו מעל המים" דרך הפְנייה לעצרת האו"ם בבקשה להכיר במדינה הפלשתינית, אבל גם צעד זה נראה עתה די פתטי כאשר ברור לציבור הפלשתיני שלא חל שום שינוי אמיתי כתוצאה מהכרה זו, והמצב רק הולך ומחמיר.
הרשות הפלשתינית סובלת גם ממשבר כלכלי בשל ירידת היקף הסיוע הפיננסי. השיפור במצב הכלכלי מאז דעכה האינתיפאדה השנייה נפסק. החלטת ישראל שלא להעביר לרשות הפלשתינית את כספי המסים שהיא גובה עבורה, על-מנת להענישה בשל פנייתה לאו"ם, החריפה את המשבר. משכורות לא משולמות במועד לעובדי הציבור, המהווים חלק גדול מכוח העבודה, וגם עובדה זו מערערת את התמיכה הפוליטית בשלטון הרשות ובנאמנותם של המנגנונים הכפופים לה.
קשה לצפות שכוחות הביטחון הפלשתינים ימלאו את חובותיהם ויקיימו גם שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל כאשר לא ברור להם לשם מה הם עושים זאת ברמה הלאומית (אין אופק מדיני) וברמה הפרטית (אין משכורות). על-רקע זה אין פלא שקיים חשש, שאירוע נקודתי, כמו תאונת דרכים (באינתיפאדה הראשונה) ועליית אריאל שרון להר הבית (באינתיפאדה השנייה), יביא להסלמה בלתי נשלטת ולהתקוממות פלשתינית בהיקף נרחב. ברור גם שאין יכולת לחזות מה יהיה בדיוק אופי האירוע שיביא להתפתחות זו.
למרות כל זאת, אפילו אם נקבל את ההנחה שהמשך המבוי הסתום יביא בסופו של דבר להתפרצות פלשתינית וגם אם ניקח בחשבון את הקושי בניבוי פסיכולוגיה של המונים, לא נראה בשלב זה שהאירועים הנוכחיים יביאו להסלמה רבתי, שבדיעבד נוכל לקרוא לה "האינתיפאדה השלישית", גם אם איננו יודעים להגיד בהווה מה יהיה אופיה. לכך יש כמה סיבות:
הסיבה הראשונה, היא אופיה של ההנהגה הפלשתינית ומדיניותה. עבאס מחויב למדיניות של אי אלימות ודבקות בתהליך המדיני, ובעתיד הקרוב תהיה לו סיבה נוספת לדבוק במדיניות הזאת - הביקור של הנשיא אובמה. הוא גם מודע לסכנה של רכיבה על גבו של הנמר שנקרא המון זועם. הוא הבין זאת כבר בתחילת האינתיפאדה השנייה, התריע ועשה כל מאמץ להניע את ערפאת לעצור אותה. מסיבה זו ניתנו בשבועות האחרונים הוראות חד-משמעיות למנגנוני הביטחון הפלשתינים למנוע כל הסלמה. יש גם מאמץ לשלוט בצורה מלאה בהפגנות דרך מעורבות פעילי הפתח בארגונם ובשליטה בהם. יתכן גם שהמעורבות שלהם נובעת גם מהבנה של המנהיגות הפלשתינית שרמה מסוימת (לא גבוהה) של הפגנות משרתת אותם, כי היא ממחישה לממשל האמריקני ולשאר השחקנים המדיניים את הסכנה שבהמשך הקיפאון המדיני.
השאלה היא כמובן האם הרשות אינה יכולה לאבד את השליטה על היקף ההפגנות ואופיין. ההתפתחויות עד כה מורות, כי לרשות אין בעיה לשלוט בהן. ראשית, היקף המחאות קטן יחסית, ומספר המשתתפים בהן אינו עולה על מאות ואין רואים מגמה של הסלמה. נראה, כי הסיבה העיקרית לכל היא היעדר האטרקטיביות עבור הצבור הפלשתיני של הרעיון של החזרה לכאוס של אינתיפאדה. רק בשנים האחרונות הפלשתינים ביהודה ושומרון חזרו לרמה מסוימת של חיים נורמליים והם אינם נלהבים לחזור לתקופה הבעייתית ההיא. צריכה לעבור תקופה מספיק ארוכה על-מנת שהזיכרונות יכהו ומספרם של הצעירים, המנוע של כל התקוממות, שלא חוו זאת על בשרם - יגדל. שנית, למרות המשבר הכלכלי בו מצויה הרשות, מנגנוני הביטחון עדיין שומרים על שלמותם ונאמנותם.
שלוש מסקנות עיקריות
גם אם מהניתוח הזה עולה שהסלמה לאינתיפאדה שלישית אינה צפויה כנראה בעתיד הקרוב, שלוש מסקנות חשובות נובעות מהנאמר בו.
המסקנה העיקרית היא שחיוני לנצל את ההזדמנות של ביקור הנשיא אובמה והרכבת ממשלה חדשה בישראל על-מנת להניע מחדש את התהליך המדיני. צריך להיות ברור שזה תהליך מדיני אמיתי שתהיינה לו תוצאות מוחשיות, שכן גם הפלשתינים וגם הציבור בישראל שבעי הבטחות ואכזבות, והם לא יסתפקו בתהליך שכל מטרת קיומו היא התהליך עצמו. יש גם להניח שהפלשתינים יסרבו להיכנס לתהליך לשם התהליך.
המסקנה השנייה היא שהתהליך המדיני צריך להיות גמיש ואדפטיבי. אסור להניח את כל הביצים בסל אחד של הסדר הקבע כפי שעשה ראש הממשלה ברק כאשר הלך ל-קמפ-דיוויד (2000). כישלון במקרה כזה משמעו היעדר כל התקדמות והוא עלול להביא לתגובות קשות. צריך לפתח ערוצי התקדמות נוספים כמו צעדים הסכמיים חלקיים ואף צעדים עצמאיים מתואמים של שני הצדדים שיתמכו במשא-ומתן על הסדר הקבע וימנעו ממנו מלהגיע למשבר. במקביל חשוב לבנות גם תמיכה אזורית בתהליך בדגש על התפקיד המרכזי של מצרים וירדן.
המסקנה השלישית, היא שעובדת קיומו של פרטנר פלשתיני לתהליך המדיני ולביסוסה של מציאות ביטחונית ראויה אינה משתנה קבוע שאינו תלוי בישראל. את הפרטנר צריך לבנות. ישראל נקטה בשנים האחרונות במדיניות של החלשת הפרטנר הפלשתיני. מדיניות זו באה לידי ביטוי פומבי בהתבטאויות של אישים כמו שר החוץ לשעבר, ליברמן. קשה לישראל להלין עתה על המשבר ברשות ועל השלכות חולשת המנהיגות הפלשתינית עליה כאשר היא בעצמה תרמה לכך.

תאריך:  04/03/2013   |   עודכן:  04/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ישראל על סיפה של אינתיפאדה שלישית?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש גמור והונאה
מכיר את המאטריה  |  5/03/13 01:59
2
קטונתי מלהבין מה שנכתב כאן.
אהוד פרלסמן  |  7/03/13 16:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
ראש ממשל חמאס בעזה קרא לעצירים הביטחוניים הכלואים בישראל להמשיך את המאבק שהחל לאחרונה בשביתת הרעב    "ניאבק בכל החזיתות להשגת שחרורם לחופשי"
ראובן לייב
אין כמעט יום שבו לא יורד היומון האמריקני היוקרתי על ישראל בכרוניקה, בפובליציסטיקה ובמכתבים שלו. הדברים הגיעו לידי כך שבקונסוליה הישראלית בניו-יורק חוגגים כל אימת שאין היא מוזכרת בו
מתי דוד
ששת "שומרי הסף" הפכו בסרט מביטחוניסטים בעברם למבקרים קשים של הפוליטיקאים, שמובילים את ישראל לתהום, לדעתם. בהוליווד הסרט וששת גיבוריו זכו לתהילה ולהערכה. בהולילנד הם יזכו לביקורת מוצדקת, בגלל אובדן התבונה שלהם בכך שהסכימו לדבר בפומבי על תחום עיסוקם
עידן יוסף
כך על פי סוכנות הידיעות הצרפתית שדיווחה על פגישה שנערכה בינו למלך עבדאללה ברבת-עמון
אברהם פכטר
יש קווים משותפים וקווים מנוגדים בין שני האירועים. המשותף, כולם מתחפשים, חלקם למה שרצו ולא יכלו להיות שאילו האחרים, משחקים במדינאים ופוליטיקאים שחושבים שיכולים להביא הסדר מדיני. לא צריך להיות פרשן מפורסם כדי להבין, שביקור הנשיא אובמה, עומד מאחורי כל התרחישים, ההצהרות והאיומים באינתיפאדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il